Długa droga, wiodąca do realizacji dźwiękowych wydarzeń

Autor: • 30 kwietnia 2020
30 kwietnia 2020 11:00

Opowieść o tym, jak długa, kręta droga przemienia pasję, styl i sposób życia.

Niestety, to nie będzie szybki poradnik typu "pięć sposobów na..." jak zostać realizatorem dźwięku. Jeśli jeszcze cię nie rozczarowałem, zaparz sobie herbatę i usiądź wygodnie, tak byś mógł tę historię chłonąć całym sobą.

To opowieść o pasji, trudnych momentach, ekscytacji i szeregu innych emocji, które mogą targać człowiekiem. Jako młody adept sztuki dźwiękowej niejednokrotnie byłem świadkiem rozmów starszych kolegów po fachu "jak to kiedyś było". Słuchając z otwartymi ustami, nie byłem w stanie odróżnić co jest prawdą, a co tylko fantazją. Jedno jest pewne - ten zawód jest nieco specyficzny i dróg do jego wykonywania jest wiele.

 

[img:1]

 

Należy pamiętać, że jest to dosyć odpowiedzialne zajęcie i wiedza, którą trzeba zdobyć jest ogromna i w zasadzie cały czas powinniśmy uczyć się nowych technik. Od początku, do pierwszej własnej realizacji, musi minąć trochę czasu, bo przecież nikt nie zaufa nam nie wiedząc, co potrafimy i czy poradzimy sobie w kryzysowej sytuacji. Dlatego każdy dobry realizator ma przed sobą wiele lat pracy jako technik sceniczny.

 

Realizator dźwięku... czyli kto?

Może warto najpierw określić po krótce czym zajmuje się realizator dźwięku, aby nie było wątpliwości o czym mowa w tym artykule. Jest to funkcja odpowiedzialna za całe działanie związane z dźwiękiem, czy to na żywo w przypadku koncertów, czy postprodukcji w studio nagraniowym. To od niego zależy końcowy efekt za sprawą szeregu procesów, które zachodzą przy pomocy konsoli mikserskiej wyposażonej w niezbędne procesory, których znajomość działania jest obowiązkowa - są to na przykład kompresory, korektory, bramki, kamery pogłosowe, przestery i inne modulacje. Realizator musi mieć wiedzę z wielu dziedzin, między innymi, z tematu akustyki, fizyki, elektroniki oraz muzykologii i instrumentoznawstwa.

 

Od czego zacząć?

Najpopularniejszą metodą zdobycia fachu jest zgłębianie wiedzy we własnym zakresie, interesowania się tematem i czytanie, aż w końcu zatrudnienie się w firmie związanej z nagłośnieniem. Każdy proces jest bardzo istotny i nasz entuzjazm nie powinien opaść jeśli przez pierwszy rok będziemy rozstawiać statywy i zwijać przewody. To od nas zależy jak dużo się nauczymy, obserwując i pytając bardziej doświadczonych kolegów.

 

[img:2]

 

Z czasem nauczymy się jak poprawnie ustawiać mikrofony i dobierać je względem instrumentów, aż do momentu gdy posiądziemy niezbędną wiedzę, jak cały łańcuch jest ze sobą połączony, czyli budowa głównego racka miksera cyfrowego, splittera, podpyt, przewodów, diboxów, źródeł dźwięku i wszystkiego co znajduje się na scenie - to ma ogromne znaczenie w kryzysowej sytuacji, gdzie liczy się czas reakcji i jesteśmy w stanie precyzyjnie określić gdzie leży przyczyna awarii i szybko ją usunąć.

 

[img:3]

 

Poznaj swoje narzędzia pracy

Gdy już na scenie poczujemy się jak ryba w wodzie możemy zainteresować się wzmacniaczami oraz presetami w nich zawartymi - jeśli nasza firma stosuje system pasywny. Oczywiście jeśli planujemy pracę w studio, ta kwestia nas nie dotyczy, jednak nie zaszkodzi dowiedzieć się co nieco.

W tym momencie, gdy całe technikalia nie są już dla nas niczym nowym, przyszedł czas na poznanie procesów, które zachodzą w mikserze. Najlepiej będzie dowiedzieć się jak dane urządzenie wpływa na dźwięk i w jakiej kolejności powinniśmy używać poszczególnych procesorów. W dobie cyfryzacji, skutecznym sposobem będzie praca w programie typu DAW, czyli cyfrowej platformie montażu nieliniowego gdzie możemy przekuć teorię w praktykę.

Dobrym pomysłem będzie czytanie książek związanych z interesującą nas dziedziną albo zatrudnienie się jako asystent realizatora i obserwowanie jego pracy przy mikserze. Gdy już będziemy czuć się na siłach, będziemy musieli poznać budowę i interfejs miksera - niestety każda firma ma swoje technologie i sposób pracy. Mimo, że docelowo wszystkie procesy są takie same, to samo patchowanie, czyli przypisanie odpowiednich kanałów z racka do powierzchni miksera może przysporzyć sporo problemów - warto więc wybrać mikser, który jest dosyć popularny, np. Soundcraft VI, DiGiCo SD, Yamaha CL, czy Allen & Heath dLive. Są to zawodowe, cyfrowe konsolety wykorzystywane przy największych wydarzeniach - im szybciej rozgryziemy ich działanie, tym lepiej dla nas.

 

[img:4]

 

Czas na pierwsze realizacje

Zdobycie wyżej wymienionych umiejętności zapewne zajmie trochę czasu, jednak współpracownicy będą już w stanie stwierdzić czy jesteśmy godni zaufania i podołamy temu wyzwaniu. Będzie to idealny moment, by zastanowić się czy interesuje nas praca realizatora monitorowego, czy frontowego i starać się o pierwsze, małe realizacje. Idealny poligon doświadczalny to wszelakie plenerowe imprezy na małą skale czy koncerty w domach kultury gdzie grają okoliczne zespoły i wszyscy będą w stanie nam wybaczyć drobne błędy, albo nawet ich nie zauważą.

Z czasem sami zauważymy, że jesteśmy coraz lepsi i nasze miksy stają się profesjonalne - wtedy możemy zaoferować większym firmom swoją pracę jako odpowiedzialny, z doświadczeniem realizator. W ten sposób zyskujemy niezbędną wiedzę i praktykę, a także zdobywamy znajomości, które są bardzo ważne w tej branży, aby zyskać interesujące zlecenia.

 

[img:5]

 

A co ze studiami?

Drugą stroną medalu jest od samego początku kształcenie się na studiach realizacji dźwięku, gdzie pewnie zdobędziemy świetną profesjonalną wiedzę, jednak doskonale wiemy, że prócz tego będziemy musieli uczyć się na tematy, które bardzo rzadko będą nam przydatne w pracy. Studia to intensywny czas i mało kto jest w stanie połączyć naukę z praktykami, które byłyby idealnym uzupełnieniem, przez co tracimy możliwość zdobycia niezbędnego obycia ze sceną. Dlatego ta droga może być nieco dłuższa, ponieważ po studiach i tak zaczniemy praktycznie od zera - mimo, że będziemy mieli wiedzę na temat realizacji. Zdarza się, że takie osoby lądują za stołem, jednak nie radzą sobie w sytuacjach nieopisanych w szkolnych podręcznikach.

Nie oznacza to, by porzucać jakąkolwiek edukacje w tym kierunku. Należy jednak pamiętaj o równowadze i zadbać o nią jeśli planujemy swoją przyszłość w tym zawodzie. Jak widać nie jest to proste i szybkie rozwiązanie - najważniejsza jest pasja do dźwięku i chęć własnego rozwoju.

 

reklama
Copyright © INFOMUSIC 2018
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz