


Meyer Sound Bluehorn - Niebieska tuba, referencyjny dźwięk
Producenci monitorów studyjnych, a przynajmniej ci, których produkty aspirują do miana sprzętu profesjonalnego, robią wiele, aby zmierzyć się z problemem fazowości. Jedną z najbardziej udanych prób w tym zakresie jest referencyjny system odsłuchowy dalekiego pola Bluehorn, opracowany w laboratoriach firmy Meyer Sound.
Bluehorn zagościł już w wielu obiektach studyjnych na całym świecie, jak choćby Fox Studio w Los Angeles, i jest to produkt zdecydowanie ekskluzywny. Okazję do zapoznania się z nim, obok innych propozycji dla profesjonalistów, mieli uczestnicy tegorocznego festiwalu Soundedit w Łodzi. Zapraszamy do relacji
Meyer Sound Bluehorn
Co świadczy o klasie monitora studyjnego?
O klasie monitora studyjnego, nie decyduje bowiem wyłącznie szerokość zakresu przetwarzanych częstotliwości i jednorodność, z jaką monitor jest ów zakres w stanie zreprodukować, ale i to, jak głębokie przesunięcia fazowe – których praktycznie nie da się uniknąć w konstrukcjach wielodrożnych - pomiędzy poszczególnymi pasmami wprowadza. Pasma te bowiem wzajemnie wpływają na siebie, a niezgodności fazowe pomiędzy nimi powodują zaburzenia równowagi tonalnej i problemy z precyzją obrazowania planu dźwiękowego.
Elementy systemu Bluehorn Meyer Sound
Na system Bluehorn składają się trzy elementy. Pierwszym jest dwudrożny, aktywny – jak to u Johna Meyera w zwyczaju - zestaw szerokopasmowy, w którym ciśnieniowy driver wysokotonowy współpracuje z tubą w charakterystycznym niebieskim kolorze – stąd zapewne nazwa systemu.
Odtwarzaniem dolnego pasma zajmuje się woofer o średnicy 12 cali, najgłębsze basy reprodukowane są zaś przez subwoofer – drugi element systemu - z głośnikiem o średnicy 18 cali. Zestaw szerokopasmowy i subwoofer wyposażone są w pokładowe wzmacniacze klasy D, uzbrojone we własne DSP.
Trzecim, i chyba najważniejszym, składnikiem całej układanki jest dedykowany procesor Bluehorn 816, bazujący na układach FPGA. Najkrócej mówiąc, jego zadaniem jest wirtualna optymalizacja konstrukcji obudów głośnikowych Bluehorn, a także sposobu pracy samych przetworników, tak aby zachować jak najgłębszą kontrolę charakterystyki fazowej w dolnej części spektrum przetwarzanych częstotliwości. Realizowane to jest przy użyciu wyrafinowanych algorytmów filtracyjnych i opóźnieniowych.
Udało się uzyskać bardzo wyrównaną charakterystykę odpowiedzi fazowej w zakresie od 24 Hz do 20 kHz, z maksymalnym odchyleniem nieprzekraczającym 40 stopni. Przetwarzanie odbywa się w 24-bitowej rozdzielczości i z próbkowaniem 96 kHz.
Bluehorn 816 dysponuje ośmioma wejściami z przetwarzaniem, pracującymi jako analogowe, AES/EBU lub AVB, plus 24 matrycowe wejścia AVB bez przetwarzania. Pierwsze sześć z szesnastu wyjść przeznaczonych jest natomiast do podłączenia jednego zestawu L/C/R odsłuchów Bluehorn. Mimo iż Bluehorn widziany jest przede wszystkim jako studyjny system monitorowy, to producent przewidział dlań zastosowania także innego rodzaju – od masternigu, przez pracownie udźwiękowiania filmów, po systemy kina domowego i odsłuchu hifi.
Fotorelacja z Sound Edit w Łodzi:
System Bluehorn w studiach filmowych Fox Studio w Los Angeles:
![[img:5]](/img/artykuly/zdjecia/meyer-sound-bluehorn-111784.webp)
![[img:6]](/img/artykuly/zdjecia/meyer-sound-bluehorn-111785.webp)
![[img:7]](/img/artykuly/zdjecia/meyer-sound-bluehorn-111786.webp)
![[img:9]](/img/artykuly/zdjecia/meyer-sound-bluehorn-111788.webp)
![[img:8]](/img/artykuly/zdjecia/meyer-sound-bluehorn-111787.webp)
Gdzie kupić?
Dystrybucja w Polsce:
Pon - Pt: 09.00 - 17.00