Test przenośnego zestawu głośnikowego Samson Expedition XP1000
Autor: Maciej Żulczyk • 16 stycznia 2015

- Niewielka waga i możliwość złożenia w jedną skrzynię; łatwy transport
- Solidna budowa kolumn
- Wysoka głośność i czytelne brzmienie przy bardzo małym i lekkim wzmacniaczu
- Sporo funkcji, w tym wybór wejść i wyjść, zasilanie phantomowe, niezłe efekty i łączność Bluetooth
- Niezbyt potężne brzmienie dolnego pasma oraz obsługującego go korektora
- Uproszczenie kilku funkcji w mikserze, np. brak panoramy, kontroli efektów, łączności USB, korektora na sumie; ich obecność jednak odbiłaby się na rozmiarze (i cenie) systemu.
Prawdziwy wysyp nowych przenośnych zestawów głośnikowych trwa. Kolejny produkt, który trafił w moje ręce z tego segmentu nagłośnienia to tym razem Samson XP1000. Według słów producenta to flagowy model w ich uznanej serii Expedition, złożonej z czterech niewielkich, przenośnych i kompletnych zestawów dwóch kolumn dwudrożnych i powermiksera z szeregiem funkcji.
Najnowszy XP1000 to najpotężniejszy model z całej serii, oferujący 1.000 W łącznej mocy szczytowej ze wzmacniacza klasy D, napędzającego po jednym 10" przetworniku niskotonowym i 1" tweeterze w każdej z kolumn. Wraz z kolumnami w skład zestawu wchodzi w sumie 10-kanałowy mikser z wejściami mikrofonowymi, liniowymi, szeregiem wyjść, efektów, zasilaniem phantomowym i łącznością Bluetooth, do tego niezbędne przewody głośnikowe i zasilające, a wszystko to sprytnie łączące się w pojedynczy zestaw dla łatwego transportu o niewielkiej wadze 24 kg. Wygląda to nawet zachęcająco, zapraszam więc do bliższej analizy nowego produktu Samson.
Odbiór
Od nowości cały komplet zapakowany jest w pojedyncze, nawet umiarkowanych rozmiarów pudło. Otwarcie go ukazuje złączony zestaw dwóch głośników ze schowkami z tyłu - jeden z nich mieści mikser, drugi to miejsce na akcesoria (przewody i instrukcję).
Kolumny nie są złączone zatrzaskami ani zamkami, a integrują się przez zestaw dwóch szyn i szczelin na każdej z nich - fronty kolumn wsuwają się w siebie, tworząc "skrzynię" ważącą łącznie 24 kg i choć nie do końca poręczną ze względu na rozmiar i kształt, to jednak umożliwiającą transport w pojedynkę. Atutem jest fakt, że zarówno mikser jak i niezbędne akcesoria mają swoje miejsce w obudowie kolumn - po spakowaniu cały system nagłośnieniowy zawiera się w jednym przedmiocie.
Kolumny wykonane są z wytrzymałego tworzywa ABS i bez wątpienia prezentują się solidnie. Cały front każdej z nich chroniony jest przez metalowy grill, stanowiący ochronę zarówno dla woofera 10", jak i dla tweetera 1" z falowodem 60 x 90 stopni. Konstrukcja kolumn zawiera porty basowe umieszczone u spodu; posiada dwa uchwyty z tyłu (góra i dół), plastikowe nóżki, standardowe skręcane gniazdo na statyw oraz wcięcie z jednej strony pozwalające na wykorzystanie jako monitora scenicznego (kąt 30°), nie zapominając też o tylnych schowkach, z których jeden opatrzony jest diagramem przykładowych połączeń możliwych w systemie.
Kolumny są lekkie (niewiele ponad 10 kg każda), a mikser sam w sobie jest również zadziwiająco imponuje wagą, dzięki konstrukcji z ABS oraz, przede wszystkim, wykorzystaniu wzmacniaczy klasy D, które nie wymagają obciążających systemów chłodzących i, co wyraźnie widać, powoli stają się standardem w sprzęcie nagłośnieniowym. Wzmacniacze te dostarczają 1.000 W mocy szczytowej (2 x 500 W) lub 500 W mocy uśrednionej (2 x 250 W) do wyżej opisanych kolumn - ich pobór mocy szacowany jest na 800 W.
Mikser: serce systemu XP1000
Dostęp do wszystkich funkcji system XP1000 naturalnie odbywa się z miksera. Urządzenie to oferuje łącznie 10 kanałów wejściowych, tj. cztery monofoniczne wejścia mikrofonowo-liniowe z globalnym zasilaniem phantomowym oraz trzy stereofoniczne wejścia liniowe, do tego procesor efektów, łączność Bluetooth i możliwość rozszerzenia.
Cztery pierwsze kanały posiadają osobne wejścia XLR i jack z przełącznikiem Mic/Line, do tego prosty korektor Low/High (100 Hz oraz 10 kHz, +/- 15 dB), gałkę poziomu i przycisk Effects, wysyłający dany kanał do procesora efektów (o nim później). Dwa pierwsze kanały rozszerzone są ponadto o funkcję kontroli dynamiki w postaci uproszczonego kompresora/limitera: przełączanie między jednym a drugim odbywa się z dodatkowego przycisku pod wejściem. Zasilanie phantomowe włączane jest globalnie z przycisku Phantom w sekcji kontrolnej. Pod czwartym wejściem mikrofonowym mieści się port USB, oznaczony jako Wireless - jest to port wyłącznie do wykorzystania z opcjonalnym zestawem bezprzewodowym XPD1. Należy zwrócić uwagę na brak pokrętła panoramy dla kanałów mono.
Kanały stereofoniczne 5/6 i 7/8 oferują osobne wejścia jack, ten sam korektor i kontrolę poziomów co kanały mono. Co zrozumiałe, nie posiadają sendu do efektów. Poza wejściami jack, kanał 7/8 oferuje dodatkowo pojedyncze, stereofoniczne wejście mini-jack. Ostatni kanał stereofoniczny 9/10 różni się od dwóch poprzednich rodzajem wejścia (phono).
Dostępne wyjścia to główne, wyraźnie oznaczone zasilające wyjścia na głośniki oraz dodatkowe stereofoniczne Monitor Out (jack) i Record Out (phono). Pod nimi mieści się sekcja kontrolna z główną gałką głośności Master, poziomem wyjścia Monitor Out oraz kontrolerem procesora efektów, tj. wyborem jednego z 16 programów efektów oraz poziomem wysłania ich do wybranych kanałów. W sekcji tej znajdują się również wskaźniki, w tym 5 stopniowy wskaźnik poziomu na sumie oraz diody sygnalizujące pracę limitera, aktywację zasilania phantomowego oraz włączenie urządzenia.
Ponad sekcją kontrolną znajduje się przełącznik MUSIC/SPEECH, zmieniający nieco charakterystykę częstotliwościową systemu w zależności od zastosowania. Z tego co udało mi się ustalić, to wciśnięcie go (tryb MUSIC) deaktywuje filtr dolnozaporowy (167 Hz, -3 dB na oktawę). Pozycja zewnętrzna (SPEECH) wydaje się pozostawiać ten filtr włączony, co redukuje niższe częstotliwości, zazwyczaj niepotrzebne w przypadku nagłaśniania mowy ludzkiej, podczas gdy drugie ustawienie przywraca je dla mocniejszego brzmienia.
Poza standardowymi funkcjami miksera, XP1000 oferuje również dodatkowe możliwości w postaci wspomnianego już procesora efektów cyfrowych, bezprzewodowej łączności Bluetooth do odtwarzania muzyki oraz możliwości rozszerzenia o system bezprzewodowy XPD1.
Rozszerzona funkcjonalność: procesor efektów i moduł Bluetooth
Samson XP1000 daje możliwość wzbogacenia sygnału z mikrofonów wyborem szesnastu niezłych, 24-bitowych, zróżnicowanych efektów cyfrowych. Ich aktywacja odbywa się przez wybór kanału (wciśnięcie przycisku effect), wybór efektu (pokrętło program) oraz ustawienie poziomu efektu (pokrętło send). Efekty brzmią rzetelnie i nie "tanio", jak to bywa w wielu budżetowych i przenośnych rozwiązaniach, a ich lista jest dosyć rozbudowana.
Pogłosy i efekty
Wśród szesnastu programów znajdują się: pogłosy typu Room, Hall, Plate, Spring czy Slapback oraz efekty Chorus, Delay, Flanger, jak i kombinacje powyższych (Chorus+Reverb, Delay+Reverb).
Ich obsługa jest bardzo uproszczona i bardziej wymagającym użytkownikom może nie spodobać się brak niezależnej kontroli sendu indywidualnych kanałów do efektu czy jakiejkolwiek manipulacji ich parametrami, chociażby pojedynczego pokrętła w stylu "Value", zmieniającego główny parametr danego efektu, jak np. czas pogłosu. Jednak umówmy się: jest to proste i przenośne urządzenie, a ilość 16 presetów powinna zadowolić większość klientów.
Bluetooth
Obecny w mikserze moduł Bluetooth to drugie udogodnienie. Pozwala on na bezprzewodowe odtwarzanie plików dźwiękowych z telefonów, laptopów czy urządzeń mobilnych (tablety, itp.). Konfiguracja połączenia przebiega w prosty sposób - wystarczy zbliżyć urządzenie do modułu BT i wcisnąć niewielki, czarny przycisk umieszczony na nim pod lampką kontrolną, a następnie odnaleźć mikser XP1000 na liście w swoim urządzeniu mobilnym. Jeżeli komunikacja zostanie nawiązana, lampka kontrolna zapali się jednostajnie na niebiesko, a ostatni kanał 9/10 stanie się kanałem kontrolującym poziom sygnału z BT.
Należy nadmienić, że tak samo jak praktycznie we wszystkich modułach Bluetooth w mikserach i przenośnym nagłośnieniu, możliwa jest komunikacja jedynie z nowszymi urządzeniami - starsze telefony, choć posiadające funkcje BT i odtwarzania muzyki, mogą zostać nie wykryte. Przed zakupem warto sprawdzić, czy twój telefon bądź inne urządzenie wykryje i połączy się z XP1000.
Ostatnią z funkcji jest możliwość wykorzystania dodatkowego modułu XPD1, będącego systemem bezprzewodowym złożonym z odbiornika USB umieszczanego we wspomnianym porcie Wireless przy kanale czwartym, oraz nadajnika typu mikrofonowego na baterie. Jest to dodatkowy moduł sprzedawany osobno.
Podsumowanie i ocena
Samson Expedition XP1000 to, jak widać, nieźle zaprojektowany i wyposażony, kompletny system dźwiękowy przeznaczony do umiarkowanie wymagających, mobilnych aplikacji. Zawiera wszystkie podstawowe funkcje niezbędne do nagłośnienia niewielkiej imprezy, występu, próby muzycznej, spotkania, itp., a jego konstrukcja pozwala na szybkie rozstawienie i złożenie systemu, zawierającego się w jednej skrzynce dla łatwego i szybkiego transportu.
Ogólnie rzecz biorąc, system sprawił na mnie pozytywne wrażenie, choć na początku byłem nieco sceptyczny. Ów sceptycyzm wziął się przede wszystkim ze sposobu łączenia i rozdzielania kolumn - pierwsze próby po wyjęciu systemu z opakowania były nieco irytujące - aby wysunąć szczeliny jednego głośnika z drugiego, trzeba go odpowiednio położyć i chwycić. To samo tyczy ponownego złożenia: wymagało to nieco wprawy. Ponadto, złożona całość nie należy do najporęczniejszych przez obły kształt i rozmieszczenie uchwytów. Z drugiej jednak strony, elementy łączą się ze sobą stabilnie i bezpiecznie, bez groźby rozdzielenia.
Konstrukcję indywidualnych komponentów systemu oceniam także pozytywnie - dotyczy to przede wszystkim głośników z obudową z ABS, które są solidne, wytrzymałe i posiadają metalowy grill chroniący zarówno woofer i tweeter, w odróżnieniu od niektórych modeli osłaniających tylko ten pierwszy. Co do miksera, wykonany jest on również z ABS - instynkt podpowiada, że w tym przypadku lepsza byłaby obudowa z metalu, podejrzewam jednak że producentowi chodziło o redukcję wagi całości oraz możliwość zainstalowania go na statywie mikrofonowym. To dodatkowa zaleta dla muzyka korzystającego z miksera podczas występu live.
Skoro o mikserze mowa, to jest on bardzo kompaktowy, oferując przy tym większość niezbędnych funkcji. Ilość kanałów (4 mono + 3 stereo) jest wystarczająca do przewidzianych zastosowań, nie zapomniano też o zasilaniu phantomowym, dodatkowych wyjściach (Monitor + Record) i dodatkach jak dwa kanały z prostym kompresorem i oczywiście procesorem efektów. Mikser nie posiada kontroli panoramy, co jednak jest zrozumiałe przy jego niewielkim rozmiarze. Należy zwrócić uwagę, że po włączeniu dość głośno szumi (nie z głośników, ale z otworu wentylującego).
Moduł Bluetooth to udogodnienie pojawiające się coraz częściej w przenośnych systemach nagłośnieniowych. Poza oczywistymi korzyściami, jak brak konieczności wykorzystania przewodów, pozwala to na większą swobodę podczas np. prezentacji, przemówień i tym podobnych, kiedy osoba prowadząca samemu może odtwarzać muzykę lub specyficzne nagrania dźwiękowe ze swojego iPada, nie ruszając się z miejsca.
Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzam, że Samson XP1000 to rzetelny produkt z dobrze dobranym zestawem funkcji i solidną jakością wykonania, który sprawdzi się przede wszystkim na sali prób, czy towarzysząc podróżującym muzykom, a także w mniejszych i średnich lokalach, klubach, miejscach spotkań dyskusyjnych, szkołach i obiektach religijnych.
Specyfikacja techniczna:
- Liczba głośników: 2 szt.
- Liczba głośników satelitarnych: 2 szt.
- Maksymalna moc RMS: 1.000 W
- Głośnik niskotonowy: Nie
- Moc głośników satelitarnych: 500 W
- Urządzenia oraz wejścia / wyjścia:
- Bluetooth
- 4 x Wejście XLR
- 6 x Wejście jack 6.35 mm
- 1 x Wyjście RCA
- USB
- 1 x Wyjście jack 6.35 mm
- 1 x Stereo mini-jack (audio in)
- Pilot w zestawie: Nie
- Zasilacz zewnętrzny: Tak
- Napięcie zasilania: 220 - 240 V AC
- Kolor: Czarny
- Szerokość: 686 mm
- Wysokość: 660 mm
- Głębokość: 432 mm
- Masa netto: 22.68 kg