

L-ISA Studio i Immersive Music Pioneer Heinrich Schütz
Niemiecki kompozytor Heinrich Schütz, żyjący 100 lat przed Janem Sebastianem Bachem, był pionierem muzyki immersyjnej, komponując pieśni sakralne, które były wykonywane przez wiele chórów, instrumentów dętych i organów ustawionych wokół, a nawet ponad słuchaczami.
W miarę zbliżania się 350. rocznicy śmierci Schütza, Orchestronik prezentuje serię nowoczesnych, immersyjnych przeróbek utworów barokowego kompozytora, które łączą orkiestrę, chór i elektronikę, wykorzystując L-ISA Studio jako główne narzędzie twórcze. Projekt został opracowany i wyprodukowany wspólnie z Heinrich Schütz Musikfest i jego dyrektorką artystyczną Christiną Siegfried. Kopułę dostarczył Felix Deufel, z firmy Not a Number z Lipska.
Fabian Russ, niemiecki kompozytor mieszkający w Lipsku, muzyk i założyciel Orchestronik, otworzył Heinrich Schütz Musikfest pierwszą częścią swojego cyklu „Kaleidoscope of Spaces” w 2019 roku, dokładnie 400 lat po opublikowaniu przez Schütza swojej kolekcji 26 utworów polichóralnych.
To cykl czterech części; prawykonanie czwartej części odbędzie się w przyszłym roku w Lipsku w Niemczech. Do każdego utworu dostajemy nagrania z niemieckiej wytwórni Carus, nagrywającej komplet dzieł Schütza z Dresdner Kammerchor pod batutą Hansa Christopha Rademanna, jednego z najlepszych chórów w Europie, która wydała komplet dzieł Schütza w ostatnich latach. Kiedy dokonujemy nowej przeróbki, dostajemy wielościeżkowy materiał i zaczynam pracę.
Fabian Russ - Kompozytor
Firma Groh Distribution, z siedzibą w Hamburgu w Niemczech, nabyła 32 kompaktowe głośniki współosiowe L-Acoustic X4i, dwa subwoofery i procesor L-ISA, który umożliwił Russowi stworzenie dużej kopuły do odtwarzania jego immersyjnych przeróbek dzieł Schütza. Russ używa Ableton Live jako swojego DAW od ponad 10 lat.
W Abletonie istnieje narzędzie o nazwie Simpler, czyli uproszczony sampler. To moje główne narzędzie. Biorę nagrania, wkładam do Simplera i szukam ciekawych dźwięków. Dodaję dźwięki elektroniczne i czasem orkiestrę lub chór, aby następnie stworzyć swoje przestrzenne miksy audio. Potrzebowałem systemu, który działa dobrze i integruje się z Abletonem. Od samego początku L-ISA Studio działało bardzo dobrze. Szczególnie wymiana danych dotyczących automatyzacji między Abletonem i L-Acoustics, czego wcześniej nie byłem w stanie osiągnąć w zadowalający sposób z innymi procesorami.
Fabian Russ - Kompozytor
Korzystając z pakietu oprogramowania L-ISA Studio Russ tworzy wstępny miks immersyjny na swoim laptopie, odsłuchując przez głośniki stereo lub binauralnie na słuchawkach z funkcją headtrackingu. Po zakończeniu Russ przekazuje swój miks swojemu wieloletniemu współpracownikowi i koledze, mieszkającemu w Berlinie inżynierowi dźwięku, Carlo Grippa, który dobrze zna technologię L-ISA.
Myślę, że najbardziej imponującą rzeczą, jakiej wciąż doświadczamy w przypadku L-ISA, jest przestrzeń. W większości narzędzi lub procesorów dźwięku 3D, których próbowaliśmy, pogłosy nigdy nie były naprawdę satysfakcjonujące. Ale L-ISA to inny wymiar. Tworzy świat, który tak naprawdę nie istnieje, ale my sprawiamy, że istnieje. Możesz tworzyć przestrzenie, które wydają się realistyczne, ale takie nie są i możesz je łączyć. To właśnie sprawia, że technologia L-ISA jest tak interesująca. A jakość silnika jest naprawdę fantastyczna.
Fabian Russ - Kompozytor
![[img:2]](/img/artykuly/zdjecia/lacoustics-lisa-lacoustic-x4i-107715.webp)