Kupujemy mikrofon do lustrzanki - Kilka porad i przegląd ciekawych propozycji na rynku
Kupujemy mikrofon do lustrzanki - Kilka porad i przegląd ciekawych propozycji na rynku. Autor: Łukasz Kaliszewski • 21 października 2015
Nagrywanie lustrzanką materiału video od dłuższego czasu nie jest już traktowane jako fanaberia w wersji budżetowej. Zwojowawszy środowiska street stylowe, które w DSLR-ach znalazły praktyczne narzędzie wizualnej promocji, lustrzanki stały się standardowym elementem w tworzeniu videoclipów, broadcostów, podcastów czy reklam.
Kreacja z użyciem DSLR-ów stworzyła nową niszę dla znanych producentów mikrofonów, bo nawet najlepszy obraz traci na jakości, gdy nie idzie w parze z równie satysfakcjonującym dźwiękiem. Wymieńmy kilka godnych uwagi konstrukcji.
![[img:2]](/img/artykuly/zdjecia/kupujemy-mikrofon-do-lustrzanki-kilka-porad-i-przeglad-74673-min.webp)
Røde Stereo VideoMic Pro
Australijski potentat szybko i skutecznie wpisał się w niszę wygenerowaną przez zapotrzebowanie na wysokiej klasy mobilne mikrofony dla lustrzanek. Topowym, wielokrotnie nagradzanym modelem Røde, jest Stereo VideoMic Pro. Jest to stereofoniczny mikrofon, będący rozwinięciem modelu z 2011 r., który sprawdzi się przy kręceniu videoclipów i podcastów.
Ponadto, przy zastosowaniu ustawienia zbieżnego XY wbudowanych kapsuł pojemnościowych, Stereo VideoMic Pro przyda się w field recordingu, gdy zależy nam na dokładnym odwzorowaniu tła.
Cena: około 800 zł
Audio-Technica AT8024
Audio-Technica AT8024
Jest to konstrukcja japońskiej firmy, oferująca dwie ciekawe cechy, które czynią z AT8024 bardzo uniwersalne urządzenie. Mikrofon posiada przełącznik, dzięki któremu możemy wybrać między trybami nagrywania w mono i stereo. Znacznie poprawia to możliwość dostosowania charakterystyki do warunków, w których nagrywamy.
Dodatkowo, AT8024 dysponuje filtrem dolnoprzepustowym "roll-off", który pomaga w eliminacji hałasów z otoczenia, dzięki czemu mikrofon sprawdzi się w zastosowaniach reporterskich.
Cena: około 900 zł
Shure VP83 LensHopper
Shure VP83 LensHopper
Ultra-kompaktowa konstrukcja pojemnościowa. Dzięki superkardioidalnej, mocno kierunkowej charakterystyce mikrofon VP83 doskonale odwzorowuje dźwięk nagrywany sprzed obiektywu. Wysoka odporność na zakłócenia (telefony komórkowe, radio), łatwość sterowania i szerokie pasmo przenoszenia sprawiają, że mikrofon sprawdzi się w większości warunków.
Dodatkowo, VP83 posiada filtr górnoprzepustowy, szczególnie przydatny przy silnym wietrze oraz 3-pozycyjny przełącznik wzmocnienia (-10 dB, 0, +20 dB), aby łatwiej dopasować czułość mikrofonu do źródła dźwięku. Całość konstrukcji projektanci Shure'a osadzili na specjalnie zaprojektowanym uchwycie antywstrząsowym marki Rycote Lyre.
Cena: około 900 zł
![[img:5]](/img/artykuly/zdjecia/kupujemy-mikrofon-do-lustrzanki-kilka-porad-i-przeglad-74679-min.webp)
Sennheiser MKE 600
Ciekawym, choć nieco droższym wariantem jest "shotgun" niemieckiego Sennheisera. Model MKE 600, podobnie jak VP83 Shure'a, stanowi superkardioidalną konstrukcję o wysokim stopniu kierunkowości.
Pasmo przenoszenia na poziomie 40 Hz-20 kHz, niski poziom szumów własnych, filtr dolnoprzepustowy i wiele godzin pracy na jednym "paluszku" sprawiają, że MKE 600 wydaje się dobrą propozycją dla amatorów kręcenia lustrzanką w terenie. Mikrofon ma dodatkowo wbudowany system ostrzegania na długo przed rozładowaniem baterii.
Cena: około 1.300 zł
![[img:6]](/img/artykuly/zdjecia/kupujemy-mikrofon-do-lustrzanki-kilka-porad-i-przeglad-74680-min.webp)
Azden SGM-DSLR
Zarówno sam mikrofon, jak jego producent zasługują na szczególne wyróżnienie. Azden to mało znana w Polsce amerykańska firma, produkująca swoje mikrofony w Japonii. Nie inaczej jest z modelem SGM-DSLR. Jako pełnowymiarowy "shotgun" stanowi urządzenie wysokiej jakości, wykonane bardzo solidnie i w świetnym stosunku jakości do ceny.
Podobnie jak większość konkurentów, SGM-DSLR jest pojemnościowym mikrofonem superkardioidalnym o podwyższonej kierunkowości. Wytrzymuje na jednej baterii 150 godzin, w całości zbudowany jest z metalu, lecz przy zachowaniu funkcjonalnej wagi 106 g, a dodatkowo wyposażony w gumowe uchwyty i wkładkę przeciwwstrząsową. Szerokie pasmo przenoszenia na poziomie 80 Hz-18 kHz i SPL 103 dB to w tym przedziale cenowym parametry więcej niż satysfakcjonujące.
Cena: ok. 900 zł
https://muzyczny.pl/119605g_Sprzet-naglosnieniowy-Mikrofony-i-akcesoria.html