Dźwięk Przyszłości: Focal i Dolby Atmos w Kosa Buena Studio
To oczywisty banał, ale taki, który wciąż trzeba mieć „z tyłu głowy” – o jakości studia i jego produkcji decyduje przede wszystkim pracujący w nim system odsłuchowy. Oczywiście stanowi tylko jeden ze składników studyjnego setupu, ale nawet najlepszy mikser czy outboard zdadzą się psu na budę, jeśli monitory zwyczajnie kłamią. Wydaje się przy tym, że im bardziej system monitorowy jest rozbudowany, tym większego znaczenia nabiera owa precyzja brzmieniowa.
Ma to szczególne znaczenie w obecnych czasach, kiedy to stereofonia to najprostszy z możliwych – o odsłuchu monofonicznym nie wspominam – formatów. Coraz częściej muzyka realizowana jest w formatach przestrzennych, jak Dolby Atmos. A tu już żartów nie ma. W pełni profesjonalne podejście jest absolutną koniecznością. Doskonale zdaje sobie z tego sprawę Rafał Kossakowski, właściciel Kosa Buena Studio, który po dziesięciu latach działalności obiektu zdecydował się na inwestycję w system Atmos, w konfiguracji 7.1.4 firmy Focal.
Oczywiście odpowiednia adaptacja akustyczna pomieszczenia studyjnego, a także precyzyjne rozmieszczenie głośników, jeszcze nie gwarantują pełnego sukcesu. Same głośniki także muszą spełniać najwyższe wymogi jakościowe. Dlatego też Rafał postanowił wyposażyć reżyserkę Kosa Buena Studio w monitory francuskiej marki Focal, z którymi zna się zresztą od lat. I jest z tej decyzji bardzo zadowolony.
Rafał Kossakowski
Któregoś dnia stwierdziłem, że muszę uczcić dziesięciolecie, podnieść rangę studia, sprostać dzisiejszym potrzebom rynku, jak również muzyków, i zainteresowałem się Atosem, czyli Dolby Atmos. Stwierdziłem, że to będzie kolejna inwestycja, która spowoduje, że wpuszczę powietrza nie tylko w studio, ale również w muzykę.
Moim wyborem Focali dziesięć lat temu było, że grały bardzo precyzyjnie, miały odpowiednią ilość basu. Nie musiałem używać w tym studiu żadnego suba, nie musiałem też używać głośników dalekiego pola. Oprócz tego, że się do nich przyzwyczaiłem, to spodobała mi się praca przez ich kulturę, szczegółowość i transparentność.
Zestaw frontowy tworzą trzy trójdrożne monitory SM9 na 8-calowych wooferach. Głośnikami surroundowymi i górnymi są dwudrożne Focale SOLO 6 z wooferem o średnicy 6,5 cala. Komplet dopełnia subwoofer Focal Sub12, oczywiście również od Focala. To wszystko razem tworzy zupełnie nową jakość.
System był strojony przez fachowca, o czym za moment, a i realizatorzy – w tym Rafał Drewniany z DTS Studio – wypowiadają się o nim bardzo pozytywnie.
Rafał Drewniany
Korzystanie w studio z systemu 7.1.4 pozwala odkryć zupełnie nowe wrażenia. […] Ten system stwarza tak duże możliwości kreowania dźwięku podczas miksu, że wrażenie zanurzenia, przestrzenności i nowe odkrywanie muzyki jest niesamowite.
O monitorach Focala bardzo pochlebnie wypowiada się także Krzysztof Pajor, szef firmy Pracownia Akustyki K. Pajor, która odpowiedzialna była za wystrojenie całego systemu odsłuchowego w Kosa Buena Studio.
Krzysztof Pajor
Zdecydowanie są to głośniki, które ogólnie w dość podobny sposób będą się zachowywać w przypadku różnej akustyki. Tutaj, oczywiście, bywa różnie. Są głośniki, które zagrają bardzo dobrze, ale żeby to się stało, trzeba wokół nich zrobić wszystko tak, jak one lubią.
Pracę w tak wykreowanej, wirtualnej przestrzeni można porównać do pracy na rzeczywistej scenie, kiedy dźwięk dociera do wykonawcy ze wszystkich stron. Na ten realizm zwraca uwagę Jerzy Styczyński, gitarzysta zespołu Dżem, którego spotkaliśmy w Kosa Buena podczas realizacji materiału wideo.
Jerzy Styczyński
To jest rzeczywiście, jak na koncercie, na scenie – jak jest duża scena, dużo instrumentów, to każdy jest na swoim miejscu, tak jak to powinno być. Ludzie, którzy słuchają tego, a nigdy nie byli na scenie, owszem, mają komfort dodatkowy, bo to im się rozkłada w przestrzeni, choć może nie utożsamiają tego ze sceną. Jak jesteś gdzieś w przyrodzie, też słyszysz odgłosy ze wszystkich stron.
Ten sam aspekt wirtualizacji przestrzeni wokół słuchacza porusza Rafał Kossakowski.
Rafał Kossakowski
Jeżeli jesteśmy na koncercie live, to ta przestrzeń już jest i my operujemy dźwiękiem tylko w tej przestrzeni. Jeśli chodzi o kwestię dźwięku przestrzennego w studiu, ja tę przestrzeń mogę wykreować. Czyli mogę stworzyć coś całkowicie nowego, coś kreatywnego, ta praca jest twórcza na zupełnie innej płaszczyźnie.
Jak widzimy, instalacja systemu Dolby Atmos otwiera przed klientami Kosa Buena Studio absolutnie nowe horyzonty. Oczywiście, mało kto z nas ma w domu taki system odsłuchowy, ale czas idzie do przodu, a wraz z nim rozwój technologiczny, który sprawia, że rozwiązania obecnie zarezerwowane dla profesjonalistów i ludzi z grubym portfelem, za kilka lat mogą stać się standardowym wyposażeniem domostwa. A wtedy z przyjemnością wrócimy do nagrań, które powstają w KBS dziś, chłonąc je w pełni w takiej formie, w jakiej zostały zrealizowane. Czego sobie i Wam serdecznie życzę.
Na koniec garść informacji z etapu modernizacji studia.
Kosa Buena Studio
www.kosabuenastudio.pl
- DTS Studio: https://dtsstudio.pl