

- Niezawodność transmisji
- Technologia diversity
- Wysoka jakość dźwięku
- Szeroki zakres częstotliwości
- Zaawansowane funkcje odbiornika
- Długi czas pracy
- Monitorowanie dźwięku w czasie rzeczywistym
- Możliwość rozbudowy o dodatkowe nadajniki i odbiorniki
- Profesjonalne zastosowanie
- Mniej intuicyjny dla początkującego użytkownika
- Wielkość i waga odbiornika może być kłopotliwa przy pracy kamery na gimbalu
Dziś chciałbym przedstawić system bezprzewodowy SHURE SLX-D, który został stworzony z myślą o rynku wideo i broadcastowym. W 2024 roku wielokrotnie korzystaliśmy z niego w INFOMUSIC.PL podczas realizacji reportaży wideo na targach takich jak ISE, Prolight & Sound, IBC, Sound Edit, Audio Video Show, a także przy projektach związanych z instalacjami audio, jak kulisy trasy koncertowej 360 Dawida Podsiadło czy koncertu Billy Grahama w Krakowie. Wyzwania takie jak trudne i zmienne warunki akustyczne, hałas oraz różnorodni rozmówcy sprawiają, że wybór odpowiedniego sprzętu ma kluczowe znaczenie dla jakości produkcji.
Nadmienię, że od lat z powodzeniem korzystaliśmy i korzystamy z systemu Sennheiser AVX, który zdobył uznanie wśród ekip wideo za kompaktowy rozmiar odbiornika, jego niewielką wagę i prostotę obsługi. Tym razem jednak, za rekomendacją polskiego dystrybutora marki SHURE, firmy Polsound, postanowiliśmy przetestować system SLX-D w praktycznych warunkach, w konfiguracji obejmującej:
- SLXD1 + TL46 (nadajnik osobisty bodyback + mikrofon krawatowy)
- SLXD2 + Nexadyne RPW204 / SM58 (mikrofon bezprzewodowy do ręki)
- SLXD5 (cyfrowy odbiornik systemu bezprzewodowego).
![[img:4]](/img/artykuly/zdjecia/shure-slh-d-system-bezprzewodowy2-org.webp)
Kategoria 1: Łatwość obsługi, funkcjonalność, latencja, częstotliwości
SHURE SLX-D
System SHURE SLX-D operuje w paśmie UHF (470-937,5 MHz), co oferuje znaczny zasięg do 100 metrów oraz wysoką odporność na zakłócenia generowane przez urządzenia takie jak routery Wi-Fi, telefony komórkowe czy inne systemy korzystające z pasma 2,4 GHz. Dodatkowo, niska latencja na poziomie 3,2 ms sprawia, że system doskonale sprawdza się w zastosowaniach, gdzie precyzja jest absolutnym priorytetem.
Przed rozpoczęciem pracy kluczowym krokiem jest przeskanowanie dostępnych wolnych częstotliwości i sparowanie urządzeń. Proces ten, choć trwa kilka sekund, zapewnia stabilność sygnału i pozwala uniknąć zakłóceń. Dla osób, które nie czytają instrukcji obsługi [...], proces ten może wydawać się mało intuicyjny.
Dlatego przedstawiam go w 5 prostych krokach:
- [enter] Wybieramy opcję "Channel scan" [enter]
- Określamy grupę [enter]
- [enter].
- Otrzymujemy komunikat o synchronizacji urządzeń za pomocą funkcji IR (podczerwień) z boku urządzenia.
- Przykładamy mikrofon / bodypack do okienka IR i dostajemy komunikat o sparowaniu urządzeń.
DOBRA RADA:
W profesjonalnych warunkach pracy ekipy nagłaśniającej, takich jak koncerty czy eventy, pierwszym krokiem jest zawsze konsultacja z inżynierem systemu RF. To on odpowiada za przydzielenie odpowiedniej częstotliwości, na której możemy bezpiecznie pracować. Naruszenie przydzielonej przestrzeni RF może prowadzić do poważnych konsekwencji, w tym zakłóceń transmisji czy odpowiedzialności prawnej, a także do dotkliwych kar finansowych.
Omawiając temat RF nie można pominąć kwestii technologii Diversity od Shure.
System SHURE SLX-D wykorzystuje zaawansowaną technologię Digital Predictive Switching Diversity. Polega ona na analizie sygnałów odbieranych przez dwie anteny i przewidywaniu, który sygnał zapewni lepszą jakość odbioru. W praktyce oznacza to, że system automatycznie przełącza się na sygnał o wyższej jakości, minimalizując ryzyko zakłóceń oraz utraty sygnału. To rozwiązanie znacząco podnosi niezawodność we wspomnianych wymagających środowiskach, takich jak targi branżowe, koncerty czy konferencje, gdzie występuje duże nasycenie urządzeń bezprzewodowych.
![[img:1]](/img/artykuly/zdjecia/shure-slx-d5-org.webp)
![[img:9]](/img/artykuly/zdjecia/urzadzenie-dx5-org-1.webp)
Sennheiser AVX
Sennheiser AVX wyróżnia się przede wszystkim prostotą obsługi. System działa w technologii plug & play, co oznacza, że konfiguracja nadajnika i odbiornika jest praktycznie bezobsługowa. Komunikacja opiera się na transmisji cyfrowej DECT w paśmie 1900 MHz, które pozostaje wolne od zakłóceń związanych z WiFi 2.4 GHz. Latencja na poziomie 19 ms jest akceptowalna w kontekście produkcji wideo, choć spotkałem montażystów, którzy mieli silną potrzebę synchronizowania audio do video w postprodukcji. W odbiorniku brak możliwości monitorowania rejestrowanego sygnału audio. Jeśli Wasz aparat / kamera nie jest wyposażona w wyjście słuchawkowe to rejestrujesz "w ciemno".
Kategoria 2: Dźwięk
Oba systemy stosują różne podejścia do kompresji dźwięku:
-
SHURE SLX-D:
Minimalna kompresja dźwięku, zapewniająca wyższą wierność brzmienia,
co jest kluczowe w profesjonalnych zastosowaniach audio. -
Sennheiser AVX:
Cyfrowa kompresja zoptymalizowana pod kątem łatwości
użytkowania i niezawodności w produkcji wideo.
Shure SLX-D vs Sennheiser AVX (przykłady)
Próbki dźwiękowe przedstawiamy w załączonych filmach z targów Prolight & Sound w 2023 (Sennheiser AVX) i 2024 roku (SHURE SLX-D). Porównanie dość szczególne ze względu na tę samą lokalizację oraz głos prowadzącego.
P.S Dzięki Michał za zgodę na to porównanie!
Pomijając brak gąbki zabezpieczającej przed głoskami wybuchowymi w pierwszym przykładzie, mam nadzieję, że różnica w jakości dźwięku pomiędzy mikrofonami jest słyszalna.
Shure SLXD2 + SM58
Sennheiser AVX
Shure SLXD2 z kapsułą Nexadyne RPW204
Skoro jesteśmy przy kapsułach, do wyboru mamy znacznie więcej opcji w systemie Shure SLX-D.
Użytkownicy mogą zdecydować się na różne kapsuły mikrofonowe kompatybilne z nadajnikami ręcznymi, takie jak klasyczne dynamiczne czy precyzyjne pojemnościowe. Każda z nich oferuje unikalne charakterystyki brzmienia, umożliwiając dopasowanie do różnych zastosowań – od wystąpień publicznych, przez koncerty, aż po nagrania studyjne. Dzięki temu SLX-D jest wyjątkowo wszechstronnym rozwiązaniem, które można dostosować do każdej sytuacji.
My zdecydowaliśmy się na kapsułę mikrofonową Nexadyne RPW204 o charakterystyce superkardioidalnej. Cechą wyróżniającą serię Nexadyne jest zastosowanie dwóch membran, które zapewniają większą precyzję rejestracji dźwięku i minimalizują zniekształcenia, co sprawia, że mikrofon sprawdza się w trudniejszych warunkach akustycznych. Na poniższych przykładach słychać i widać, dlaczego wybór padł właśnie na Nexadyne.
Efekt zbliżeniowy
Kolejny przykład to video, w którym słychać wyraźnie szczególną cechę tej kapsuły w kontekście efektu zbliżeniowego. To zjawisko, które występuje w mikrofonach kierunkowych, takich jak superkardioidalne, gdy wokalista zbliża się bardzo blisko do mikrofonu. W takiej sytuacji następuje wzmocnienie niskich częstotliwości, co sprawia, że głos staje się cieplejszy i bardziej basowy. Dla wokalistów efekt ten może być użyteczny jako środek artystyczny, ale niekiedy wymaga kontroli, aby uniknąć zbytniego "przegrzania" niskich tonów i zachować naturalne brzmienie. W przypadku Nexadyne efekt ten został zredukowany do minimum, co pozwala uzyskać spójną jakość nagrania, eliminując potrzebę dodatkowych korekt w postprodukcji.
Odległość mikrofonu
Tym razem materiał z targów Audio Video Show w Warszawie. Zwróćcie uwagę na odległość mikrofonu od ust rozmówcy – mimo większego dystansu, głos brzmi niemal jak z mikrofonu typu lavalier lub często używanego w takich sytuacjach kierunkowego na tyczce. To imponujące osiągnięcie, które pokazuje możliwości technologiczne Nexadyne S w wychwytywaniu dźwięku z precyzją i klarownością zarazem.
Shure SLXD1 z mikrofonem krawatowym TL46
Na deser prezentujemy próbkę możliwości mikrofonu lavalier Shure TL46. To urządzenie stworzone do pracy w kontrolowanych warunkach akustycznych, które wyróżnia się super czułością i zdolnością do wychwytywania najdrobniejszych szczegółów - więc uwaga!. Największe wrażenie robi naturalna, pełna barwa dźwięku, która odnajdzie się w zarówno w nagraniach mowy, jak i śpiewu w niezwykle w kompaktowej formie.
Plug-on SLXD3
W kolekcji SLX-D mamy jeszcze jedno bardzo przydatne urządzenie, mianowicie nadajnik plug-on. Jest to nadajnik, który można podłączyć bezpośrednio do dowolnych mikrofonów dynamicznych, pojemnościowych lub specjalistycznych typu Shotgun, zamieniając je w bezprzewodowe mikrofony. Nadajnik plug-on SLX-D obsługuje ponadto zasilanie phantom +48V, co oznacza, że można z niego korzystać z profesjonalnymi mikrofonami, które często wymagają takiego zasilania.
Kategoria 3: Czas pracy i zasięgi
SHURE SLX-D
System SHURE SLX-D może być zasilany bateriami LR6 lub dedykowanym akumulatorem (SB903), który precyzyjnie informuje o pozostałym czasie pracy. I trzeba przyznać – to naprawdę robi robotę! Podczas naszych testów nadajnik pracował ponad 5 godzin, co w pełni spełnia nasze potrzeby. Nieoceniona jest również możliwość zamiany akumulatora na standardowe baterie LR6, co stanowi niewątpliwy atut.
Jak widać zarówno odbiornik, jak i nadajniki można zasilać dedykowanym akumulatorem lub bateriami LR6.
Odbiornik SLXD5 wyposażono w gniazdo USB-C, co znacząco ułatwia jego bezpośrednie ładowanie. Mikrofon ręczny oraz bodypack można natomiast naładować na kilka sposobów: w dedykowanej stacji dokującej (dostępnej jako dodatkowe akcesorium), za pomocą kompaktowej ładowarki do akumulatorów przez USB-C lub poprzez włożenie akumulatorów do odbiornika SLXD5 i ładowanie ich bezpośrednio tam.
Sennheiser AVX
Odbiornik systemu Sennheiser AVX działa na wbudowanym akumulatorze litowo-jonowym, który zapewnia do 4 godzin pracy. Dodatkowo, akumulator można ładować przez złącze USB z dowolnego źródła zasilania, co umożliwia ładowanie nawet podczas pracy za pomocą powerbanku. Na dłuższe sesje warto jednak zaopatrzyć się w dodatkowe akumulatorki.
Zasięg
Przyznaję, że podczas reportażu zasięg systemu bezprzewodowego ma drugorzędne znaczenie, ponieważ rejestracja zwykle odbywa się w bliskiej odległości – do około 5 metrów. W takich warunkach zarówno AVX, jak i SLX-D w pełni spełniają swoje zadanie.
Jednak w sytuacjach takich jak eventy, kongresy, sympozja czy duże koncerty, gdzie mikrofony muszą działać na większych dystansach, kwestia zasięgu może być już kluczowym parametrem. W specyfikacji systemów można odnaleźć następujące informacje:
-
AVX działa w paśmie 1,9 GHz (DECT) i zapewnia zasięg do około 30 metrów w typowych warunkach.
-
SLX-D, działający w paśmie UHF, oferuje zasięg do około 100 metrów w otwartym terenie.
Kategoria 4: Wielkość vs waga: coś za coś
Sennheiser AVX
Lekki i kompaktowy odbiornik Sennheiser AVX sprawia, że system jest wyjątkowo wygodny w codziennym użytkowaniu. Jego niewielka waga nie obciąża kamery, co eliminuje problemy z wyważeniem podczas korzystania z gimbala. Warto również wspomnieć, że często spotykaliśmy ekipy wideo korzystające z dwóch odbiorników AVX (dwa kanały). Dzięki kompaktowej budowie, oba odbiorniki idealnie mieszczą się w gniazdach XLR wielu kamer, co czyni to rozwiązanie niezwykle praktycznym i poręcznym.
SHURE SLXD5
Pomimo niewielkich rozmiarów, SLXD5 w porównaniu do AVX wygląda "jak ojciec z synem". Trzeba jednak pamiętać, że większy rozmiar i waga to efekt rozbudowanej funkcjonalności, która oferuje znacznie więcej opcji konfiguracji i możliwości technicznych. To klasyczny przykład sytuacji „coś za coś” – większe urządzenie w zamian za większą wszechstronność i potencjał.
Odbiornik pozwala na:
-
Wybór częstotliwości
Ręczne ustawienie częstotliwości lub automatyczne wyszukiwanie wolnego kanału. -
Regulacja poziomu sygnału wyjściowego
Dostosowanie poziomu wyjścia audio (gniazda XLR i TRS). -
Konfiguracja grup i kanałów
Możliwość przypisania odbiornika do określonej grupy i kanału w celu pracy z wieloma systemami. -
Blokada ustawień
Funkcja blokady panelu przed przypadkowymi zmianami konfiguracji. -
Monitorowanie stanu baterii nadajnika
- Wybór trybu wyjścia audio
Możliwość przełączenia między wyjściem symetrycznym (XLR) a niesymetrycznym (TRS). - Aktualizacja firmware
Obsługa aktualizacji oprogramowania odbiornika, jeśli jest podłączony do kompatybilnego systemu.
W tej kategorii warto zadać sobie pytanie:
Co jest dla Ciebie, drogi czytelniku, ważniejsze – pełna kontrola czy wygoda i szybkość pracy?
Systemy różnią się podejściem do użytkowania. Jeśli priorytetem jest szczegółowa konfiguracja i możliwość dostosowania każdego parametru, wybór padnie na bardziej zaawansowany model SLX-D. Z kolei dla tych, którzy cenią intuicyjność i błyskawiczne przygotowanie do pracy, prostszym rozwiązaniem będzie AVX.
Kategoria 5: Cena
Ceny systemów bezprzewodowych Sennheiser AVX i Shure SLX-D różnią się w zależności od konfiguracji i komponentów wchodzących w skład zestawu. Poniżej przedstawiono orientacyjne ceny wybranych modeli dostępnych na polskim rynku:
Sennheiser AVX:
- AVX-835 SET (odbiornik + nadajnik: mikrofon ręczny 835): około 3 699 zł
- AVX-ME2 SET (odbiornik + nadajnik z mikrofonem lavalier ME2): około 3 199 zł
- AVX-MKE2 SET (odbiornik + nadajnik z mikrofonem lavalier MKE2): około 3 999 zł
Shure SLX-D:
- SLXD1 (nadajnik bodypack): około 1 249 zł
- SLXD2 (nadajnik ręczny z kapsułą SM58): około 1 299 zł
- SLXD5 (odbiornik): około 1 929 zł
- TL46 (mikrofon lavalier z serii TwinPlex): około 1 500 zł
Podsumowanie i rekomendacja
Biorąc pod uwagę powyższe kategorie można odpowiedzialnie stwierdzić, że system bezprzewodowy Shure SLX-D jest dedykowany do profesjonalnego użycia tam, gdzie konfiguracja i jakość dźwięku są kluczowe. Możliwość precyzyjnego przeskanowania i wybrania wolnych od zakłóceń częstotliwości do pracy, przede wszystkim jakość tego dźwięku, minimalna latencja, czas pracy na akumulatorze (wraz z dokładną informacją o pozostałym czasie pracy godziny / minuty) są niewątpliwymi atutami urządzenia.
Nie można zapomnieć o zastosowaniu technologii Digital Predictive Switching Diversity, która minimalizuje ryzyko zakłóceń i utraty sygnału. Dodatkowe funkcje, takie jak regulacja poziomu sygnału, monitorowanie dźwięku w czasie rzeczywistym, pozwalają na precyzyjne dostosowanie systemu do potrzeb użytkownika, a dzięki swojej skalowalności, SLX-D sprawdza się zarówno w mniejszych projektach, jak i w dużych produkcjach koncertowych czy broadcastowych. Choć system wymaga nieco więcej konfiguracji niż porównywany AVX (plug & play), oferuje możliwości i jakość, które spełniają potrzeby najbardziej wymagających użytkowników.
Po roku użytkowania mogę powiedzieć, że SHURE SLX-D sprostał wyzwaniom naszych produkcji wideo. System zapewnił stabilną transmisję, prostotę obsługi i doskonałą jakość dźwięku, co miało kluczowe znaczenie dla sukcesu naszych realizacji.
Produkt godny polecenia!
Gdzie kupić?
Dystrybucja w Polsce:
Pon - Pt: 09.00 - 17.00