Shure SLX-D - system bezprzewodowy do kamery

W pełni profesjonalne i skalowalne rozwiązanie dla branży video Autor: Daniel Zimerman • 11 grudnia 2024
Shure SLXD1około 1 249 zł
Shure SLXD2około 1 299 zł
Shure SLXD5około 1 929 zł
Shure SLXD3około 1599 zł
11 grudnia 2024 11:00
Daniel Zimerman INFOMUSIC.PL Dostarczył Polsound sp. z o.o Polsound sp. z o.o tel: +48 22 2041 100 www.polsound.pl
  • Niezawodność transmisji
  • Technologia diversity
  • Wysoka jakość dźwięku
  • Szeroki zakres częstotliwości
  • Zaawansowane funkcje odbiornika
  • Długi czas pracy
  • Monitorowanie dźwięku w czasie rzeczywistym
  • Możliwość rozbudowy o dodatkowe nadajniki i odbiorniki
  • Profesjonalne zastosowanie
  • Mniej intuicyjny dla początkującego użytkownika
  • Wielkość i waga odbiornika może być kłopotliwa przy pracy kamery na gimbalu

Dziś chciałbym przedstawić system bezprzewodowy SHURE SLX-D, który został stworzony z myślą o rynku wideo i broadcastowym. W 2024 roku wielokrotnie korzystaliśmy z niego w INFOMUSIC.PL podczas realizacji reportaży wideo na targach takich jak ISE, Prolight & Sound, IBC, Sound Edit, Audio Video Show, a także przy projektach związanych z instalacjami audio, jak kulisy trasy koncertowej 360 Dawida Podsiadło czy koncertu Billy Grahama w Krakowie. Wyzwania takie jak trudne i zmienne warunki akustyczne, hałas oraz różnorodni rozmówcy sprawiają, że wybór odpowiedniego sprzętu ma kluczowe znaczenie dla jakości produkcji. 

Nadmienię, że od lat z powodzeniem korzystaliśmy i korzystamy z systemu Sennheiser AVX, który zdobył uznanie wśród ekip wideo za kompaktowy rozmiar odbiornika, jego niewielką wagę i prostotę obsługi. Tym razem jednak, za rekomendacją polskiego dystrybutora marki SHURE, firmy Polsound, postanowiliśmy przetestować system SLX-D w praktycznych warunkach, w konfiguracji obejmującej:

- SLXD1 + TL46 (nadajnik osobisty bodyback + mikrofon krawatowy)
- SLXD2 + Nexadyne RPW204 / SM58  (mikrofon bezprzewodowy do ręki)
- SLXD5 (cyfrowy odbiornik systemu bezprzewodowego).

W tej recenzji znajdziecie porównania z systemem AVX od Sennheisera, który stanowi dla nas punkt odniesienia. To szczególnie istotne dla osób wahających się między tymi dwoma rozwiązaniami, zwłaszcza że ich ceny są do siebie zbliżone
 
[img:4] 
 
Shure SLX-D spis treści:
 

Kategoria 1: Łatwość obsługi, funkcjonalność, latencja, częstotliwości 

SHURE SLX-D 

System SHURE SLX-D operuje w paśmie UHF (470-937,5 MHz), co oferuje znaczny zasięg do 100 metrów oraz wysoką odporność na zakłócenia generowane przez urządzenia takie jak routery Wi-Fi, telefony komórkowe czy inne systemy korzystające z pasma 2,4 GHz. Dodatkowo, niska latencja na poziomie 3,2 ms sprawia, że system doskonale sprawdza się w zastosowaniach, gdzie precyzja jest absolutnym priorytetem.

Przed rozpoczęciem pracy kluczowym krokiem jest przeskanowanie dostępnych wolnych częstotliwości i sparowanie urządzeń. Proces ten, choć trwa kilka sekund, zapewnia stabilność sygnału i pozwala uniknąć zakłóceń. Dla osób, które nie czytają instrukcji obsługi [...], proces ten może wydawać się mało intuicyjny.
Dlatego przedstawiam go w 5 prostych krokach:

  1. [enter] Wybieramy opcję "Channel scan" [enter]
  2. Określamy grupę [enter]  
  3. [enter]. 
  4. Otrzymujemy komunikat o synchronizacji urządzeń za pomocą funkcji IR (podczerwień) z boku urządzenia. 
  5. Przykładamy mikrofon / bodypack do okienka IR i dostajemy komunikat o sparowaniu urządzeń. 

[img:5]

DOBRA RADA: 
W profesjonalnych warunkach pracy ekipy nagłaśniającej, takich jak koncerty czy eventy, pierwszym krokiem jest zawsze konsultacja z inżynierem systemu RF. To on odpowiada za przydzielenie odpowiedniej częstotliwości, na której możemy bezpiecznie pracować. Naruszenie przydzielonej przestrzeni RF może prowadzić do poważnych konsekwencji, w tym zakłóceń transmisji czy odpowiedzialności prawnej, a także do dotkliwych kar finansowych.  

Omawiając temat RF nie można pominąć kwestii technologii Diversity od Shure. 

System SHURE SLX-D wykorzystuje zaawansowaną technologię Digital Predictive Switching Diversity. Polega ona na analizie sygnałów odbieranych przez dwie anteny i przewidywaniu, który sygnał zapewni lepszą jakość odbioru. W praktyce oznacza to, że system automatycznie przełącza się na sygnał o wyższej jakości, minimalizując ryzyko zakłóceń oraz utraty sygnału. To rozwiązanie znacząco podnosi niezawodność we wspomnianych wymagających środowiskach, takich jak targi branżowe, koncerty czy konferencje, gdzie występuje duże nasycenie urządzeń bezprzewodowych.

[img:1]
[img:9]


Sennheiser AVX 

Sennheiser AVX wyróżnia się przede wszystkim prostotą obsługi. System działa w technologii plug & play, co oznacza, że konfiguracja nadajnika i odbiornika jest praktycznie bezobsługowa. Komunikacja opiera się na transmisji cyfrowej DECT w paśmie 1900 MHz, które pozostaje wolne od zakłóceń związanych z WiFi 2.4 GHz. Latencja na poziomie 19 ms jest akceptowalna w kontekście produkcji wideo, choć spotkałem montażystów, którzy mieli silną potrzebę synchronizowania audio do video w postprodukcji. W odbiorniku brak możliwości monitorowania rejestrowanego sygnału audio. Jeśli Wasz aparat / kamera nie jest wyposażona w wyjście słuchawkowe to rejestrujesz "w ciemno". 

[img:2]

 

Kategoria 2: Dźwięk

Oba systemy stosują różne podejścia do kompresji dźwięku:

  • SHURE SLX-D:
    Minimalna kompresja dźwięku, zapewniająca wyższą wierność brzmienia,
    co jest kluczowe w profesjonalnych zastosowaniach audio.

  • Sennheiser AVX:
    Cyfrowa kompresja zoptymalizowana pod kątem łatwości
    użytkowania i niezawodności w produkcji wideo.


Shure SLX-D vs Sennheiser AVX (przykłady)

Próbki dźwiękowe przedstawiamy w załączonych filmach z targów Prolight & Sound w 2023 (Sennheiser AVX) i 2024 roku (SHURE SLX-D). Porównanie dość szczególne ze względu na tę samą lokalizację oraz głos prowadzącego.
P.S Dzięki Michał za zgodę na to porównanie!

Pomijając brak gąbki zabezpieczającej przed głoskami wybuchowymi w pierwszym przykładzie, mam nadzieję, że różnica w jakości dźwięku pomiędzy mikrofonami jest słyszalna. 

Shure SLXD2 + SM58

 

Sennheiser AVX

 

Shure SLXD2 z kapsułą Nexadyne RPW204

Skoro jesteśmy przy kapsułach, do wyboru mamy znacznie więcej opcji w systemie Shure SLX-D.
Użytkownicy mogą zdecydować się na różne kapsuły mikrofonowe kompatybilne z nadajnikami ręcznymi, takie jak klasyczne dynamiczne czy precyzyjne pojemnościowe. Każda z nich oferuje unikalne charakterystyki brzmienia, umożliwiając dopasowanie do różnych zastosowań – od wystąpień publicznych, przez koncerty, aż po nagrania studyjne. Dzięki temu SLX-D jest wyjątkowo wszechstronnym rozwiązaniem, które można dostosować do każdej sytuacji. 

My zdecydowaliśmy się na kapsułę mikrofonową Nexadyne RPW204 o charakterystyce superkardioidalnej. Cechą wyróżniającą serię Nexadyne jest zastosowanie dwóch membran, które zapewniają większą precyzję rejestracji dźwięku i minimalizują zniekształcenia, co sprawia, że mikrofon sprawdza się w trudniejszych warunkach akustycznych. Na poniższych przykładach słychać i widać, dlaczego wybór padł właśnie na Nexadyne.

[img:6]

Efekt zbliżeniowy

Kolejny przykład to video, w którym słychać wyraźnie szczególną cechę tej kapsuły w kontekście efektu zbliżeniowego. To zjawisko, które występuje w mikrofonach kierunkowych, takich jak superkardioidalne, gdy wokalista zbliża się bardzo blisko do mikrofonu. W takiej sytuacji następuje wzmocnienie niskich częstotliwości, co sprawia, że głos staje się cieplejszy i bardziej basowy. Dla wokalistów efekt ten może być użyteczny jako środek artystyczny, ale niekiedy wymaga kontroli, aby uniknąć zbytniego "przegrzania" niskich tonów i zachować naturalne brzmienie. W przypadku Nexadyne efekt ten został zredukowany do minimum, co pozwala uzyskać spójną jakość nagrania, eliminując potrzebę dodatkowych korekt w postprodukcji.

Odległość mikrofonu

Tym razem materiał z targów Audio Video Show w Warszawie. Zwróćcie uwagę na odległość mikrofonu od ust rozmówcy – mimo większego dystansu, głos brzmi niemal jak z mikrofonu typu lavalier lub często używanego w takich sytuacjach kierunkowego na tyczce. To imponujące osiągnięcie, które pokazuje możliwości technologiczne Nexadyne S w wychwytywaniu dźwięku z precyzją i klarownością zarazem.

 

Shure SLXD1 z mikrofonem krawatowym TL46

Na deser prezentujemy próbkę możliwości mikrofonu lavalier Shure TL46. To urządzenie stworzone do pracy w kontrolowanych warunkach akustycznych, które wyróżnia się super czułością i zdolnością do wychwytywania najdrobniejszych szczegółów - więc uwaga!. Największe wrażenie robi naturalna, pełna barwa dźwięku, która odnajdzie się w zarówno w nagraniach mowy, jak i śpiewu w niezwykle w kompaktowej formie. 

 

Plug-on SLXD3

W kolekcji SLX-D mamy jeszcze jedno bardzo przydatne urządzenie, mianowicie nadajnik plug-on. Jest to nadajnik, który można podłączyć bezpośrednio do dowolnych mikrofonów dynamicznych, pojemnościowych lub specjalistycznych typu Shotgun, zamieniając je w bezprzewodowe mikrofony. Nadajnik plug-on SLX-D obsługuje ponadto zasilanie phantom +48V, co oznacza, że można z niego korzystać z profesjonalnymi mikrofonami, które często wymagają takiego zasilania. 

[img:10] 

 

Kategoria 3: Czas pracy i zasięgi

SHURE SLX-D

System SHURE SLX-D może być zasilany bateriami LR6 lub dedykowanym akumulatorem (SB903), który precyzyjnie informuje o pozostałym czasie pracy. I trzeba przyznać – to naprawdę robi robotę! Podczas naszych testów nadajnik pracował ponad 5 godzin, co w pełni spełnia nasze potrzeby. Nieoceniona jest również możliwość zamiany akumulatora na standardowe baterie LR6, co stanowi niewątpliwy atut.

[img:3]

Jak widać zarówno odbiornik, jak i nadajniki można zasilać dedykowanym akumulatorem lub bateriami LR6.

Odbiornik SLXD5 wyposażono w gniazdo USB-C, co znacząco ułatwia jego bezpośrednie ładowanie. Mikrofon ręczny oraz bodypack można natomiast naładować na kilka sposobów: w dedykowanej stacji dokującej (dostępnej jako dodatkowe akcesorium), za pomocą kompaktowej ładowarki do akumulatorów przez USB-C lub poprzez włożenie akumulatorów do odbiornika SLXD5 i ładowanie ich bezpośrednio tam. 

Sennheiser AVX 

Odbiornik systemu Sennheiser AVX działa na wbudowanym akumulatorze litowo-jonowym, który zapewnia do 4 godzin pracy. Dodatkowo, akumulator można ładować przez złącze USB z dowolnego źródła zasilania, co umożliwia ładowanie nawet podczas pracy za pomocą powerbanku. Na dłuższe sesje warto jednak zaopatrzyć się w dodatkowe akumulatorki. 

[img:7]

Zasięg

Przyznaję, że podczas reportażu zasięg systemu bezprzewodowego ma drugorzędne znaczenie, ponieważ rejestracja zwykle odbywa się w bliskiej odległości – do około 5 metrów. W takich warunkach zarówno AVX, jak i SLX-D w pełni spełniają swoje zadanie.

Jednak w sytuacjach takich jak eventy, kongresy, sympozja czy duże koncerty, gdzie mikrofony muszą działać na większych dystansach, kwestia zasięgu może być już kluczowym parametrem. W specyfikacji systemów można odnaleźć następujące informacje:

  • AVX działa w paśmie 1,9 GHz (DECT) i zapewnia zasięg do około 30 metrów w typowych warunkach. 

  • SLX-D, działający w paśmie UHF, oferuje zasięg do około 100 metrów w otwartym terenie. 

 

Kategoria 4: Wielkość vs waga: coś za coś

Sennheiser AVX 

Lekki i kompaktowy odbiornik Sennheiser AVX sprawia, że system jest wyjątkowo wygodny w codziennym użytkowaniu. Jego niewielka waga nie obciąża kamery, co eliminuje problemy z wyważeniem podczas korzystania z gimbala. Warto również wspomnieć, że często spotykaliśmy ekipy wideo korzystające z dwóch odbiorników AVX (dwa kanały). Dzięki kompaktowej budowie, oba odbiorniki idealnie mieszczą się w gniazdach XLR wielu kamer, co czyni to rozwiązanie niezwykle praktycznym i poręcznym.

[img:11] 

SHURE SLXD5

Pomimo niewielkich rozmiarów, SLXD5 w porównaniu do AVX wygląda "jak ojciec z synem". Trzeba jednak pamiętać, że większy rozmiar i waga to efekt rozbudowanej funkcjonalności, która oferuje znacznie więcej opcji konfiguracji i możliwości technicznych. To klasyczny przykład sytuacji „coś za coś” – większe urządzenie w zamian za większą wszechstronność i potencjał. 

Odbiornik pozwala na:

  • Wybór częstotliwości
    Ręczne ustawienie częstotliwości lub automatyczne wyszukiwanie wolnego kanału.

  • Regulacja poziomu sygnału wyjściowego
    Dostosowanie poziomu wyjścia audio (gniazda XLR i TRS).

  • Konfiguracja grup i kanałów
    Możliwość przypisania odbiornika do określonej grupy i kanału w celu pracy z wieloma systemami.

  • Blokada ustawień
    Funkcja blokady panelu przed przypadkowymi zmianami konfiguracji.

  • Monitorowanie stanu baterii nadajnika

  • Wybór trybu wyjścia audio
    Możliwość przełączenia między wyjściem symetrycznym (XLR) a niesymetrycznym (TRS).

  • Aktualizacja firmware
    Obsługa aktualizacji oprogramowania odbiornika, jeśli jest podłączony do kompatybilnego systemu.

 

W tej kategorii warto zadać sobie pytanie:
Co jest dla Ciebie, drogi czytelniku, ważniejsze – pełna kontrola czy wygoda i szybkość pracy?

Systemy różnią się podejściem do użytkowania. Jeśli priorytetem jest szczegółowa konfiguracja i możliwość dostosowania każdego parametru, wybór padnie na bardziej zaawansowany model SLX-D. Z kolei dla tych, którzy cenią intuicyjność i błyskawiczne przygotowanie do pracy, prostszym rozwiązaniem będzie AVX.  

 

Kategoria 5: Cena

Ceny systemów bezprzewodowych Sennheiser AVX i Shure SLX-D różnią się w zależności od konfiguracji i komponentów wchodzących w skład zestawu. Poniżej przedstawiono orientacyjne ceny wybranych modeli dostępnych na polskim rynku:

Sennheiser AVX:

  • AVX-835 SET (odbiornik + nadajnik: mikrofon ręczny 835): około 3 699 zł 
  • AVX-ME2 SET (odbiornik + nadajnik z mikrofonem lavalier ME2): około 3 199 zł 
  • AVX-MKE2 SET (odbiornik + nadajnik z mikrofonem lavalier MKE2): około 3 999 zł 

Shure SLX-D:

  • SLXD1 (nadajnik bodypack): około 1 249 zł
  • SLXD2 (nadajnik ręczny z kapsułą SM58): około 1 299 zł
  • SLXD5 (odbiornik): około 1 929 zł
  • TL46 (mikrofon lavalier z serii TwinPlex): około 1 500 zł

 

Podsumowanie i rekomendacja

Biorąc pod uwagę powyższe kategorie można odpowiedzialnie stwierdzić, że system bezprzewodowy Shure SLX-D jest dedykowany do profesjonalnego użycia tam, gdzie konfiguracja i jakość dźwięku są kluczowe. Możliwość precyzyjnego przeskanowania i wybrania wolnych od zakłóceń częstotliwości do pracy, przede wszystkim jakość tego dźwięku, minimalna latencja, czas pracy na akumulatorze (wraz z dokładną informacją o pozostałym czasie pracy godziny / minuty) są niewątpliwymi atutami urządzenia.

Nie można zapomnieć o zastosowaniu technologii Digital Predictive Switching Diversity, która minimalizuje ryzyko zakłóceń i utraty sygnału. Dodatkowe funkcje, takie jak regulacja poziomu sygnału, monitorowanie dźwięku w czasie rzeczywistym, pozwalają na precyzyjne dostosowanie systemu do potrzeb użytkownika, a dzięki swojej skalowalności, SLX-D sprawdza się zarówno w mniejszych projektach, jak i w dużych produkcjach koncertowych czy broadcastowych. Choć system wymaga nieco więcej konfiguracji niż porównywany AVX (plug & play), oferuje możliwości i jakość, które spełniają potrzeby najbardziej wymagających użytkowników.

Po roku użytkowania mogę powiedzieć, że SHURE SLX-D sprostał wyzwaniom naszych produkcji wideo. System zapewnił stabilną transmisję, prostotę obsługi i doskonałą jakość dźwięku, co miało kluczowe znaczenie dla sukcesu naszych realizacji.

Produkt godny polecenia!

[img:8]

Gdzie kupić?

Dystrybucja w Polsce:

Sklepy muzyczne > Shure rozwiń listę sklepów

reklama
Copyright © INFOMUSIC 2018
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz