Test IMG Stage Line DSM-260: cyfrowy procesor zarządzający głośnikami
Autor: Andrzej Modrzejewski • 8 listopada 2011
IMG STAGELINE 2290 Pln
8 listopada 2011
10:21


- Bardzo dobra praca urządzenia
- Duży zapas linii opóźniającej
- Pięciopunktowa korekcja
- Przełączniki odłączające masę od złącza USB
- Czytelny wyświetlacz oraz intuicyjny panel przedni
- Możliwość zapisania 64 presetów dla każdego projektu
- Bardzo dobra relacja ceny do możliwości urządzenia
- Odczuwalny efekt feedback
Produkt IMG Stage Line DSM-260 należy do grupy urządzeń cyfrowych służących głównie do pracy między mikserem a końcówkami mocy i połączonych z nimi kolumnami głośnikowymi. Jego podstawowym zadaniem jest doprowadzenie niezniekształconego i odpowiednio obrobionego sygnału do końcówek po to, aby nie spalić cewek głośników, ustawić odpowiednio pasma dla różnych reproduktorów, poprawić korekcję, sfazować, a w pewnych sytuacjach opóźnić sygnał. Wszystkie te zabiegi służą poprawie jakości dźwięku.
DSM-260 posiada dwa rodzaje wejść: analogowe i cyfrowe – interface S/PDIF (chinch) i RS 485 oparte o złącze XLR. Takie rozwiązanie zastosowane zostało dla wlotów kanałów A i B.
![[img:2]](/img/artykuly/zdjecia/img-stageline-44292-min.webp)
Przechodząc do obróbki sygnału mamy sposobność regulacji poziomu czułości wejścia w zakresie + 6dB do – 12dB. Funkcję tę można kontrolować na wyświetlaczu LED. Kolejnym elementem spełniającym funkcję poprawy jakości dźwięku jest pięciopasmowy korektor. Każdy z nich można modyfikować. Do wyboru są filtry typu dzwon, półka lub notch. Oczywiście filtry parametryczne posiadają regulację dobroci Q w zakresie od 0,3 do 20 korygowane +/- 15dB. Każdy tor (A lub B) przekazuje po wstępnej obróbce sygnał do trzech niezależnych kanałów wyjściowych. W każym z tych kanałów wyjściowych mamy do dyspozycji zwrotnicę, linię opóźniającą, kompresor, regulację poziomu wyjściowego sygnału,l limiter, odwracacz fazy. Wszystkie te funkcje można wyciszyć przyciskiem Mute.
Zwrotnica działa w oparciu o dwa rodzaje filtrów półkowych Low i High, a ich nachylenie można ustawić od 6dB do 24dB, Wykorzystując dwa rodzaje filtrów Butterworth lub Linkwitz - Rilay.
Dalszym punktem służącym do obróbki dźwięku jest linia działająca w zakresie od 0 do 848,998msek czyli 288,65932m. Następnym elementem toru wyjściowego jest RMS kompresor posiadający regulację Treshold (- 10dB do + 20dB) Ratio 1:1 do 32:1, Attack od 5ms do 200ms Relase od 0,1 s. do 3s. Knee od 0% do 100%. Po kompresorze możemy skorzystać z regulacji poziomu wyjścia sygnału (Gain – 12dB do + 6dB).Bardzo istotnym elementem wyposażenia DSM 260 jest limiter, którego poziom regulacji Treshold zaczyna się od – 10dB do + 20dB, Ratio od 0,1s do 3s. i Attaca od 5ms do 200ms. Na samym końcu kanału wyjściowego znajduje się dwustanowy (0? , 180? ) odwracacz fazy. Każde z sześciu wyjść (suma obu kanałów A i B) posiada wyświetlacz LED informujący o poziomie sygnału wyjściowego.
![[img:4]](/img/artykuly/zdjecia/img-stageline-44295-min.webp)
Oczywiście obróbkę procesora możemy przeprowadzać ręcznie lub przy pomocy PC, do którego producent dostarcza oprogramowanie na płycie CD. PC łączymy przy pomocy kabla USB 2.0 dołączonego do DSM 260. Każdy z ustawionych wariantów programu można zabezpieczyć przy pomocy klucza – hasła dostępu. Można też wprowadzić własną nazwę dla każdego wariantu, a mamy ich do dyspozycji 64. Punktem wyposażenia DSM-260 są przełączniki odłączające masę od złącza USB, a także ogólną urządzenia. Przydaje się to w wypadku wystąpienia przydźwięku z powodu pętli masowej.
Szczegółowe informacje dotyczące użytkowania procesora DSM-260 znajdziecie w instrukcji obsługi:
Wrażenia
W moim odczuciu procesor DSM-260 pracuje bardzo poprawnie i posiada sporo możliwości. Wprawdzie jego mniejszy brat: DSM-240 posiadający dwa wejścia i cztery wyjścia ma możliwość ustawienia nachylenia charakterystyki zwrotnicy do 48dB na oktawę. Linia opóźniająca użyta w testowanym egzemplarzu ma szeroki zapas, ale odczuwalny jest efekt feedback. Przydałby się regulowany odwracacz fazy na wyjściach. Ma to zastosowanie w przypadku użycia kolumn głośnikowych, w których reproduktory są ustawione pod innym kątem niż 0? lub 180? . Bardzo ważnym elementem poprawiającym brzmienie jest pięciopunktowa korekcja. Uważam że relacja ceny do możliwości DSM-260 firmy Stage Line jest bardzo dobra gdyż jego sobowtór pochodzący od Adama Halla kosztuje dwukrotnie więcej.
![[img:3]](/img/artykuly/zdjecia/img-stageline-44293.webp)
Specyfikacja techniczna DSM-260:
- 2 wejścia i 6 wyjść (XLR, sym.)
- Wejście cyfrowe S/PDIF (32kHz, 44.1kHz lub 48kHz)
- DSP: SAM3716, 24 bity (data) x 96 bitów (coeff.)
- Konwerter A/D: AKM5392, 24 bity
- Konwerter D/A: AKM4396, 24 bity
- Zakres dynamiki: > 110dB
- 3 tryby pracy: 3-drożna stereo/2-drożna stereo + sub/6-drożna mono
- Interfejs graficzny, oprogramowanie PC (zarządzanie max 32 urządzeniami DSM-260)
- Możliwość zapisania 64 presetów dla każdego projektu
- Interfejs USB
- Interfejs RS-485
- Wyświetlacz 2 x 24 znaki
- Wskaźnik VU z 7 diodami dla każdego kanału, poziom lub limiter
- Możliwość równoczesnej zmiany ustawień dla kilku kanałów
- Montaż w racku 482mm (19"), 1U
Wejścia (dla każdego kanału):
- Regulacja wzmocnienia
- 5 parametrycznych korektorów
- 17 typów filtrów dla każdego korektora
- Opóźnienie, wprowadzanie czasowo (ms) oraz dystansem (m): max 849ms z krokiem 22usek. lub max 288m z krokiem 6.8mm
Wyjścia (dla każdego kanału):
- Zwrotnica z filtrem Butterworth'a, Linkwitz-Riley'a oraz Bessel'a, od 6 do 24dB/okt.; możliwość uzyskania bardziej stromego zbocza filtru w połączeniu z korektorem
- 5 parametrycznych korektorów dla każdego wyjścia
- 17 typów filtrów dla każdego korektora
- Limiter oraz kompresor RMS ze stosunkiem do 32:1 oraz regulowanym twardym/miękkim kolanem, threshold: od 20dBu do -10dBu, czas release: od 0.1 do 3 sek., czas attack: 5-200ms
- Limiter oraz kompresor RMS z funkcją przepuszczania (bypass)
- Opóźnienie, wprowadzanie czasowo (ms) oraz dystansem (m): max 849ms z krokiem 22usek. lub max 288m z krokiem 6.8mm
- Przełącznik fazy (180°)
- Regulacja wzmocnienia
Pytania i komentarze odnośnie sprzętu
reklama