22 marca 2022 08:02
Info Polsound sp. z o.o Polsound sp. z o.o tel: +48 22 2041 100 www.polsound.pl

Cz.III - Miksowanie dźwięku: Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu

W momencie projektowania systemu elektroakustycznego teatru, jakość i funkcjonalność systemu miksowania dźwięku była priorytetem. Przed modernizacją Teatr wykorzystywał wysłużoną konsoletę Yamaha M7CL-48ES, oraz przeznaczoną do mniej wymagających celów konsoletę Yamaha TF5.

W trakcie modernizacji wdrożono system miksowania dźwięku oparty o produkty marki DiGiCo, a system cyfrowej transmisji sygnałów fonicznych oparto o protokół sieci światłowodowej Optocore, która funkcjonuje w topologii gwiazdy, niezależnie dla każdej ze scen, tak aby możliwe było wymienianie informacji pomiędzy każdą, istotną z punktu widzenia lokalizacją w teatrze, co ułatwia także dodatkowa, redundantna sieć DANTE funkcjonująca równolegle na terenie obiektu. 

Spis treści: 

 

Wszystkie konsolety oraz stageracki wyposażone zostały w interfejsy światłowodowe OPTOCORE, umożliwiające dwukierunkową, z niemalże pomijalną latencją, transmisję łącznie 2048 kanałów audio. Dotyczy to zarówno transmisji konsoleta-stagerack oraz konsoleta-konsoleta. Całkowita liczba fizycznych wejść i wyjść analogowych dostępnych we wdrożonym systemie, to aż 256 wejść i 136 wyjść (dodatkowo I/O wbudowane w każdą z konsolet), które mogą być dowolnie przypisane (z uwzględnieniem liczby obsługiwanych kanałów przez poszczególne konsolety).

 

[img:1] 

[img:5]

 

Dodatkowym rozwiązaniem zastosowanym w związku z transmisją cyfrowych sygnałów fonicznych, które zostało zaimplementowane w Teatrze im. Jana Kochanowskiego w Opolu, jest zestaw konwerterów dwukierunkowych OPTOCORE / DANTE, pozwalający na przesył łącznie 256 kanałów wejściowych i 256 kanałów wyjściowych pomiędzy sieciami. 

Koncepcja systemu zakładała możliwość redundantnej transmisji kolokwialnie mówiąc - „wszystkiego - wszędzie”, dzięki temu każde miejsce posiadające infrastrukturę przyłączeniową sieci światłowodowej może stanowić zarówno miejsce realizacji jak i rejestracji sygnału audio lub też pełnić funkcję punktu przyłączeniowego źródeł sygnału (możliwe jest podłączenie stageboxa). Dzięki zapewnieniu dużej ilości kanałów wejściowych i wyjściowych cyfrowego systemu transmisji sygnałów fonicznych w TJK Opole, zagwarantowano możliwość jednoczesnej realizacji wszystkich funkcji założonych w momencie projektowania systemu, tj. możliwości bezpiecznej transmisji sygnałów w obrębie pojedynczej sceny, możliwości bezpiecznej transmisji sygnałów w obrębie wielu scen, możliwość rejestracji wielośladowej i streamingu oraz integracji z systemami miksowania dźwięku innych producentów. Wszystkie funkcje mogą być realizowane jednocześnie.

 

[img:3]

 

Wybór produktów marki DiGiCo był także związany z możliwością użytkowania zainstalowanego oprogramowania w specjalistycznej wersji TEATRALNEJ, które jest idealnym narzędziem dla realizatorów dźwięku pracujących właśnie w przy takich produkcjach, a także operach, operetkach i wszędzie tam, gdzie duża liczba artystów wykonuje dzieło w formie spektaklu lub widowiska. Unikatowe funkcje oprogramowania pozwalają na automatyzację procesów związanych z programowaniem i odtwarzaniem widowisk, w konsekwencji ułatwiają obsługę nawet największych wydarzeń artystycznych, zwiększając bezpieczeństwo i precyzję ich realizacji przez przejęcie i zautomatyzowanie niektórych procesów, które - w przypadku niezastosowania tego oprogramowania, mogłyby być w praktyce niewykonalne przez pojedynczego operatora, a w najlepszym wypadku, byłyby obarczone dużym ryzykiem wystąpienia błędu w realizacji, co mogłoby mieć konsekwencje związane zakłóceniem przebiegu przedstawienia.   

Oprogramowanie teatralne jest stosowane w TJK w Opolu w każdej produkcji teatralnej, od momentu pojawienia się tego oprogramowania w teatrze, czyli od 2017 roku.

 

[img:6]
Robert Kondziela
Realizator dźwięku, współpracuje z Teatrem im. Jana Kochanowskiego w Opolu

 

Wielokrotnie przekonaliśmy się o tym, że była to trafna inwestycja, w wyniku której nawet najtrudniejsze w obsłudze przedstawienia można obsługiwać jednym przyciskiem, jednocześnie adaptacja spektaklu w innej przestrzeni jest o wiele prostsza, co jest szczególnie istotnie w przypadku realizacji spektakli wyjazdowych, a zmiany obsadowe są bardzo łatwo wdrażane i realizowane w bardzo krótkim czasie.

 

[img:2]

 

Duża Scena teatru została wyposażona w konsoletę DiGiCo SD10-24T, która mimo kompaktowych wymiarów pozwala na miksowanie aż 144 kanałów wejściowych. Dodatkowo, w zależności od potrzeb, może zostać uzupełniona o drugą konsoletę - DiGiCo SD9T, która na co dzień stanowi wyposażenie sceny Modelatornia.

Użytkownik ma też do dyspozycji trzy konsolety DiGiCo SD11 - jedna z konsolet na stałe zadomowiła się w realizatorce Małej Sceny, kolejna funkcjonuje w obrębie Sceny na Parterze (zwanej też Bunkrem), a ostatnia – trzecia – realizuje dodatkowe zadania w dowolnej przestrzeni teatru, w tym streamingi i rejestracje. Konsolety mogą przyjmować sygnały z:

 

  • Dwóch najwyższej klasy, dużych stageracków DiGiCo SD-RACK z interfejsami OPTOCORE, których zadaniem jest przyjmowanie i oddawanie sygnałów z i do przyłączy scenicznych oraz przyjmowanie sygnałów systemów bezprzewodowych,
  • Uzupełnienie stanowi sześć sztuk nieco mniejszych stageracków SD-MINIRACK, wykorzystywanych jako mobilne klasy przyłącza sygnałowe,
  • Łącznie 4 konwerterów dwukierunkowych DiGiCo OrangeBox, zainstalowanych na stałe w obrębie każdej ze scen teatru, pozwalających na dwukierunkową konwersję sygnału Optocore ↔ DANTE.

 

[img:4]

  

Cyfrowe Miksery w Polsce Ciekawe instalacje

Gdzie kupić?

Dystrybucja w Polsce:

reklama
Copyright © INFOMUSIC 2018
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz