22 marca 2023 11:06
Piotr Sadłoń INFOMUSIC.PL Info ProAUDIO-AVT sp. z o.o. ul. Graniczna 89A 54-530 Wrocław

Fletcher Machine - Dźwięk Immersyjny by Adamson

Adamson Systems Engineering to firma z czołówki producentów systemów nagłośnieniowych, która zawsze stara się być na bieżąco z różnymi nowinkami technicznymi. Nie mogła więc pozostać w tyle w temacie coraz bardziej popularnej immersji. Wykorzystując czas przestoju, podczas pandemii COVID, skupiła uwagę i siły swojego działu R&D na stworzenie i wdrożenie własnego systemu immersyjnego, który został nazwany Fletcher Machine. W czerwcu ubiegłego roku został on zaprezentowany światu, we wrześniu 2022 trafił do sprzedaży, a 7 marca tego roku miał swoją polską premierę podczas koncertu "Obywatele Republiki" w krakowskim ICE.

 

[img:4]
[img:18]

 

Czym jest Fletcher Machine?

Fletcher Machine wykorzystuje technologie, w której przestrzenność dźwięku opiera się zarówno na różnicach amplitudy, jak i opóźnienia. Sygnały wysyłane do głośników są kalkulowane z punktu widzenia obiektów, zapewniając słuchaczom najlepszą spójność przestrzenną. Obiekty dźwiękowe są odbierane przez słuchacza w ich prawidłowym położeniu w horyzoncie, azymucie i głębokości, niezależnie od tego, w którym miejscu obszaru pokrywanego przez nagłośnienie ów słuchacz się znajduje. Dzięki temu materiał dźwiękowy staje się łatwiejszy do zmiksowania i wymaga mniej EQ i obróbki dynamicznej.

Fletcher Machine oferuje pełny zestaw integracji OSC (Open Sound Control) i MIDI, dzięki czemu może być sterowany zewnętrznie z miksera (za pomocą dedykowanej wtyczki), systemu trackingu w czasie rzeczywistym lub dowolnego innego interfejsu wykorzystującego te protokoły. À propos trackingu – obecnie z immersyjnym systemem Adamsona są zintegrowane TTA Stage Tracker i Cast BlackTrax, umożliwiając automatyczne śledzenie pozycji źródła dźwięku. Więcej systemów będzie współpracować z AFM w najbliższej przyszłości.

 

[img:1]
Adamson Fletcher Machine Stage

 

Jednostka centralna Fletcher Machine, czyli Core Engine, oferuje całkowicie nowo opracowany procesor pogłosowy, oparty na przetwarzaniu odpowiedzi impulsowych, który pozwala na tworzenie realistycznie brzmiących efektów i różnorakich przestrzeni akustycznych.

 

[img:13]
Interfejs Adamson Fletcher Machine

 

Fletcher Machine oferuje przyjazny dla użytkownika interfejs, który przypomina konsoletę. Pozycjonowanie obiektów jest ułatwione, dzięki interfejsowi opartemu na ekranie dotykowym. Zawiera łatwy w użyciu, ale kompletny zestaw funkcji miksowania, w tym EQ obiektu, kompresor, wysyłki AUX, regulowane tłumienie wynikające z odległości i absorpcji dźwięku w powietrzu, łatwe projektowanie, synchronizowanie i przywoływanie indywidualnych trajektorii, ciągły lub dyskretny jitter pozycji, grupowanie obiektów i łączenie funkcji, 8 fejderów w stylu grup VCA, do 10 warstw głośników (w zależności od wersji), pozycjonowanie głośników w 3 wymiarach z importem z programu Blueprint, korektorem wyjściowym, opóźnieniem, zwrotnicą i wieloma innymi.

 

[img:2]
Adamson Fletcher Machine Stage

 

[img:11]

Jakub Mikołajczak

Menadżer produktu i opiekun marki Adamson w firmie ProAudio-AVT

 

Można stworzyć w zasadzie dowolną konfigurację systemu nagłośnieniowego – od jednowymiarowego, czyli kilku gron podwieszonych nad sceną, poprzez surroundową, z bocznymi i tylnymi głośnikami efektowymi, po układ 3D, gdy dodamy do tego głośniki zainstalowane nad widownią. Ogranicza nas w zasadzie tylko liczba wyjść procesora, no i dostępność potrzebnych głośników, albo możliwości ich zainstalowania.

Jakub Mikołajczak

 

Gwoli kronikarskiego obowiązku trzeba nadmienić, że w tym roku do rodziny Fletcher Machine dołączyły dwa nowe narzędzia - Virtual Adamson Fletcher Machine (vAFM) i wtyczka Adamson Fletcher Machine VST Control. Pierwszy z nich ma na celu zapoznanie użytkowników z platformą dźwięku immersyjnego w wydaniu Adamsona, podczas gdy wtyczka Fletcher Machine VST Control łączy DAW-y z AFM za pośrednictwem oprogramowania Remote.

vAFM łączy się z oprogramowaniem Adamson Fletcher Machine (AFM) Remote, aby zapewnić użytkownikom doświadczenie Fletcher Machine bez konieczności posiadania dedykowanego silnika sprzętowego (więcej o tym za moment). Zamiast tego użytkownicy korzystają z wejść i wyjść audio dostępnych w komputerze (lub interfejsie audio), na którym zainstalowano vAFM. Pozwala to każdemu na zapoznanie się z tą technologią w domowym zaciszu, choć oczywiście możliwości takiego rozwiązania są ograniczone w stosunku do tego, co oferują sprzętowe wersje Fletchera. vAFM jest ograniczony do maksymalnie 24 wejść i 12 wyjść, ma tylko dwie warstwy, brak wysyłek pomocniczych AUX i latencję na poziomie 12 ms. Z drugiej strony daje dostęp do większości tego, co oferuje oprogramowanie AFM Remote pod względem funkcji, takich jak trajektorie obiektów i ogólne funkcje miksowania.

Z kolei wtyczka Fletcher Machine VST Control, współpracującą z każdym DAW-em obsługującym VST, łączy DAW użytkownika z AFM za pośrednictwem oprogramowania Remote. Połączony AFM może być dowolną jednostką Stage Unit, Traveler Model lub nowym vAFM. Pozwala użytkownikom bezpośrednio kontrolować niektóre parametry obiektów, takie jak pozycjonowanie i wybór warstw, z poziomu ich DAW-a. W DAW-ie można aktywować wiele instancji AFM VST Control, dając użytkownikowi dodatkowe obiekty do kontrolowania, ograniczone jedynie liczbą obiektów i używanym AFM.

Wróćmy do sprzętowych „Fletcherów”.

Dostępne wersje

Producent przygotował 4 wersje sprzętowe systemu Adamson Fletcher Machine, dostosowane do potrzeb klientów. Pozwalają one obsłużyć wydarzenia od średnich po bardzo duże.

 

[img:11]

Jakub Mikołajczak

Menadżer produktu i opiekun marki Adamson w firmie ProAudio-AVT

 

Dwie wersje nazywają się Traveler – i są to urządzenia w niewielkiej obudowie, które dosłownie można wrzucić do torby i wziąć ze sobą np. do samolotu. Pozostałe dwie, o nazwie Stage, to pełnowymiarowe, rackowe (3U) urządzenia z 5-calowym wyświetlaczem dotykowym. Urządzenia różnią się głównie liczbą obsługiwanych wejść i wyjść. Najmniejszy Traveler Entry ma 32 wejścia i tyle samo wyjść. Traveler Full obsługuje również 32 wyjścia, ale dwa razy więcej wejść. Moduł Stage Standard pozwala na pracę z 64 wejściami i 64 wyjściami, zaś najbardziej rozbudowany Stage Extender obsługuje 128 wejść i tyle samo wyjść.

Jakub Mikołajczak

 

[img:14]
Adamson Fletcher Machine Traveler

 

Moduły różnią się też procesorem głośnikowym, jaki mają na pokładzie. „Mniejszy” Traveler ma tylko cztery warstwy, „większy” sześć, Stage Standard obsługuje ich osiem, a Extended dwanaście. Ten ostatni oferuje też 16 VCA, podczas gdy pozostałe urządzenia 8. Wszystkie natomiast charakteryzują się ekstremalnie niską latencją na wyjściach, wynoszącą 1.33 ms. Wszystkie też mogą przyjmować sygnały w cyfrowych formatach Dante/AES67 lub AVB, a także MADI, z częstotliwościami próbkowania 44.1/48/88.1/96 kHz.

 

[img:8]

 

Fletcher Machine w Polsce

Pierwsza prezentacja systemu Fletcher Machine, dla stosunkowo wąskiego grona słuchaczy, miała miejsce w sierpniu ubiegłego roku w Poznaniu, w Centrum Kultury Zamek, natomiast oficjalna premiera dla szerokiego grona słuchaczy odbyła się 7 marca w Sali Audytoryjnej krakowskiego ICE. Okazją do tego był jeden z koncertów „Obywatele Republiki” projektu, który łączy muzyków zespołu Republika i artystów, którzy niejednokrotnie poruszających utworów wykonywanych przez Grzegorza Ciechowskiego słuchali w młodości. Na jednej scenie spotkali się m.in. Leszek Biolik, Czarno-Białe Ślady w składzie: Zbigniew Krzywański, Jakub Nowak i Jacek Bończyk oraz artyści Renata Przemyk, Piotr Rogucki, Julia Pietrucha czy Michał Wiraszko.

 

[img:12]
Adamson CS10P

 

Do nagłośnienia widowiska wykorzystano 5 gron systemu Adamson S10 plus dogłośnienie pierwszych bocznych balkonów, zrealizowane za pomocą aktywnych zestawów głośnikowych Adamson CS10P.

 

[img:10]

Damian Kubacki

Współwłaściciel firmy Technika-Kubacki, która dostarczyła cały system

 

W sumie na system główny składało się 45 modułów S10 – 5 gron po 9 zestawów – plus dwa podwieszane klastry basowe, każdy po 4 subbasy S119 w układzie kardio. Dodatkowo jako frontfill z przodu sceny rozłożonych było w równych odstępach 7 modułów S10. Cały system zasilało 15 wzmacniaczy Lab.Gruppen/Adamson PLM+ , czyli 5 E-Racków.

Damian Kubacki

 

[img:5]
Adamson S10

 

[img:17]
Adamson S10

 

Dodać jeszcze warto, że każdy frontfill był zasilany z oddzielnego kanału wzmacniacza, czyli można było do każdego wysłać osobny sygnał. 

[img:16]
Lab.Gruppen/Adamson PLM+

Osobą odpowiedzialną za skonfigurowanie i zestrojenie systemu był Kuba Mikołajczak z ProAudio-AVT, która to firma dostarczyła na potrzeby koncertu procesor Adamson Fletcher Machine w wersji Traveler Full.

 

Moduł pożyczyliśmy z oddziału Adamsona w Niemczech, ale mamy już zamówiony swój procesor, który powinien do nas dotrzeć za kilka tygodni. Jeśli w tym czasie pojawi się potrzeba wykorzystania procesora, w każdej chwili możemy go wypożyczyć z Hamburga.

Jakub Mikołajczak

 

[img:6]
Od lewej: Jakub Mikołajczak i Krzysztof Polesiński

 

Za realizację koncertu odpowiadał Krzysztof Polesiński, zaś nad prawidłowym odsłuchem dla artystów na scenie dbał Kuba Cimochowski.

 

[img:9]

Krzysztof Polesiński

Realizator dźwięku

 

Systemy immersyjne stają się coraz bardziej powszechne. To dobrze , ponieważ jako realizatorzy możemy wynosić jakość dźwięku koncertowego na kolejny poziom. Oczywiście największym wygranym takiego stanu rzeczy jest widz, no ale przecież o to nam chodzi :)

Pracowałem już na większości systemów immersyjnych dostępnych na rynku (Fletcher Machine, L-ISA, SoundScape, SpaceMap, SpaceMapGO, TiMax), technologie dźwięku przestrzennego leżą w kręgu moich zainteresowań dlatego interesuje mnie podejście różnych producentów oraz proponowane przez nich rozwiązania technologiczne.

Koncerty projektu "Obywatele Republiki" od dawna były planowane z wykorzystaniem dźwięku przestrzennego dlatego, gdy nadarzyła się okazja, szybko zdecydowałem się na wykorzystanie technologii Fletcher Machine od Adamsona.

Samo miksowanie było czystą przyjemnością, interface użytkownika okazał się przyjazny i łatwy w obsłudze. Sama konfiguracja jest intuicyjna a prostota integracji z konsoletą DiGiCo dodatkowo ułatwiła programowanie automatyki z wykorzystaniem protokołu OSC. Firma Adamson stosunkowo późno pokazała swoją technologię dźwięku przestrzennego ale od razu daje się zauważyć, że inżynierowie dopracowali ją wystarczająco dobrze aby pozycjonować się w czołówce podobnych rozwiązań.

Krzysztof Polesiński

 

Wydaje się, że w dającej się przewidzieć przyszłości od immersji nie będzie już odwrotu. Oczywiście jeszcze długo gros wydarzeń będzie realizowanych „starą” metodą lewo-prawo, ale coraz więcej artystów docenia możliwości systemów immersyjnych i tworzy materiały, które mogą być odtwarzane WYŁĄCZNIE przy użyciu systemów immersyjnych. Nie dziwi więc, że każdy szanujący się producent systemów nagłośnieniowych prędzej czy później będzie musiał zainwestować w stworzenie i rozwój swojej platformy immersyjnej. I – jak to na rynku bywa – im szybciej, tym lepiej dla niego, bowiem kto pierwszy wejdzie w tę technologię, tym większe będzie miał szanse wykroić dla siebie odpowiednio spory kawałek tortu.

Adamson Systems Engineering w tym wyścigu wcale zbytnio nie odstaje od konkurencji i można się spodziewać, że wkrótce coraz więcej widowisk będzie obsługiwanych z wykorzystaniem charakterystycznej dla immersji „draperii” wiszących nad/przed sceną systemów nagłośnieniowych, wśród których nie zabraknie na pewno urządzeń z logo Adamsona.

 

Dźwięk immersyjny Kolumny i głośniki Zestawy przenośne (PA) Systemy liniowe Wzmacniacze, końcówki mocy

Gdzie kupić?

Dystrybucja w Polsce:

ProAUDIO-AVT sp. z o.o.

adres:
ul. Graniczna 89A 54-530 Wrocław
reklama
Copyright © INFOMUSIC 2018
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz