26 września 2019 12:00
Przemysław Waszkiewicz OFFSTAGE Info SoundTrade SoundTrade tel: +48 22 632 02 85 www.soundtrade.pl

Midas Heritage-D HD96-24 - Europejska premiera prototypu konsolety

Pierwsze pogłoski na temat nowej linii konsolet Midasa, mających zastąpić wysłużoną serię Pro, pojawiły się ponad trzy lata temu. Już wtedy z grubsza było wiadomo, jak nowy mikser miałby wyglądać – trzy sekcje po 8 suwaków plus sekcja Master, ogromny, tym razem już dotykowy ekran, całkiem sporo pokręteł i redundantne zasilanie. Przez kilka lat sieć obiegały tylko szczątkowe informacje oraz wizualizacje nowej konsolety, aż przyszedł wreszcie czas na pokazanie światu fizycznego prototypu.

Pierwszy pokaz miał miejsce w sierpniu 2019 roku na australijskich targach Integrate, zaś europejska premiera odbyła się w Moskwie na targach Prolight + Sound NAMM Russia. Wystawa ta odbywa się co roku we wrześniu w kompleksie targowym Sokolniki. O tym, że faktycznie pokazano tam fizyczną konsoletę, poświadczyć może niżej podpisany, a także Antoni Paluszkiewicz, wydelegowany z ramienia Music Tribe jako przedstawiciel Midasa, a polskim realizatorom znany przede wszystkim z doskonałej znajomości konsolet tejże firmy. Premiera finalnego produktu przeznaczonego do sprzedaży przewidziana jest na grudzień. Do tego czasu pod względem firmware’u, noszącego obecnie numer 0.6, wszystko może się jeszcze zmienić w sposób znaczący. Padło oczywiście pytanie o cenę. Choć trudno w obecnej sytuacji mówić o jakiejkolwiek dokładności, nie odnosząc się do dokładnej specyfiki systemu, rząd wielkości oszacowano wstępnie na okolice 35 tys. euro.

 

[img:1]

Antoni Paluszkiewicz - oficjalny trener marki Midas na Europę

 

Geneza

Jak w ogóle narodził się projekt Heritage-D ? Otóż specjaliści z Midas'a postanowili stworzyć konsoletę idealną, co jest zadaniem o tyle karkołomnym, że odbiór takowej w środowisku zależy od przyzwyczajeń realizatorów. Podczas moskiewskiej prezentacji padło stwierdzenie, że trudno znaleźć trzech realizatorów dźwięku, którym w całości odpowiadałby dany interfejs użytkownika. Wobec tego, naturalną koleją rzeczy było zaproszenie dźwiękowców do pracy nad nowym mikserem. Z punktu widzenia rosyjskiego dystrybutora, pierwszy etap tej procedury wyglądał mniej więcej tak – do siedziby Midasa w Manchesterze zaproszono kilku realizatorów, zarówno pracujących stacjonarnie, jak i jeżdżących z zespołami.

W sali w której znajdował się prototyp ustawione były tablice z różnymi nazwami państw, na których ich przedstawiciele mogli zostawić własne notatki. Poszczególne grupy pracowały równolegle. Jak wspomniał prowadzący prezentację inżynier, Angielska ekipa „odpadła” dopiero po 4 godzinach, zaś Rosjanie zostali dłużej i swoją tablicę zapisali w całości. Wizyta w Manchesterze nie skupiła się wyłącznie na projekcie Heritage-D – dla przykładu, realizatorom pokazano projekt, w którym za pomocą joysticka mogli poruszać się po wirtualnej sali koncertowej, słuchając dźwięku w różnych miejscach, zatem chyba najciekawsze dopiero przed nami.

Po zamknięciu pierwszego etapu, przyszła kolej na drugi, który ma miejsce obecnie i zakłada dopracowanie produktu, by zbliżyć go do wspomnianego ideału. Tym razem realizatorzy mają być zapraszani na seminaria po 5 osób, by podzielić się swoimi uwagami na temat bieżącej wersji oprogramowania. 

  

[img:2]

[img:3]

 

Trochę o technologii

Heritage-D ma pracować z częstotliwością próbkowania 96 kHz, zatem poprzez gniazda AES50 współpracować będzie ze stagerackami od serii PRO. Częstotliwość 48 kHz raczej nie będzie wspierana, choć trwają jeszcze dyskusje na ten temat. Porty AES50, podobnie jak interfejs Ultranet, stanowią dodatek do głównego interfejsu HyperMac, obsługującego 192 wejścia/wyjścia. Jeśli to nie wystarczy, w dwóch slotach można zainstalować karty rozszerzeń (m.in. MADI oraz Dante). Przetwarzanie sygnałów (silnik nosi nazwę Graviton Audio Engine) rozdzielono pomiędzy procesory Sharc i układy FPGA. Jak podaje producent, na chwilę obecną, możliwości sprzętowe wykorzystywane są w ok. 20 procentach, zatem konsoleta jest gotowa na dodanie nowych funkcji w przyszłości.

Podobnie jak w serii Pro, interfejs użytkownika Heritage-D stworzono w oparciu o system Linux. Nad znanymi z serii Pro zmotoryzowanymi suwakami (przewidzianymi na milion cykli) znajdziemy kolorowe wyświetlacze, których rozdzielczość 240 px pozwala m.in. na umieszczanie na nich rysunków lub fotografii. Wyświetlacz główny posiada funkcję multitouch i obsługę gestów, a w razie potrzeby można zastąpić go zewnętrznym ekranem podłączonym do portu HDMI. Przewidziano również drugi port HDMI, domyślnie z inną zawartością, ale jeszcze nieczynny. 28 suwaków kanałowych można będzie uzupełnić dodatkowymi za pomocą tzw faderportów podłączanych przez USB. Już na obecnym etapie, elementy interfejsu użytkownika, takie jak np. układ okien na ekranie, można w dużym stopniu modyfikować pod kątem własnych preferencji.

 

 

[img:4]

[img:5]

 

Algorytmy, automatyka i sztuczna inteligencja

Oprócz standardowego wyposażenia kanałów (filtry, EQ, bramki, kompresory), 128 procesorów dynamiki będziemy mogli dowolnie insertować na szyny wyjściowe, matryce, a także do 3 slotów w każdym kanale. Hardware z dużym zapasem możliwości obliczeniowych ma umożliwić zaimplementowanie w konsoli pogłosów z TC M6000 oraz emulacje takich urządzeń jak TC 2290, 3000FX, MesaEQ, Hdistressor. Podczas prezentacji padały również pytania o natywną obsługę wtyczek Waves, UAD i innych. Producent póki co nie przewiduje takiej możliwości, ze względu na kłopot z zachowaniem stałej latencji oraz wzięciem odpowiedzialności za ogólną stabilność systemu, zatem jeśli komuś bardzo zależy na tego typu wtyczkach, będzie musiał skorzystać z zewnętrznego interfejsu. Trzeba jednak zaznaczyć, że ten stan rzeczy do dnia premiery może ulec zmianie.

Dość wszechstronnie przedstawia się sekcja automatyki – w ramach każdego show zapisywać można różne playlisty, zaś scena „master” może zawierać sceny podrzędne. Co więcej, np. na ekranie korekcji kanału można podejrzeć (i odsluchać na PFL) jak będzie ona wyglądać i zachowywać się w innych scenach, bez potrzeby przełączania samej sceny. Nie zapomniano też o rozbudowanym filtrze „scope”.

 

 

[img:6]

[img:7]

 

Absolutnie unikalną nowością mają być zaimplementowane algorytmy sztucznej inteligencji, działające w oparciu o sieci neuronowych. Bez obaw – ich zadaniem nie będzie zastąpienie realizatora, lecz maksymalne ułatwienie mu pracy. Jak to ma działać ? Otóż sieć zbiera statystyki na temat preferencji realizatora zalogowanego poprzez mCloud, pomagając mu tym bardziej, im dłużej wspólnie pracują, m.in. poprzez zapinanie ulubionych procesorów na odpowiednie kanały. Można będzie również „nauczyć” sieć różnych sygnałów wejściowych, dzięki czemu konsoleta sama się opisze na podstawie sygnałów wejściowych. Wszystko po to, by skrócić czas „postawienia” systemu, a to w niektórych sytuacjach bywa priorytetem.

 

 

Heritage-D i co dalej?

Zaprezentowany mikser jest pierwszym, ale nie ostatnim członkiem rodziny Heritage-D. Ma powstać m.in. miniaturowa wersja miksera, o tych samych możliwościach przetwarzania, lecz pozbawiona suwaków, które podłączać będziemy mogli za pomocą dodatkowych faderbanków. Wszystko po to, by nasz mikser zmieścił się w 20-kilogramowym bagażu lotniczym. Oprócz tego, firma Midas ma w planach 8- i 16-kanałowe stageboxy mające zastąpić na scenie analogowe podpytki, a także zaimplementowanie procesora głośnikowego Lake.



Autor zdjęć i relacji: Przemysław Waszkiewicz 

Miksery Cyfrowe

Gdzie kupić?

Dystrybucja w Polsce:

SoundTrade

tel.: +48 22 632 02 85
Godziny otwarcia:

Pon - Pt:  09:00 - 17:00

adres:
ul. Kineskopowa 1 05-500 Piaseczno k/Warszawy
reklama
Copyright © INFOMUSIC 2018
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz