Jak stworzyć domowe studio nagrań?
Autor: • 25 marca 2013
Domowe studio nagrań to marzenie wielu osób. W dzisiejszych czasach nie jest to już tak nieosiągalne jak kiedyś.
W poniższym tekście przedstawimy Wam najprostszy sposób na stworzenie kompletnego systemu produkcyjno-nagraniowego, który znakomicie sprawdzi się zarówno podczas rejestracji dźwięku, jak i w późniejszej obróbce czy produkcji muzyki. Przedstawiony sprzęt niech posłuży wyłącznie jako przykładowy i bez zwracania szczególnej uwagi na konkretnych producentów czy model sprzętu. Przed zakupem polecamy zawsze własne przetestowanie sprzętu w dobrym sklepie muzycznym.
Komputer i DAW
Podstawą do pracy będzie komputer wyposażony w odpowiednie oprogramowanie. To do niego będziemy podłączać kolejny sprzęt, także do niego będzie trafiał dźwięk, nad którym później będziemy pracować. Obecnie większość nowoczesnych komputerów ze średniej półki cenowej wyposażona jest w duże dyski, szybkie, wielordzeniowe procesory oraz odpowiednią ilość pamięci RAM. Takie urządzenia z powodzeniem służyć nam mogą jako stacje robocze.
Jednak aby komputer mógł służyć jako kompletna stacja robocza, musimy posiadać oprogramowanie, które będzie nam pozwalało rejestrować dźwięk, pracować nad nim oraz tworzyć nasze własne produkcje. Na rynku jest wiele firm mających w swojej ofercie tego typu oprogramowanie, jednak bez wątpienia najpopularniejszym i najbardziej zaawansowanym rozwiązaniem jest system AVID Pro Tools.
Możemy kupić program oddzielnie lub zaopatrzyć się w sprzęt, do którego dołączona jest jedna z wersji tego oprogramowania - Pro Tools SE, Express lub Pro Tools 10. Dla studentów, uczniów i nauczycieli istnieje specjalna, edukacyjna, wersja oprogramowania, która jest tak samo funkcjonalna jak pełna wersja programu, przy czym jej cena jest o połowę niższa.
zobacz także: Ostatnie NEWSY dot. Oprogramowania
Interfejs audio
Kiedy podejmiemy już decyzję z jakiego oprogramowania będziemy korzystać, przyjdzie pora aby wyposażyć się w odpowiedni sprzęt. Zaczniemy od interfejsu audio - inaczej mówiąc karty muzycznej stworzonej do rejestracji dźwięku i pracy nad nim.
W większości przypadków wystarczy nam taki interfejs jak M-Audio Mobile Pre II - to zewnętrzny interfejs komunikujący się z komputerem za pomocą portu USB, dzięki czemu możemy go używać również z laptopem. Pracuje zarówno pod systemami Windows jak i Mac OS. Posiada dwa przedwzmacniacze mikrofonowe, co pozwoli nam podłączyć nawet dwa mikrofony pojemnościowe - wszystko dzięki zasilaniu Phantom, które jest niezbędne w większości mikrofonów pojemnościowych.
Mobile Pre II umożliwia nam również nagrywanie gitar oraz sygnału liniowego stereo - np. wtedy, gdy posiadamy syntezator i chcemy nagrać na nim partię. Warto zwrócić również uwagę na to, czy interfejs który wybieramy jest wyposażony - tak jak Mobile Pre II - w "direct monitoring". Funkcja ta umożliwia nam odsłuch nagrywanego sygnału (np. śpiewającego wokalisty) bez opóźnień, które często występują gdy sygnał odsłuchowy jest poprowadzony z wykorzystaniem komputera.
zobacz także: ostatnie NEWSY dotyczące interfejsów audio
Mikrofon i klawiatura
Jeśli mamy już interfejs to należy wyposażyć się w urządzenia, za pomocą których będziemy do niego wprowadzać dźwięk. Podstawowymi narzędziami będą tutaj mikrofon oraz klawiatura sterująca MIDI.
Mikrofon należy dobrać tak, aby spełniał nasze wymagania i był adekwatny do naszych potrzeb. Jedną z najlepszych propozycji na rynku mikrofonów budżetowych jest nadal firma Se i mikrofon Se 1x. To ręcznie wykonany mikrofon pojemnościowy z dużą membraną, zapewniającą - jak na tę klasę cenową - dźwięk wysokiej jakości. Se 1x jest też oferowany w ciekawych zestawach wraz z akcesoriami, które na pewno przydadzą nam się w domowym studio. Pamiętajmy, że do każdego mikrofonu pojemnościowego warto dokupić tak zwany pop-filtr, czyli filtr eliminujący "głoski wybuchowe".
Mikrofon podłączamy bezpośrednio do interfejsu za pomocą przewodu mikrofonowego XLR-XLR, na interfejsie włączamy zasilanie Phantom, ustawiamy poziom sygnału wejściowego i możemy już nagrywać.
Jeżeli poza nagrywaniem zamierzamy również tworzyć muzykę, warto pomyśleć o klawiaturze sterującej MIDI. To urządzenie działa tak samo jak inne instrumenty klawiszowe, jednak nie ma wbudowanego modułu brzmieniowego. Jego zadaniem jest wysyłanie komunikatów MIDI (najczęściej za pośrednictwem portu USB) do programu, w którym możemy uruchomić wirtualne instrumenty w postaci wtyczek programowych i dzięki nim tworzyć swoje produkcje. Na rynku jest wiele profesjonalnych wirtualnych instrumentów zarówno darmowych jak i płatnych.
Klawiaturę sterującą tak samo jak mikrofon wybieramy według naszych potrzeb. Jeśli jesteście przyzwyczajeni do gry na pianinie lub fortepianie warto rozejrzeć się za klawiaturą, która jest wyposażona w 88 klawiszy ważonych oraz mechanizm młoteczkowy działający tak, aby jak najlepiej odwzorować grę na fortepianie. Jeśli natomiast bardziej niż na młoteczkowej klawiaturze zależy Wam na funkcjonalności, to warto zwrócić uwagę na klawiatury wyposażone w większą ilość kontrolerów takich jak potencjometry oraz suwaki pozwalające nam na sterowanie różnymi parametrami instrumentów wirtualnych jak również pady które pomogą nam przy nagrywaniu partii perkusyjnych.
Jedną z najpopularniejszych i najlepszych klawiatur na rynku jest M-Audio Axiom 49 II. Sterownik ten wyposażony jest w wysokiej jakości klawiaturę 49 klawiszy (istnieją też wersje 25 oraz 61 klawiszy) oraz wiele różnych kontrolerów jak również czytelny wyświetlacz i pady perkusyjne. Axioma również wystarczy podłączyć za pomocą portu USB do komputera.
zobacz także: ostatnie newsy dot. Mikrofonów i Klawiatur
Monitory studyjne
Skoro możemy już nagrywać to warto teraz pomyśleć o drugim etapie pracy nad dźwiękiem, czyli jego obróbce. Bardzo ważnym narzędziem do tego celu jest dobry odsłuch. Najlepszym wyborem będą odpowiednie monitory studyjne, czyli zestawy głośnikowe skonstruowane specjalnie w celu zapewnienia odpowiedniej jakości dźwięku, który jest wytwarzany w taki sposób, aby poszczególne częstotliwości nie były koloryzowane. To oznacza, że monitory studyjne nie będą grały tak "ładnie" jak kolumny od wieży, ale za to będą grały liniowo. Dzięki temu tworzony na nich dźwięk będzie brzmiał tak samo dobrze, niezależnie od warunków w jakich później będzie odtwarzany.
Aktualnie na rynku jest wielu producentów tworzących coraz to bardziej zaawansowane konstrukcje odsłuchowe do użytku profesjonalnego i domowego. Podczas wyboru monitorów studyjnych warto pomyśleć o adaptacji akustycznej naszej pracowni. Dźwięk, który będzie wydostawał się z głośników, w nieprzystosowanym pomieszczeniu będzie odbijał się od płaskich powierzchni powodując, że nasze monitory będą brzmiały zupełnie inaczej niż powinny. To spowoduje, że cała nasza praca będzie szła na marne. Należy pamiętać o tym, że nawet najlepsze systemy odsłuchowe nie zagrają dobrze jeśli pomieszczenie nie będzie odpowiednio przystosowane do tego celu.
Ważnym czynnikiem jest również wielkość monitorów. W większości przypadków wystarczy nam standardowy zestaw składający się z dwóch aktywnych monitorów (aktywny - z wbudowanym wzmacniaczem). Do mniejszych pomieszczeń warto wybrać mniejsze monitory - one często zabrzmią lepiej niż duże odsłuchy, które będziemy musieli mocno przyciszać i nie będziemy mogli wykorzystać ich możliwości.
Jednymi z najpopularniejszych w swojej klasie monitorów są KRK RP5 G2, które w wielu przypadkach, w mniejszych pomieszczeniach, sprawdzają się na prawdę dobrze. Warto też zapoznać się z nowszymi produktami innych producentów w podobnym przedziale cenowym. Jeśli natomiast nasz portfel jest nieco zasobniejszy, warto pomyśleć nad monitorami firmy EVE audio, które z pomocą najnowszych technologii wyznaczają nowe standardy zarówno w domowych, jak i profesjonalnych studiach nagraniowych. Monitory podłączamy odpowiednimi przewodami bezpośrednio pod wyjścia z naszego interfejsu audio. Rodzaj przewodów zależy od rodzaju wyjść i wejść w obu urządzeniach.
Z tak urządzonym studiem z powodzeniem możemy już realizować swoje pierwsze nagrania, miksy i produkcje. Przed rozpoczęciem prac należy oczywiście zaopatrzyć się w odpowiednie akcesoria - statywy, okablowanie, słuchawki, a następnie cały sprzęt podłączyć i uruchomić, ale to już przecież czysta przyjemność.
Cz. II Adaptacja akustyczna studia (na przykładzie)