Model 2400 - nowy mikser z rejestratorem od Tascama
W czasach, kiedy zaczynałem „w muzykę”, za taki sprzęt, jak ten, który zaraz opiszę, dałbym się pokroić żywcem, obedrzeć ze skóry i co tam jeszcze… Szczytem sprzętowym, dostępnym wówczas dla amatora, były czterościeżkowe magnetofony kasetowe, jak Portastudio 414 Tascama. Dziś trudno wyobrazić sobie realizację jakiejkolwiek produkcji, nawet amatorskiej, na czterech śladach. Takie mamy czasy.
Nie bez przyczyny też odwołuję się do przykładu Tascama. Oto bowiem ten japoński producent serwuje nam nowe urządzenie do rejestracji wielościeżkowej, Model 2400. Jest to połączenie analogowego miksera z 24-ścieżkowym rejestratorem cyfrowym. Oczywiście to sporo za dużo, jak na potrzeby domowego studia projektowego, ale już w małym, nagrywającym np. demówki (i to nie tylko na setkę), sprzęt taki sprawdzi się znakomicie. Sztukę na żywo też na nim bez problemu ukręcimy.
Model 2400 wyposażony jest w 22 wejścia, z których 12 wlotów mikrofonowych współpracuje z przedwzmacniaczami opartych na technologii Tascam Ultra HDDA. Pozostałe wejścia to pary stereofoniczne. Do wejść XLR można podłączyć mikrofony pojemnościowe, a zasilanie fantomowe włączane jest blokami po cztery. W każdym torze miksera mamy 100-milimetrowy tłumik, przełączniki odsłuchu PFL/AFL, sekcję trzypasmowej korekcji (z przemiatanym pasmem środkowym w torach 1-12) oraz kompresji. Można je ominąć w przypadku sygnałów powrotnych z pokładowego rejestratora bądź wejścia USB. Obecność portu USB 2.0 jest tu nieprzypadkowa, albowiem Model 2400 może pełnić też rolę interfejsu audio.
Cóż my tu jeszcze mamy? Pięć torów aux – przydadzą się do odsłuchu dla muzyków, cztery podgrupy, dwa wyjścia słuchawkowe, 4-pasmowy korektor i inserty na głównej szynie stereo, wejście dla mikrofonu zleceniowego, pokładowy procesor efektów z regulacją poziomu tłumikiem, sterowanie transportem DAW... Pozwólcie, że na tym poprzestanę.
Lokalnie zapis – 22 ścieżki plus miks stereo - dokonywany jest za karcie pamięci SD, SDHC bądź SDXC, co najmniej Class 10. Format zapisu to WAV, a jego parametry lokują się na poziomie półprofesjonalnym – maksymalnie 48 kHz i w 24 bitach. Pojedynczy plik nie może mieć objętości większej niż 2 gigabajty.
Gdzie kupić?
Dystrybucja w Polsce:
Pon - Pt: 09.00 - 17.00