Linia Metra dla użytkowników mikserów StudioLive Series III
Świat konsekwentnie zmierza – a przynajmniej poszerza możliwości w tym względzie - w kierunku pracy zdalnej. I nie chodzi tu wyłącznie o pracę biurową, którą rzeczywiście można wykonywać z dala od fizycznej siedziby firmy, bez większego wpływu na jej efektywność. Do obszarów objętych tym trendem powoli zaczyna zaliczać się też praca realizatorów dźwięku. Jako dowód niech posłuży nowa aktualizacja oprogramowania Universal Control 4.2 dla konsolet StudioLive Series III firmy PreSonus.
Zawiera ona funkcję Metro, umożliwiającą zdalną realizację dźwięku poprzez Internet. To pierwsze tego rodzaju narzędzie na rynku. Oczywiście trudno wyobrazić sobie realizowanie koncertu np. w Warszawie z wczasów na Hawajach, ale raczej nie w tym rzecz. Bardziej chodzi tu o możliwość zdalnej realizacji miksów transmisyjnych, podcastów albo też udzielania pomocy w rozwiązywaniu różnego typu problemów technicznych. Ma się to odbywać dzięki komunikacji aplikacji miksującej z mikserem za pośrednictwem łącza sieciowego, z odsłuchem w czasie zbliżonym do rzeczywistego – wiadomo, na każdym łączu internetowym pojawiają się pewne opóźnienia, często o niedającej się przewidzieć wartości.
Do uruchomienia całego setupu konieczne są dwa komputery (PC lub Mac), po jednym na obu końcach łącza. Na każdym z nich musi być zainstalowane i uruchomione oprogramowanie Universal Control w wersji 4.2 (lub późniejszej). Oba muszą też być zalogowane na kontach użytkownika – jeden (ten, do którego podłączony jest mikser w studio) pełni rolę Hosta, drugi (komputer służący do obsługi zdalnej) to Client, korzystający z aplikacji UC Surface. Inicjowanie połączenia następuje po stronie komputera-klienta. Generalnie cały proces jest nieskomplikowany. Co więcej, po nawiązaniu połączenia pojawia się możliwość dołączania kolejnych „klientów”, którzy również uzyskają zdalny dostęp do miksera(ów) podłączonego do komputera-gospodarza kablem USB lub poprzez sieć lokalną. Służy temu celowi wirtualna platforma Metro Workspace.
W ciągu ostatnich kilku lat byliśmy świadkami transformacji w dziedzinie tzw. back-endowej produkcji audio, ze znacznym naciskiem na pracę zdalną. Podczas gdy zdalna współpraca, miksowanie i mastering w trybie offline stały się dla twórców muzyki czynnościami rutynowymi, sfera produkcji dźwięku na żywo, w czasie rzeczywistym, wymaga wyższego poziomu precyzji i niezawodności.
Niezależnie od tego, czy zajmujesz się szkoleniami, rozwiązywaniem problemów czy też tworzeniem miksów telewizyjnych podczas transmisji na żywo, Metro stanowi szybkie i bezproblemowe narzędzie, umożliwiające realizację tych zadań z najwyższą wydajnością.
Adrian Haselhuber - Wiceprezes ds. produktu w firmie PreSonus