Test myMix czyli personal monitoring
Autor: Iwo Olszewski • 12 sierpnia 2010Movek 2000 PLN
12 sierpnia 2010
13:22
Iwo Olszewski
Studio Panic Room
Dostarczył
Audio Plus Sp. z o.o.
tel: +48 22 732 16 00
www.audioplus.pl
Napisz Email
- Koncepcja - brawo!
- Możliwość rejestracji śladów na karcie SD
- Efekty na pokładzie
- Wygodny interfejs i nawigacja po menu
- Możliowść łączenia wielu urządzeń ze sobą za pomocją zwykłej skrętki (RJ45)
- Możliwość nadania kanałom indywidualnych nazw
- Tworzenie profili w przypadku gdy np. gramy w kilku kapelach
- Może być zasilany przez zasilacz albo Ethernet (co pozwala uniknąć uciążliwych problemów związanych z prądem „ze ściany”)
- Potrzebne przejściówki Jack - XLR, przy wielu urządzeniach robi się problem
- Konieczność użycia splitera aby akustyk miał pełną kontrolę nad sygnałem
- Potencjometry poziomu sygnału bardzo delikatne
- Brak regulacji poziomu wyjścia słuchawkowego
Dziś zajmiemy się nietypowym pudełkiem. myMix firmy Movek – jest urządzeniem (a właściwie zestawem urządzeń) do osobistego, własnoręcznego tworzenia miksów monitorowych i zapewniania odsłuchu na scenie a dodatkowo wielośladową nagrywarką.
Pełny system myMix zapewnia do 8 niezależnych miksów stereo z użyciem do 16 śladów audio przesyłanych sieciowo poprzez standardowy Ethernet. Użytkownik każdego z urządzeń może stworzyć własny, niezależny mix monitorowy używając wszystkich sygnałów wpiętych w urządzenia myMix własne, jak i kolegów z zespołu. Wszystko to przy pomocy przyjaznego inteface’u wyświetlanego na kolorowym ekranie LCD, 6 przycisków i pokrętła.
Dodatkowo – użytkownik może nagrać wszystkie pojedyncze ślady miksu (lub cały miks) na kartę SD i później przenieść je do jakiegokolwiek DAW dla dalszej edycji, dogrywek, lub finalnego zgrania.
Urządzenie pozwala podłączyć 2 mikrofony lub 2 sygnały liniowe / instrumenty – poprzez złącza Combo XLR- Jack. Posiada zbalansowane liniowe wyjścia na gniazdach typu Jack, oraz wyjście słuchawkowe na „małym Jack’u”. Do tego Złącze RJ45 do połączenia sieciowego przy użyciu popularnej skrętki. Do tego zewnętrzny zasilacz, uchwyt umożliwiający zamocowanie na statywie mikrofonowym, no i to by było na tyle.
n a p o k ł a d z i e
Master EQ
myMix na kanale master udostępnia czteropasmowy korektor parametryczny pozwalający dopasować brzmienie wychodzącego sygnału do rodzaju odsłuchu – słuchawek, odsłuchów dousznych, „paczek”, czy czego akurat używasz. Dodając jeszcze jedną jednostkę myMix możemy użyć jej do do obsługi na przykład głównego miksu idącego na „przody”.
myMix na kanale master udostępnia czteropasmowy korektor parametryczny pozwalający dopasować brzmienie wychodzącego sygnału do rodzaju odsłuchu – słuchawek, odsłuchów dousznych, „paczek”, czy czego akurat używasz. Dodając jeszcze jedną jednostkę myMix możemy użyć jej do do obsługi na przykład głównego miksu idącego na „przody”.
Profile
Każda zmiana jaką wprowadzamy jest natychmiast zachowywana w aktualnie używanym profilu. Jeżeli gramy w wielu kapelach możemy stworzyć osobne profile dla każdej z nich. Jeżeli wysiądzie prąd, możemy spokojnie zaczekać aż myMix się włączy i kontynuować pracę bez powtarzania żadnych zabiegów.
Każda zmiana jaką wprowadzamy jest natychmiast zachowywana w aktualnie używanym profilu. Jeżeli gramy w wielu kapelach możemy stworzyć osobne profile dla każdej z nich. Jeżeli wysiądzie prąd, możemy spokojnie zaczekać aż myMix się włączy i kontynuować pracę bez powtarzania żadnych zabiegów.
Nagrywanie
myMix może sprawdzić się także jako wielościezkowy rejestracor cyfrowy, dzięki któremu uchwycimy momenty wzniesienia na próbie lub archiwizując koncert w klubie. Ostatecznie możemy nawet zgrać ścieżki na nasz nowy album. Ścieżki rejestrowane są jako 24 bitowe, 48 hHz pliki .wav na karcie SD / SDHC. Pamięci SD / SDHC są stosunkowo niedrogimi nośnikami o niewielkich rozmiarach. Za naciśnięciem przycisku REC na karcie tworzy się nowy folder, do którego zgrywa się osobno każde wejście bezpośrednio z preampa, bez przetwarzania - czysty track, który będziemy mogli później w programie DAW odpowiednio ubarwić. Dla niektórych zaleta, dla innych wada. Moim zdaniem lepiej mieć możliwość wrzucenia np. pluginu czy kompresji lub dowolnego efektu w trakcie miksu, niż martwić się że daliśmy zbyt dużo np. pogłosu na wokal.
Ponowne naciśnięcie REC kończy nagranie. Teraz można zmienić nazwę sesji albo zostawić domyślną bez przerywania pracy. Wszystko, dziecinnie proste.
A teraz chwila na przemyślenia, refleksje i marzenia...
Krótko mówiąc - producent daje muzykom genialny produkt do wykorzystywania w trakcie koncertów, miejscach prób, nagraniach live, lecz w obecnej swej formie widzę następujące problemy:
1 – najważniejsze mikrofony są podłączone do preampów w malutkich, stojących na scenie urządzeniach, zasilanych przez, łatwe do wyrwania z gniazdka, zewnętrzne zasilacze, z gain’ami kontrolowanymi wyłącznie i jedynie przez samych muzyków. Całe szczęście, że zasilanie jest doprowadzone także poprzez złącze Ethernet.
2 – używanie przejściówek Jack – XLR M, lub kilkunastometrowych kabli Jack-Jack, aby podłączyć wyjścia z myMix’ów do monitorowych końcówek mocy.
W tej postaci MyMix jest według mnie bardzo praktycznym urządzeniem na próby, można sobie pokupować odpowiednie kable i połączyć tak, aby naprawdę fajnie się słyszeć, miksować kanały z odsłuchem i czerpać przyjemność z grania. Wejście jednak na soundcheck godzinę przed koncertem w klubie i zakomunikowanie akustykowi: „To sobie sami wepniemy tu, to tam pójdzie stąd na przody, dajcie nam tylko 8 Jack-Jack’ów i jest git” – może przynieść ofiary w ludziach.
Ale...
Jeśli producent niedługo wypuści myMix 2 (Panic Room Edition), który składałby się z:
- Elementu centralnego zawierającego
- oparty na złączach XLR, 16 kanałowy splitter
- preamp
- konwerter AD/DA
- router/switch Ethernetowy, do którego podłączalibyśmy wszelkie potrzebne do odsłuchu sygnały i splitowali je:
- dla konsoli FOH – bez żadnej ingerencji,
- dla myMixów - wzmacniali, zmieniali na cyfre i rozsyłali sieciowo
- Uproszczonych, składających się jedynie z ekranu i pokręteł, wejścia RJ45 i wyjścia słuchawkowego, terminali myMix 2 (Panic Room Edition).
To wtedy z przyjemnością sam skuszę się na coś takiego i będę polecał wszelkim zespołom, gdyż wyjazd w trasę koncertową z takim sprzętem nie będzie się wiązał z ryzykiem awantury z jakąś krewką ekipą sceniczno nagłośnieniową. Mówię to jako wieloletni praktyk nagłaśniając setki zespołów na scenie i w klubach.
Jednym słowem: Czekamy na upgrade i zbieramy fundusze! Warto!
Specyfikacja techniczna MyMix:
Inputs
Impedance:
- Mic: 2k ohms
- Line: 20k ohms
Input Gain:
- Microphone: variable from +4 dB to +60 dB
- Line: variable from -16 dB to +40 dB
Maximum Input Level:
- Mic: +14 dBu
- Line: +34 dBu
Frequency Response: 20 Hz to 20 kHz (+0dB, -1dB)
- Microphone: variable from +4 dB to +60 dB
- Line: variable from -16 dB to +40 dB
Maximum Input Level:
- Mic: +14 dBu
- Line: +34 dBu
Frequency Response: 20 Hz to 20 kHz (+0dB, -1dB)
Outputs
Impedance:
Line: 75 ohms balanced
Headphone (to drive): >16 ohms
Max Output Level (Line): +21 dBu
Signal to Noise Ratio: > 104 dB
THD +N: (Microphone Input to Line Out) < 0,022 %
Cross talk (L to R): < -80 dB
Mute: > 100 dB
System Network
Network Type: Fast Ethernet 100 Mbps
Network Cabling: Cat 5
System Latency: 4 ms
AD/DA Conversion: 24-bit
Recording
Recording Media: SD or SDHC card
Recording Format: WAV file
Sampling Rate: 24-bit, 48 kHz
Connectors
Microphone Input: Balanced XLR (1 gnd, 2 pos, 3 neg)
Line Input: Balanced 1/4 inch jack (tip pos, ring neg, sleeve gnd)
Line Output: Balanced 1/4 inch jack (tip pos, ring neg, sleeve gnd)
Headphone Output: 3.5mm stereo jack
System Network: RJ45
Other
Included Accessories:
myMix PSU (24V, 12W)
myMix microphone stand adaptor
Dimensions (WxHxD): excluding mic stand adaptor 5.3 x 6.7 x 2.4 inches (134 x 171 x 60 mm)
Weight: excluding mic stand adaptor 1.1 lbs (0.5 kg)
Pytania i komentarze odnośnie sprzętu
reklama