WYWIAD: Michał "Krawat" Walder - Realizator Lipali o Behringer X32
23 lutego 2017Michał "Krawat" Walder jest wieloletnim realizatorem zespołu Lipali. Jego codziennym narzędziem pracy jest konsoleta X32 firmy Behringer, która jego zdaniem, jest bezkonkurencyjna w swojej kategorii cenowej.
Postanowiliśmy więc zapytać go o to, jakie cechy konsolety świadczą o jej wyjątkowości. Wywiad przeprowadził dla Was Łukasz Kaliszewski z firmy SoundTrade.
Łukasz Kaliszewski: Z tego, co nam wiadomo, preferujesz konsolety cyfrowe. Wybór padł na X32 Behringera. Czemu? Jakiś konkretny powód?
Michał „Krawat” Walder: Funkcjonalność w połączeniu z ceną X32 zostawia konkurencję w tyle. Przed dokonaniem wyboru wiele razy miałem okazję porównać go z innymi deskami w podobnym przedziale cenowym. Długo nie musiałem się zastanawiać. Możliwość nagrywania 32 śladów też nie była bez znaczenia. No i idealnie pasuje do mojego bagażnika.
Jesteś odpowiedzialny za realizację dźwięku podczas koncertów formacji Lipali. Jakie - Twoim zdaniem - są największe w znaczeniu technologii zalety konsolety X32 w kontekście mocnego grania, jakie preferuje zespół Tomka „Lipy” Lipnickiego?
Mocne granie trzeba jakoś opanować. Tu z pomocą przychodzi świetnie działająca dynamika. Ta dostępna na każdym kanale, jak i ta z racków efektowych. Kolejną zaletą jest aplikacja dostępna na tablety. Jest stabilna, intuicyjna i niezastąpiona np. wtedy, kiedy trzeba zrealizować monitory ze stołu frontowego.
Realizujesz także dźwięk na żywo dla zespołu Loka. Wiemy, że na przyszły sezon planujesz potraktować X32 jako element większej konfiguracji. Zdradzisz szczegóły?
Konfiguracja będzie składać się z X32 na froncie i stageboxa połączonego z systemem odsłuchu osobistego P16 na scenie. Takie rozwiązanie zapewni nam komfort pracy oraz skróci czas prób.
Jak oceniłbyś aspekt manualny konsolety X32? Wielu realizatorów zwraca uwagę na jej intuicyjność.
Pod tym względem X32 też jest świetny! Najważniejsze parametry, których potrzebujemy do sprawnej pracy, są pod ręką. Rozmieszczenie enkoderów oraz czytelność stołu zapewniają szybkość pracy, co przy koncertach live ma duże znaczenie. Brakuje mi jedynie możliwości stworzenia własnej warstwy faderów.
Jakie są priorytetowe wymagania współczesnego realizatora, którym jesteś pod adresem sprzętu, na którym pracujesz?
Przede wszystkim niezawodność. Behringer postawił nie korzystać z systemu opartego na systemach Windows czy Linux. Stworzyli własne rozwiązanie i to był strzał w dziesiątkę. Stół jest bardzo stabilny. Kolejnym wymaganiem jest funkcjonalność. Symulacje znanych urządzeń outboardowych dostępne w racku efektowym działają świetnie. Opcjonalne karty rozszerzeń pozwalają na komunikację z wykorzystaniem innych protokołów takich jak Dante czy Madi. Możliwość połączenia X32 z Waves MultiRack daje ogromne możliwości.
Dzięki za rozmowę!
Dzięki!