HK Audio L.U.C.A.S seria Impact
Autor: Andrzej Modrzejewski • 20 kwietnia 2007HK Audio L.U.C.A.Sok. 9700 zł
20 kwietnia 2007
15:29
Andrzej Modrzejewski
MODRZEJEWSKI SOUND
Dostarczył
Amtec ul. Chełmońskiego 12
51-630 Wrocław
- znakomicie brzmiący zetaw
- czytelność i dynamika
- uniwersalne zastosowanie
- cena - zawsze temat do dykusji
- brak kabli na wyposażeniu
- żarówki w zwrotnicach +/-
W roku 2006 firma HK audio wypuściła na rynek nowy zestaw nagłaśniający ze znanej już serii L.U.C.A.S pod nazwą Impact. Składa się on z trzech podstawowych elementów: dwóch kolumn głośnikowych typu satelita i jednego z subbasu zawierającego komplet końcówek mocy z procesorem DDO.
Koncepcja producenta typu triflex(dwie satelity plus jeden subbas) znana jest od lat i dedykowana głównie do nagłośnienia widowni do dwustu osób. Ze względu na format i efektywność Impact-u przeznaczony jest do odtwarzania muzyki, mowy, śpiewu z zachowaniem bardzo dobrej jakości. Na pewno nie nadaje się dla zespołów rockowych i podobnego charakteru. Oczywiście aby zestaw mógł pracować należy go uzupełnić mikserem najlepiej z wyjściami XLR.
Opis
Subbas zestawu impact skonstruowany został w oparciu o głośnik włoskiej firmy B and C 15” calowy (podobny do 15 NW 76) z magnesem neodymowym o wadze 5,6 kg. W kolumnie o rozmiarach 47,5 cm x47 cm x 58,5 cm i wadze całkowitej 32kg umieszczony został, oprócz głośnika zestaw końcówek mocy z procesorem cyfrowym DDO. Dla głośnikach 15 calowego użyta została końcówka o mocy 700 W RMSpozwalająca na uzyskanie natężenia dźwięku o poziomie 128Db(SPL) z odległości jednego metra. Na tym samym panelu umieszczone są dwie końcówki po 250 W RMS dla każdej satelity. Wszystkie końcówki sterowanesą z procesora DDO z ustawionymi fabrycznie limiterami zapobiegającymi przesterowaniu końcówek iewentualnemu spaleniu głośników. DDO pozwala także wybrać rodzaj pracy zestawu. W prosty sposób przy pomocy dwóch przycisków wybieramy tryb ustawień firmowych: 0 to wyciszenie całkowite, 2 i 3 to warianty dla muzyki granej na żywo. Program 4 i 5 tworzą barwę dźwięku typową dla muzyki dyskotekowej, natomiast 1 posiada korekcje ustawioną pod kątem przemówień. |
Przedwzmacniacz procesora DDO zawiera trzy gałki. Jedna pozwala ustawić czułość końcówek mocy dla obu satelit w połączeniu Balance ułatwiający wyrównanie stron LR. Trzecia gałka ustala poziom pracy subwoofera.
|
Uzupełnieniem są dwie diody trójkolorowe informujące o stanie pracy końcówek. Kolor zielony zapala się podczas wysyłki dźwięku z miksera do momentu wprowadzenia zniekształceń w końcówce po czym następuje zapalenie żółtego koloru w momencie zadziałania limitera. Czerwony kolor świadczy o włączaniu się zabezpieczeń przed spaleniem głośników. Dla pozbycia się ewentualnych kłopotów tzw. pętlą masową uruchamiamy przycisk GROUND. Tylny panel z otworami na chłodzenie końcówek mocy zawiera dwa zestawy złącz XLR (wejście i wyjście) oraz po jednym gnieździe wyjściowym typu speakon dla satelit. Frontowa ściana kolumny subbasowej składa się z siatki metalowej z warstwą »
|
pompki zabezpieczającą przed dostaniem się do środka śmieci, piasku itp.; a także przed uszkodzeniem membrany głośnika 15 calowego. |
Kolumny satelitarne składają się z jednego głośnika ośmiocalowego firmy SICA z magnesem neodymowym oraz jedno calowego drivera produkcji włoskiej B and C model DE12. Pomiędzy głośnikami osiem cali i jeden cal użyta została zwrotnica pasywna z częstotliwością podziału 2,2 kHz. Format kolumny jest nie wielki i wynosi: 26 x 38,5 cm o podstawie trapezu. Satelita waży zaledwie 7,5kg. Tył tej kolumny zawiera ściankę z gniazdem głośnikowym typu speakon oraz okrągły uchwyt transportowy. Front satelity posiada zabezpieczenie z siatki metalowej i gąbki podobnie jak subbas.»
|
|
Wrażenia
Testy zestawu odbyły się w różnych warunkach i z różnymi mikserami oraz źródłami dźwięku. Na przykład trio w składzie akordeon, kontrabas, śpiew było zachwycone jakością dźwięku tym bardziej, że Impact stał za plecami wykonawców. Czytelność i dynamika zestawu jest bez zarzutu. Dochodzi do tego uniwersalne zastosowanie przy zachowaniu kryteriów jak ilość słuchaczy czy też warunki akustyczne.
Mam też swoje spostrzeżenia co do minusów. Pierwszą sprawą jest cena. Kwota 9700 zł prawdopodobnie nie będzie miała szerokiej akceptacji wśród kupców. Na pewno miłośnicy bardzo dobrych produktów HK audio będą zastanawiali się dłużej.
Inną sprawą jest brak na wyposażeniu kabli głośnikowych speakon-speakon. Uważam, że za tę kwotę należało by dołączyć to do zestawu. Kolejnym dodatkowym wydatkiem są statywy do kolumn satelitarnych. Trzeba zaopatrzyć się w statywy o dużej wysokości bowiem uchwyt na statyw satelity ma gotowy kąt promieniowania w dół widowni. Zbyt niski statyw nie pokryje w pełni widowni, w związku z tym sugeruje montaż uchwytów o regulowanym kącie ustawienia na statywie.
Podobny statyw występujące np. w katalogu Adama Halla pod oznaczeniem SM 707.
Jeszcze jeden drobiazg który mnie irytuje to żarówki użyte w zwrotnicach pasywnych zabezpieczające driver DE12. Rozwiązanie jak dla mnie archaiczne i trochę niebezpieczne dla użytkownika. Miałem już bowiem sytuację, w której lampy zakończyły swoją żywotność w temperaturze poniżej zera! Mam nadzieję, że lampy użyte w IMPACT są trwalsze i lepiej zniosą ekstremalne warunki pracy.
Osobiście uważam, że znakomicie brzmiący zestaw z serii impact jest przeznaczony dla odbiorców nagłaśniających widownię w ilości 50 -100 osób. Niezły pożytek z tego produktu będą miały mniejsze kluby koncertowe i muzyczne, a także DJ`e serwujących muzykę dla słuchaczy powyżej 30 tego roku życia.
Pytania i komentarze odnośnie sprzętu
reklama