Sprawdź jak stworzyć poprawny odsłuch w studio

... kluczowe jest zapewnienie artystom dobrego, a przynajmniej poprawnego odsłuchu ... Autor: Krzysztof Maszota • 9 września 2014

[img:1]

W studio nagrań istotą jest dokonanie rejestracji, edycja, miks i mastering nagrań, by uzyskać “produkt” finalny. Na scenie z kolei istotne jest nagłośnienie koncertu tak, by w sposób poprawny technicznie nagłośnić daną przestrzeń, dostarczając przy tym wielu pozytywnych emocji zgromadzonym słuchaczom. Jednak zarówno w jednym, jak i w drugim przypadku kluczowe jest zapewnienie artystom dobrego, a przynajmniej poprawnego odsłuchu.

W tym materiale przedstawię konfigurację "prostego" odsłuchu w studio. Określenie "prosty" specjalnie ująłem w cudzysłów, gdyż - jak sami zobaczycie - jego konfiguracja może wydawać się bardzo skomplikowana. Dlatego warto przygotować tor odsłuchowy we własnym studio tak, by pracowało nam się wygodnie i zarazem efektywnie. Zainteresowane innymi ciekawymi rozwiązaniami osoby odsyłam do takich urządzeń, jak np.:

 

 

Zerknijmy na rysunek, który prezentuje konfigurację odsłuchu i toru komunikacyjnego zrealizowaną za pomocą programu DAW, interfejsu audio, urządzenia Mackie Big Knob, wzmacniacza słuchawkowego Behringer Powerplay Pro-XL i kilku innych komponentów odpowiadających za połączenie sygnałowe pomiędzy nimi.
 
[lupa:1]

 

Przykład z ilustracji obrazuje nagranie w studio zespołu składającego się z perkusisty, basisty i klawiszowca, ale to tylko hipotetyczne założenie. Prezentowane rozwiązanie możemy zastosować dla dowolnego składu, zmienić mogą się tylko ilości wykorzystywanych wyjść słuchawkowych we wzmacniaczu lub konieczność zastosowania dodatkowych wzmacniaczy słuchawkowych dla większej ilości torów.

Ze względu na to, że w danym przypadku muzycy grali jednocześnie w dość małym pomieszczeniu na odsłuch słuchawkowy kierowane były wyłącznie sygnały basu i klawisza, gdyż perkusja była doskonale słyszana z otoczenia. Na odsłuch dla muzyków przeznaczono szynę wewnętrzną programu DAW, opisaną w tym przypadku jako BUS 2. Wyjście tej szyny wysłane było na port Adat interfejsu audio, który połączony jest z przetwornikiem A/D/A Adat. Należy pamiętać, aby wysyłkę AUX na szynę odsłuchową BUS 2 ustawić w trybie Pre-Fader, w celu uniezależnienia poziomu wysyłanego sygnału od ruchu tłumików kanałowych.

 

Talkback

Na tą samą szynę BUS 2 wysyłamy sygnał z mikrofonu talkback urządzenia Big Knob. Rozwiązanie jest banalne - wystarczy przewód z wyjścia, na którym może się pojawić sygnał mikrofonu komunikacyjnego urządzenia Big Knob lub dowolnego tego typu kontrolera (np. Presonus Monitor Station) wpiąć w dostępne wejście interfejsu audio.

Następnie tworzymy w programie DAW kanał, na którym wybieramy to wejście i aktywujemy na nim jego odsłuch (Input Monitoring). Po czym wysyłamy ten kanał na BUS 2. Wyjście tego kanału ustawiamy na "No Input" lub wyciszamy tłumik (pamiętamy, że wysyłka musi być ustawiona w trybie Pre-Fader), tak abyśmy nie słyszeli własnego głosu w odsłuchu w studio, co mogłoby skutkować  sprzężeniem elektroakustycznym. Teraz wciśnięcie przycisku Talkback w Big Knob spowoduje wysłanie naszego głosu na szynę BUS 2.

 

Metronom

Perkusista chciałby w odsłuchu metronom, którego nie chcą słyszeć inni muzycy lub chcą słyszeć go w innych proporcjach, niż perkusista. Zatem wysyłamy metronom na szynę BUS 2 dla wszystkich. Dodatkowo tor metronomu wysyłamy na niezależne wyjście interfejsu audio, które łączymy z wejściem AUX wzmacniacza słuchawkowego perkusisty.

Zastosowany w tym przypadku wzmacniacz słuchawkowy Behringera może na wszystkich torach transmitować sygnał z wejście głównego, ale ponadto każdy z czterech wzmacniaczy słuchawkowych posiada niezależne wejścia AUX, na które możemy wysłać niezależne sygnały audio. Sygnały te można zmiksować w dowolnych proporcjach z wejściem głównym wzmacniacza słuchawkowego. Tę możliwość wykorzystujemy do ustawienia perkusiście idealnych proporcji w odsłuchu metronomu i kolegów z zespołu oraz mikrofonu komunikacyjnego.

 

Komunikacja z realizatorem dźwięku

W celu sprawnej komunikacji ze studia do reżyserki warto zastosować dodatkowy mikrofon, który będzie sterowany automatycznie. Mikrofony perkusji mogą być zbyt słabo wysterowane, by skutecznie przenieść głos perkusisty, czy innych członków zespołu. Natomiast bas i klawisz w tym przypadku rejestrowane były poprzez DiBoxy.

Ustawiamy zatem mikrofon np. wszech-kierunkowy po środku pomieszczenia lub w pobliżu osoby, z którą się najczęściej komunikujemy podczas nagrań. W tym przypadku były to mikrofony M/S ustawione w pewnej odległości od perkusji.

W programie DAW tworzymy kanał, na którym aktywujemy monitorowanie wejścia, na które wchodzi sygnał z w/w mikrofonu. Aktywujemy na tym kanale kompresor, a w jego wejściu Side Chain wybieramy np. szynę BUS 1.

Tworzymy dodatkowy kanał w DAW, na którym generujemy lub importujemy i zapętlamy krótki region z generatora sygnałów z dowolnym tonem lub szumem. Bezwzględnie w tym torze dezaktywujemy wyjście na monitory odsłuchowe, ale wysyłamy ten kanał na zastosowany w torze bocznym kompresora BUS 1.

Teraz podczas odtwarzania, czy też nagrywania sygnał z generatora będzie wyciszał mikrofon komunikacyjny, dzięki czemu nie będziemy słyszeć “hałasu” z pomieszczenia nagraniowego. Natomiast po zatrzymaniu nagrania, czy też odtwarzania uzyskamy czytelny, wyraźny dźwięk umożliwiający komunikację z muzykami.

To by było na tyle - tylko tyle i aż tyle. Omówioną konfigurację można na wiele sposobów modyfikować, można też zastosować prostsze rozwiązania monitorowe. Można też ułatwić sobie życie w tego typu odsłuchu, poprzez stworzenie szablonu sesji DAW (Template) i zachowanie stałych połączeń toru komunikacji dwukierunkowej. W takim przypadku korzystanie z tego odsłuchu z sesji na sesję będzie banalne i bardzo sprawne.

Pozdrawiam i do usłyszenia niebawem na łamach Infomusic.pl.

 

Autor: Krzysztof Maszota
Akademia Realizacji Dźwięku

 

[img:5]  

reklama
Copyright © INFOMUSIC 2018
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz