Wywiad z Piotrem Kardasem, autorem książki "Homerecording dla każdego"

16 listopada 2015
16 listopada 2015 10:21

https://www.infomusic.pl/img/autorzy/MC44NTY2MDQwMCAxNDQ0NjQxNzk1.jpg20 listopada na półkach każdego Empiku pojawi się książka "Homerecording dla każdego". Poradnik autorstwa Piotra Kardasa, napisany przystępnym i ciekawym językiem, to swoisty ewenement
w dzisiejszych czasach cyfryzacji. To wspaniałe kompendium wiedzy dla każdego, kto chciałby poznać tajniki produkcji muzycznej.

W redakcji zgodnie uznaliśmy, że tę książkę naprawdę warto posiadać. W przeddzień księgarnianego debiutu przeprowadziliśmy wywiad
z Piotrem. Zapraszamy. 

Piotr Kardas jest czynnym producentem muzycznym
i realizatorem dźwięku. Od kilku lat prowadzi studio nagraniowe, które świadczy usługi w zakresie produkcji podkładów dźwiękowych, realizacji nagrań (w tym live), miksu i masteringu. Tworzy muzykę na potrzeby reklamy, filmu, stron www oraz prezentacji multimedialnych. Regularnie prowadzi również warsztaty z dziedziny produkcji muzycznej i realizacji dźwięku we współpracy z różnymi firmami z branży pro-audio. Posiada międzynarodowy certyfikat firmy Apple z programu Logic Pro.

 

 

Skąd pomysł na książkę? To była wewnętrzna potrzeba czy raczej ktoś cię do tego nakłonił?

Chęć podzielenia się swoimi doświadczeniami i obserwacjami rodziła się od dłuższego czasu. Kiedy prowadziłem sklep muzyczny, miałem kontakt z wieloma osobami początkującymi w temacie homerecordingu. Zadawano mi, jako sprzedawcy, wiele różnych pytań: Jak poprawić brzmienie swoich nagrań? W jaki sposób nagrywać poszczególne instrumenty? Jak używać funkcji programu DAW? Jaki sprzęt audio kupować? Na co zwracać uwagę przy jego wyborze?

Pytań było jeszcze więcej, kiedy klient dowiadywał się, że jestem również realizatorem dźwięku. W większości przypadków zwyczajnie brakowało mi czasu, by przekazać te informacje. Do tego na półce sklepowej nie było takiej pozycji, którą mógłbym polecić każdemu początkującemu czy średnio zaawansowanemu w tej dziedzinie. Z kolei jako realizator dźwięku spotkałem się z wieloma muzykami, którzy mieli wątpliwości, jak używać poszczególnych narzędzi podczas rejestracji czy w trakcie miksowania swoich nagrań.

Te doświadczenia skłoniły mnie do stworzenia publikacji, w której będą wyjaśnione
i opisane wszystkie podstawowe terminy oraz kluczowe czynności w procesie produkcji muzycznej. Od samego początku miałem wizję, co powinno się w niej znaleźć i w jaki sposób ma być podane. To, co powstało, jest wynikiem kilku miesięcy intensywnej pracy. Książka została stworzona, żeby pomagać. Im większej liczbie osób się przyda, tym bardziej będzie to cieszyć mnie jako autora.

 

Technologia nie stoi w miejscu, zmienia się sprzęt i oprogramowanie. Jaką datę ważności ma ten poradnik? Czy jest to jakaś forma almanachu, która będzie odświeżana co jakiś czas?

Od początku zdawałem sobie z tego sprawę, że z czasem część informacji znajdujących się w poradniku będzie ulegała dezaktualizacji. Z tego powodu zaznaczyłem na stronie redakcyjnej książki, że to pierwsze wydanie. Oczywiście technologia idzie do przodu. Zmienia się oprogramowanie i hardware. Większość wiedzy przekazanej w poradniku jest bazą, do której możemy dokładać kolejne elementy. Kiedy uznam, że znacząca ilość treści jest już przestarzała, opublikuję kolejne wydanie poradnika.

 

Które zasady opisane w poradniku są nieśmiertelne? Wymień kilka najważniejszych twoim zdaniem podstawowych założeń, z którymi spotkają się producenci nawet za 30 lat.

Jestem przekonany, że za 30 lat w procesie produkcji muzycznej niezmienna pozostanie zasada, że najważniejszy jest czynnik ludzki. W dobie kwantyzacji, triggerowania i loopowania oraz wszechobecnych gotowych brzmień z bibliotek audio wierzę, że nie dojdzie do sytuacji, w której za pomocą dwóch przycisków myszki będzie tworzyć się muzyczne arcydzieło. Z kolei w procesie rejestracji niezmienna pozostanie zasada, że kluczowy jest dobry ślad, oraz to, że najsłabsze ogniwo toru audio determinuje jego jakość. W przypadku miksowania i masteringu łatwo przedobrzyć. Sądzę więc, że będzie się sprawdzać zasada – im mniej, tym lepiej.

 

W jaki sposób ty poznałeś tajniki produkcji? Czy były to podobne poradniki, czy raczej lata doświadczeń i nauki na własnych błędach?

Pewnie złożyło się na to wiele rzeczy. Całe życie uczymy się metodą prób i błędów - również realizacji dźwięku czy produkcji muzycznej. Tak było w moim przypadku. Z pasji
i ciekawości próbowałem wielu sposobów na osiągnięcie konkretnego efektu brzmieniowego. Kręta droga małych porażek i sukcesów wiele uczy. Dzisiaj inaczej nagrałbym i zmiksował materiał sprzed dwóch lat. Tego sprzed pięciu pewnie nie mógłbym już słuchać.

Wiele zawdzięczam również rozmowom, które przeprowadziłem z różnymi osobistościami muzycznymi. Możliwość wymiany doświadczeń, poznania sposobów i metodyki pracy czołowych producentów, takich jak Andrzej Smolik czy Marcin Bors, to kopalnia inspiracji i wiedzy.

W poszukiwaniu odpowiedzi na nurtujące mnie pytania sięgałem i dalej sięgam do niezliczonej ilości wywiadów z realizatorami i producentami czy do artykułów, takich jak reportaże z sesji nagraniowych moich ulubionych zespołów i muzyków. To pokazuje mi, jak mało jeszcze wiem w temacie i jak wiele doświadczeń jest do zdobycia.

 

Gdybyś mógł odwiedzić dwa najlepsze studia nagrań na świecie, które by to były?

Pierwszym, do którego chciałbym się wybrać, byłoby Blackbird Studio w USA. To stosunkowo nowe miejsce na światowej mapie studiów nagraniowych. Wyróżnia je różnorodność. Znajduje się tam niezliczona ilość analogowego sprzętu i instrumentów oraz różnego typu konsolety studyjne. Myślę, że mój pobyt tam trwałby od 200 do 250 dni, zanim sprawdziłbym wszystkie możliwości i kombinacje brzmieniowe.

Drugim miejscem, które chciałbym odwiedzić, jest prywatne studio Lenny’ego Kravitza. Kravitz ma świra na punkcie analogowego sprzętu i instrumentów vintage. Myślę, że dogadalibyśmy się, ponieważ uwielbiam stare instrumenty tak samo jak on. Poza tym to człowiek orkiestra, ze swoim unikalnym brzmieniem. O ile w Blackbird pewnie udałoby mi się zarezerwować odległy termin nagrania, o tyle w przypadku prywatnego studia Lenny’ego Kravitza mogłoby być ciężko.

 

W erze YouTube i wideo zdecydowałeś się na wydawnictwo książkowe. Czy uważasz, że warto wrócić do podstaw, że w książce jesteś w stanie przekazać więcej?

Książka zawsze była obecna w moim życiu i jest jego nieodłącznym elementem. Wydawała mi się najlepszym sposobem na przekazanie swoich doświadczeń i obserwacji. Starałem się, aby była przejrzysta, uszeregowana i zawierała wszystkie podstawowe terminy oraz etapy produkcji muzycznej. W zamyśle miała stanowić wprowadzenie do świata produkcji muzycznej. Informacje w Internecie są bardzo rozproszone. Wiele osób zaczynających swoją przygodę z tworzeniem muzyki gubi się w internetowym śmietniku. Uważam, że kompleksowy poradnik, który jest dostępny fizycznie pod ręką i można po niego sięgnąć w każdym momencie pracy w domowym studio, stanowi najlepszą formę pomocy.

Tutoriale wideo są również świetnym sposobem przekazywania wiedzy. Skupiają się na niuansach, często tłumaczą, jak używać danego narzędzia czy urządzenia na różne sposoby. To z pewnością bardzo cenne, lecz czasochłonne. Jest to coś, co może stanowić dla mnie znakomite rozwinięcie wydania książkowego. Fundament został już stworzony.

Pytasz, czy warto wrócić do podstaw. Wiesz, jeśli moje wydawnictwo książkowe przyczyni się do tego, że więcej osób będzie czytało książki, to jest to miód na moje serce. Byłoby dobrze, gdyby świat łączył nowinki technologiczne z tradycją, swego rodzaju wehikułami czasu, jakimi są książka, winyl czy taśma. Pewnie to zabrzmi naiwnie, ale mimo że jestem młody, moja dusza jest analogowa.

 

Wiemy, że książka pojawiła się już w sklepach. Jak została odebrana i czy masz już pierwsze opinie od czytelników? Planujesz kolejne publikacje?

Czuję i widzę bardzo pozytywny odbiór, co mnie niezmiernie cieszy. Książka jest już dostępna w ponad trzydziestu sklepach muzycznych w całej Polsce. W drugiej połowie listopada będzie również dostępna we wszystkich salonach sieci Empik. Z rozmów ze sprzedawcami wynika, że pozycja bardzo dobrze przyjęła się na rynku. Otrzymuję różne opinie od ludzi, którzy piszą e-maile bądź wiadomości na Facebooku. Pozytywnie oceniają treść książki oraz, co dla mnie równie istotne, sposób, w jaki została napisana. Raduję się na myśl, że ta pozycja może pomóc w doskonaleniu kunsztu producenckiego i realizatorskiego różnym osobom. Chciałbym, aby zainspirowała jak najwięcej zajawkowiczów.

Co do kolejnych publikacji, mam pomysł jeszcze na co najmniej dwie książki. Jeśli okoliczności pozwolą, z przyjemnością podejmę się ich napisania i wydania. Na tę chwilę mogę zdradzić, że od stycznia przyszłego roku książka „Homerecording 4All” w angielskim tłumaczeniu będzie dostępna w sprzedaży za granicą. Są też inne pomysły, ale to chyba temat na kolejny wywiad... ?

 

Zapraszamy na fan page książki „Homerecording dla każdego”:
www.facebook.com/homerecording4all

 

WYGRAJ 1 z 3 egzemplarzy książki "Homerecording dla każdego" w konkursie Infomusic.pl!

[img:2]

Pozostałe wywiady
"Gigantyczne" zmagania z nagłośnieniem Junior Eurowizja 2022 Jak nagłośnić tak duży festiwal jak Eurowizja Junior i to jeszcze 5000 km od Polski? Zapraszamy do wywiadu z Jerzym Taborowskim - szefem agencji LETUS GigantSound, który ujawnia szczegóły tej "gigantycznej" operacji. Dobre praktyki w masteringu? Posłuchaj eksperta: Magdalena Piotrowska W dzisiejszym odcinku usłyszymy o dobrych zasadach, jakimi warto kierować się w pracy masteringowca. Prosto z Soundedit Magdalena Piotrowska dzieli się swoim doświadczeniem, które zdobywała latami m.in od takich inżynierów masteringu jak... Cała prawda o De Mono wg Marka Kościkiewicza (premiera) Marek Kościkiewicz to artysta, o którym można śmiało napisać „człowiek orkiestra”. Założyciel i pierwszy lider zespołu De Mono. Autor muzyki i tekstów do największych hitów tej, zasłużonej dla polskiej muzyki, formacji. Co to jest Mastering? Kto to jest Grzegorz Piwkowski? Grzegorz Piwkowski nie powinien być postacią anonimową dla nikogo, kto choć trochę interesuje się gałęzią branży proaudio, jaką jest mastering. Obecny na rynku od niemal 30 lat, wielokrotnie nagradzany złotymi i platynowymi płytami... Gra i trąbi zespół Kombi - i to już 45 lat! Zespół Kombi świętuje w tym roku 45-lecie swego istnienia. Jednym z głównych punktów obchodów tej rocznicy będzie nowy album grupy „Minerał życia”, którego premiera będzie mieć miejsce 26 listopada. Podczas rozmowy z Sławomirem Łosowskim... Człowiek, którego należy mieć na radarze... Marek Walaszek - wystarczy spojrzeć na listę dotychczasowych jego osiągnięć, by odnieść wrażenie, iż jest on osobą sięgającą po sukces naprawdę wysoko. Wielokrotnie nagradzany złotem oraz platyną zarówno za produkcje muzyczne, jak i... Tworzysz muzykę? Posłuchaj eksperta Wojtek Olszak należy do osób, których słucha się z nieskrywaną ciekawością. Jest kompozytorem, realizatorem nagrań, właścicielem studia Woobie Doobie i producentem muzycznym w jednym. Spod jego "ucha" powstało wiele multiplatynowych... Video wywiad z założycielami firmy Polsound na 30-lecie działalności Wywiad z ojcami założycielami firmy Polsound-Wojciechem Puczyńskim i Jackiem Karałowem, która obchodzi 30 lecie swojej działalności. Była to doskonała okazja do poznania polskich realiów lat 80-tych. Zapraszam na wywiad
Copyright © INFOMUSIC 2018
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz