TEST kontrolera MIDI Allen & Heath Xone:K2

Autor: Adam Cyzman • 3 września 2012
Allen&Heath xone k2
3 września 2012 12:17
Adam Cyzman DJ Dostarczył Konsbud Audio Sp. z o.o. ul. Gajdy 24 02-878 Warszawa
  • System Warstw
  • Wbudowany Interfejs Audio
  • Gratisowe Etui
  • Mapowanie MIDI trudne dla początkujących
  • Brak firmowego programu do agregacji Audio dla PC

XONE:K2 to najnowszy kompaktowy kontroler MIDI ze stajni Allen & Heath. Jak każdy sterownik MIDI może być wykorzystany do kontroli dowolnego softu muzycznego. Największą konkurencję stanowi on jednak dla Kontrol X1, sprawdzi się więc doskonale pod Traktorem. Na stronie firmowej Allen & Heath znaleźć możemy gotowe mapowania dla Traktora oraz Abletona. W teście używałem K2 właśnie z Traktorem. To co wyróżnia Xone:K2 to przede wszystkim wbudowany 4-kanałowy (2x Stereo) interfejs audio, a także multi - layery znacznie zwiększające możliwości kontroli MIDI.

 

W pudełku 

Oprócz okablowania oraz samego urządzenia do Xone:K2 dołączone jest sztywne, profesjonalne ETUI, które ochroni nasz sprzęt podczas podróży, oraz może służyć za „podstawkę” podczas grania. Biorąc pod uwagę, że konkurencja każe sobie sporo płacić za podobny gadżet, jest to naprawdę bardzo miły gest ze strony Allen & Heath. Instrukcję, sterowniki oraz mapy pod Traktora znajdziemy na dołączonej płycie.
 

Wykonanie 

K2 jest stosunkowo duży, sporo większy od konkurencyjnego Kontrol X1. Wysokością dorównuje standardowym DJ'skim mikserom. Do wykonania nie ma się co przyczepić, wszystko jest odpowiedniej jakości i działa tak jak powinno. Wszystkie przyciski mają trój-kolorowe (zależne od wybranego layeru) wyraźnie podświetlenie.

 

[lupa:1]


Podłączenie 

K2 nie jest zasilane sieciowo – nawet opcjonalnie nie mamy możliwości podłączenia zasilacza. Zasilane jest poprzez USB lub złącze X-LINK, dzięki któremu mamy możliwość podłączenia kilku urządzeń z serii Xone jednym kablem USB do komputera.


Funkcjonalność MIDI

Wszystkie przyciski w K2 działają jak klasyczne „switche” - po naciśnięciu automatycznie odskakują. Są odpowiednio duże, precyzyjne i dobrze się z nich korzysta. Rząd mniejszych niż inne przycisków na górze, w rzeczywistości pełni tylko rolę informacyjną, bowiem nie działa jak przyciski, a jedynie zmienia kolor w zależności od mapowania.

Dwa dolne knoby oraz cztery na samej górze mają pełny – nieskończony zakres obrotu. Do tego są wciskane – dlatego dobrze sprawdzają się w przeglądaniu plików czy też wybieraniu efektów oraz ich odpalaniu. Pozostałe knoby działają w określonym zakresie (w jakim zwykle działa EQ), aczkolwiek należy zauważyć, że nie mają one wyrobionej zapadki na środku – to nieco zmniejsza komfort z korzystania z tych knobów jako EQ.

Cztery fadery chodzą z niewielkim oporem, ale zapewniają odpowiednią precyzję. Sprawdzają się bardzo dobrze jako kontroler parametrów WET/DRY dla efektów czy po prostu dla głośności poszczególnych kanałów. Z dwóch dużych przycisków na samym dole ten z lewej służy do zmiany LAYERów, ten z prawej może być użyty z powodzeniem jako klawisz SHIFT.

[lupa:2]

[lupa:3]


Kontrola MIDI – Warstwy 

Xone:K2 wysyła aż do 171 różnych komend MIDI, a to wszystko dzięki rozbudowanemu systemowi warstw MIDI. Dedykowany przycisk przełącza nas między 3 warstwami, z których każda ma inne podświetlenie i oczywiście automatycznie wysyła inne komunikaty MIDI, które mogą być przypisane do kolejnych funkcji. Jednak to, które konkretnie przyciski są przełączane w ramach tych warstw można konfigurować. Pierwszą opcją jest kompletne wyłączenie warstw. Można też ustawić, że przycisk warstwy zmienia warstwę tylko dla samej dolnej części przycisków, samej górnej części przycisków, wszystkich przycisków, bądź wszystkich przyciski razem z knobami i faderami.

Żeby lepiej to zobrazować posłużę się firmowym mapowaniem K2 do Traktora dla 2 decków oraz 2 efektorów (wzorowanym po części na Kontrol X1), w którym używamy zmiany warstw tylko dla dolnych klawiszy. A więc 16 dolnych przycisków w 3 poszczególnych warstwach służy kolejno za TRANPORT (odpalanie numerów, CUE, przewijanie), następnie za HOT CUE oraz finalnie za  przypisywanie efektorów do kanału. Za to niezależnie od wybranej warstwy zewnętrzne suwaki i knoby nad nimi odpowiadają za głośność kanału oraz EQ (wraz z killami), a środkowe suwaki ze WET/DRY efektora.

Wspomniane wyżej firmowe mapowanie jest bardzo porządne i przydatne na początek. Sporo gotowych mapowań do Traktora znajdziemy także na http://www.traktorbible.com. Pełnię możliwości K2 wykorzystamy ustawiając jednak kontroler w 100% pod siebie.

Przykładowo w Traktorze z poziomu pierwszego layeru  możemy ustawić sobie pełną kontrolę transportu (CUE,PLAY,SYNC) dla aż 4 kanałów, na drugim layerze zostawić np. kontrolę LOOPów, a na trzecim efekty. Możliwości jest od groma i co najważniejsze duża ilość przycisków, połączona z warstwami,  umożliwia nam zmapowanie wszystkiego, czego właściwie potrzebujemy. Prosty i przejrzysty układ przycisków, wspomagany przez odpowiednie podświetlenie pozwoli nam dość szybko zapamiętać, co i gdzie sobie zmapowaliśmy.

[lupa:4]

 

Interfejs Audio 

K2 posiada 4 kanałowy (2xSTEREO) interfejs Audio. Jedno z wyjść umieszczone jest z tyłu urządzenia (RCA), drugie z przodu (jack). Daje nam to bardzo szerokie możliwości. Tak więc w naszym setupie możemy całkowicie pominąć MIKSER (!), miksując i odsłuchując muzykę wyłącznie z K2 – jeden kanał stereo jest kanałem MASTER, drugi działa jako odsłuch. Połączenie dwóch K2 pod systemem MAC OS umożliwi nam bezproblemowe korzystanie z 4 kanałów stereo widzianych jako jedna karta – a więc tym razem już na mikser, możemy mieć wysłane 4 niezależne sygnału Audio.

W przypadku PC niestety musimy nieco pokombinować ze sterownikami Asio4ALL i szkoda, że Allen nie udostępnił łatwego narzędzia do łączenia (agregacji) pary K2 w jeden interfejs audio. Należy zwrócić uwagę, że mając nawet 2 sztuki K2 nie stworzymy z nich interfejsu pod DVS, bowiem karty oferują tylko wysyłkę sygnału. Co bardzo ważne, mimo że samo urządzenie w stosunku do tego co oferuje jest relatywnie tanie, to nie oszczędzano na jakości interfejsu audio i dźwięk brzmi zawodowo. Wyjścia są dostatecznie głośne (mimo braku zasilania zewnętrznego) – umożliwiając komfortowy odsłuch o odpowiednio wysokiej jakości.


Setup

Zmiana sposobu działania layerów (warstw) oraz zmiana kanału MIDI na którym działa K2 następuje w prostym setupie urządzenia. Przed włączeniem zasilania z USB wystarczy przytrzymać klawisz oznaczony jako SETUP. W tym trybie w łatwy sposób ustawimy kanał MIDI (jeden z 16) pod którym komunikuje się MIDI oraz ustawimy jeden z 5 trybów w jakich działać mają layery.

 


Podsumowanie

Xone:K2 to zdecydowanie kawał wartego uwagi sprzętu. Oferuje rozbudowane i bogate możliwości MIDI, wbudowany interfejs o porządnym brzmieniu i gratisowe ETUI służące również za podstawkę. A to wszystko w bardzo rozsądnej cenie przy zachowaniu wysokiej jakości. Jedyną przeszkodą dla użytkownika mogą być niewielkie własne umiejętności mapowania MIDI - pod Traktorem na początku jest dość trudno (Ableton, Serato cz VDJ są łatwiejsze w tej kwestii). Nie jest to w przeciwieństwie do „dedykowanych” kontrolerów sprzęt typu plug and play. Wymaga nieco znajomości software i przede wszystkim świadomości tego co potrzebujemy i chcemy kontrolować. Umiejętności mapowania MIDI warto się jednak nauczyć, bo kontrolery i autorskie mapowania to przyszłość DJki. Z mojej strony Xone:K2 gorąco polecam zarówno jako bazowy jak i wspomagający kontroler MIDI do wszelkich Djskich zastosowań.

Gdzie kupić?

Allen&Heath Allen&Heath www.allen-heath.com

Dystrybucja w Polsce:

Sklepy muzyczne > Allen&Heath rozwiń listę sklepów

Pytania i komentarze odnośnie sprzętu

reklama
Copyright © INFOMUSIC 2018
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz