4 lipca 2007 13:00
Info AMBIT MUSIC ul. Przebendowskich 40 81-543 Gdynia

TC G-Major

G-Major to procesor gitarowy w niewygórowanej cenie dający dostęp do efektów najwyższej jakości i nie koloryzujący brzmienia gitary. Procesor powstał dzięki ogromnej wiedzy i doświadczeniu inżynierów firmy TC Electronic będącej liderem na rynku urządzeń zajmujących sie przetwarzaniem sygnałów audio. Dzięki temu każdy produkt z logo TC jest unikalny i wart każdej wydanej złotówki. W tym wypadku płaci się za wysokiej jakości pogłosy, rozbudowane algorytmy kompresji i inne klasyczne efekty TC, jak Dynamic Delay czy Chorus, które decydują o wysokiej jakości tego produktu. Dzięki logicznej obsłudze odbywającej się z pomocą intuicyjnego interfejsu użytkownika można w ciągu kilku minut oprogramować dowolny zewnętrzny pedał MIDI, z poziomu którego daje się z powodzeniem sterować wybranymi parametrami procesora. Jakość brzmienia efektów jest gwarantowana przez TC Electronic, przy czym warto poświęcić trochę czasu na opanowanie programowania własnych ustawień, które dadzą pojęcie o ogromie możliwości drzemiących w procesorze G-Major.


Cechy

Użytkownicy, którzy nigdy wcześniej nie mieli do czynienia z multiefektem gitarowym mogą być zaskoczeni ogromem funkcji i wiedzy, jaką muszą sobie przyswoić. Ale bez paniki! Specjalnie przygotowane presety spełnią podstawowe wymagania i pozwolą rozpocząć pracę w ciągu kilku minut. Później przyjdzie czas na zgłębianie możliwości urządzenia i tworzenie własnych, spersonalizowanych ustawień.

Struktura presetu - połączenia

Procesor G-Major pozwala połączyć 6 wewnętrznych bloków efektowych na trzy sposoby:

Szeregowo - wszystkie bloki połączone są jeden za drugim podobnie, jak połączylibyśmy ze sobą kostki gitarowe:



Semi-równolegle - bloki Delay i Reverb połączone są równolegle:



Równolegle - wszystkie bloki z wyjątkiem kompresora i bloku filtracji/modulacji połączone są równolegle:



Wybrany sposób połączenia bloków jest sygnalizowany na wyświetlaczu.

Blokada ustawień

Wybrany sposób połączenia bloków jest zapisywany razem z presetem, przy czym - korzystając z funkcji Routing Lock - można sprawić, że we wszystkich wybieranych presetach sposób połączenia bloków wewnętrznych będzie taki sam niezależnie od presetu.

Przekaźniki

Aby zmienić brzmienie z czystego, suchego brzmienia Clean przydatnego w grze rytmicznej na przesterowane brzmienie solowe często przełącza się kanał posiadanego wzmacniacza lub combo i dodatkowo zmienia się ustawienia procesora efektów. W celu zmiany kanałów za pośrednictwem komunikatów MIDI często stosuje się specjalnie opracowany system przełączników kontrolowany przez MIDI. Okazuje się, iż w przypadku procesora G-Major nie jest on potrzebny. Urządzenie pozwala przełączać do 4 różnych kanałów we wzmacniaczach lub combo za pośrednictwem wewnętrznego systemu przekaźników.



Funkcja Preset Boost

Czy kiedykolwiek zdarzyła Ci się sytuacja, w której potrzebowałeś szybkiego zwiększenia poziomu głośności w celu wyeksponowania wypełnienia, frazy lub tematu? Pewnie tak. W przypadku korzystania z kostek gitarowych do takich zadań zaprzęga się pedały Boost. W przypadku sterowania procesorów efektów z pomocą pedałów MIDI zazwyczaj programuje się dwa poziomy głośności i dokładnie taką funkcję oferuje G-Major. Wszystkie presety fabryczne są zapisane z poziomem -6 dB i zachęcamy do tworzenia identycznego ustawienia w przypadku budowania własnych programów. Następnie do pojedynczego przełącznika nożnego przypisujemy funkcję Preset Boost i już można przełączać poziom pomiędzy standardowo zdefiniowanym -6 dB a 0 dB przydatnym w przypadku, gdy potrzebne jest dodatkowe wzmocnienie.

Sterowniki nożne i pedały ekspresji

Gitarzyści to najbardziej wymagająca grupa czynnych muzyków potrzebująca aktywnej kontroli nad brzmieniem i efektami. W związku z tym procesor G-Major został wyposażony w unikalne możliwości, dzięki którym można nie tylko kontrolować wszystkie kluczowe parametry z pomocą sterowników MIDI i pedałów ekspresji, ale również - co nie mniej ważne - w prosty sposób definiować wszystkie ustawienia.
Istnieją dwa podstawowe sposoby kontrolowania brzmienia gitarowego przy pomocy sterownika nożnego:
1. Całkowita zmiana presetu związana z radykalną zmianą brzmienia.
2. Sposób „kostkowy”, w którym wyłącza się tylko pojedyncze efekty.
Praca z procesorem G-Major nie wymaga decyzji, który z tych sposobów jest lepszy. Z pomocą dowolnego pedału MIDI wysyłającego komunikaty Program i Control Change istnieje możliwość pracy w każdym z wyżej wymienionych trybów.

Konfiguracja

G-Major został wyposażony w unikalną funkcję Learn pozwalającą na wykrywanie nadchodzących komunikatów MIDI. Dzięki temu nie trzeba zastanawiać się jakie komunikaty wysyła sterownik MIDI i przystosowywać procesor G-Major do ich odbioru.

Przykład

Sterownik MIDI jest wyposażony w 10 przycisków oraz opcjonalny pedał ekspresji. 5 przycisków wysyła komunikaty Program Change, a 5 Control Change. Przyciskom wysyłającym komunikaty Program Change przyporządkowujemy radykalne zmiany brzmienia, np. 1 - brzmienie Clean, 2 - Crunch, 3 - Overdrive, natomiast dwóm pozostałym brzmienia specjalne. Każde brzmienie może zostać okraszone prostym zestawem efektów. Przyciski wysyłające komunikaty Control Change mogą pracować jako wyłączniki lub włączniki efektów, jak np. Delay, Chorus, Reverb, kompresor, a ostatni może służyć jako przycisk Tap Tempo. Oczywiście wszystko zależy od użytkownika.

Pedały ekspresji

Istnieje możliwość podłączenia maksymalnie czterech pedałów ekspresji pozwalających na zmianę wartości wybranych parametrów. O tym, jaki parametr jest kontrolowany decydują ustawienia dokonane wewnątrz presetu. Oznacza to, że nawet w przypadku posiadania tylko jednego pedału ekspresji, przypisana doń funkcja może zmieniać się z presetu na preset. Przykładowo, w jednym presecie pedał może kontrolować poziom głośności, a w innym pracować jako pedał Whammy. A przecież istnieje jeszcze wiele innych parametrów, które można poddać kontroli, jak choćby poziom nasycenia pogłosem, głębokość efektu Chorus i wiele innych. Liczba możliwych kombinacji jest ogromna, przez co możliwości konfiguracji w żaden sposób nie ograniczają użytkownika.

TC G-Minor

Pedał TC G-Minor to niewielki pedał MIDI, który znakomicie współpracuje z procesorem G-Major. Z jego pomocą można:

wysyłać komunikaty Control Change umożliwiające włączanie lub wyłączanie wybranych bloków procesora
wysyłać komunikaty Program Change pozwalające na zmianę presetów
kontrolować status tunera, bezpośrednio z podłogi.


EFEKTY

Bramka szumów

Bramkę szumów wykorzystuje się do wyciszania szumów, przydźwięku lub szumów tła podczas przerw w grze. W przypadku wykorzystywania bramek szumów wykonanych w postaci kostek gitarowych zazwyczaj trzeba wypracować odpowiedni kompromis w jej ustawieniach godzący dużą dynamikę występującą podczas grania na ustawieniu Clean z koniecznością usuwania szumów i przydźwięku podczas grania na ustawieniach Distortion. G-Major rozwiązuje ten problem, ponieważ ustawienia bramki są zapisywane w presecie, zatem można je zdefiniować indywidualnie dla każdego brzmienia.

Korektor

W procesorze G-Major zaimplementowano 3-pasmowy korektor parametryczny, który można wykorzystywać do:
- dopasowania charakterystyki brzmienia gitary do brzmienia całego zespołu
- wprowadzania radykalnych zmian brzmienia
- dodawania charakterystycznej ostrości w celu uzyskania specyficznego brzmienia.

Kompresor

Dzięki pełnemu zestawowi standardowych parametrów kompresji, jak: Threshold, Ratio, Attack i Release, kompresor powinien pokryć szeroki wachlarz zastosowań, od subtelnej kompresji mającej na celu wyrównanie poziomów po mocną kompresję pozwalającą wyróżnić i wzmocnić brzmienie gitary.

Chorus - Flanger

Ponad 25 lat temu firma TC Electronic wprowadziła do sprzedaży słynny pedał SCF (Stereo Chorus Flanger). Doświadczenia firmy na tym polu są bezdyskusyjne i użytkownicy mogą czerpać z nich również dzięki algorytmom zastosowanym w procesorze G-Major. W trybie Classic użytkownik uzyskuje dostęp do wysokiej jakości efektów Chorus/Flanger i głównych parametrów tych efektów, natomiast w trybie Advanced pojawiają się dodatkowe, unikalne funkcje: Phase Reverse i Golden Ratio.

Vibrato

Efekt wibrato moduluje wysokość dźwięku sygnałów wejściowych, czego rezultatem jest brzmienie zbliżone do uzyskiwanego techniką wibrato stosowaną przez wokalistów. W przeciwieństwie do efektu Chorus, w tym wypadku sygnał czysty nie jest miksowany z sygnałem przetworzonym.

Filtr rezonansowy

Filtr rezonansowy zastosowany w procesorze G-Major to filtr górnozaporowy o regulowanej dobroci (Q). Zwiększając dobroć (rezonans) charakterystyka filtracji w okolicy częstotliwości odcięcia zwęża sie i staje się bardziej stroma. To zjawisko leży u podstaw charakterystycznego brzmienia filtrów rezonansowych.

Phaser

Zaaplikowano tu dwa efektywne i dobrze brzmiące typy efektu Phaser: Vintage i Smooth. Vintage Phaser pod względem brzmienia nawiązuje do typowych kostek efektowych. Do pracy zaprzężono tu 4 filtry wszechprzepustowe, które tworzą charakterystykę podobną w kształcie do grzebienia. Miksując sygnał suchy z sygnałem przetworzonym otrzymujemy charakterystyczne dla tego efektu brzmienie. Smooth Phaser to efekt bardziej subtelny, który sprawdzi sie w sytuacjach, w których zbyt duża ilość efektu jest niepożądana. Oparto go na dwunastu filtrach wszechprzepustowych, które zapewniają zdecydowanie łagodniejsze brzmienie.

Tremolo

Efekt Tremolo moduluje poziom głośności pod dyktando generatora wolnozmiennego (LFO). Proceso G-Major pozwala uzyskiwać szeroki wachlarz efektów tego typu, od miękkiego i delikatnego po mocne i agresywne.

Panner

Panner to efekt sterujący położeniem sygnału w panoramie stereo od kanału lewego do prawego.

Delay

Użytkownik procesora G-Major ma dostęp do następujących efektów z grupy Delay:


PingPong - efekt Ping Pong kreuje charakterystyczne, przestrzenne opóźnienia sygnału, które przeskakują z kanału lewego do prawego i odwrotnie w zakresie zdefiniowanym przez użytkownika.
Dynamic Delay - efekt Dynamic Delay pierwszy raz pojawił się w znanym procesorze TC 2290. Podstawą jego działania jest uzależnienie poziomu sygnału wyjściowego od dynamiki sygnału na wejściu, dzięki temu podczas ciągłej gry efekt jest niesłyszalny i pojawia się tylko w przerwach pomiędzy frazami.
Dual - algorytm Dual Delay daje dostęp do dwóch niezależnych linii opóźniających pracujących jednocześnie. Użytkownik ma zatem dostęp do dwóch niezależnych efektów Delay połączonych równolegle, z których każdy dysponuje własnym zestawem parametrów podlegających regulacji.
Pitch Detune

Efekt Detune w wielu przypadkach brzmi podobnie do efektu Chorus. Jego działanie polega na podzieleniu sygnału wejściowego na dwie części i niezależnemu odstrojeniu każdej z nich o wartość podaną przez użytkownika. Podstawowa różnica pomiędzy efektami Detune i Chorus polega na tym, że ilość efektu Detune nie podlega zmianom. Algorytm Detune w bloku Pitch przechowuje dwa głosy. W przypadku, gdy wydaje się, że sygnał oryginalny jest zbyt czysty i prosty warto skorzystać z następujących ustawień: odstrojenie +2 centy dla głosu pierwszego i -3 centy dla głosu drugiego. Do każdego głosu można wówczas dodać jeszcze efekt Delay, choćby w celu uzyskania efektu Slapback.

Whammy

Whammy to efekt, który pozwala kontrolować wysokość dodanego głosu z pomocą zewnętrznego sterownika MIDI wyposażonego w pedał Expression.

Pitch Shifter

W przypadku algorytmu Pitch Shifter zamkniętego we wnętrzu procesora G-Major istnieje możliwość dodania dwóch głosów, z których każdy można odstroić w zakresie +/- jednej oktawy względem głosu podstawowego. Dzięki dużej szybkości działa algorytmu nie słychać tu „wyszukiwania” głosów, jak to miało miejsce w starszych procesorach typu Octaver. Warto spróbować odstroić pojedynczy głos o -1200 centów (100 centów to jeden półton) i ustawić poziom Mix na 100. Takie ustawienie pozwoli uzyskać niezłą symulację basu.

Pogłos

TC Electronic - firma znana i ceniona za wysokiej jakości pogłosy - zaimplementowała w procesorze G-Major pogłosy wymagające tylko kilka słów opisu. Zapisano tu najczęściej wykorzystywane i pożądane przez gitarzystów typy pogłosu wyposażone w najważniejsze parametry, których regulacja pokryje większość potrzeb. Znajdziemy tu następujące typy:

Spring - klasyczny pogłos sprężynowy stosowany we wzmacniaczach combo
Hall - szeroki pogłos przydatny w popisach solowych
Room - symulacja pokoju z małymi czasami wybrzmiewania
Plate - klasyczny, ziarnisty pogłos.
[img:1][img:2]
Procesory efektowe Procesory dźwięku

Gdzie kupić?

TC Electronic TC Electronic www.tcelectronic.com

Dystrybucja w Polsce:

Sklepy muzyczne > TC Electronic rozwiń listę sklepów

reklama
Copyright © INFOMUSIC 2018
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz