WYWIAD: Jerzy Taborowski o nagłośnieniu Eurowizja Junior 2022

Autor: Daniel Zimerman • 28 stycznia 2023
28 stycznia 2023 19:00
Daniel Zimerman INFOMUSIC.PL

Kolejne światowej skali wydarzenie z polskim udziałem — Eurowizja Junior 2022 -  odbyło się w stolicy Armenii - Erywaniu. Agencja LETUS - GigantSound zapewniła kompleksowe zaplecze techniczne tego spektakularnego, transmitowanego na cały świat wydarzenia. O tym, co poszło "jak zaplanowano" oraz co zadziwiło, nawet takiego "Giganta" w branży estradowej jak Jerzy Taborowski, przedstawiamy w poniższym wywiadzie, udzielonym po powrocie ekipy z Armenii. 

 

[img:2]

[img:5]

Jerzy Taborowski

GigantSound

 

Jak oceniasz skalę wydarzenia i różnice w realizacji Eurowizji Junior w Gliwicach i w Armenii? 

Jerzy Taborowski: Skala wydarzenia była dokładnie taka sama jak produkcja w Gliwicach w 2019 roku. Hala była mniejsza, ale jej architektura i istniejąca adaptacja akustyczna była wspaniała. (Inaczej wyglądały dwie następne produkcje — w roku 2020 Warszawa — w studiu TVP produkcja tzw. covidowa i w roku 2021 w Boulogne-Billancourt pod Paryżem, gdzie Armenia zdobyła pierwsze miejsce i dlatego przyznano jej produkcję Junior Eurovision Song Contest 2022). W Armenii były bardzo liczne ekipy techniczne z całej Europy, w tym oprócz nas jako nagłośnienia, realizację TV (obraz i dźwięk) przyjęła na siebie firma z Polski — ATM SYSTEM (której przewodził Arkadiusz Grzanko), w której skład — jako całość my również wchodziliśmy jako Agencja LETUS - (GigantSound).

  

[img:1]

 

Jak wygląda przeprawa sprzętu w tak odległy zakątek świata?

Jerzy Taborowski: Logistyka do AZJI niemal nas rozłożyła... w każdym razie, niemal ciągła „palpitacja serca. Trzeba pamiętać, że Armenia (piękny i przyjazny kraj i bardzo mili i uczynni mieszkańcy), należy do innej opcji polityczno-gospodarczej i do tego jest w ciągłym stanie wojny z sąsiadującymi krajami. Firmy ubezpieczeniowe po spojrzeniu na mapę mówiły (na początku): ABSOLUTNIE NIE!!! Jechaliśmy w „trudne i nieznane.

 

[img:4]

 

Przed festiwalem mieliśmy omówione większość spraw technicznych (byliśmy na wizji lokalnej). Wybraliśmy firmę transportową, która miała zawieźć nasz sprzęt do Erywania. Część trasy miała odbyć się promem (przez Morze Czarne), omijając kilka problemowych granic. Już w dniu wyjazdu transportu z Poznania, po załadunku samochodu i dokonaniu wszystkich odpraw celnych, otrzymaliśmy wiadomość, że „prom się zepsuł” i musimy jechać całą trasę drogą lądową. Nie chcę tego wspominać — PANIKA.

 

[img:6]

 

Nowe, niższe uwarunkowania dopuszczalnych obciążeń samochodów ciężarowych w krajach poza UE, wizy dla kierowców, przepakowanie samochodu i załadunek na inne, zamknięcie dopiero co zrobionej odprawy celnej, nowe dokumenty na karnet ATA — wszystko podczas jednej doby (w tym noc) oraz gwarancje finansowe wraz z ubezpieczeniem cargo. Ledwo udało się wytłumaczyć w Urzędzie Celnym, dlaczego musimy zamknąć dzień wcześniej dokonaną odprawę celną i... natychmiast dokonać nowej (sprawdzanie zeznań i faktów, nowa marszruta przejazdowa).

 

[img:9]

 

Na granicy UE z Azją okazało się, że służby celne chcą wyładować sprzęt, całość sprawdzić i przeliczyć (bo w Ankarze były zamachy bombowe... i takie mają wytyczne). Samochód był zapakowany jak puzzle i... gdyby ktoś poza naszą ekipą chciał to zrobić, w dalszej drodze połowa sprzętu by już się już nie zmieściła....

 

[img:10]

 

Po 3 dobach na granicy i prześwietleniu rentgenem całej naczepy samochody pojechały dalej, ale następne granice to niemal powtórka z rozrywki. Krótko mówiąc — trasa 5 tys. km trwała ponad 15 dni i to samo było z drogą powrotną — razem sam transport trwał cały miesiąc. Kiedy przedstawiciel firmy ubezpieczeniowej (Broker) otrzymał od nas wiadomość, że sprzęt wrócił w całości — napisał krótko „Chwała Panu” - i pewnie poszedł na drinka po stresowym dwumiesięcznym okresie.

 

[img:3]

 

Jakie były składowe systemu nagłośnienia, systemy bezprzewodowe, transmisja live? Na co mogliście liczyć na miejscu, co należało przewidzieć przed wyjazdem? 

Jerzy Taborowski: Już po wizji lokalnej wiedzieliśmy, że od strony sprzętowej jesteśmy zdani TYLKO NA SIEBIE. Nawet nie mieliśmy od kogo pożyczyć żadnego głównego sprzętu w razie ewentualnej awarii. W montażach i drobnych sprawach mogliśmy liczyć na miejscowego koordynatora technicznego (Narek Chakhoyan, właściciel firmy techniczno-produkcyjnej), który pomógł nam bardzo w sprawach związanych z meandrami technicznymi i problemami hali, podwieszeniami, logistyką na miejscu oraz drobnymi elementami wyposażenia, które było konieczne do użycia na hali ze względu na jej specyfikę techniczną...

 

[img:11]

 

Zasadniczo, przywieźliśmy cały swój sprzęt w bardzo rozbudowanej konfiguracji (podobnie jak w Gliwicach):

  • rozbudowany system dźwiękowy OUTLINE:
    • kolumny GTO C-12
    • SUPERFLY
    • MANTAS i suby DBS18-2),

  • 11 dużych mikserów:
    • DIGICO SD5, SD12,
    • YAMAHY CL5 / QL5
    • Soundcraft VI7000.

      Dziesiątki procesorów, urządzeń do zarządzania, formowania dźwięku, okablowania i innych urządzeń wspomagających.

 

[img:12]

 

Różnica w stosunku do produkcji z Gliwic była taka, że w Erywaniu, oprócz rozbudowanego systemu dousznego IEM, po naszej stronie był duży system mikrofonów bezprzewodowych oraz ich nadzór i dystrybucja. Mieliśmy już wypracowaną własną koncepcję bardzo trudnych połączeń pracujących systemów dla równoległych działań pomiędzy dodatkowymi pomieszczeniami prób dźwiękowych a sceną, a która okazała się dotychczas najbardziej skuteczna i najbezpieczniejsza (wg przedstawicieli EBU).

 

[img:8]

 

W tym roku byłem znacznie spokojniejszy o te połączenia (w Gliwicach to częściowo była jazda bez trzymanki, o czym pisaliśmy w tym artykule). Przygotowaliśmy się teraz pod względem bezpieczeństwa i pewności działania w każdym aspekcie dystrybucji sygnałów antenowych i samych anten — systemów bezprzewodowych mikrofonowych i dousznych IEM).

 

[img:13]

 

Nadmienię, że rzutem na taśmę otrzymaliśmy wyczekiwane i zamówione wcześniej główne urządzenia firmy WISYCOM, bez których nie wyobrażam sobie pracy podczas tej produkcji. Bardzo dziękuję Sebastianowi Pawlakowi, który użył swoich wszystkich argumentów, aby to urządzenie zostało dla nas wyprodukowane na czas (z nr 0000001 w roku 2022 - czyli jedyny egzemplarz). Podziękowania również dla Piotra Woska (dealera DPA) za natychmiastowe dostarczenie odpowiednich główek dla systemów bezprzewodowych oraz mikrofonów tzw. wspomagających.

Nadmienię, że w tej produkcji dźwiękowej byliśmy spięci z wozem dźwiękowym TV ATM jako jednym organizmem dźwiękowym, którym kierował Wojtek Łopaciuk. Ekipa realizacyjno-techniczna, to również niemal te same osoby, które brały udział w Junior Eurovision Song Contes 2019 w Gliwicach.

 

[img:7] 

 

Jakiś szczególny moment z realizacji Eurowizji Junior 2022 w Armenii, który będziesz wspominał? 

Jerzy Taborowski: Pracuję w tej branży niemal pół wieku i różne sytuacje w różnych zakątkach świata już przeszedłem i pewnie wielu nowych jeszcze doświadczę. Jednak w Erywaniu zostałem zaskoczony jedną sprawą. Przy odprawie celnej przy rozładunku przy hali były sprawdzane nasze wszystkie urządzenia (każdy element, case i kolumna były sprawdzane przez specjalnie tresowane psy). Oprósz zgodności z deklaracjami celnymi, chodziło o bezpieczeństwo terrorystyczne związane z materiałami wybuchowymi. Podczas godzin pracy (już ze znudzeniem) obserwowaliśmy zachowanie wojska, policji i psów — my byliśmy pewni swojego. Jednak w pewnym momencie psy zasygnalizowały nieprawidłowości przy jednej z kolumn — a kolumn było SETKI...

 

[img:14]

 

Musieliśmy otworzyć wskazaną kolumnę — pomimo fabrycznych zabezpieczeń. Wewnątrz nikt, włącznie z psami, niczego nie znalazł, ale na zewnątrz każdy z przyprowadzonych psów sygnalizował nieprawidłowości związane z materiałami wybuchowymi. To był Downfil GTO, który jako najniższa w klastrze kolumna zapewne została trafiona wybuchem pirotechnicznym ze sceny i ten materiał częściowo wgryzł się w strukturę farby. Ostatecznie kolumna nie została dopuszczona do użycia i została wystawiona na zewnątrz hali do obserwacji i kwarantanny. W nocy miało padać, więc najbardziej kosztowna kolumna została zabrana do samochodu — ochrona nie oponowała. Następnego dnia musieliśmy się mocno tłumaczyć z „zabrania”, tudzież „ukrycia” urządzenia, które mogło wybuchnąć... 

Ciągle uczymy się, a sytuacji zaskakujących pewnie długo nie zabraknie w tej branży... nawet tego, że indywidualnie poza godzinami transportów zostałem przez policję dowieziony na halę w zamkniętej, stalowej więźniarce... Cóż, są różne sytuacje i nie ma co się dziwić (w tym regionie). Ogólnie, od strony technicznej nasza praca została oceniona bardzo wysoko — jako bezbłędna. Podkreślano znakomite brzmienie na hali (w tym w odsłuchach IEM oraz dla Wykonawców na scenie i salach prób).

Jerzy Taborowski - GigantSound

 

Dziękuję za rozmowę 

Pozostałe wywiady
Dobre praktyki w masteringu? Posłuchaj eksperta: Magdalena Piotrowska W dzisiejszym odcinku usłyszymy o dobrych zasadach, jakimi warto kierować się w pracy masteringowca. Prosto z Soundedit Magdalena Piotrowska dzieli się swoim doświadczeniem, które zdobywała latami m.in od takich inżynierów masteringu jak... Cała prawda o De Mono wg Marka Kościkiewicza (premiera) Marek Kościkiewicz to artysta, o którym można śmiało napisać „człowiek orkiestra”. Założyciel i pierwszy lider zespołu De Mono. Autor muzyki i tekstów do największych hitów tej, zasłużonej dla polskiej muzyki, formacji. Co to jest Mastering? Kto to jest Grzegorz Piwkowski? Grzegorz Piwkowski nie powinien być postacią anonimową dla nikogo, kto choć trochę interesuje się gałęzią branży proaudio, jaką jest mastering. Obecny na rynku od niemal 30 lat, wielokrotnie nagradzany złotymi i platynowymi płytami... Gra i trąbi zespół Kombi - i to już 45 lat! Zespół Kombi świętuje w tym roku 45-lecie swego istnienia. Jednym z głównych punktów obchodów tej rocznicy będzie nowy album grupy „Minerał życia”, którego premiera będzie mieć miejsce 26 listopada. Podczas rozmowy z Sławomirem Łosowskim... Człowiek, którego należy mieć na radarze... Marek Walaszek - wystarczy spojrzeć na listę dotychczasowych jego osiągnięć, by odnieść wrażenie, iż jest on osobą sięgającą po sukces naprawdę wysoko. Wielokrotnie nagradzany złotem oraz platyną zarówno za produkcje muzyczne, jak i... Tworzysz muzykę? Posłuchaj eksperta Wojtek Olszak należy do osób, których słucha się z nieskrywaną ciekawością. Jest kompozytorem, realizatorem nagrań, właścicielem studia Woobie Doobie i producentem muzycznym w jednym. Spod jego "ucha" powstało wiele multiplatynowych... Video wywiad z założycielami firmy Polsound na 30-lecie działalności Wywiad z ojcami założycielami firmy Polsound-Wojciechem Puczyńskim i Jackiem Karałowem, która obchodzi 30 lecie swojej działalności. Była to doskonała okazja do poznania polskich realiów lat 80-tych. Zapraszam na wywiad Czy DSP niszczy dźwięk? Wywiad z Davidem Croxtonem z KV2 Audio KV2 Audio jest unikatową firmą wśród wielu producentów w branży pro audio, konsekwentnie podążającą za trendami, ale nie bez logiki i rozumu dźwiękowego. Tam, gdzie inni coraz bardziej wychwalają zalety rozwiązań liniowych i technologii...
Copyright © INFOMUSIC 2018
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz