Przewodnik po interfejsach audio

Autor: • 23 maja 2021
23 maja 2021 08:00

Tematem tego poradnika są interfejsy audio – pomosty pomiędzy muzykiem, a komputerem. Systemy oparte o komputery w zasadzie stały się normą, jeśli chodzi o nagrywanie muzyki w mniejszych studiach, a interfejs audio jest tym sprzętem, który umożliwia komunikację z komputerem w zakresie transportu muzyki zarówno do, jak i z niego. Interfejs audio to urządzenie, które przetwarza analogowy sygnał z mikrofonu, wyjścia preampu lub miksera na dane cyfrowe, które komputer jest w stanie rejestrować.

czytaj także:

doradzamy jaki interfejs audio kupić

 Poradnik realizatora: Interfejs audio
 Wszystko co musisz wiedzieć aby nie popełnić błędu przy zakupie

 

Standardowa karta dźwiękowa komputera jest w stanie wykonać to zadanie, aczkolwiek może posiadać ograniczenia w zakresie jakości konwersji sygnału analogowego na dane cyfrowe. Zwykle, ma również mniej podłączeń niż interfejsy audio, które są projektowane z myślą o zastosowaniach stricte muzycznych. Interfejsy powinny być wyposażone w dobrej jakości konwertery analogowo cyfrowe oraz cyfrowo analogowe, oraz w podłączenia umożliwiające podpięcie rozmaitych urządzeń dźwiękowych.

Rynek jest pełen przeróżnych interfejsów audio, posiadających rozliczne możliwości, poniżej zostały opisane ich podstawowe rodzaje i funkcje.

[img:2]

Połączenia komputerowe

Karta dźwiękowa to integralna część komputera, jej wadą jest konieczność obchodzenia komputera dookoła w celu uzyskania dostępu do gniazd połączeniowych. Oferujący o wiele wygodniejsze rozwiązania, interfejs audio to samodzielna jednostka, montowana w obudowie komputera lub sytuowana na wierzchu obudowy czy stołu, w której dostęp do wszelkich połączeń jest o wiele łatwiejszy. Urządzenia te można wstępnie skategoryzować na podstawie rodzaju podłączenia do komputera – przez slot PCI, FireWire, USB lub inny slot karty.

Interfejsy w standardzie PCI zwykle składają się™ z zewnętrznej obudowy, w której umieszczone są wszystkie gniazda, a która jest podłączona do właściwego urządzenia – karty zainstalowanej w slocie PCI lub nowszym PCI-e (PCI Express) komputera. Tego typu urządzenie jest oczywiście bezużyteczne dla użytkowników laptopów, którzy muszą korzystać z innych opcji połączenia interfejsu z komputerem.

[img:7]

FireWire zapewnia szybkie połączanie dla nagrywania wielu kanałów, zupełnie jak USB 2.0. USB w wersji 1.1 naprawdę może rejestrować tylko dwa kanały jednocześnie. Interfejsy USB i FireWire mogły by używane w komputerach typu laptop jak i desktop, ale laptopy posiadają dodatkowo opcję wykorzystania protokołu transferu danych PCMCIA. Interfejsy audio korzystające ze slotów PC laptopa zazwyczaj posiadają zewnętrzną skrzynkę z gniazdami dla połączeń audio.

[img:3]

Wejścia i wyjścia

Osobiste doświadczenia studyjne do pewnego stopnia podyktują ilość oraz typ potrzebnych wejść i wyjść, które interfejs powinien posiadać. Zauważyć można wyraźny podział pomiędzy urządzeniami stereo – oferującymi dwa kanały, a tymi z większyć ilością wejść i wyjść. Jeśli użytkownik nagrywa tylko dwa instrumenty jednocześnie, dajmy na to gitarę i gł‚os, a cały proces miksowania przeprowadza w komputerze, wtedy urządzenie typu stereo powinno w zupełności wystarczyć do zaspokojenia jego potrzeb. Jeśli natomiast istnieje potrzeba zapisania wielu ścieżek jednocześnie – jak w wypadku rejestrowania wykonań zespołowych – potrzebne będzie urządzenie które zapewnia możliwość równoczesnego nagrywania wielu źródeł dźwięku.

Rodzaje i ilość wejść posiadanych przez interfejs audio różną się w zależności od modelu. Większość urządzeń oferuje połączenie wejść liniowych i mikrofonowych, w różnych proporcjach. Jeśli użytkownik posiada już preamp mikrofonowy, zewnętrzny tor nagraniowy lub konsoletę mikserską, wtedy preampy mikrofonowe w interfejsie będą funkcją zbędną gdyż wejścia liniowe będą w stanie obsłużyć sygnały wyjść z preampów zewnętrznych, torów nagraniowych lub mikserów.

[img:4]

Kolejny rodzaj wejścia analogowego, w jaki może być  wyposażony interfejs audio to wejście instrumentalne typu Hi-Z (o wysokiej impedancji), które umożliwia bezpośrednie podpięcie gitar, a bez którego potrzebne byłoby jeszcze urządzenie typu DI box.

Interfejsy audio mogą również posiadać połączenia cyfrowe w formatach S/PDIF lub ADAT. S/PDIF to protokół dwukanałowy, podczas gdy połączenie ADAT w standardzie lightpipe zapewnia osiem kanałów na wejścia i wyjścia, a więc znacznie powiększa ilość kanałów, a dodatkowo może być użyty w połączeniu z ośmiokanałowym konwerterem analogowo-cyfrowym, co zapewni interfejsowi dodatkowe osiem analogowych kanałów na wejścia.

[img:6]

Niektóre interfejsy posiadają wyjścia słuchawkowe, oraz wyjścia dedykowane do podłączenia monitorów, chociaż możliwe jest, że w niektórych, użytkownik będzie musiał wykorzystać do tych celów zwykłe kanały wyjścia. Podczas gdy niektóre interfejsy są zbudowane tak aby przenosiły jedynie sygnały audio, inne są zaprojektowane również z myślą o standardzie MIDI, umożliwiając dwukierunkowy transport sygnałów audio oraz MIDI pomiędzy komputerem a zewnętrznymi urządzeniami.

Kompatybilność

Ogromna większość interfejsów audio jest kompatybilna zarówno z komputerami PC jak i Mac, jednak można napotkać wyjątki od tej zasady, jak chociażby Apogee Ensemble, który został zaprojektowany specjalnie do współpracy z komputerem Mac. Interfejsy audio zwykle współpracują również z wszystkimi rodzajami oprogramowania do rejestrowania dźwięku, jedyny wyjątek to program Pro Tools firmy Digidesign, które wymaga własnego interfejsu do działania.

Pozostałe aspekty

Wszystkie interfejsy audio oferują standardowo jakość CD, czyli 16 bit / 44.1 kHz, aczkolwiek są takie, które umożliwiają nagrywanie dźwięku w wyższej rozdzielczości, z jakością 24 bitów przy częstotliwości 96 lub 192 kHz, gdzie dodatkowa ilość bitów w praktyce poszerza zakres dynamiki oraz "szerokość" ścieżki (w całości rejestrowane są mocne sygnały , które przy jakości 16 bitów zostałyby obcięte). Dodatkowo, większe wielkości strumienia danych pomagają uzyskać dokładniejsze nagrania, przez częstsze samplowanie sygnału. Większość interfejsów audio to, póki co, jeszcze tylko interfejsy audio, aczkolwiek zauważyć już można tendencję do łączenia interfejsów z innymi urządzeniami w pojedynczych jednostkach. Interfejsy audio mogą być łączone z mikserami, kontrolerami, instrumentami klawiszowymi oraz symulatorami wzmacniaczy.

 

Czytaj także

 

reklama
Copyright © INFOMUSIC 2018
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz