


FLUX SPAT Revolution - immersja od Harmana
SPAT Revolution to obiektowe środowisko miksowania immersyjnego, zaprojektowane tak, aby umożliwić użytkownikom łatwe tworzenie dowolnego rodzaju scenerii dźwiękowej w formacie 2D i 3D. Producent SPAT Revolution, francuska firma FLUX, końcem ubiegłego roku trafiła pod skrzydła Grupy Harman, dlatego z jej produktami - w tym SPAT Revolution - można było na targach ISE 2023 zapoznać się właśnie na stoisku Harmana.
Gdy mówimy o miksowaniu immersyjnym mamy do wyboru trzy różne technologie przestrzenne:
- Oparte na kanałach, z wykorzystaniem różnych metod panoramowania
- Kodowanie i dekodowanie Ambisonic / HOA
- Synteza binauralna pozwalająca na dostarczanie wrażeń przestrzennego dźwięku za pośrednictwem słuchawek
W sytuacjach live'owych - najbardziej nas interesujących - wykorzystuje się pierwszą z nich, polegającą na odtwarzaniu danego źródła sygnału (kanału audio) przez wybrany głośnik (lub grupę głośników) z całego systemu. Jednak SPAT Revolution obsługuje wszystkie trzy powyższe technologie przestrzenne za pomocą silnika miksującego, zorientowanego obiektowo. Wewnątrz SPAT każde źródło jest uważane za obiekt, statyczny lub dynamiczny, a każdy obiekt ma zestaw parametrów nazywamy metadanymi. Metadane te obejmują na przykład położenie obiektu, jego właściwości akustyczne, czynniki percepcyjne i wiele więcej.
Jedną z mocnych koncepcji SPAT Revolution jest to, że można uzyskać dźwięk za pomocą wejścia fizycznego lub wirtualnego, czyli np. wyjścia z interfejsu lub miksera audio, lub oprogramowania typu DAW. Te ostatnie nazwano „Lokalną ścieżką audio” (Local Audio Path), co jest związane z technologią FLUX:: Audio Pipe.
Revolutionem można sterować zdalnie za pomocą urządzeń sterujących, aplikacji do sterowania pokazami (np. QLAB) czy cyfrowych konsolet mikserskich, za pośrednictwem sieci z wykorzystaniem protokołu Open Sound Control (OSC). Wśród tych ostatnich są konsolety AVID VENUE S6L, miksery firmy DiGiCo oraz SSL Live. Z kolei aranżacje głośników można zaimportować bezpośrednio z oprogramowania symulacyjnego wielu producentów systemów nagłośnieniowych np. Adamson Blueprint AV, CODA Audio, Nexo NS-1, d&b audiotechnik, EASE lub po prostu z Excela.