

Dystrybucja sygnałów audio, systemy interkomowe: Cavatina Hall - część IV
Jak już wspomniano, projekt technologii zakładał maksymalną elastyczność sygnałów audio, a także ich dowolnego konwertowania. Dlatego do każdego miejsca jak sala koncertowa, studio nagrań, sala kameralna zostały doprowadzone zarówno kable analogowe, jak i cyfrowe w różnych formatach. Zamontowano łącznie 43 przyłącza sygnałowe, rozmieszczone w przestrzeni sceny, m.in. na widowni i zasceniu, w holu wejściowym i studiu, na plafonie oraz mostach oświetleniowych, a także na patio umieszczonym na dachu (dla realizacji koncertów zewnętrznych) i w garażu podziemnym (dla wozów transmisyjnych).
Spis treści:
- Wprowadzenie
- Nagłośnienie sali koncertowej w dźwięk immersyjny L-ISA i śledzenie dźwiękiem firmy Stagetracker
- Oświetlenie sceniczne i mechanika sceny
- Dystrybucja sygnałów audio i systemy interkomowe
- Nagłośnienie sali kameralnej i komunikacja ze studiem nagrań
- Kinotechnika i system informacji audiowizualnej
- Czytaj więcej: Ciekawe instalacje audio
Dystrybucja dźwięku w budynku - czyli krwiobieg sieci audio
Łukasz Kulka
Realizator dźwięku FOH, CAVATINA HALL
W każdym z tych przyłączy znajdują się wejścia analogowe i cyfrowe. W przypadku tych ostatnich, do dyspozycji są wejścia koncentryczne, optyczne oraz wejścia typu CAT w kategorii 6A. Wszystkie sygnały z przyłączy trafiają do amplifikatorni, gdzie mogą być dowolnie krosowane.
Pomiędzy wszystkimi stanowiskami FOH a stanowiskami dla mikserów monitorowych są dodatkowo zrealizowane bezpośrednie połączenia skrętkowe, umożliwiające spięcie konsolet w pętlę. Daje to możliwość podpięcia każdej konsolety, jaka tylko przyjdzie do głowy realizatorom. Ten system dystrybucji sygnału ułatwia Cavatina Hall realizację wydarzeń na sali koncertowej, zarejestrowanie ich w studiu nagraniowym czy transmitowanie live lub przeniesienie koncertu na patio.
Sygnały pomiędzy salą koncertową a studiem nagrań mogą być dystrybuowane albo w sposób cyfrowy, albo analogowy. Zostały zainstalowane dwa splittery audio, dzięki którym w sposób niezależny można regulować poziomy sygnałów zarówno w sali koncertowej, jak i w studiu nagrań.
![[img:3]](/img/artykuly/zdjecia/electrovoice-klotz-rts-quantum-338-108763.webp)
Zainstalowana sieć dystrybucji sygnałów audio jest jedną z większych w kraju i umożliwia podłączenie wszystkich obecnie istniejących konsolet na rynku czy cyfrowych systemów sygnałowych. Sygnały docierają wszędzie w każdym formacie, dzięki czemu użytkownik może zrealizować dowolnie skomplikowaną realizację, nie walcząc z systemem, tylko korzystając z jego możliwości. Podstawowym kryterium była elastyczność systemu połączeń.
Konsolety DiGiCo Quantum 338, Optocore i AuviTran
W sali koncertowej przewidziane są cztery lokalizacje stanowiska realizatorów, na których pracują dwie konsolety DiGiCo Quantum 338. Dystrybucja sygnałów między stanowiskami FOH a sceną oraz studiem nagrań zrealizowana jest za pośrednictwem wysokowydajnych urządzeń sieci cyfrowej Optocore oraz przetworników AuviTran. Tworzą one zintegrowaną sieć dostarczającą sygnał do konsolety frontowej realizującej dźwięk w systemie immersyjnym, oraz monitorowej, realizującej odsłuchy. Wysłanie sygnału do dalszej obróbki, na przykład do rejestracji w studiu lub do wozu transmisyjnego, odbywa się w wybranym standardzie: Dante, Madi lub analogowym.
Większość zastosowanych technologii opiera się na komunikacji sieciowej. To, w jaki sposób sygnały są wymieniane, zależy od urządzeń końcowych, których oprogramowanie w większości przypadków można zmieniać w miarę upowszechniania nowych standardów. System Optocore/Auvitran może obsłużyć aż 1856 sygnałów cyfrowych. Sygnały analogowe, dostarczane do konsolet, są wcześniej rozdzielane przez 96-kanałowy analogowy splitter firmy Klotz. Natomiast urządzenia Optocore są w stanie obsługiwać również kolejne 96 sygnałów analogowych.
To pozwala na najpełniejszy, najbardziej wszechstronny i elastyczny sposób dostarczania i odbierania różnorakich sygnałów.
![[img:4]](/img/artykuly/zdjecia/electrovoice-klotz-rts-quantum-338-108764.webp)
Inżynier wsparcia technicznego Audio Plus
Przetworniki Auvitran umożliwiają nam konwersję przysłowiowego wszystkiego na wszystko. Sygnały trafiają wszędzie w sposób płynny, nie wymagający biegania z kablami i przepinania złączy, wystarczy sobie przeklikać crosspointy.
Systemy interkomowe RTS i komunikacja wewnętrzna w budynku
Tak złożony organizm, jakim jest sala koncertowa, musi mieć systemy komunikacji wewnętrznej, które umożliwią sprawne przekazywanie informacji niekoniecznie przeznaczonych dla publiczności. Służący do tego celu system interkomowy oparty jest na urządzeniach RTS, Bosch, Electro-Voice i Dynacord – w tym 107 głośników rozgłoszeniowych pracujących w sieci 100-woltowej. 24 pulpity interkomowe zainstalowane są w newralgicznych miejscach jak amplifikatornia, kabina oświetleniowa, kabina kinotechniczna, stanowiska pracy realizatorów dźwięku, jak i w innych, np. w kasie, gabinecie dyrektora, w holu wejściowym czy na foyer.
Natomiast podgląd akcji scenicznej, pomagający w produkcji wydarzeń, opiera się na 12 kamerach SDI, urządzeniach wideo firmy Blackmagic oraz siedmiu monitorach podglądu: dwóch wbudowanych w szafie rackowej na stanowisku inspicjenta oraz pięciu zainstalowanych w pomieszczeniach technicznych.
Nagłośnienie instalacyjne: Electro-Voice i BOSCH
Niewidoczna dla oka instalacja głośników na suficie
![[img:15]](/img/artykuly/zdjecia/electrovoice-klotz-rts-quantum-338-108796.webp)