TEST: Audix AP61 OM2. Mikrofon bezprzewodowy

Prosto i skutecznie Autor: Michał Jantar • 19 lipca 2018
Audix AP61 OM22.600 zł

Marki Audix nie trzeba przedstawiać nikomu związanemu z branżą pro-audio. Popularne i pożądane przez realizatorów mikrofony amerykańskiej marki znajdziemy na niemal każdej większej scenie. Uwadze, przynajmniej mojej, umykała jednak do tej pory oferta rozwiązań bezprzewodowych Audix. Spotkałem co prawda w pracy zestaw RAD360, wykorzystywany do dziś przez jedną z artystek, jednak jest to konstrukcja dość leciwa, która doczekała się ponad dwa lata temu następcy. Tym chętniej przystałem na propozycję przetestowania zestawu bezprzewodowego Performance Series z mikrofonem doręcznym z kapsułą OM2.

Performance jest jedyną serią rozwiązań bezprzewodowych oferowanych obecnie przez Audixa. Plasuje się ona w średniej półce rozwiązań dostępnych na rynku, zarówno pod względem oferowanych funkcji jak i cen. Składają się na nią cztery odbiorniki, zarówno jedno jak i dwukanałowe oraz dwa nadajniki: handheld H60 oraz bodypack B60. Do nadajników doręcznych możemy wybrać jedną z 3 kapsuł: dynamiczne OM2 i OM5 oraz pojemnościową VX5. Kapsuły są wymienne, więc istnieje możliwość dostosowania posiadanego zestawu do zróżnicowanych potrzeb. Nadajniki bodypack wyposażone są w 3-pinowe złącza min-XLR i współpracują z szeregiem mikrofonów miniaturowych z oferty Amerykanów.

 

[img:2]

 

Nadajniki podzielono na dwie podserie „40” oraz „60” w każdej znajdziemy odbiornik pojedynczy jak i podwójny. Podstawową różnicą między odbiornikami „40” i „60” jest szerokość pasma w jakim pracują. Dla 40-tek jest to 32 MHz, dla 60-tek 64 MHz. Drugą, niemniej ważną, cechą odróżniającą droższą serię „60” jest zastosowania technologii True Diversity dającej jej większy i stabilniejszy zasięg.

W moje ręce wpadł, jak wspomniałem, zestaw z mikrofonem OM2 i jednokanałowym odbiornikiem z wyższej serii R61. Pierwszą rzeczą jaka rzuciła mi się w oczy był komplet wyposażenia jaki dostajemy z mikrofonem. Oprócz samego mikrofonu i odbiornika w pudełku jest wszystko co potrzebne: pokrowiec na mikrofon, uchwyt na statyw, zestaw uchwytów i łączników rackowych umożliwiający montaż odbiornika, zestaw wymiennych wtyczek do zasilacza umożliwiający jego wykorzystanie na całym świecie.

 

[img:3]

 

Co najlepsze, wszystkie te elementy zapakowane są w zgrabny, usztywniany pokrowiec. Docenią to szczególnie wokaliści czy instrumentaliści kupujący zestaw dla siebie i podróżujący z nim po wielu miejscach. Szkoda jedynie, że do uchwytów rackowych nie dołączono kabli BNC, umożliwiających wyprowadzenie anten na przód, mają one jednak przygotowane pod złącza otwory. Do odbiornika dołączono porządne, łamane anteny półfalowe. Zarówno odbiornik jak i nadajnik zamknięto w solidnych, metalowych odbudowach. Jakość spasowania elementów, pracy przycisków i waga samego nadajnika budzą zaufanie i wrażenie obcowania z solidnymi produktami.

Co do funkcji zestawu, dostajemy wszystko, co potrzebne i wymagane w XXI wieku. Mamy więc automatyczne skanowanie w poszukiwaniu dostępnych częstotliwości w odbiorniku, synchronizację podczerwienią, możliwość zablokowania przycisków zarówno nadajnika jak i odbiornika, nadania indywidualnej nazwy każdemu zestawowi, regulację poziomu wyjściowego z odbiornika, regulację czułości nadajnika i jego mocy nadawczej oraz regulację poziomu Squelch. Nie ma jednak nic ekstra. Nie będziemy więc choćby zarządzać tym systemem zdalnie z komputera czy nie zsynchronizujemy większej ilości odbiorników ze sobą przy poszukiwaniu wolnych częstotliwości. Szkoda. Pozwoliłoby to wyróżnić się Audixowi, szczególnie, że konkurencja w podobnej półce sprzętu, wprowadza coraz więcej tego typu dodatkowych funkcji.

 

[img:4]

[img:7]

 

Sama obsługa nie stwarza żadnych problemów, konfigurację robimy z poziomu odbiornika, po czym synchronizujemy z nim odbiornik za pośrednictwem IR. Podobnie jak w wielu innych konstrukcjach, transmiter IR ukryto w nadajniku pod pokrywą baterii. Dostępu do nadajnika wymaga jedynie zmiana jego mocy nadawczej oraz czułości wejściowej. Wykonuje się to za pomocą mikroprzełączników. Moc RF reguluje ten ukryty pod bateriami, czułość wejściową, ten na płytce ze stykami kapsuły. Nie jest to najwygodniejsze rozwiązanie i w obu przypadkach wymaga wyłączenia nadajnika.

Fajnie działa jedyny przycisk zamontowany w nadajniku. Jego krótkie naciśnięcie powoduje wyciszenie, a długie - wyłączenie mikrofonu. Obudowa przy nim jest delikatnie zagłębiona niwelując ryzyko przypadkowego naciśnięcia. Sam MUTE nie powoduje żadnych niepotrzebnych hałasów czy trzasków. Przycisk możemy też całkowicie zablokować z poziomu odbiornika.

 

[img:5]

 

Częstotliwość pracy możemy ustalać zarówno na podstawie gotowych, zaprogramowanych 207 kanałów podzielonych na grupy, jak i ręcznie ustawiając częstotliwości ze skokiem 25 kHz. Producent deklaruje możliwość współpracy 24 zestawów mikrofonowych tej serii w tym samym czasie i miejscu, co przy szerokim zakresie pracy brzmi całkiem realnie.

Miałem okazję przetestować zestaw Audixa zarówno w warunkach plenerowych jak i w zamkniętym pomieszczeniu. Muszę przyznać że zasięg i stabilność transmisji budzą respekt. Po przeskanowaniu pasma (co zajmuje mu koło 30~40 sekund) zestaw spokojnie odnalazł sobie miejsce wśród 12 zestawów innej marki i pracował bez problemu do samego końca na zaprogramowanej częstotliwości. Nawet przy niższej mocy nadawczej (10 mW) bez problemu łapał zasięg na stanowisku FOH oddalonym o około 25 m od odbiornika. Przy wyższej mocy (30?/40?mW instrukcja papierowa podaje więcej, Internet mniej…) można go było odebrać nawet, gdy znajdował się na innym piętrze budynku. Deklarowany zasięg pracy w idealnych warunkach to imponujące 137 m.

 

[img:6]

[img:8]

 

Brak zakłóceń i przerw w transmisji to dla mnie podstawowa zaleta zestawu Audixa. Brzmieniu też nie można nic zarzucić. Słychać delikatną kompresję spowodowaną zastosowaniem kompandera o ratio 2:1, zakres pasma częstotliwości (45 Hz - 18 kHz) jest wystarczająco szeroki i na moje ucho dość równy. Zastosowanych kapsuł nie trzeba przedstawiać i one stanowią kolejny atut tego rozwiązania.

 

Technicy zwrócili jeszcze uwagę na dwie dodatkowe rzeczy:

  1. Świetnie, że odkręcana pokrywa baterii w nadajniku z niego nie spada tylko zatrzymuje się na pierścieniu na dole. Nie ma ryzyka jej upuszczenie i poszukiwania w trakcie szybkiej zmiany baterii na sztuce.
  2. Sam sposób montażu nie jest najszczęśliwszy. Wsuwanie baterii jedna za drugą do wnętrza obudowy + ich plastikowe uchwyty nie powoduje że wymiana baterii jest ani szybka ani zbyt wygodna…

 

Producent deklaruje do 14 godzin pracy na jednym zestawie standardowych baterii AA. Bardzo dobry wynik i myślę, że dość realny. Mój zestaw przepracował ciągiem co najmniej 10 godzin bez zmiany baterii.

 

Podsumowanie

Podsumowując, bezprzewodowe zestawy Audix to solidna konstrukcja, w której znajdziemy wszelkie potrzebne funkcje. Nie jest to może rozwiązanie dla wielkich festiwali, ale świetnie sprawdzi się w 90% zastosowań na profesjonalnych scenach. Jakość wykonania i stabilność budzą moje uznanie. Bardzo ucieszył mnie też dostęp do bardzo lubianej przeze mnie kapsuły OM5. Rozwiązanie oferowane przez amerykanów to naprawdę solidna propozycja w tym segmencie rynku.

 

Gdzie kupić?

Dystrybucja w Polsce:

Sklepy muzyczne > Audix rozwiń listę sklepów

reklama
Copyright © INFOMUSIC 2018
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz