


Sound xR - wizja przyszłości immersji według Yamahy
Każda - albo prawie każda - nowa technologia, która na początku dostępna jest tylko dla wybranych, po pewnym czasie trafia pod tzw. strzechy. W kwestiach dźwiękowych tak było z systemem stereo, systemem dźwięku dookólnego, czyli surround czy np. słuchawkami z aktywną redukcją szumów. Czy tak się też stanie z tzw. immersją, która póki co dostępna jest tylko dla dużych wydarzeń na żywo albo rozbudowanych (czytaj - drogich) instalacji? W tę stronę podążą firma Yamaha, która właśnie chce rozwijać rozwiązania mające na celu udostępnienie immersji "zwykłym" użytkownikom.
Pierwszą jaskółką, zwiastunem tego nad czym pracują inżynierowie (i nie tylko) z firm Yamaha, Nexo i Steinberg była zaprezentowana na ISE 2025 koncepcja dźwięku immersyjnego Sound xR - odbywająca się w formie cyklicznych pokazów w specjalnym showroomie Yamahy. Dzięki rozszerzonej ofercie urządzeń Sound xR stanowi ona realistyczną wizję tworzenia dźwięku immersyjnego, skalowalnego do każdej sytuacji – od największych sal koncertowych po słuchawki osobiste – łączącego świat rzeczywisty z wirtualnym.
Yamaha DME7
Na targach w Barcelonie uczestnicy pokazów mogli zaznajomić się z technologią AFC Image opartą na procesorze Yamaha DME7. W połączeniu z szeroką gamą głośników Yamahy stanowi eleganckie rozwiązanie dla mniejszych systemów immersyjnych. Rozwiązania Yamaha Active Field Control (AFC) zapewniają widzom bogate i immersyjne wrażenia w realnym świecie.
Na targach ISE zaprezentowana została również technologia Sound xR Core firmy Yamaha, która zapewnia precyzyjną, wysokiej jakości lokalizację dźwięku w przestrzeniach wirtualnych, np. w przypadku gier na słuchawkach.
Nexo DME10
Z kolei siostrzana firma Yamahy, Nexo, wprowadza na rynek DME10 - procesor dźwięku immersyjnego 256x256, wyposażony w technologię Dante, oferujący do 128 wejść i 64 wyjść miksowania obiektowego AFC Image z nowym, zaawansowanym pogłosem 3D. DME10 współpracuje z procesorowanymi wzmacniaczami TD firmy NEXO, systemami głośników punktowych i liniowych, tworząc największe systemy immersyjne.
Nie zabrakło też w tym gronie firmy Steinberg, której oprogramowanie Nuendo to najbardziej zaawansowane rozwiązanie do postprodukcji dźwięku na rynku i pierwszy wybór profesjonalistów z branży filmowej, telewizyjnej, dźwiękowej gier i dźwięku immersyjnego na całym świecie. Jest to niezastąpione narzędzie przy tworzeniu ścieżki dźwiękowej do wielu popularnych filmów, produkcji telewizyjnych, gier, instalacji i innych.
![[img:5]](/img/artykuly/zdjecia/yamaha-sound-xr-4-org.webp)