TEST: KRK ROKIT 10-3 G4

Nowej serii G4 znacznie bliżej pod względem brzmienia do droższych modeli tej firmy Autor: Rafał Drewniany • 3 września 2019
KRK ROKIT 10-3 G42.300 zł (szt.)
3 września 2019 12:00
Rafał Drewniany DTS Studio Dostarczył AUDIOTECH AUDIOTECH tel: +48 (22) 648 29 35 www.audiotechpro.pl

Firma KRK system obecna jest na rynku monitorów studyjnych ponad 30 lat. Jej produkty są obecne w wielu studiach nagrań, począwszy od niewielkich studiów domowych, kończąc na dużych kompleksach studyjnych z wielkimi tradycjami. Kilka lat temu na rynku pojawiła się seria budżetowych monitorów ROKIT. Dzięki niewygórowanej cenie i niezłej jakości monitory te stały się chyba równie popularne jak niezapomniane NS10 firmy Yamaha. Niekoniecznie ze względu na brzmienie, a właśnie na dużą popularność i obecność w wielu studiach.

Trzeba jednak pamiętać, że początki firmy KRK to produkcja bardzo wysokiej jakości monitorów odsłuchowych, należących do najwyższej półki tego typu sprzętu. Mam tu na myśli model KRK Expose 8b. Chociaż testowane obecnie monitory RPG4 10-3 należą cenowo raczej do tej budżetowej półki monitorów, to brzmieniem sięgają jednak dużo wyżej. Oczywiście to nie jest ta jakość jak wspomniane wcześniej Expose 8b, ale brzmienie tych zestawów jest naprawdę imponujące i to nie tylko jeśli weźmie się pod uwagę ich cenę. Miałem okazję słuchać i pracować na tych monitorach w naszym studiu nagrań. Oto wyniki i moja subiektywna ocena. 

 

[img:1]

 

Testowany model razem z pozostałymi mniejszymi „braćmi” zaprezentowany został podczas tegorocznych targów NAMM. W serii G4 znajdują się następujące modele: Rokit5 G4, Rokit 7 G4, Rokit8 G4 i Rokit 10-3 G4. Każdy numer modelu odpowiada rozmiarowi głośnika basowego. Testowany model KRK RP 10-3 to konstrukcja trójdrożna z basowym przetwornikiem o rozmiarze 10 cali, średniotonowym o wielkości 4.5 cala i jednocalowym przetwornikiem wysokotonowym.

W stosunku do poprzedniej serii zwraca uwagę fakt, że o ile w trzeciej generacji KRK używało szklanego aramidowego głośnika średnio i niskotonowego, a wysokotonowego z miękką kopułką, o tyle w nowych modelach RPG 4 membrany wszystkich głośników wykonane są z tkanego kevlaru. Warte podkreślenia jest to, że kevlar wcześniej był zarezerwowany dla wyższej klasy monitorów tej firmy: V Series4 i Expose.

 

[img:6]

 

Chociaż wielkość i stylistyka przypomina wyglądem ROKIT to seria G4 jest jednak całkowicie przeprojektowana w stosunku do swoich poprzedników. Monitory z serii G4 są płaskie ,z subtelnie wyprofilowanymi kwadratowymi krawędziami oraz z większym portem basowym z przodu, który rozciąga się teraz na całe dno głośnika. Nowy model z 10 calową membraną ma wymiary 55 x 33 x 37 cm i waży blisko 16 kg. Zmienił się także kolor membran, który nie jest już tak jaskrawy, a przez to monitory wyglądają zdecydowanie poważniej. Standardowo głośniki znajdują się jeden pod drugim. Ale po zdjęciu maskownicy zamontowanej na magnesach mamy możliwość odwrócenia duetu wysoko-średniotonowego o 90 stopni co pozwala wykorzystać zestawy również w pozycji horyzontalnej.

Z przodu obudowy między głośnikami średnio i niskotonowym znajduje się podświetlane logo KRK, które informuje o aktywności monitora. Jeśli komuś takie podświetlanie nie odpowiada można je wyłączyć w ustawieniach. Jednak nawet jeśli podświetlenie logotypu podczas pracy jest wyłączone to pulsuje jeśli monitor przełączy się w tryb uśpienia. Dzieje się to po 30 minutach bezczynności. Monitory napędzane są trzema wzmacniaczami pracującymi w klasie D zapewniającymi 300 watów mocy i maksymalny poziom SPL wynoszący 112 decybeli.

 

[img:2]

 

Z tyłu obudowy również znajdziemy zmiany. Zniknęły pokrętła regulacji wysokich i niskich częstotliwości oraz gniazda TRS i RCA, a gniazdo XLR występuje w wersji Combo Neutrik. Najważniejszą zaś zmianą jest wbudowany procesor DSP z wyświetlaczem i umieszczonym obok obrotowym enkoderem wraz z zaprogramowanymi fabrycznie 25 ustawieniami korekcji, pozwalającymi dopasować charakterystykę częstotliwościową monitorów do akustyki pomieszczenia.

Pomaga w tym zaprojektowana przez inżynierów z KRK aplikacja na telefony z systemem Android oraz iOS. Chociaż aplikacja optymalizowana jest pod kątem monitorów firmy KRK z serii G4, to nic nie stoi na przeszkodzie, aby wykorzystać ją do optymalizacji innego systemu odsłuchowego. Chociażby z tego względu warto ją pobrać i zapoznać się z jej możliwościami. A jakie one są?

 

Do dyspozycji otrzymujemy kilka istotnych funkcji:

  1. Analizator widma razem z generatorem sygnałów. Aplikacja posiada wbudowany analizator widma i generator sygnałów pozwalające ocenić również w sposób wizualny wpływ akustyki pomieszczenia na brzmienie monitorów
     
     
    [img:3]
     
  2. Miernik poziomu pozwalający ustawić równy poziom sygnału z obu zestawów.
  3. Asystent pozycjonowania zestawów, pozwalający na precyzyjny dobór kąta pomiędzy monitorami.


    [img:4]

  4. Rekomendowane ustawienia korekcji monitorów. Funkcja ta pomaga wybrać odpowiedni preset korekcji z wbudowanego procesora DSP. Pomiar polega na odtworzeniu szumu różowego i umieszczeniu telefonu w punkcie odsłuchowym. Po około 20 sekundach aplikacja wskazuje rekomendowane ustawienia korektorów. Warto pamiętać, że chociaż można korzystać z tej funkcji na urządzenia z systemem Android, to ze względu na przewidywalność toru sygnałowego funkcja ta optymalizowana jest pod kątem urządzeń z systemem iOS.


    [img:5]

  5. Miernik opóźnienia to funkcja, która ułatwia sprawdzenia czy nasze monitory są ustawione w odpowiedniej odległości od siebie oraz od słuchacza.
  6. Wskaźnik poprawnej polaryzacji sygnału pozwala na sprawdzenie okablowania pod kątem zgodności fazowej.

 

I wreszcie moje wrażenia odsłuchowe

To, co zaskoczyło mnie najbardziej to fakt, że po pierwszym uruchomieniu monitorów i odtworzeniu muzyki wszystko brzmiało świetnie bez zmiany jakichkolwiek ustawień na tylnym panelu. Niskie częstotliwości były bardzo wyraźne, ale dynamiczne i zupełnie nieprzesadzone (a tego się spodziewałem po doświadczeniach z poprzednią serią G3) zarówno dół pasma jakiś średnica nie powodowały wrażenia, że brzmienie jest nieczytelne. Równocześnie góra pasma jest bardzo przejrzysta ze sporą ilością powietrza, ale zupełnie bez agresywności i nieprzyjemnej ostrości.

Brzmienie tych monitorów w całym paśmie jest bardzo jednolite i spójne. Myślę, że jest to sprawa wykorzystania kevlaru we wszystkich głośnikach. Również stereofonia tych monitorów jest na bardzo wysokim poziomie, pozwala bardzo precyzyjnie i wygodnie umiejscowić poszczególne instrumenty w przestrzeni.

I wreszcie co również jest dla mnie istotne, brzmienie tych monitorów nie męczy. Można na nich pracować bardzo długo bez zmęczenia uszu. Tuż po pierwszym uruchomieniu słuchałem ulubionych płyt przez kilka godzin i po tym czasie miałem równie dużą przyjemność ze słuchania jak na początku. Momentami odnosiłem wrażenie, że słuchanie muzyki na tych zestawach sprawia mi równie dużo przyjemności jak na dobrej klasy słuchawkach.

 

Podsumowanie

Brzmienie testowanych monitorów nie każdemu przypadnie do gustu. Każdy z realizatorów, słuchaczy ma różne preferencje, przyzwyczajenia, a co za tym idzie także różne wymagania wobec monitorów. Myślę jednak, że warto wypróbować nowe monitory z serii G4. Zwłaszcza, że ewidentnemu zwiększeniu jakości brzmienia tych nowych zestawów nie towarzyszy zwiększenie ich ceny. Dzięki przeprojektowaniu głośników, serii G4 znacznie bliżej pod względem brzmienia do nowych, droższych modeli tej firmy.

 

Zobacz także naszą relację ze stoiska KRK podczas targów NAMM 2019

Gdzie kupić?

Dystrybucja w Polsce:

AUDIOTECH

tel.: +48 (22) 648 29 35
tel.: +48 (22) 258 20 07
adres:
ul. Łagiewnicka 20 02-860 Warszawa

Sklepy muzyczne > KRK rozwiń listę sklepów

reklama
Copyright © INFOMUSIC 2018
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz