PORADNIK: Zbuduj sobie modulara - Behringer Ci pomoże!

Autor: Marek Korbecki • 11 sierpnia 2023

Syntezatory modularne pojawiły się na szerszą skalę w latach 60. i 70. ubiegłego wieku. Można je zobaczyć na zdjęciach takich tuzów ówczesnej muzyki elektronicznej, jak Tangerine Dream, Kitaro, Klaus Schulze, Jean Michelle Jarre i wielu, wielu innych. I choć modulary dawały potężne, jak na tamte czasy i realia, możliwości kształtowania brzmienia i tworzenia sekwencji dźwięków, to jednak miały kilka znaczących wad – były drogie, duże, ciężkie, niestabilne w działaniu i (o zgrozo!) zużywały bardzo dużo energii. Nie wspominając o tym, że bardzo trudno było zachować powtarzalność, i raz stworzone, wspaniałe brzmienie mogło bezpowrotnie ulecieć, jeśli nie zanotowało się wszystkich połączeń i ustawień regulatorów.

Nic więc dziwnego, że wraz z postępem technologicznym i pojawianiem się coraz bardziej zminiaturyzowanych podzespołów elektronicznych konstrukcje modularne zaczęły tracić swoją dotychczasową pozycję na rzecz syntezatorów cyfrowych, znacznie wygodniejszych w użyciu i tańszych.

 

[img:10]

 

Wejście technologii cyfrowej do gry wydawało się więc być gwoździem do trumny modularów. I rzeczywiście, na pewien czas niemal zupełnie znikły one z rynku, a przynajmniej pozornie. Jednak od kilku dobrych lat jesteśmy świadkami renesansu – a wręcz mody - takiego podejścia do kwestii syntezy dźwięku, przejawiającego się również wysypem wirtualnych syntezatorów analogowych. Oczywiście nikt nie buduje dziś instrumentów tak ogromnych, jak gdańska szafa, a zamiast tego korzystamy z mocno zminiaturyzowanych modułów. Jednak istota i zasady działania modularów pozostały zachowane.

Jedni twórcy muzyki elektronicznej preferują – co nie dziwi w świetle opisanych wyżej okoliczności - gotowe rozwiązania w postaci syntezatorów typu „workstation”. Inni zaś – zwłaszcza ci, którzy lubią bawić się klockami – zwykle budują swoje instrumenty ze wspomnianych modułów. Jakkolwiek w znakomitej większości przypadków będzie to instrument monofoniczny (w tym kontekście oznacza to możliwość generowania tylko jednego dźwięku w danym czasie), to ma to tę niewątpliwą zaletę, że syntezator taki można w dużej mierze „uszyć” pod własne potrzeby i wyobrażenia. Każdy, kto kiedykolwiek przyglądał się temu tematowi, wie, że konstruując taki syntezator, wykorzystuje się moduły o określonych funkcjach. Jedne służą do generowania przebiegów elektrycznych o takich czy innych kształtach, kolejne stanowią bloki filtracji, a zadaniem jeszcze innych jest kształtowanie obwiedni. A to i tak jedynie kilka przykładów. Bywa też, że funkcjonalności są połączone w jednym wspólnym module. Jednakże klocki te nie są samowystarczalnymi urządzeniami. Aby wydobyć z nich jakiś dźwięk, trzeba je posadowić w odpowiednim środowisku. To zaś jest tworzone przez dedykowane szafki, w których owe klocki się umieszcza, montując je w gniazdach dostarczających zasilanie oraz zapewniających przepływ sygnałów pomiędzy nimi.

 

[img:1]

 

Na rynku obecne są dwa formaty – API 500 oraz Eurorack. Producentów oferujących moduły w jednym bądź drugim standardzie jest bez liku i będziemy cyklicznie przyglądać się produktom różnych marek. Dziś zajmiemy się arcyciekawą ofertą tylko jednego z nich. Behringer, bo o tę firmę chodzi, w swojej ofercie ma bardzo bogaty wybór modułów Eurorack. I nie sposób opisać ich tu wszystkich, bo propozycje te, prezentowane na jej stronie internetowej, wręcz się wysypują, ale z pewnością kilka przykładów warto wskazać.

 

[img:2]
Behringer 112 Dual VCO

 

Na początku łańcucha syntezy zazwyczaj znajduje się oscylator. Jest to układ odpowiedzialny za generowanie przebiegów o określonym kształcie, a zatem dostarczającym tworzywa, z którego powstanie nowe brzmienie. Tu wybór zwykle obejmuje trzy lub cztery, czasem więcej, kształty – może to być sinusoida, trójkąt, przebieg piłokształtny ze zboczem narastającym bądź opadającym, kwadrat z modulacją szerokości impulsu (ang. Pulse Width Modulation – PWM) albo też przebiegi losowe. Oscylatory mogą ze sobą współpracować, a właściwie generować sygnały wzajemnie na siebie wpływające, z możliwością regulacji proporcji, w rezultacie czego powstaje intermodulacja, a jej wynikiem jest ukształtowanie nowego przebiegu wynikowego oraz pojawienie się częstotliwości harmonicznych, nadających dźwiękowi wstępny charakter. W tej grupie modułów Behringera wskazać można model 112 Dual VCO, czyli podwójny oscylator z trzema przebiegami do wyboru. Jeśli trzy to komuś za mało, warto wybrać model 921 Voltage Controlled Oscillator. Jest to oscylator pojedynczy, sterowany napięciowo, ale liczba dostępnych kształtów przebiegów dwukrotnie przewyższa tę z modelu 110.

 

[img:3]
Behringer 921 Voltage Controlled Oscillator

 

Dużą popularnością w ostatnich latach cieszą się instrumenty bazujące na syntezie wavetable. Ich sercem również są swego rodzaju oscylatory, jednak tworzywo stanowią tu gotowe tablice próbek, w związku z czym temat ten nie przystaje do zakresu merytorycznego niniejszego artykułu, choć z przyzwoitości należało wspomnieć też o nim.

 

[img:9]
Behringer 140, 150 & 172

 

Odrębną kategorię tworzą tzw. oscylatory niskich częstotliwości, czyli Low Frequency Oscillator – LFO. Wykorzystuje się je zwykle do modulowania parametrów pracy filtrów bądź wzmacniaczy, co pozwala na uzyskanie określonych efektów, w wyraźny sposób ożywiających brzmienie. W tym przypadku z oferty Behringera polecić można modele 140, 150 oraz 172. Są to moduły integrujące oscylator niskich częstotliwości z innymi układami – i tak np. 140 łączy LFO z dwoma generatorami obwiedni. 150 stanowi połączenie oscylatora LFO z generatorem szumu, modulatorem pierścieniowym i modułem Sample & Hold. 172 natomiast jest fuzją przesuwnika fazy z delayem i oscylatorem niskich częstotliwości.

 

[img:4]
Behringer 121 Dual VCF

 

Jak napisano wcześniej, kolejnym przystankiem na drodze sygnału są filtry. Zadaniem filtrów jest, jak wiemy, filtrowanie, czyli przepuszczanie bądź tłumienie określonych pasm częstotliwości. Stanowią one nieodzowny składnik toru syntezy, dlatego w katalogu Behringera nie mogło zabraknąć modułów i tego typu. 121 DUAL VCF jest podwójnym filtrem ze sterowaniem napięciowym i regulacją rezonansu. Ten ostatni – w przypadku każdego filtru, nie tylko tego, o którym mowa – sprawia, że filtr zaczyna zachowywać się „dziwnie”, co skutkować może, w zależności od zakresu, na jakim filtr pracuje, rozmaitymi warkotami czy gwizdami. Konstruktorzy nauczyli się jednak wykorzystywać tę „przypadłość” w sposób, który poszerza możliwości kształtowania syntetyzowanego brzmienia. Drugim przykładem może być dolnoprzepustowy filtr 904A, również ze sterowaniem napięciowym. Napięcie sterujące może regulować częstotliwość odcięcia, czyli tę graniczną, powyżej której następuje tłumienie.

 

[img:5]
Behringer 904A

 

Przefiltrowany sygnał trafia zazwyczaj, choć nie musi to być regułą, do generatora obwiedni. Mówiąc w skrócie, obwiednia decyduje o tym, jak amplituda sygnału zmienia się w czasie. Cztery najważniejsze fazy to atak (Attack), opadanie (Decay), podtrzymanie (Sustain) oraz zanikanie (Release). Taką strukturę spotyka się najczęściej - choć wymyślono modele zarówno uproszczone, jak i bardziej złożone - i mówimy wówczas o obwiedni ADSR. Oczywiście generatory obwiedni można wykorzystywać także jako modulatory innych parametrów, np. częstotliwości odcięcia filtru, nie tylko amplitudy. Wszystko zależy od inwencji posiadacza modulara.

 

[img:8]
Behringer 911

 

Jeśli zajrzymy do kategorii tego typu modułów w ofercie Behringera, to znajdziemy tam chociażby model 911. Dość prosty, wyposażony w pokrętła regulacji poszczególnych faz, wejście triggera oraz wyjście napięciowe CV do innych modułów – to właśnie dzięki niemu 911 może modulować ich pracę. Drugim przykładem niech będzie wspomniany już 140 Dual Envelope/LFO, jednak o odmiennej w bieżącym kontekście funkcjonalności, czyli podwójny generator ADSR, połączony z LFO. Daje on możliwość m.in. równoległego wyprowadzania sygnałów sterujących w kształcie obwiedni odwróconej „do góry nogami”.

 

[img:6]
Behringer 1005 ModAmp

 

I tym sposobem dotarliśmy na koniec łańcucha syntezy, gdzie - w jej najprostszej formie - pracuje wzmacniacz. To układ decydujący o głośności dźwięku otrzymywanego jako gotowy produkt instrumentu. Może być sterowany obwiednią, a bywa też łączony funkcjonalnie z oscylatorem LFO, który tę głośność moduluje. I w tym dziale też się coś u Behringera znajdzie. Jedną z ciekawszych propozycji jest 1005 ModAmp. Mamy tu do czynienia z hybrydą modulatora pierścieniowego i wzmacniacza sterowanego napięciowo. Wzmacniacz może pracować z regulacją zarówno liniową, jak i wykładniczą. Innym ciekawym modułem jest model 130, będący podwójnym wzmacniaczem ze sporymi możliwościami modulacji.

 

[img:7]
Behringer 130

 

Powyższy tekst to bardzo skrótowy, uproszczony opis idei i struktury syntezy analogowej. W rzeczywistości jest ona dalece bardziej złożona, bo obejmuje szereg możliwości wzajemnego oddziaływania rozmaitych modułów, a przykłady tych, o jakich tu była mowa, to absolutne „must have”, jedynie czubek czubka góry lodowej. „Konstruktor” może wpleść w cały łańcuch inne moduły, które pozwolą uzyskać bogatsze w formie brzmienia i efekty, a także umożliwią instrumentowi interakcję ze światem zewnętrznym, np. poprzez konwersję sygnałów MIDI na sterujące sygnały napięciowe CV. Tak więc można powiedzieć, że proces budowy syntezatora modularnego – czy też modułowego, jak wolą niektórzy - to działanie twórcze samo w sobie. Dlatego warto, choćby teoretycznie, poznać jego podstawy. Dzięki temu łatwiej nam będzie poruszać się wśród narzędzi do sound designu, jakie współczesne syntezatory oddają nam do dyspozycji.

 

Więcej o syntezatorach na stronie dystrybutora SoundTrade:

https://soundtrade.pl/kategorie/instrumenty/syntezatory/ 

 

reklama
Copyright © INFOMUSIC 2018
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz