REALIZACJA DŹWIĘKU - Używanie korektorów miksera - cz.6

Autor: • 17 maja 2013
17 maja 2013 06:00

[img:2] 

Korekcja jest bardzo użyteczna dla wprowadzania korekt i twórczych zmian brzmienia, choć powinna być używana z rozwagą. Korekty brzmienia obejmują kompensację złej akustyki pomieszczenia, tanich mikrofonów i nienajlepszych systemów głownikowych.

Zawsze należy dążyć do uzyskania możliwie najlepszego brzmienia już u źródła, trudniej jest jednak to osiągnąć podczas nagłaśniania, niż w komfortowych warunkach studia nagraniowego. I rzeczywiście - użycie korekcji jest często jedyną drogą osiągnięcia użytecznego kompromisu podczas pracy na koncercie.

Twórcze zastosowania korekcji obejmują zarówno studia nagraniowe, jak i realizację dźwięku na koncertach, przy czym korektory z przestrajanym pasmem środkowym są znacznie bardziej wszechstronne, niż zwykłe dwupasmowe korektory dla wysokich i niskich częstotliwości. Jedyną zasadą przy twórczym stosowaniu korekcji jest - "Jeśli coś brzmi dobrze, to znaczy, że jest dobre!".


Stała korekcja:

Większość osób zna działanie regulatorów wysokich (High) i niskich częstotliwości (Low), które pracują podobnie, jak regulacja barwy tonu w domowych zestawach stereo.

W położeniu środkowym regulatory te nie powodują żadnych zmian, natomiast po przekręceniu ich w prawo następuje podbicie, a po przekręceniu w lewo - podcięcie regulowanego zakresu. Pomimo swej prostoty regulatory dla wysokich i niskich częstotliwości powinny być używane z rozwagą, ponieważ ich nadużycie może spowodować pogorszenie brzmienia. Niewielkie podbicie wysokich lub niskich częstotliwości jest wystarczające dla rozjaśnienia lub wypełnienia brzmienia; wystarczy tu ćwierć obrotu gałki, szczególnie w przypadku niskich częstotliwości.

Wada stałych regulacji polega na tym, że często możesz chcieć wydobyć tylko określony szczegół brzmienia, jak na przykład atak dużego bębna (stopy), czy dzwonienie czyneli, a stałe regulacje wpływają na stosunkowo duży zakres częstotliwości pasma akustycznego. Jeśli dodasz za dużo niskich częstotliwości, gitara basowa, duży bęben i inne niskie dźwięki nabiorą rozmytego, trudnego do opanowania charakteru, pogarszającego selektywność i czytelność całego materiału; jest to wynikiem wpływu korekcji również i na te składniki brzmienia, które mieszczą się w dolnej średnicy pasma akustycznego. I podobnie - za duze podbicie dla wysokich częstotliwości spowoduje nadmierną ostrość brzmienia z jednoczesnym uwypukleniem szumów.

Nadmierne podbicie dowolnego zakresu pasma podczas nagłaśniania zwiększa ponadto niebezpieczeñstwo wystąpienia sprzężeń akustycznych dla mikrofonów wokalnych.

[img:1]

Rys. ZAKRESY CZĘSTOTLIWOŚCI RÓŻNYCH INSTRUMENTÓW I WPŁYW NA NIE POSZCZEGÓLNYCH PASM KOREKTORA

Uwzględniając wszystkie powyższe aspekty, najwłaściwsze podejście do korekcji to stosowanie bardzo małego podbijania, zwłaszcza podczas nagłaśniania. Korekcja przez podcinanie stwarza znacznie mniej problemów; zamiast podbijania określonych zakresów częstotliwości, znacznie bardziej opłacalne jest stosowanie podcinania tych zakresów pasma akustycznego, które zawierają nadmierną energię. Dla takich zastosowań skuteczne są regulacje dla przestrajanych pasm środkowych (sweep mid).


Używanie korektora z przestrajanym pasmem środkowym:

Podobnie, jak regulatory dla niskich i wysokich częstotliwości, regulator z przestrajanym pasmem środkowym zapewnia podbijanie i podcinanie tego zakresu; jego potęga tkwi jednak w możliwości dostrajania go do określonego zakresu pasma akustycznego, które wymaga zmiany. Podobnie, jak dla regulatorów niskich i wysokich częstotliwości, tak i tu bardziej właściwe jest stosowanie podcinania zamiast podbijania. Dla odpowiedniego nastrojenia pasma środkowego jest oczywiście pomocne pełne początkowe podbicie tego zakresu, przez co efekt jest bardziej słyszalny. Jest to również słuszne, jeśli wymagane jest podcięcie danego pasma.

Postępowanie:

Poniżej podany jest prosty sposób wyeliminowania niepożądanych składników brzmienia.

Uwaga: Podczas regulowania korekcji występuje niebezpieczeństwo pojawienia się sprzężeń akustycznych, które mogą uszkodzić głośniki. Warto więc podczas tych czynności obniżyć poziomy.
  • Zwiększ podbicie dla przestrajanego pasma środkowego.
  • Przestrajaj potencjometr częstotliwości aż do momentu,gdy składnik brzmienia, który chcesz zmienić, stanie się najbardziej wyraźny. Zajmie ci to tylko kilka sekund.
  • Przestaw regulator podbicia/podcięcia z położenia maksymalnego na podcinanie. Dokładną wielkość podcięcia, jaka jest wymagana, ustalisz słuchając brzmienia podczas regulacji.
  • Nawet niewielkie podcięcie właściwej częstotliwości spowoduje wyklarowanie brzmienia w nadspodziewanym stopniu.

Dla pewnych brzmień może być korzystne niewielkie podbijanie pewnych zakresów częstotliwości - na przykład gitara elektryczna często wymaga takiej korekty, pozwalającej łatwiej dopasować ją do całości brzmienia. Tutaj również zastosuj wstępnie maksymalne podbicie i dostrojenie pasma do zakresu wymagającego zmiany; wystarczy następnie zmniejszyć podbicie do umiarkowanego poziomu, akceptowanego przy odsłuchiwaniu brzmienia.

reklama
Copyright © INFOMUSIC 2018
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz