System Amadeus Active Acoustics w Technopolis Politechniki Wrocławskiej
Projektowanie wnętrz, szczególnie tych przeznaczonych do realizacji wydarzeń kulturalnych, to niełatwe i - często- niewdzięczne zadanie. Niełatwe, bo nawet przy użyciu zaawansowanych narzędzi opartych na komputerach i modelach predykcyjnych nigdy do końca nie można być pewnym uzyskanego efektu końcowego. Niewdzięcznym zaś dlatego, że często inwestor oczekuje od projektowana niemożliwego - stworzenia miejsca, w którym będzie można zorganizować dosłownie wszystko: od konferencji czy wykładu, poprzez projekcję kinową, spektakl teatralny, operę, koncert muzyki kameralnej, muzyki symfonicznej, na występie gwiazdy muzyki rozrywkowej kończąc. I wszystkie te wydarzenia powinny brzmieć w owym miejscu rewelacyjnie.
Czy faktycznie jest to zadanie niewykonalne?
Do niedawna rzeczywiście tak było - projektowało się albo (lepiej lub gorzej brzmiącą) salę koncertową, albo kinową, albo audytoryjną, albo teatralną, albo miejsce do organizowania wydarzeń (koncertów) z nagłośnieniem. Każde z nich ma bowiem inne "wymagania" dotyczące akustyki, które nijak nie dało się pogodzić - próby tworzenia tzw. sal wielofunkcyjnych kończyły się najczęściej tak, że żadne z tych wydarzeń nie brzmiało tak jak powinno. Czyli sala miała być do wszystkiego, a okazywała się być... do niczego.
Sytuacja zaczęła zmieniać się na lepsze, gdy światło dzienne ujrzały tzw. systemy wsparcia akustyki, czyli rozbudowane systemu elektroakustyczne, których zadaniem było "poprawienie" akustyki danej sali, polegające na "ożywieniu" tejże akustyki. Tzn. poprawa ta polegała, na wirtualnym "powiększeniu" tejże sali, tak aby jej akustyka odpowiadała przestrzeniom większym i/lub mniej wytłumionym, adekwatnym np. do organizowania koncertów symfonicznych. Nie dało się natomiast metodami elektronicznymi - i póki co niestety jeszcze nikt nie wpadł na to, jak to zrobić - poprawić akustyki tak, aby pogłos w danym pomieszczeniu był mniejszy. No ale już sam fakt, że można akustykę danej sali "ożywić" był bardzo interesujący, toteż wielu inżynierów i producentów intensywnie zaczęło rozwijać swoje systemy wsparcia akustyki.
Jedną z nich jest Amadeus Acoustics, firma z Wiednia, która oferuje system dość istotnie wyróżniający się na tle konkurencji. Współpraca przedstawiciela austriackiego producenta w Polsce, firmy Commercial Audio, oraz Politechniki Wrocławskiej i Pracowni Akustycznej Kozłowski z Wrocławia zaowocowała stworzeniem w komorze akustycznej Katedry Akustyki, Multimediów i Przetwarzania Sygnałów PWr, czyli w Technopolis, showroomu systemu Amadeus Active Acoustics.
dr inż. Piotr Z. Kozłowski
Na co dzień zajmujemy się tutaj edukacją - uczymy naszych studentów, jak skonfigurować system nagłaśniania, jak go zestroić, no i oczywiście jak go używać. Oprócz takich działań ewidentnych i oczywistych, w tej komorze zajmujemy się również badaniami akustycznymi, różnego rodzaju pomiarami pola akustycznego, ale także i urządzeń tak trywialnych i codziennych, jak pralka czy lodówka.
W Technolopis, oprócz zajęć ze studentami i pomiarów, odbywają się też prezentacje różnych nowinek technologicznych, kierowane do zawodowców z branży. Jedną z takich nowinek jest właśnie niedawno zainstalowany system aktywnej akustyki firmy Amadeus Acoustics.
Krzysztof Kowalewski
Firma Commercial Audi jest wyłącznym dystrybutorem marki Amadeus Acoustics w Polsce i nie bez powodu wybraliśmy to miejsce, właśnie jako takie miejsce naszego showroomu.
System Amadeus Active Acoustics w Technolopis Politechniki Wrocławskiej oparto na procesorze firmy Amadeus Acoustics oraz urządzeniach głośnikowych i wzmacniaczach firmy Bose. W komorze zainstalowano w sumie 44 zestawy głośnikowe, w tym 40 kompaktowych, szerokopasmowych zestawów koaksjalnych Bose DesignMax DM6 oraz cztery subwoofery DM10. Wszystkie te zestawy zasilane są ze wzmacniaczy Bose PowerMatch, a dodatkowo w skład systemu wchodzi 13 pojemnościowych mikrofonów kardioidalnych firmy Sontronics oraz dwa shotguny firmy Audio-Technica. Wszystkie sygnały "krążące" między urządzeniami systemu, tj. przedwzmacniaczami, procesorem a wzmacniaczami, są to cyfrowe sygnały sieci Dante.
Tomasz Nowicki
System Amadeus posiada kilka unikalnych cech: pierwszą z nich jest skalowalność tego systemu. Druga sprawa - w obrębie jednego systemu mamy kilka funkcji; mamy system regulacji zmiennej akustyki, mamy też immersive sound, czyli 3D. No i trzecią funkcją jest możliwość zastosowania tak zwanych statycznych źródeł wirtualnych, czyli możemy zrobić salę, która będzie również pełnić np. funkcję sali kinowej - co nie jest takie oczywiste w innych systemach.
Kolejną istotną cechą systemu Amadeus Active Acoustics jest, to że współpracuje on z komponentami (głośnikami, mikrofonami, wzmacniaczami) w zasadzie dowolnego producenta, nie zamykając się tylko na jedną markę. Pozwala to wykorzystać już istniejące zasoby sprzętowe w obiekcie, w którym taki system miałby być zainstalowany, co znacząco obniża koszty instalacji systemu.
dr inż. Piotr Z. Kozłowski
Jako kreator sal bardzo cenię sobie to, że możemy komuś, komu taką salę projektujemy, zaoferować kilka sal w jednym budynku - bo do tego to się sprowadza, mając dosłownie dostęp do panelu, komputera czy wręcz telefonu, na którym możemy w ułamku sekundy przestroić dźwięk, który nas otacza w danym wnętrzu.
Krzysztof Kowalewski
Dźwięk trzeba poczuć. Dźwięk to są emocje i te emocje znajdują się w tym pomieszczeniu. Każdy ma taką możliwość - wystarczy skontaktować się z naszą firmą i umówić się na taką prezentację i pokaz, i te emocje, które ten system potrafi przenieść, tą energię którą potrafi dać widzowi, należy tutaj w tym miejscu poczuć.