Tascam Studio Bridge - połączenie dwóch światów
„Bridge” to po angielsku most. Przy czym jest to pojęcie wieloznaczne i stosowane nie tylko w drogownictwie. Znalazło zastosowanie również w technikach komputerowo-sieciowych, jak i muzyczno-studyjnych. I oto na świecie pojawiło się urządzenie o nazwie Studio Bridge, a schodzi ono z linii produkcyjnych japońskiej firmy Tascam.
Studio Bridge jest – jak określa go producent – pomostem (stąd nazwa) pomiędzy światami analogu i cyfry, a ściślej rzecz biorąc, pomiędzy analogowymi konsoletami i cyfrowymi urządzeniami nagrywającymi. Najkrócej mówiąc, to 24-ścieżkowy rejestrator cyfrowy, interfejs audio USB i MIDI w jednym.
Działa to w ten sposób, że do 24 symetrycznych wejść analogowych, wyprowadzonych na trzech złączach DB25, dostarczamy sygnały z wyjść liniowych stołu mikserskiego, a te po przekonwertowaniu do postaci digitalnej wędrują złączem USB 2.0 do rejestratora, którym może być np. komputer z odpalonym oprogramowaniem DAW. Powrót sygnałów następuje podobną drogą, tyle że wspak. Jeśli jednak nie dysponujemy zewnętrznym urządzeniem rejestrującym zapisu możemy dokonać na karcie SD, SDHC bądź SDXC Class 10 – w ostatnim przypadku jej pojemność może wynosić 512 GB.
Muszę jednak ostudzić ewentualny entuzjazm – chociaż rozdzielczość bitowa, z jaką pracują pokładowe przetworniki, może wynosić 24 bity, to częstotliwość próbkowania nie jest już taka „profesjonalna” i sięga jedynie 48 kiloherców. W związku z powyższym stwierdzić należy, że miejscem odpowiednim dla Studio Bridge będzie raczej studio projektowe, bo domowe już chyba nie… Nie wydaje mi się bowiem, by ktokolwiek budował w domu studio (nie chcę, rzecz jasna, przez to powiedzieć, iż amatorskie nagranie wyprodukowane w warunkach domowych z automatu oznacza, że to będzie szmira – wszak nie brakuje przykładów na bardzo udane produkcje tego typu) wyposażone w 24-kanałową konsoletę.
Ale zostawmy te rozważania i wróćmy do konkretów. Każdy „tor” Bridge’a zawiera przyciski przełączające źródło wejściowe – wejścia analogowe bądź powroty z USB – tryb monitorowania oraz uzbrojenia danego kanału do nagrania. Na pokładzie urządzenia znajduje się bowiem także sekcja sterowania transportem DAW, generator „kliku” i wyjście słuchawkowe do monitoringu kanałów. Wejście i wyjście DIN5 pozwalają zaś podłączyć i wyprowadzić sygnał synchronizacyjny MIDI.
Gdzie kupić?
Dystrybucja w Polsce:
Pon - Pt: 09.00 - 17.00