W STUDIU - Planowanie sesji, przygotowanie do zgrania i wyważanie zgrania cz.16
Autor: • 21 czerwca 2013Planowanie sesji
- Podczas sesji masz dużo do zapamiętania, sporządź więc arkusz opisowy do każdego utworu z informacjami dotyczącymi rozmieszczenia instrumentów na śladach itp.
- Najpierw nagraj sekcję rytmiczną: perkusję, gitarę basową i gitarę rytmiczną.
- Następnie dodaj wokale, solówki i pozostałe instrumenty.
- Ustal, kiedy dodasz efekty - podczas zgrania, czy też jeszcze podczas nagrywania materiału na śladach. Jeśli to możliwe, zachowaj na taśmie oryginalny, czysty sygnał, co pozwoli ci na swobodę przy ponownym miksowaniu w przyszłości!
- Podczas nagrywania wokalu dowiedz się, jakie instrumenty są najbardziej potrzebne wokaliście w odsłuchu słuchawkowym.
Przygotowanie do zgrania
- Na samym początku wszystko wyzeruj:
- Wszystkie wysyłki Aux ustaw w położeniu zerowym. Wszystkie regulatory korekcji ustaw w położeniu neutralnym.
- Wszystkie tłumiki ustaw w dolnym położeniu.
- Wyciśnij wszystkie przyciski komutacyjne.
Wykorzystaj odpowiednio grupy:
- Utwórz grupy dla wszystkich powiązanych ze sobą źródeł dźwięku.
- Zgrupuj całość perkusji na grupę stereo.
- Zastanów się nad pogrupowaniem wokali towarzyszących (chórków).
- Pogrupuj współbrzmiące ze sobą syntezatory.
Pomiary
- Przy użyciu systemu PFL ustaw optymalnie czułość wejściową (gain) dla każdego kanału.
- Podczas pomiaru na PFL miernik powinien się wychylać do żółtego pola; lekkie pobłyskiwanie czerwonego zakresu jest dopuszczalne.
- Sprawdź, czy wszystkie urządzenia efektowe są prawidłowo wysterowane.
- Jeśli istnieje funkcja Solo In Place, sprawdź przy jej użyciu poszczególne kanały z ich właściwymi ustawieniami poziomu i panoramy.
Wyważanie zgrania
Jeśli nie masz zbyt wielkiego doświadczenia w miksowaniu, możesz zacząć od wyważenia ze sobą perkusji i basu, po czym przejść do wokalu i pozostałych instrumentów. Nie obawiaj się używania korekcji i efektów, jeśli twoje wyjściowe brzmienie jest niezbyt dobre.
- Sprawdź poprawność brzmienia przy odsłuchu mono; sprawdź, czy nie występują problemy z prawidłowością fazy.
- Ustaw centralnie w panoramie perkusję, bas i wokal solowy; ustabilizuje to całość brzmienia.
- Rozmieść pozostałe instrumenty po całej panoramie, włącznie z wokalami towarzyszącymi.
- Zastosuj korekcję, jeśli to konieczne.
- Dodaj teraz efekty stereofoniczne, jeśli są potrzebne, stwarzając w ten sposób wrażenie głębi i przestrzeni.
- Sprawdź wyważenie ostatecznego brzmienia słuchając go z sąsiedniego pomieszczenia przez uchylone drzwi: z wielu powodów często okazuje się wówczas, że wokal jest za cichy lub za głośny.
Sugestie i sposoby:
- Czyść głowice magnetofonów analogowych przed każdą sesją. Używaj bawełnianych tamponów, umoczonych w alkoholu izopropylowym.
- Sprawdzaj strój instrumentów przed każdym nagraniem, ponieważ ma on tendencje do zmian w miarę nagrzewania się pomieszczenia.
- Zrób ekran przeciwwietrzny z odpowiedniego materiału napiętego na drucianej ramce. Zmniejszy on wpływ uderzeń powietrza przy głoskach wybuchowych.
- Nie oszczędzaj na przewodach i złączach; mogą być źródłem zakłóceń.
reklama