W STUDIU - Użycie specjalnego miksera nagraniowego "In-line", nagrywanie instrumentów i głosów - cz.15

Autor: • 17 czerwca 2013
17 czerwca 2013 06:00

[img:2][img:1:L]

Użycie specjalnego miksera nagraniowego "In-line"

Dla prac nagraniowych wykonywanych na większej ilości, niż 8 śladów, uniwersalny stół mikserski jest niewystarczający, ponieważ nie będzie w stanie obsłużyć większej ilości wejść i wyjść wielośladu oraz wszystkich przełączeń dokonywanych pomiędzy nagrywaniem a zgrywaniem. W takich przypadkach niezbędne jest użycie specjalnego stołu nagraniowego „In-line”. Przykład modułu wejściowego takiego stołu jest pokazany obok.

Praktycznie wszystkie właściwości i wyposażenie są takie same, jak w standardowym mikserze – za wyjątkiem jednego: oprócz wszystkich pełnych możliwości kanału wejściowego i wyjścia bezpośredniego moduł posiada również dodatkowe wejście dla powrotu sygnału z wielośladu, wyposażone w prosty regulator obrotowy poziomu i regulator panoramy. To drugie wejście nazywa się powrotem wielośladu (ang. monitor channel lub monitor return). Przy użyciu takiej technologii sygnały mogą być wysyłane do wielośladu i powracać do stołu przy użyciu tylko jednego modułu wejściowego; zaoszczędza  to miejsce i ułatwia operowanie sygnałami wejściowymi i wyjściowymi.

Główną zaletą nagraniowego stołu mikserskiego „In-line” jest wyeliminowanie konieczności dokonywania przełączeń pomiędzy etapami pracy. Uzyskane to zostało przez możliwość zamiany miejscami wejścia kanału (channel input) i powrotu wielośladu (monitor input). Dzięki temu dla sygnału powracającego z wielośladu można podczas zgrania w pełni stosować korekcję, mieć do dyspozycji wysyłki Aux i duży tłumik suwakowy; powrót wielośladu może być wówczas wykorzystany dla instrumentów MIDI. Jeśli te Źródła dźwięku wymagają podczas zgrania większych zabiegów, zarówno korektor jak i wysyłki Aux mogą zostać rozdzielone pomiędzy oba wejścia.

Posiadając dwa wejścia na kanał, 16-kanałowy mikser „In-line” ma w rzeczywistości 32 wejścia. Tak duże ilości wejść i zwartość konstrukcji powodują, że stoły mikserskie tego typu są niezwykle popularne w studiach nagraniowych, postprodukcyjnych i w domowych studiach zamożniejszych artystów. Stoły nagraniowe „In-line” są oczywiście znacznie droższe od standardowych rozwiązań.

Nagrywanie i zgrywanie wielośladowe na stole mikserskim „In-line”

Znacznie bardziej złożony zestaw nagraniowy wykorzystujący stół mikserski „In-line” został pokazany na rysunku 6.4 (na sąsiedniej stronie). Zarówno wejścia jak i wyjścia wielośladu są podłączone do tych samych modułów wejściowych, dzięki czemu unika się konieczności dokonywania przełączeń; muzycy są nagrywani w osobnym pomieszczeniu. Urządzenia efektowe i procesory sygnałowe są podłączone w identyczny sposób, jak w przypadku innych mikserów – przy użyciu wysyłek i powrotów Aux oraz punktów insertowych.

Nagrywanie instrumentów i głosów

WOKALE

  • Użyj pojemnościowego mikrofonu kardioidalnego ustawionego w odległości 25 cm od wokalisty.
  • Osłona przeciwwietrzna zredukuje wpływ głosek wybuchowych ("p", "b" itd.).
  • Jeśli głoski syczące stwarzają problemy, zmień mikrofon na dynamiczny, lub odsuń wokalistę od mikrofonu.

Zalecane ustawienia urządzenia efektowego/procesora:

Korektor: Zazwyczaj niepotrzebny. Jeśli to konieczne, użyj filtru górnoprzepustowego (HPF) dla zmniejszenia zakłóceń na niskich częstotliwościach.

Kompresor: Atak (attack) tak szybki, jak to możliwe; powrót (release) ok. 0.5 s, nachylenie (ratio) pomiędzy 4:1 a 8:1.

Pogłos: Wypróbuj czas pogłosu (decay time) w okolicy 3 s, a opóźnienie wstępne rzędu 50 ms (pogłos typu Hall lub Plate).

PERKUSJA

  • Umieść mikrofon w odległości 50 mm od błony werbla lub dużego bębna.
  • W przypadku dużego bębna umieść mikrofon wewnątrz - nakierowując go w punkt uderzania główki pedału.
  • Jeśli chcesz perkusję omikrofonować w pełni, użyj oddzielnych mikrofonów dla wszystkich tom-tomów i dla hi-hatu.
  • Zastosuj jako ogólne (overhead) mikrofony pojemnościowe, zawieszone na wysokości 1.5 m i rozstawione w odległości 1.5 m, zbierające czynele, ogólne brzmienie zestawu i akustykę otoczenia (ambience).

Zalecane ustawienia urządzenia efektowego/procesora:

Korekcja: Podbicie na 80 Hz dodaje potęgi do dużego bębna, na 6 kHz dodaje syku do blach i ataku do werbla. Podcięcie na 250-300 Hz redukuje kartonowe brzmienie dużego bębna i dolnego tom-tomu.

Bramki: Szybki atak umożliwia przechodzenie szybkich transjentów. Dokładne ustawienie zależne jest od rodzaju mikrofonu i jego umieszczenia.

Pogłos: Duży bęben nie powinien mieć dodawanego efektu.Spróbuj dla pozostałych elementów zestawu użyć pogłosu typu Percussion Plate z czasem pogłosu rzędu 2.5 s.

GITARA ELEKTRYCZNA

  • Niektórzy muzycy preferują brzmienie lampowego wzmacniacza, musisz być więc przygotowany na omikrofonowanie instrumentalnego zestawu głośnikowego przy użyciu kardiodalnego mikrofonu dynamicznego.
  • Eksperymentując z ustawieniem mikrofonu znajdź żądane brzmienie.
  • Jeśli jest to preferowane, możesz nagrać gitarę bezpośrednio przy użyciu przedwzmacniacza, wyposażonego w symulator wzmacniacza i głośników gitarowych.

Zalecane ustawienia urządzenia efektowego/procesora:

Korekcja: Podbicie na 120 Hz dodaje potęgi do gitar rockowych, na 2-3 kHz dodaje agresywności, 5-7 kHz dodaje dzwonienia do czystego brzmienia gitary rytmicznej. Podcięcie na 200-300 Hz redukuje kartonowe brzmienie, na 4 kHz i powyżej zmniejsza bzyczenie.

Kompresor: Atak pomiędzy 10 a 50 ms; powrót ok. 3.0 s, nachylenie pomiędzy 4:1 a 12:1. Z uwagi na zakłócenia powstające w typowej gitarze elektrycznej, warto użyć kompresji w połączeniu z ekspanderem lub bramkę. Pogłos: Typu Plate lub Room, 1.5 do 4 s; opóźnienie wstępne (predelay) 60 ms.

GITARA AKUSTYCZNA

  • Użyj możliwie najlepszego mikrofonu, najlepiej pojemnościowego.
  • Dla uzyskania naturalnego brzmienia umieść mikrofon w odległości 30-40 cm od instrumentu, nakierowując go w miejsce połączenia gryfu z korpusem.
  • Jeśli nagrywasz stereofonicznie, umieść drugi mikrofon skierowany ku środkowi gryfu, w odległości 30-40 cm.
  • Gitara akustyczna brzmi najlepiej w pomieszczeniach akustycznie żywych; jeśli to konieczne, umieść pod muzykiem płytę akustycznie odbijającą.

Zalecane ustawienia urządzenia efektowego/procesora:

Korekcja: Podbicie pomiędzy 5 kHz a 10 kHz dodaje jaskrawości. Podcięcie pomiędzy 1 kHz a 3 kHz zmniejsza chropowatość, na 100 i 200 Hz zmniejsza dudnienie.

Kompresor: Atak 20 ms; powrót ok. 0.5 s, nachylenie pomiędzy 4:1 a 12:1.

Pogłos: Jasny typu Plate, czas pogłosu pomiędzy 2 a 3 s.

GITARA BASOWA

  • Większość realizatorów zbiera bas bezpośrednio, używając aktywnego di-boxu i kompresora. Daje to najklarowniejsze, selektywne brzmienie.
  • Stosuj kompresor, pozwalający zapanować nad szczytami sygnału.
  • Sprawdź technikę grającego; im silniejsza gra, tym jaśniejsze brzmienie.
  • Rozważ zastosowanie niedrogiego korektora graficznego.

Zalecane ustawienia urządzenia efektowego/procesora:

Korekcja: Podbicie przy 80-100 Hz zwiększa masywność brzmienia, pomiędzy 2 a 4 kHz zwiększa atak. Podcięcie poniżej 50 Hz zmniejsza niepożądane zakłócenia, pomiędzy 180 a 250 Hz zmniejsza kartonowe brzmienie.

Kompresor: Atak ok. 50 ms; powrót ok. 0.4 s, nachylenie pomiędzy 4:1 a 12:1.

INSTRUMENTY KLAWISZOWE

  • Większość instrumentów klawiszowych może być podłączana bezpośrednio na wejście liniowe stołu mikserskiego.
  • Pamiętaj, że większość współczesnych instrumentów elektronicznych posiada wyjścia stereo, potrzebne więc będą zawsze dwa kanały wejściowe.
  • Większość brzmień syntezatorów może być wykorzystana bez kompresji, choć warto zastosować dla nich jakiś efekt - jak pogłos lub chorus.
  • Przesterowane brzmienie syntezatora można uzyskać podając sygnał na przedwzmacniacz gitarowy.
NAGRANIE I ZGRANIE WIELOŚLADOWE

[img:3]

 

reklama
Copyright © INFOMUSIC 2018
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz