David Bowie w Berlinie z Sennheiserem - Relacja
David Bowie wrócił do miasta, które przez wielu jego fanów jest uważane za miejsce jego największego artystycznego rozwoju. Jego „Trylogia Berlińska” z drugiej połowy lat 70. jest inspirowana czasem, który spędził w podzielonym mieście oraz nagrana w studiu Hansa, tuż obok Muru Berlińskiego.
Ten okres dokumentuje multimedialna wystawa w berlińskim Martin-Gropius-Bau, czynna do 24 września tego roku. Dźwięk podczas wystawy - jeden z najważniejszych jej elementów - obsługują urządzenia marki Sennheiser.
Przed rozpoczęciem zwiedzania, goście otrzymują bezprzewodowe urządzenia
do oprowadzania Sennheiser guidePORT.
„David Bowie nie jest zwykła gwiazdą pop” - mówi Victoria Broackes, kurator wystawy, która była już pokazywana w Londynie, Toronto i Tokio, zawsze wzbudzając ogromny entuzjazm. Ze wszystkich aspektów bogatej kariery artystycznej Bowie’ego muzyka była zawsze najważniejsza. Dlatego wiele uwagi poświecono jakości doświadczeń audio. Goście zanurzają się w świecie Davida Bowie’ego dzięki znaczącej pomocy zaawansowanych urządzeń.
Dzięki systemowi automatycznego zwiedzania Sennheiser guidePORT zwiedzający słyszą dźwięki dopasowane do miejsca, w którym aktualnie się znajdują, a opisy eksponatów emitowane są w wybranym przez nich języku. Wymaga to użycia jedynie niewielkiego odbiornika przypinanego do ubrania oraz wygodnych słuchawek. Wrażenia dźwiękowe zlewają się z wizualnymi, tworząc pełne doświadczenie dla zwiedzających.
Gwoździem programu wystawy Davida Bowie’ego jest unikalna instalacja dźwiękowa 3D.
Najważniejszym elementem wystawy jest trójwymiarowa instalacja dźwiękowa, w której zwiedzający doświadczają niezwykłego efektu otoczenia dźwiękiem, dzięki niewidocznym głośnikom działającym w systemie 9.1. Wykorzystano tu historyczny materiał dźwiękowy, nagrany częściowo tylko monofonicznie, co wymagało zastosowania specyficznego algorytmu.
Został on przygotowany przez specjalistę z firmy Sennheiser, Gregora Zielinsky’ego: „Nawet najzagorzalsi fani Bowie’ego tak jeszcze nie słyszeli „Jean Genie” i innych przebojów Davida!”. Techniczne szczegóły tej instalacji opisano w najnowszym numerze czasopisma iPadowego Sennheiser Blue Stage.
Realizator Gregor Zielinsky wyjaśniał zainteresowanym działania technologi dźwięku 3D.
Alexander Böttcher, szef agencji Avantgarde, która jest organizatorem wystawy, mówi: „To bardzo zaawansowana produkcja, daleka od zwyczajności. Bez partnerów, których wybraliśmy, nie byłaby możliwa. Sennheiser zapewnia wyjątkowe doznania dźwiękowe, które są integralną częścią wystawy.”
Prezes firmy Sennheiser, Daniel Sennheiser, dodaje: „Berlin jest ważnym punktem na mapie trasy tej wystawy, z powodu mocnych powiązań, jakie łączą Davida Bowie’ego ze stolicą Niemiec. Zespół fachowców z firmy Sennheiser jest dumny, mogąc przyczynić się do jej sukcesu”.
Nagrane ścieżki audio były odtwarzane po wywołaniu z iPada.
Przed rozpoczęciem zwiedzania gość otrzymuje bezprzewodowy odbiornik guidePORT, co jest wliczone w koszt biletu. Każdy może zwiedzać wystawę we własnym tempie, bo właściwa ścieżka audio włącza się w momencie dojścia do odpowiedniego punktu wystawy.
Odbiorniki cyfrowe EK 3202-5-1 są wyposażone w odporną obudowę z prostą w obsłudze klawiaturą i ważą tylko 180 gramów. Podczas wystawy w użyciu jest łącznie aż 600 sztuk kompletów odbiornik-słuchawki. Zaś nadajniki umieszczone są w niewidocznych miejscach przy eksponatach. Gdy gość wejdzie w zasięg nadajnika, jego odbiornik automatycznie odtwarza właściwą ścieżkę w wybranym przez zwiedzającego języku.
Wystawa Davida Bowie’ego w Berlinie potrwa do 24 września 2014.
Nie ma potrzeby wprowadzania kodu itp. System guidePORT działa w paśmie około 2.4 GHz, co okazało się bardzo przydatne w budynku Martin-Gropius-Bau, ponieważ w jego okolicy operuje bardzo dużo sieci WLAN.
Liczni goście wystawy Davida Bowie’ego wyrażali uznanie dla dźwięku, który otrzymywali ze swoich urządzeń audio Sennheisera, a także ich intuicyjnej obsługi. Większość z nich w ogóle nie zdejmowało z głów słuchawek, bo w ten sposób mogli jej doświadczyć w pełni.
Wielozadaniowy głośnik Sennheiser LSP 500 PRO zapewnia znakomite brzmienie i zrozumiałość mowy.
Podczas otwarcia wystawy 19 maja zainteresowanie mediów sięgało zenitu. Ponad 300 dziennikarzy z całego świata zarejestrowało się na konferencję prasową, w związku z czym nie starczyło miejsca w sali kinowej budynku Martin-Gropius-Bau. Część dziennikarzy musiała uczestniczyć w konferencji z kafejki piętro wyżej.
Zarówno tam jak i w kinie użyto do nagłośnienia wielozadaniowych głośników Sennheiser LSP 500 PRO, które zapewniły profesjonalny dźwięk i doskonałą zrozumiałość wypowiedzi. Podczas konferencji funkcjonowały także mikrofony kierunkowe Sennheiser ME 36 na gęsich szyjach oraz uchwytach MZTX 31. Do pytań z sali zastosowano dwa doręczne mikrofony bezprzewodowe SKM 5200 z kapsułami Neumann. Z drugiej strony były dwie sztuki odbiorników Sennheiser EM 3732-II z aktywnymi antenami AD 3700. Panel został zarejestrowany w jakości cyfrowej do celów archiwizacyjnych.
Podczas konferencji głosy były zbierane mikrofonami Sennheiser ME 36 na gęsich szyjach.
Cztery głośniki Sennheiser LSP 500 PRO - zasilane z wbudowanych akumulatorów - zapewniały wysoką jakość dźwięku w sali kinowej oraz innych pomieszczeniach. W kafejce funkcjonowały dwa identyczne głośniki, zamontowane na statywach po bokach dużego ekranu. Także tutaj połączenie było całkowicie bezprzewodowe - nadajnik został umieszczony piętro niżej i transmisja funkcjonowała bez przerw czy strat sygnału.
Wystawa Davida Bowie’ego została zorganizowana przez międzynarodową agencję komunikacji Avantgarde. Więcej informacji o wystawie: www.davidbowie-berlin.de.
Dwa nadajniki Sennheiser SKM 5200 były dostępne dla uczestników konferencji prasowej.