Test interfejsów Focusrite Solo - Legenda w wersjach pocket-sized

Autor: Łukasz Kaliszewski • 3 grudnia 2014
Focusrite Scarlett Solo400 zł / 500 zł
Focusrite iTrack Solo
3 grudnia 2014 12:00
Łukasz Kaliszewski INFOMUSIC.PL Dostarczył AUDIOTECH AUDIOTECH tel: +48 (22) 648 29 35 www.audiotechpro.pl
  • Wzorcowa jakość nagrań
  • Spora swoboda działania
  • W zestawie 1GB próbek Loopmasters, wirtualny syntezator Novation Bass Station oraz wtyczki Focusrite Scarlett Plug-in Suite
  • niewielka waga obydwu interfejsów
  • częstotliwość próbkowania od 44.1 do 96 kHz.
  • Certyfikat "Made for iPad" ( iTRACKA )

Segment interfejsów audio od kilku lat rozrasta się i specjalizuje. Właściwie nie wiadomo komu zawdzięczać ten stan - tolerancyjnym realizatorom studiów czy wymagającym home recorderom.

Bez względu na pobudki skutek zamieszania wydaje się pozytywny, bo zwiększa się dostęp do jakości, co powinno zadowalać wszystkich, którym zależy na wzroście świadomości dźwięku - tej profesjonalnej i tej amatorskiej. Dzięki podobnym zmianom niosącym wyzwania powstają nowoczesne, lecz oparte na tradycji „kieszonkowe” urządzenia, jak Scarlett Solo i iTrack Solo - obydwa zaprojektowane przez brytyjskiego Focusrite'a. Który wybrać - oto jest pytanie…

 

[lupa:8]

 

Organoleptyka

Pierwsze wrażenie jest więcej niż dobre - minimum wszechobecnego plastiku i maksimum aluminium, dodatkowo czesanego i barwionego w przypadku Scarlett Solo oraz klasycznie srebrzystego w przypadku iTrack Solo. Urządzenia są bardzo zgrabne, zwarte w bryle i kompaktowe na tyle, że dużo mniejsze od większości popularnych, customowych wzmacniaczy słuchawkowych. Wrażenia solidności nie ujmuje niewielka waga obydwu interfejsów Focusrite’a, nieprzekraczająca 500 g.

Rozmieszczenie wejść i regulatorów jest logiczne, a pokrętła pracują płynnie i z delikatnym oporem, co jest cechą jak najbardziej pożądaną, ułatwiającą kontrolę monitorowania. Żadnych sekretów - z przodu wejścia, z tyłu wyjścia, a całość ustawiona na antypoślizgowych narożnikach, co w przypadku tak lekkich konstrukcji stanowi ewidentną zaletę. Prostota i funkcjonalność bez zbędnych ozdobników, wzbogacone jedynie o ledowe wskaźniki barwowe, które w logiczny sposób informują o wybranych funkcjach i poziomie sygnału. Klasyka gatunku w bazowej postaci i lekkiej formie.

 

[lupa:1]

[lupa:3]

 

Kryterium wyboru, czyli podobieństwa i różnice

Interfejsy Focusrite mają ze sobą wiele wspólnego. Zarówno Scarlett Solo, jak i iTrack Solo posiadają tę samą ilość wejść - po dwa analogowe (liniowe i XLR) oraz słuchawkowe, a także te same wyjścia - RCA Phono na monitory, port USB i K-slot dla ostrożnych. Obydwa urządzenia zostały ponadto wyposażone w zasilanie Phantom oraz to, z czego Focusrite zasłynął najbardziej, czyli wielokrotnie nagradzane preampy mikrofonowe, odpowiedzialne za jakość wokali i instrumentów rejestrowanych z mikrofonu.

Całość układu w obydwu konstrukcjach cechuje częstotliwość próbkowania od 44.1 do 96 kHz. Obydwa interfejsy umożliwiają kontrolę gainu dla kanałów instrumentalnego i wokalnego, a także monitorowanie oddzielnym potencjometrem sygnału dla całości.

 

[lupa:2]

[lupa:4]



Wyjątek stanowi dodatkowe gniazdo device link w przypadku iTrack Solo, co jest odpowiedzią na pytanie o różnice między interfejsami, a tym samym jasno sugeruje kryterium wyboru, jakie powinien obrać użytkownik przymierzający się do zakupu wokalno-instrumentalnego interfejsu Focusrite. Gniazdo device link służy do komunikacji z urządzeniem Apple’a, a certyfikat „Made fo iPad” w przypadku iTrack'a rozwiewa wszelkie wątpliwości.

Certyfikat "Made for iPad" w przypadku iTRACKA rozwiewa wszelkie wątpliwości.

iTrack Solo - w przeciwieństwie do Scarlett Solo - został zaprojektowany pod parametry Apple’a, które wydają się być nieco bardziej restrykcyjne niż w przypadku systemów Windows, a dodatkowo umożliwia pełną współpracę z popularną aplikacją GarageBand.

Choć obydwa interfejsy to urządzenia bardzo mobilne, to zostały zaprojektowane tak, aby „wycisnąć” maksimum z parametrów muzycznych oddzielnie dla iOS-a i Windowsa. Wydaje się, że wszystko po to, by uniknąć wrażenia, że jedno urządzenie pracuje z różnym efektem pod różnymi systemami, co czasem miewa miejsce w przypadku konstrukcji typu all-in-one.

 

[lupa:6]

[lupa:7]

 

Użytkownik może wybrać między komputerem PC, laptopem, a tabletem - ze szczególnym wskazaniem na iPada - a także między systemami, z których najczęściej korzysta podczas realizacji nagrań demo. Należy przyznać, że rzadko zdarza się, aby home recorder używał jednocześnie obydwu systemów, nie wspominając o profesjonalistach.

Dodatkowo, iTrack wydaje się być lepszym rozwiązaniem dla wszystkich, którzy chcą tworzyć studyjnej jakości instrumentalne szkice demo, zaś Scarlett to świetna propozycja dla wokalistów - komponujących a capella lub z minimalistycznym akompaniamentem.

 

[img:1]

 

Setup-o-logia

Wystartowanie z interfejsami iTrack i Scarlett wydaje się być najmniej dopracowaną cechą urządzeń. Wprawdzie nie jest trudne - każdy mu podoła - lecz prezentuje się jako nieco kłopotliwe, szczególnie przy obecnym wysypie urządzeń typu plug & play, które zdążyły przyzwyczaić nas do instalacji „dla leniwych”.

Użytkownik nie jest na szczęście pozostawiony samemu sobie - na stronie producenta znajdzie pełne wsparcie techniczne i dokładny przewodnik krok po kroku. Jedyne, co musi zrobić, to poświęcić kwadrans na zarejestrowanie produktu, ściągnięcie sterowników ze strony www.focusrite.com i dostosowanie się do zaleceń instalacyjnych producenta.

 

[img:2]

 

W przypadku Scarlett ustawienia Windowsa będą nieco inne i zostaniemy odesłani do najdalszych zakątków panelu sterowania, z kolei dla interfejsu iTrack setup przeprowadzamy w trybie samolotowym - ot, taka ciekawostka. Zaletą - prócz kompletnego wsparcia producenta - jest to, że od początku mamy w pełni manualną kontrolę nad urządzeniami.

„Leniwcom” i entuzjastom plug & play firma Focusrite wynagradza wysiłek w postaci wielu ciekawych update’ów i rozszerzeń, do których otrzymujemy dostęp po zarejestrowaniu produktów. Nie wspominając już o jakości preampów i prostocie dalszego, całkowicie bezproblemowego użycia, które w pełni rekompensują wymogi instalacyjne. Wewnątrz, po zainstalowaniu software’u, zarówno iTrack, jak Scarlett są przejrzyste, logiczne i bardzo przyjazne w pracy.

 

Podsumowanie

Podobne, ale inne - można powiedzieć o interfejsach serii Solo, Scarlett i iTrack. Firma Focusrite daje wybór swoim użytkownikom, sprowadzając różnice techniczne do kryterium funkcjonalności systemowej i użytkowej, dzięki czemu każdy wybór wydaje się dobry. Jednak niezależnie od tego, z jakim sprzętem i systemem połączymy interfejsy Focusrite, możemy mieć pewność, że dzięki zawodowym przedwzmacniaczom i mobilnej, kompaktowej konstrukcji uzyskamy studyjnej jakości demo wokali, gitary czy basu.

Niezależnie gdzie i jak zapragniemy nagrać ślady - razem lub osobno, w przydomowym studio, czy w terenie - interfejsy iTrack i Scarlett zapewnią nam wzorcową jakość demówki oraz swobodę działania i najlepsze wykorzystanie możliwości systemów iOS lub Windows. Być może pierwsza instalacja interfejsów jest nieco kłopotliwa, gdy porównać ją z technologią plug & play, lecz dla tej jakości nagrań i komfortu dalszej pracy, które wiążą się z interfejsami SOLO, chyba warto poświęcić dodatkowe 15 minut.

Godny podkreślenia jest też fakt, że Focusrite „dozbroił” obydwa interfejsy w stosowne pakiety od Abletona, dzięki którym użytkownik dostaje do dyspozycji aż 1GB próbek Loopmasters, wirtualny syntezator Novation Bass Station oraz solidną garść wtyczek Focusrite Scarlett Plug-in Suite. A wszystko to za łączną sumę ok. 500 zł, więc czego chcieć więcej? Nic, tylko tworzyć!

 

Ceny testowanych interfejsów:

 
  • Focusrite Scarlett Solo - cena: około 400 zł
  • Focusrite iTrack Solo - cena: około 500 zł

 

Galeria zdjęć Focusrite Solo:

 

Gdzie kupić?

Dystrybucja w Polsce:

AUDIOTECH

tel.: +48 (22) 648 29 35
tel.: +48 (22) 258 20 07
adres:
ul. Łagiewnicka 20 02-860 Warszawa

Sklepy muzyczne > Focusrite rozwiń listę sklepów

Pytania i komentarze odnośnie sprzętu

reklama
Copyright © INFOMUSIC 2018
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz