PORADNIK: Nagrywanie i edycja audio

Nagrywanie i edycja audio? To proste! Zobacz co Ci będzie potrzebne i jak się za to zabrać. Autor: Piotr Kardas • 11 grudnia 2015

[img:1]

https://www.infomusic.pl/img/autorzy/MC44NTY2MDQwMCAxNDQ0NjQxNzk1.jpgZanim zaczniemy nagrywać, musimy mieć możliwość słyszenia tego, co rejestrujemy, za pośrednictwem monitorów odsłuchowych lub słuchawek podłączonych do wyjścia (output) naszego interfejsu audio.

Istnieją dwa rodzaje monitorowania przez program DAW (software monitoring) lub bezpośrednio przez interfejs audio (direct monitoring). Program DAW umożliwia nam monitoring ścieżki, na której chcemy nagrać źródło dźwięku, najczęściej w postaci ikonki znajdującej się na ścieżce audio. Umożliwi to nam sprawdzenie naszego toru nagraniowego przed rejestracja.

 

[img:2]

Naciśniecie czerwonego przycisku na ścieżce, na której chcemy nagrywać, powoduje monitorowanie sygnału z wejścia interfejsu audio. Poziom sygnału możemy obserwować na wskaźniku.

 

Sygnał ze źródła dźwięku należy odpowiednio wzmocnić w interfejsie audio, dzięki czemu nasz tor nagraniowy będzie gotowy do rejestracji. Niektóre interfejsy audio dają możliwość monitorowania bezpośredniego przez ich własne wyjście, np. słuchawki. Kiedy będziemy korzystać z tego rozwiązania, należy pamiętać, zęby w programie wyłączyć opcje monitorowania sygnału wejścia (software input monitoring), w przeciwnym wypadku obydwa sygnały się nałożą, tworząc nieprzyjemny efekt słuchowy.

 

[img:3]

Przykład interfejsu audio z funkcja bezpośredniego monitorowania sygnału (przycisk direct).

 

Nagrywanie ścieżki audio

Jeśli wykonaliśmy omówione wcześniej kroki, należy stworzyć ścieżkę z wejściem (input), do którego podłączyliśmy nasze źródło dźwięku. Program zapyta nas przy tworzeniu ścieżki, które wejście karty dźwiękowej ma nagrywać, lub domyślnie przypisze nagrywanie do pierwszego widocznego przez siebie wejścia, co w razie potrzeby możemy zmienić. Czas coś nagrać!

Ustawiamy wybrane do nagrania ścieżki w gotowości do nagrywania (czerwone kółeczko record),aktywujemy przycisk rec na pasku transportu i zaczynamy rejestracje. Aby zakończyć, naciskamy stop. Nasz program utworzy obraz pliku (region) na ścieżce. Dzięki możliwościom, jakie daje nam program DAW, liczbę powtórzeń rejestracji ścieżek ogranicza tylko pojemność dysku twardego. Jeśli nie jesteśmy zadowoleni z efektu nagrania, możemy skasować nagrany region i ponowić rejestracje na tej samej ścieżce.

 

[img:4]

Tworzenie ścieżki w programie PreSonus Studio One.

 

W sytuacji nieumyślnego skasowania nagranego regionu program udostępnia nam w menu edycji opcje undo, za pomocą której możemy cofnąć kilka dokonanych ostatnio operacji. Programy umożliwiają nam nagrywanie wielu regionów na jednej ścieżce. W przypadku rejestracji kolejnych ujęć bardzo pomocne będą dwie funkcje, znajdujące się na każdej ścieżce - mute i solo (najczęściej pod postacią ikonek M i S). Mute pozwoli nam wyciszyć dana ścieżkę (np. poprzednio nagrana), zaś naciskając przycisk solo, będziemy słyszeć tylko wybrana ścieżkę. Tych dwóch funkcji możemy używać zarówno na kilku ścieżkach, jak i w przypadku odsłuchiwania poszczególnych regionów na ścieżkach. Wystarczy zaznaczyć myszka interesujący nas region bądź regiony i wybrać funkcje.

 

[img:5]

(Nagrywanie ścieżki w programie PreSonus Studio One.

 

Przy nagrywaniu ścieżek audio niezwykle pomocne są dwie techniki. Pierwsza z nich może być użyteczna w sytuacji, gdy nie jesteś zadowolony z jakiegoś fragmentu nagrania, np. zauważyłeś błąd techniczny w pewnej partii utworu. Możesz wtedy zastosować technikę dogrywania fragmentu utworu na już istniejącej ścieżce (punch-in recording). Pro- gram DAW utworzy nowy region pomiędzy punktem włączenia i wyłączenia nagrywania, pozostawiając oryginalny plik na dysku komputera. W ten sposób nie tracimy bezpowrotnie materiału, który zastępujemy. Druga przydatna technika jest nagrywanie w pętli (cycle recording). Pozwala ona na nagrywanie kilku wersji w tym samym zaznaczonym fragmencie utworu bez zatrzymywania. W tym celu należy zaznaczyć pewien obszar na podziałce czasu i uruchomić te funkcje. Podczas rejestracji będą tworzone kolejne regiony, z których później możemy wybrać najlepsze. Polecam stosowanie obu technik rejestracji od początku twojej pracy z programem DAW. Czas dokończyć nagranie. Trzymam za ciebie kciuki!

 

Cyfrowa edycja audio

Nieodłącznym elementem pracy w programie DAW jest cyfrowa edycja pojedynczych śladów audio. Będziemy z niej korzystać w celu dopracowania brzmienia, usunięcia niektórych problemów oraz aranżowania regionów i ścieżek, aby otrzymać odpowiednia strukturę przed zmiksowaniem naszego materiału.

 

[img:6]

Okno edycji w programie Steinberg Cubase.

 

Edycje audio możemy wykonywać na dwa sposoby. Pierwszy z nich odbywa się w głównym oknie projektu. W celu edycji audio należy zaznaczyć interesujący nas region lub ścieżkę (składająca się z kilku regionów) i wybrać odpowiednie narzędzie edycyjne. Drugi sposób to dokonanie tego za pomocą specjalnego edytora audio. Zazwyczaj aby to wykonać, należy zaznaczyć region lub regiony i uruchomić okno edycji plików audio (audio window/sample editor) za pomocą podwójnego kliknięcia na region w oknie projektu.

Na zaznaczonej ścieżce audio widzimy wykres fali. Pokazuje on czas trwania danego pliku (takty, sekundy) oraz amplitudę, mierzona w decybelach (dB). Im wyższa amplituda fali, tym głośniejszy sygnał. Pozioma linia na ścieżce oznacza cisze. Okno edycji umożliwia nam prace z dźwiękiem za pomocą narzędzi graficznych. Występują one we wszystkich programach DAW, jednak mogą zdarzać się różnice w nazewnictwie i metodach edycji. Podstawowe techniki edycyjne to:

 

  • Normalize - normalizacja, pozwala podnieść poziom sygnału pliku audio poprzez podniesienie najwyższych punktów fali (peaks) do 0 dB. Niestety, wraz ze wzrostem sygnału pojawia się więcej szumów, dlatego najlepiej stosować normalizacje na plikach o dosyć małych różnicach w dynamice;

  • Gain adjusting / gain change - pozwala podnieść poziom całego sygnału o określoną liczbę decybeli (dB);

  • Fadein - stopniowe narastanie głośności sygnału;

  • Fadeout - stopniowe wyciszenie sygnału;

  • Fimecompression / expansion - rozciągniecie lub skrócenie dźwięku w czasie bez zmiany częstotliwości tego dźwięku;

  • Invert - odwrócenie fazy sygnału;

  • Reverse - odtwarzanie zaznaczonego obszaru wstecz;

  • Silence - zamienia zaznaczony obszar w absolutna cisze;

  • DC offset removing - usuwa tzw. DC offset, który pojawia się w nagraniu jako odchylenie wykresu fali dźwiękowej od centralnej osi.

 

Fragment pochodzi z książki „Homerecording dla każdego” autorstwa Piotra Kardasa, która dostępna jest na stronie www.homerecording4all.com.

reklama
Copyright © INFOMUSIC 2018
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz