14 czerwca 2021 12:00
Info AUDIOTECH AUDIOTECH tel: +48 (22) 648 29 35 www.audiotechpro.pl

Sontronics: Wszystko co powinniście wiedzieć o mikrofonach

Sontronics to brytyjska marka produkująca wysokiej klasy mikrofony. To co wyróżnia tę markę, to świetne brzmienie, fakt iż konstrukcje są projektowane i wykonywane w Wielkiej Brytanii oraz dożywotnia gwarancja. Dlatego też korzystanie z mikrofonów Sontronics to dożywotnia satysfakcja!

Firma Audiotech, wyłączony dystrybutor marki Sontronics w Polsce, przygotowała swoiste ABC mikrofonów, czyli wszystko co warto wiedzieć o mikrofonach, ich konstrukcji, charakterystykach, filtrach, padach, zasilaniu phantom, efekcie zbliżeniowym, czy o dobrych praktykach użytkowania. To podstawowe kompendium wiedzy na temat mikrofonów przy akompaniamencie brytyjskich mikrofonów Sontronics.

 

[img:7]

 

Mikrofony pojemnościowe

Niektóre z najczęściej używanych mikrofonów do nagrywania wokali i instrumentów to mikrofony pojemnościowe (znane również jako kondensatorowe), które działają na zasadzie przetwarzania energii fal dźwiękowych na sygnał elektryczny. W głowicy mikrofonu znajduje się kapsuła, która składa się z przedniej membrany (lub przetwornika) i tylnej płyty z dołączonym przewodem elektrycznym, zwykle pośrodku, ale czasami też na krawędzi.

Membrana jest wykonana jest z bardzo cienkiej folii, zwykle Mylaru, pokrytej warstwą złota. Kiedy ciśnienie dźwięku ze źródła dźwięku dociera do kapsuły, cienka membrana porusza się. Wynikające z tego zmiany wartości elektrycznej lub pojemności są przekazywane przewodem z kapsuły do elektroniki wewnątrz mikrofonu. W tym momencie bardzo słaby sygnał z kapsuły jest wzmacniany przez elementy w wewnętrznym obwodzie mikrofonu.

 

[img:11]

 

Mikrofony pojemnościowe są niezwykle czułe, dzięki czemu mogą szybko i dokładnie uchwycić dźwięk. Ich szerokie pasmo przenoszenia umożliwia im tworzenie bardzo naturalnych nagrań, które są wierne oryginalnemu dźwiękowi. Z tych powodów mikrofony pojemnościowe są najczęściej używane w studiach nagraniowych i innych profesjonalnych zastosowaniach, w których absolutna dokładność ma kluczowe znaczenie.

Niektóre mikrofony pojemnościowe wykorzystują dwie kapsuły ustawione tyłem do siebie, aby umożliwić mikrofonowi zbieranie dźwięku z 360° wokół niego. Zmiana sposobu, w jaki połączenie dwóch kapsuł odbiera dźwięk ze wszystkich stron, oznacza, że można zastosować wiele charakterystyk, takich jak dookólna i ósemkowa. Więcej o charakterystykach mikrofonów w dalszej części.

 

Mikrofony pojemnościowe Sontronics: 

  • Aria
  • DM-1B
  • DM-1S & DM-1T
  • Orpheus
  • STC-1
  • STC-1S
  • STC-10
  • STC-2
  • STC-20
  • STC-3X

 

[img:8]

 

Mikrofony dynamiczne

Kapsuła wewnątrz głowicy mikrofonu dynamicznego również zawiera membranę, ale zamiast montażu na płycie tylnej za pomocą przewodu łączącego, membrana w mikrofonie dynamicznym jest przymocowana do maleńkiej miedzianej cewki umieszczonej w polu magnesu.

Kiedy fale dźwiękowe docierają do membrany, wibruje i dlatego porusza cewkę, tworząc w ten sposób zmienny prąd w polu elektromagnetycznym. Chociaż cewka jest malutka, jej masa oznacza, że kapsuła w mikrofonie dynamicznym reaguje wolniej niż w mikrofonie pojemnościowym i dlatego nie rejestruje tak wielu subtelnych szczegółów, zwłaszcza w najwyższych i najniższych częstotliwościach.

 

[img:12]

 

Niektóre mikrofony dynamiczne wykorzystują magnesy o niskiej sile, co oznacza, że mają słabą czułość i niski poziom wyjściowy, przez co mogą brzmieć nudno. Będziesz także potrzebował dużo dodatkowego wzmocnienia, aby uzyskać użyteczny sygnał. Jednak wszystkie dynamiczne kapsuły mikrofonowe Sontronics wykorzystują magnesy neodymowe o dużej mocy, które poprawiają nie tylko czułość wyjściową, ale także pasmo przenoszenia.

Mikrofony dynamiczne są zwykle bardziej solidne niż mikrofony pojemnościowe lub wstęgowe, dzięki czemu są znacznie mniej podatne na przypadkowe uszkodzenia. Często są zaprojektowane tak, aby zapewniać wysoki poziom sygnału przed wystąpieniem sprzężenia. Te czynniki doprowadziły do tego, że mikrofony dynamiczne są używane do wokali scenicznych i wielu innych zastosowań wzmacniających dźwięk na żywo.

 

Mikrofony dynamiczne Sontronics:

  • Corona
  • Halo
  • Podcast Pro
  • Solo

 

[img:9]

 

Mikrofony wstęgowe

Mikrofon wstęgowy to inny rodzaj mikrofonu dynamicznego, ale zamiast cewki przymocowanej do membrany zawiera mikroskopijnie cienką pofałdowaną aluminiową wstęgę, zawieszoną w polu magnetycznym. Zwykle mikrofon wstęgowy jest otwarty na dźwięk z przodu i z tyłu, dając charakterystykę ósemkową lub dwukierunkową.

Mikrofony wstęgowe mają bardzo specyficzną charakterystykę częstotliwościową bezpośrednio związaną z masą aluminiowej wstęgi i jej niezdolnością do oscylacji przy bardzo wysokich częstotliwościach. W związku z tym pasmo przenoszenia wysokich częstotliwości ma tendencję do wycofywania się dość wcześnie w widmie audio, zwykle około 7 kHz. Ten charakter sprawia, że mikrofony wstęgowe doskonale nadają się do użytku z instrumentami akustycznymi (takimi jak skrzypce lub flet) ze względu na ograniczoną zdolność mikrofonu do odtwarzania wielu częstotliwości otoczenia lub odbitych, zapewniając bardzo autentyczny, „naturalny” efekt. Mikrofony wstęgowe są szczególnie dobre do nagrywania wzmacniaczy do gitar elektrycznych, ponieważ moc wyjściowa głośników i charakterystyka częstotliwościowa mikrofonu są ściśle dopasowane.

 

[img:14]

 

Z biegiem czasu mikrofony wstęgowe zyskały reputację wyjątkowo delikatnych i historycznie nie zaleca się używania ich z bardzo głośnymi lub niskimi źródłami dźwięku. Ich niska czułość i słabe poziomy wyjściowe oznaczały, że do osiągnięcia rozsądnego poziomu wyjściowego wymagane były wysokie poziomy wzmocnienia, co prowadziło do trudności w osiągnięciu odpowiedniego stosunku sygnału do szumu. Jednak mikrofony wstęgowe Sontronics SIGMA 2, DELTA 2 i APOLLO 2 rozwiązują i eliminują te problemy poprzez dodanie 48-woltowego obwodu przedwzmacniającego, co zapewnia im znaczny wzrost czułości i możliwość odtwarzania stabilnych i spójnych wyników bez problemów z szumami mikrofonów wstęgowych.

Aluminiowa wstęga użyta do wykonania każdej kapsuły jest wykonana z jednego z materiałów o najniższej masie, zapewniając zarówno wiodące w swojej klasie pasmo przenoszenia, jak i bardzo wysoką czułość wyjściową. Co więcej, te trzy mikrofony, szczególnie DELTA 2, zostały zaprojektowane tak, aby wytrzymać codzienne użytkowanie zarówno w studiu, jak i na żywo. Należy zauważyć, że sama wstęga, podobnie jak opony w samochodzie, będzie z czasem stopniowo się zużywała, ostatecznie rozciągając się poza użyteczne granice i wymagając niezbędnej wymiany.

 

Mikrofony wstęgowe Sontronics:

  • Apollo 2
  • Delta 2
  • Sigma 2

 

[img:10]

 

Mikrofony lampowe

Mikrofon lampowy najczęściej odnosi się do mikrofonu pojemnościowego, który wykorzystuje małą lampę próżniową w swojej elektronice wzmacniającej. Lampa próżniowa to przestarzały element elektroniczny, który w latach pięćdziesiątych został zastąpiony tranzystorem „półprzewodnikowym”. W porównaniu z przestarzałą lampą tranzystor został opracowany jako znacznie bardziej niezawodne urządzenie, które można było konsekwentnie i dokładnie produkować masowo w ogromnych ilościach. Jednak pomimo ulepszeń i wydajności wprowadzonych przez tranzystor, lampa próżniowa nadal utrzymuje swoje miejsce w sercach wielu audiofili, dzięki pewnym bardzo specyficznym i pewnym niespecyficznym cechom.

Jedną z kluczowych cech lampy próżniowej jest dodanie zniekształceń harmonicznych do sygnału. To nie jest przester typu „heavy metal overdrive”, ale coś bardzo subtelnego, delikatnego i bardzo przyjemnego dla ludzkiego ucha. Poddane wysokim poziomom ciśnienia akustycznego (SPL) lampy próżniowe wykazują naturalną kompresję, co daje sygnał wyjściowy pełen energii i balansu tonalnego. Często wydaje się, że pasmo przenoszenia niskich częstotliwości brzmi silniej niż wysokie częstotliwości, co prowadzi do opisania mikrofonów lampowych jako „ciepłych”. Warto zauważyć, że większość kultowych i najbardziej pożądanych studyjnych mikrofonów pojemnościowych w stylu vintage to wszystkie modele lampowe, dlatego nie ma wątpliwości, że istnieje również pewien stopień nostalgii, który nadal wpływa na popularność lampy próżniowej.

 

[img:13]

 

Ponieważ lampy próżniowe do działania wymagają zasilaczy wysokonapięciowych, naturalnie zwiększa to poziom „szumu własnego” mikrofonu, co jest bardzo częstym problemem związanym z zabytkowymi mikrofonami lampowymi. Jednak wysokiej jakości nowoczesne obwody elektroniczne, których Sontronics używa zarówno w Arii, jak i Mercurym, są fachowo zaprojektowane, aby zapewnić klasyczne brzmienie lampy próżniowej, ale z minimalnym szumem własnym.

Lampa próżniowa ma skończoną żywotność i będzie wymagała wymiany, jeśli mikrofon zacznie wykazywać szum lub jego reakcja dźwiękowa zmieni się w jakikolwiek sposób, często wskazywaną przez utratę sygnału wyjściowego o niskiej częstotliwości.

 

Mikrofony lampowe Sontronics:

  • Aria
  • Mercury
  • Mercury Vintage Edition

 

CHARAKTERYSTYKI MIKROFONÓW

 

Kardioida

Kardioidalny wzór przechwytuje dźwięk ze źródła, na które jest skierowany, ale oferuje również stopniowe odrzucanie dźwięków z boku i bardzo mały wpływ dźwięków z tyłu. Przedstawiona na wykresie reakcja odbioru przypomina kształt serca, stąd „kardioidalna”. Mikrofony kardioidalne są idealne do nagrywania wokali i słów mówionych, gitary, fortepianu, wzmacniacza gitarowego, smyczków i innych instrumentów.

 

[img:1]

 

Dookólna

Wzorzec dookólny odbiera dźwięk równomiernie ze wszystkich kierunków, jak duża kula wokół głowy mikrofonu. Ta charakterystyka jest przydatna do nagrywania grup, zespołów i chórów, do używania jako overhead na dużym instrumencie, takim jak fortepian lub zestaw perkusyjny, a także do uchwycenia naturalnej atmosfery pomieszczenia lub przestrzeni występu.

 

[img:2]

 

Ósemkowa

Innym typowym wzorem biegunowym jest ósemka, która odbiera jednakową odpowiedź z przodu i z tyłu mikrofonu z całkowitym odrzuceniem po bokach. Pojedynczy mikrofon ósemkowy może zapewnić bardzo intymną reprodukcję śpiewanego wokalu lub instrumentów solowych, a także do użytku w zastosowaniach stereo, w których krytyczne jest odrzucenie dźwięku i szumów poza osią. Mikrofon ósemkowy może być używany w połączeniu z mikrofonem kardioidalnym w technice stereo mid-side. Kontrolując napięcie i znoszenie się fazy w kapsule, możliwe jest tworzenie innych rodzajów charakterystyk, takich jak subkardioidalny, hiperkardioidalny i superkardioidalny.

 

[img:3]

 

Kontrolując napięcie i znoszenie się fazy w kapsule, możliwe jest tworzenie innych rodzajów charakterystyk, takich jak subkardioidalny, hiperkardioidalny i superkardioidalny.

 

Hiperkardioida

Siedząc między kardioidą a ósemką, hiperkardioida zapewnia dobre tłumienie boczne i bardziej płaską charakterystykę częstotliwościową (w porównaniu ze zwykłą kardioidą), mając jednocześnie niską wrażliwość na dźwięki dochodzące z tyłu mikrofonu. Użyj tego wzorca, jeśli potrzebujesz większego skupienia się na konkretnym źródle, takim jak nagrywanie hi-hatu w zestawie perkusyjnym lub skrzypiec w kwartecie smyczkowym.

 

[img:4]

 

Subkardioida

Znajdując się gdzieś pomiędzy kardioidą a charakterystyką dookólną, subkardioidalny wzór zmniejsza poziom efektu zbliżeniowego (patrz poniżej), jednocześnie utrzymując doskonałe odrzucanie poza osią. Ten wzorzec jest przydatny, jeśli wokalista ma zwyczaj poruszania się podczas śpiewania, utrzymując sygnał tak skupiony i nieprzerwany, jak to tylko możliwe.

 

[img:5]

 

Superkardioida

Ten wzór jest powiązany zarówno z kardioidą, jak i hiperkardioidą, ale ma jeszcze ściślejszy odbiór z większym odrzuceniem po bokach i niewielkim odbiorem z tyłu. Jest idealny do użytku na scenie, ponieważ zapewnia również doskonałe odrzucanie sprzężeń. Ten wzór znajdziesz w kapsule używanej w najlepiej sprzedających się mikrofonach dynamicznych Sontronics: Podcast Pro, Solo, Halo i Corona.

 

[img:6]

 

PIELĘGNACJA I CZYSZCZENIE

Teraz bez względu na to, ile mikrofonów masz w swojej konfiguracji, ważne jest, aby traktować je ostrożnie, aby nadal działały z pełnym potencjałem tak długo, jak to możliwe.

 

[img:15]  
Nabierz zwyczaju wycierania mikrofonu czystą, suchą szmatką po każdej sesji. Kwas z twoich odcisków palców może zacząć wchłaniać się w powierzchnię korpusu mikrofonu, prowadząc do korozji, więc regularne czyszczenie mikrofonu za każdym razem, gdy będziesz dotykać mikrofonu, zapobiegnie temu zjawisku.
     
[img:16]  
Kurz i brud mogą osadzać się na delikatnej powierzchni kapsuły, która jest tak mikroskopijnie cienka, że nie da się jej wyczyścić. Nagromadzenie brudu i wysuszonej wilgoci może zatrzymać reakcję kapsuły na nadchodzące fale dźwiękowe i doprowadzić do przytłumionego lub rozmytego dźwięku. Pomiędzy sesjami trzymaj mikrofon przykryty, aby chronić go przed kurzem w powietrzu, i zawsze używaj pop filtra podczas nagrywania wokali, aby zmniejszyć ilość wilgoci dostającej się do mikrofonu.
     
[img:17]  
Podobnie jak w przypadku każdego sprzętu elektronicznego, należy zrobić wszystko, aby chronić swój mikrofon przed ekstremalnymi temperaturami i wilgocią. Używanie zimnego mikrofonu (w zimnym pomieszczeniu lub przyniesionego do studia z chłodni) do nagrywania wokali spowoduje kondensację na korpusie mikrofonu i elektronice wewnątrz, co może prowadzić do korozji, uszkodzenia kapsuły i zwarcia.
 
 
Czytaj także
Dynamiczne Pojemnościowe Mikrofony

Gdzie kupić?

Sontronics Sontronics www.sontronics.com

Dystrybucja w Polsce:

AUDIOTECH

tel.: +48 (22) 648 29 35
tel.: +48 (22) 258 20 07
adres:
ul. Łagiewnicka 20 02-860 Warszawa

Sklepy muzyczne > Sontronics rozwiń listę sklepów

reklama
Copyright © INFOMUSIC 2018
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz