


Dlaczego monitory studyjne ATC są tak dobre? (Soundedit 2023)
Jestem gotów zaryzykować tezę, że najważniejszym elementem wyposażenia szanującego się studia nagrań są wysokiej jakości monitory odsłuchowe. W reżyserce może stać najwspanialsza konsoleta świata, a w szafkach mogą być zainstalowane najbardziej wyszukane procesory znakomitych marek, ale jeśli to wszystko zostanie użyte w nieumiejętny lub nieadekwatny sposób, to właśnie dobre monitory nam o tym powiedzą. To trochę jak z artystą malarzem – choćby miał najlepsze pędzle i najwyższej jakości farby, niewłaściwe światło może sprawić, że kolory, jakie wymiesza na palecie i umieści na płótnie, w innym oświetleniu zaczną się ze sobą gryźć, słabo kontrastować i ogólnie będą wyglądać kiepsko.
Znanych w świecie producentów studyjnych odsłuchów najwyższych lotów jest kilku – myślę, że do ich wyliczenia wystarczą palce obu rąk a zasłużone miejsce wśród nich zajmuje brytyjska marka ATC.
ATC Loudspeakers do życia powołana została w 1974 roku przez Billy’ego Woodmana i początkowo zajmowała się tylko produkcją głośników. Pierwszy duży sukces przyszedł wraz z 12-calowym modelem PA75-314, który cechował się znacznie wyższą mocą i mniejszym współczynnikiem zniekształceń przy wysokich poziomach ciśnienia akustycznego niż konstrukcje konkurencyjne. I tak, krok za krokiem, firma ATC doszła do miejsca, w którym znajduje się obecnie.
Monitory ATC były prezentowane podczas tegorocznej edycji SOUNDEDIT w Łodzi przez dystrybutora tej marki w Polsce, firmę Commercial Audio. Są to odsłuchy wybierane dziś przez szerokie grono topowych producentów, realizatorów dźwięku, a także masteringu. Popularność tę zawdzięczają one – jak mówi Piotr Polak z Commercial Audio – swojej precyzji w oddawaniu niuansów i reakcji na najdrobniejsze zmiany w miksie.
![[img:2]](/img/artykuly/zdjecia/Piotr-Polak-org.webp)
Piotr Polak
Każdy miks, który dobrze brzmi na ATC, będzie się zgadzał także na innych systemach odsłuchowych.
Wybór modeli jest bardzo duży i każde studio może wybrać najodpowiedniejszy dla swoich potrzeb. Warto w tym miejscu wspomnieć też o tym, że we wszystkich salach wykładowych, gdzie prowadzono różnego rodzaju prelekcje w ramach SOUNDEDIT, pracowały – na wyraźne życzenie wielu uczestników — właśnie monitory ATC.
Na koniec oddajmy jeszcze głos Magdalenie Piotrowskiej, która zawodowo zajmuje się masteringiem nagrań.
![[img:1]](/img/artykuly/zdjecia/Magdalena-Piotrowska-org.webp)
Magdalena Piotrowska
Na pewno kontrola, to coś, co nas zawsze cieszy, ale kontrola to nie wszystko. Podczas jednego ze spotkań, na które zaprosiła mnie firma Commercial Audio, mówiłam o monitorach odsłuchowych. I dla mnie dwa aspekty są niezwykle ważne: kontrola, bo my kontrolujemy, słuchając, a żebyśmy mogli usłyszeć, musimy mieć przetwornik elektroakustyczny, czyli urządzenia głośnikowe. Ale one muszą nas też inspirować.
I choć nie ma tu bezpośredniego odniesienia do monitorów ATC, to doświadczenia zebrane przez wspomnianą liczną grupę ich użytkowników, wybitnych fachowców, potwierdzają, że tak właśnie w tym przypadku jest. Jeśli więc ktoś chciałby zapoznać się z ofertą ATC, a nawet zamówić użyczenie wybranych monitorów do testów, wystarczy skontaktować się z Commercialo Audio. Na pewno warto.
![[img:7]](/img/artykuly/zdjecia/atc-soundedit-5-org.webp)