Trasa Dawida Podsiadło z Riedel Communications
Trasa koncertowa Dawida Podsiadło była bez wątpienia jednym z największych i najważniejszych wydarzeń muzycznych ostatnich tygodni w Polsce. Ta niesamowita seria 7 koncertów nie tylko zgromadziła tłumy fanów, ale także przyciągnęła uwagę branży touringowej, nie tylko z Polski, ale też z całego świata.
Finałowy koncert, który odbył się na Stadionie Śląskim w Chorzowie, stanowił kulminację tego gigantycznego przedsięwzięcia, oferując niezapomniane wrażenia zarówno dla publiczności, jak i dla całej ekipy produkcyjnej. Wydarzenie to przyciągnęło prawie 100 tysięcy fanów, co uczyniło je największym tego typu koncertem w Polsce. Perfekcyjna organizacja, niezwykła atmosfera i niesamowite widowisko muzyczne – to wszystko sprawiło, że ten wieczór na długo pozostanie w pamięci zarówno fanów, jak i całej ekipy produkcyjnej.
Organizacja tak wielkiego wydarzenia wymagała zaangażowania setek osób oraz zastosowania najnowocześniejszych technologii. Produkcja całej trasy była niezwykle skomplikowana i wymagała precyzyjnego planowania oraz doskonałej koordynacji wszystkich aspektów. Wśród licznych wyzwań, które musiały zostać pokonane, kluczową rolę odegrała komunikacja pomiędzy wszystkimi pionami produkcyjnymi.
Aby zapewnić bezproblemowe działanie tak ogromnego przedsięwzięcia, zdecydowano się na wykorzystanie Systemu interkomu bezprzewodowego Bolero od Riedel Communications. Wybrano je przede wszystkim ze względu na bezawaryjność i bezpieczeństwo komunikacji, co było kluczowe przy organizacji wydarzenia na tak dużą skalę.
Podczas całej trasy wykorzystano system Bolero w wersji STANDALONE z licencją Pro1 i Pro2, a oparty był na 72 beltpakach oraz 13 antenach. Na potrzeby finałowych koncertów w Chorzowie system rozbudowano do 77 beltpaków i 14 anten.
Aby zapewnić komunikację we wszystkich newralgicznych punktach, anteny rozmieszczane były bezpośrednio pod sceną (4 szt), w obrębie widowni stadionu (5 szt), okolice garderób i biur produkcji (2szt), w sztabie kryzysowym (1szt) oraz przy wozach telewizyjnych (1szt).
Fot. INFOMUSIC.PL
System komunikacji opierał się na najnowszej wersji oprogramowania (3.3.0-10), a licencje Standalone pro 1 i pro 2 umożliwiały wykorzystanie 26 PartyLine do konfiguracji połączeń, i monitorowanie wszystkich 16 ładowarek. Wersja licencji Pro2 pozwoliła również na zastosowanie opcji „priorytetowania” poszczególnych beltpaków. Priorytetowanie zapewniało że osoby prowadzące show, czyli najważniejsze (reżyser, kierownik sceny, ispicjent) zawsze mieli „pierwsze miejsce” w antenie w pobliżu której się znajdowali a co za tym idzie, gwarancję najlepszego zasięgu i jakości sygnału audio.
Jak już wspomnieliśmy, w całym systemie, oprócz 14 anten,77 beltpaków i 6cio kanałowego modułu Audio było również 16 ładowarek.
Fot. Stageman
Podpięcie ich do systemu pozwoliło (w pierwszym etapie konfiguracji) na automatyczne wyrównanie oprogramowania we wszystkich beltpakach. Później w trakcie pracy systemu, wszelkie zmiany w konfiguracji, mogły odbywać się z beltpakami umieszczonymi w ładowarce, widoczny był stan naładowania ich baterii, a opcja automatycznego uruchamiania po wyjęciu z ładowarki, bardzo ułatwiała pracę w momencie gdy większość urządzeń była wydawana użytkownikom w tym samym momencie.
Mariusz Maniewski z firmy StageMan, odpowiedzialny za komunikację, który pełnił kluczową rolę podczas tego wydarzenia, podkreślał, że wybór Riedel Communications był jedynym i właściwym:
Porządek musi być, przy tak dużym wydarzeniu nie ma miejsca na nieporozumienia, ucięte komunikaty i bałagan. Olbrzymie możliwość konfiguracji, żywotność baterii, odporność na warunki atmosferyczne i upadki daje gwarancję niezawodności i pozwala uniknąć chaosu komunikacyjnego.
Mariusz Maniewski - StageMan
Fot. Stageman
Bezpieczeństwo komunikacji było kluczowym elementem przy doborze sprzętu, zwłaszcza przy prawie 100 tysiącach ludzi zgromadzonych na stadionie. Wybór Riedel Communications zapewnił brak zakłóceń i problemów z łącznością, przy tak dużym skupisku j ilości nadajników WIFI co jest niezmiernie ważne w tak dużym wydarzeniu. System zapewniał również ochronę przed włamaniami do sieci, co było podstawą bezpieczeństwa całego koncertu.
Główny koordynator bezpieczeństwa, cała grupa producentów, ekipa oświetlenia, realizacji dźwięku, mechaniki sceny, backline'u oraz showcallerzy – wszyscy ci ludzie musieli działać jak jeden organizm, aby wydarzenie przebiegło bez zakłóceń. Dzięki szerokim możliwościom konfiguracji systemu Riedel, udało się zapanować nad potencjalnym chaosem i zapewnić płynny przebieg całego koncertu.
Systemy komunikacyjne Riedel oferują szerokie możliwości konfiguracji, co pozwala na efektywne zarządzanie tak dużym wydarzeniem. Wydaje mi się, że w branży jest jeszcze przekonanie, iż tego typu systemy są powiązane wyłącznie z tzw. Broadcaste’m, czyli potrzebny wóz realizacyjny i mnóstwo wielkiego sprzętu.
Tu z tym potężnym systemem podróżowaliśmy z kilkoma walizkami i paroma bębnami skrętki. Również wiele osób jeszcze nie ma świadomości o możliwościach tego systemu i jest przekonana, że ten sam rezultat można osiągnąć za pomocą popularnych „motorolek”. Funkcjonalność systemu można by porównać do rozmowy telefonicznej z bardzo dobrą jakością dźwięku, a takich rozmów możemy prowadzić sześć jednocześnie.
Mam nadzieję, że za przykładem tej trasy, zaawansowane rozwiązania komunikacyjne zaczną gościć coraz częściej na polskich estradach nie tylko przy okazji wielkich koncertów i realizacji telewizyjnych. Jako, że trasa była rekordowa pod wieloma względami, my też ustanowiliśmy swego rodzaju rekord, bo chyba jako pierwsi w Polsce wykorzystaliśmy taką ilość beltpacków i anten przy jednej produkcji.
Mariusz Maniewski - StageMan
Trasa koncertowa Dawida Podsiadło była bezprecedensowym wydarzeniem, które pokazało, że w Polsce organizujemy koncerty na najwyższym, światowym poziomie. Zastosowanie nowoczesnych technologii komunikacyjnych, takich jak system Riedel Communications, pozwoliło na bezawaryjne i bezpieczne przeprowadzenie tego ogromnego przedsięwzięcia. Finałowy koncert na Stadionie Śląskim w Chorzowie był ukoronowaniem wielomiesięcznej pracy i pasji.
Fot. Stageman