
Odsłuch na grubo - Monitory Quested w Marshall Studios
Czy fakt, że produktów danej marki używają tacy giganci, jak kompozytor muzyki filmowej Hans Zimmer i światowej sławy producent muzyczny Trevor Horn, studia Abbey Road i Hansa Studios, a także japońska sieć telewizyjna NHK czy luksemburska RTL, jest dlań odpowiednią rekomendacją? Bez najmniejszych wątpliwości! Tak właśnie jest z monitorami brytyjskiej firmy Quested. To marka spotykana u nas niezbyt często, niemniej zdecydowanie warta poznania i zainteresowania.
Przedsiębiorstwo zostało założone przez Rogera Questeda w 1985 roku, a od ponad 30 lat projektuje i buduje monitory studyjne, które cieszą się zaufaniem i estymą na całym świecie. Jak już wspomniano, systemy odsłuchowe Quested można dziś znaleźć w wielu najbardziej szanowanych studiach nagraniowych, obiektach produkcyjnych i nadawczych.
![[img:4]](/img/artykuly/zdjecia/quested-q212fs-qsb118-qsb118fs-apd20004-aps10004-110965.webp)
Do grona klientów Questeda dołączyła firma Marshall – tak, tak, ta od słynnych wzmacniaczy gitarowych! - która otworzyła niedawno własne studio nagraniowe. Jego powierzchnia wynosi 273 metry kwadratowe, a sercem jest klasyczna, 40-kanałowa konsoleta Neve 8048. Główny system monitorowy oparto natomiast na produktach Quested.
![[img:2]](/img/artykuly/zdjecia/quested-q212fs-qsb118-qsb118fs-apd20004-aps10004-110960.webp)
W reżyserce Marshall Studios zainstalowano dwa zestawy monitorowe Quested. Wolnostojące monitory szerokopasmowe Q212FS, oparte na jednym z najpopularniejszych systemów odsłuchowych tej samej marki, zostały zaprojektowane w taki sposób, aby po umieszczeniu na subwooferach QSB118 ich środek akustyczny znajdował się na wysokości idealnej dla większości stanowisk roboczych, czyli około 1.4 metra. Q212FS są monitorami trójdrożnymi.
Za przetwarzanie dołu pasma odpowiadają dwa 12-calowe głośniki niskotonowe, umieszczone u dołu obudowy, symetrycznie względem jej środka. Powyżej nich znajduje się zamontowany centralnie przetwornik średniotonowy z 3-calową miękką kopułką, a jeszcze wyżej głośnik wysokotonowy, również wyposażony w miękką kopułkę o średnicy 1.4 cala.
![[img:1]](/img/artykuly/zdjecia/quested-q212fs-qsb118-qsb118fs-apd20004-aps10004-110959.webp)
Z kolei subwoofer QSB118FS – z głośnikiem, jak można domyślić się z nazwy, 18-calowym - został stworzony do działania z pasmem rozszerzonym, rozciągającym się poniżej 20 Hz. W jego konstrukcji zastosowano technologię mającą na celu zmniejszenie skutków kompresji termicznej, która może się pojawiać podczas pracy z dużą głośnością wyjściową. W sumie więc mamy do czynienia z systemem czterodrożnym, przetwarzającym dźwięk w zakresie od 20 < Hz do 18 kHz. Napęd całości stanowią natomiast firmowe wzmacniacze DSP Quested APD2000-4 i APS1000-4.
![[img:3]](/img/artykuly/zdjecia/quested-q212fs-qsb118-qsb118fs-apd20004-aps10004-110964.webp)
Pomimo tego, że są to bardzo duże monitory, ich rzetelność brzmieniowa jest niesamowita. Byłem nią zszokowany od samego początku i stwierdziłem, że są dla nas idealne. Powiedziałem mojemu szefowi, że musimy je mieć. Zestawy Quested Q212FS są po prostu doskonałe dla tego pomieszczenia i rodzaju nagrywanej tu muzyki. Obrazowanie jest absolutnie perfekcyjne - można bardzo precyzyjnie zlokalizować każdy element miksu w całym polu stereo.
Adam Beer - Kierownik studia
![[img:7]](/img/artykuly/zdjecia/quested-q212fs-qsb118-qsb118fs-apd20004-aps10004-111028.webp)