8 lipca 2020 11:00
Eli Krantzberg Info AUDIOTECH AUDIOTECH tel: +48 (22) 648 29 35 www.audiotechpro.pl

Monitory dwudrożne czy trójdrożne? Co to jest i które wybrać?

Na ostatnich targach NAMM miałem okazję obejrzeć nowe, trójdrożne monitory EVE Audio SC3070, co skłoniło mnie do refleksji nad przewagą tych konstrukcji nad dwudrożnymi. Przyznaję, że żaden ze mnie ekspert w kwestiach mikro różnic w fazie, opóźnieniach czasowych, crossoverów, efektywności przetworników, kierunkowości i konstrukcji obudowy, którymi różnią się poszczególne dostępne modele. Mój punkt widzenia jest bliższy muzykowi niż inżynierowi akustyki.

W naszym mikrokosmosie potrzebujemy jednak nieco wiedzy z obu tych dziedzin, więc postanowiłem zgłębić temat. Dla tych z pośród Was, którzy, tak jak ja, drapią się po głowie patrząc na tajemnicze symbole matematyczne i nieznane jednostki pomiarowe, rzeczy, których się nauczyłem mogą okazać się przydatne.

 

[img:1]

 

Gdy mówimy o rzeczach tak skomplikowanych jak wysokiej jakości monitory studyjne, rozsądek podpowiada, że im prościej, tym lepiej. Trójdrożne monitory mają więcej przetworników i filtrów, zajmują też więcej miejsca. Są również bardziej narażone na problemy z czasem reakcji, fazą i podbiciami na przecięciu częstotliwości niż ich dwudrożni kuzyni. Zatem, skoro dodatkowe punkty crossover wprowadzają ryzyko zniekształceń, to co przemawia na korzyść dedykowanego przetwornika dla średniego pasma? I skoro trójdrożne monitory zwykle mają lepszy bass dzięki większym wooferom, dlaczego na rynku nie ma więcej dwudrożnych konstrukcji, wykorzystujących naprawdę duże membrany? Oto czego się dowiedziałem.

Główny powód dla umieszczania kilku przetworników w studyjnych monitorach to fakt, że membrany o różnych rozmiarach lepiej radzą sobie z konkretnymi zakresami częstotliwości. Niskie częstotliwości na przykład, wymagają wprawienia w ruch większej ilości powietrza, z czym większe membrany radzą sobie lepiej. Z kolei reprodukcja wysokich tonów wymaga bardzo szybkiego przetwornika i tam sprawdzają się mniejsze głośniki. Dwudrożne monitory zwykle mają większy głośnik odpowiadający za tony niskie (woofer) i mniejszy (tweeter), skupiony na wyższych tonach. Trójdrożne systemy posiadają przetwornik dedykowany dla średnicy, zwykle o wymiarach pomiędzy tweeterem a wooferem. Częstotliwości podziału dzielą pasmo pomiędzy głośnikami. Filtry, które są do tego wykorzystywane posiadają niewielkie nachylenie, co sprawia, że pewne zakresy częstotliwości pokrywają się na różnych głośnikach.

 

[img:3]

 

Aby brzmienie kilku głośników łączyło się bez zakłóceń i pozostawało równe, każdy z nich musi zostać dokładnie wystrojony i skalibrowany. Zbyt dużo lub zbyt mało sygnału z któregokolwiek z nich zaburzy równowagę tonalną pomiędzy głośnikami. Od tego jak rozdzielimy pasma między nimi zależy to, czy będą pracować równo. W trójdrożnych głośnikach jest to zdecydowanie trudniejsze. Zatem czy lepiej podzielić pasmo na 3 czy 2 membrany? To zależy. Inne czynniki, jak wybór częstotliwości podziału, konstrukcji obudowy, kontrola jakości przy dobieraniu przetworników również mają duży wpływ na efekt końcowy. Kolejnym problemem oprócz niechcianych podbić pokrywających się zakresów częstotliwości są przesunięcia fazowe, które mogą nieźle namieszać w tych zakresach. Z tego powodu lepiej skalibrowany system dwudrożny zabrzmi o wiele lepiej od przeciętnego trójdrożnego głośnika.

Ważna jest też kwestia przesunięć czasowych pomiędzy głośnikami. Im więcej źródeł dźwięku, tym większe ryzyko opóźnień pomiędzy nimi. Nawet milisekunda opóźnienia może spowodować filtrowanie grzebieniowe w pokrywających się zakresach częstotliwości. W dobrym projekcie monitorów jest to wzięte pod uwagę i rozwiązane poprzez odpowiednie nachylenie przetworników. To jednak zawęża tzw. sweet spot, czyli komfortową strefę odsłuchu bez żadnych zakłóceń fazowych i z właściwym obrazem stereo. Mówiąc ogólnie, odpowiedni timing przetworników łatwiej skalibrować w monitorach dwudrożnych. To wszystko powoduje, że wysokiej klasy system trójdrożny zawsze będzie kosztował więcej od dwudrożnego. Tańszą alternatywą jest dobrej jakości system dwudrożny z subwooferem. Taki zestaw tworzy trójdrożny system zoptymalizowany pod kątem basu. Wycięcie niskich tonów z pasma woofera umożliwia mu bardziej efektywną reprodukcję średnicy, zmniejsza to również ryzyko zniekształceń.

 

[img:4]

 

Jednak dwudrożne konstrukcje również mają swoje wady. Ich tweetery (zwykle 1-calowe, aby móc wibrować w bardzo wysokich częstotliwościach) gorzej radzą sobie z przydzieloną im wyższą średnicą. Dodanie dedykowanego dla średnicy głośnika sprawia, że każdy z głośników jest odpowiedzialny za węższe pasmo, co owocuje wyższą efektywnością i niższymi poziomami zniekształceń. Problem z podziałem pasma w dwudrożnym monitorze wynika z faktu, że zwykle umieszcza się częstotliwość graniczną w przedziale 1 kHz – 3 kHz. Ten zakres jest wręcz krytyczny dla wokali i wielu innych instrumentów w miksie. Każdy crossover wywołuje jakiś poziom zniekształceń fazowych. W głośnikach trójdrożnych zwykle umieszcza się je poza tym niezwykle istotnym zakresem, więc nawet gdy pojawiają się tam jakiekolwiek zniekształcenia fazowe, są mniej znaczące.

Wróćmy do EVE Audio i ich nowych głośników SC3070, które widziałem na NAMM. EVE Audio wykorzystuje rozbudowane DSP we wszystkich ich trójdrożnych monitorach, aby mieć większą kontrolę nad pracą wzmacniaczy, filtrów i głośników. Starszy model SC305 wykorzystuje dwa pięciocalowe woofery i tweeter zamiast dedykowanego dla średnicy głośnika. Jeden z wooferów gra jedynie do częstotliwości 350 Hz, pełniąc rolę „woofera basowego”. Drugi woofer odpowiada za szerszy zakres, aż do 3000 Hz. Spełnia więc funkcję głośnika tonów średnich. Oznacza to mniej pracy dla obu głośników. Dodatkowo dzięki temu, że oba głośniki pracują jednocześnie cały zestaw może zejść niżej, nawet do 50 Hz. Wszystko to, wraz z ich unikalnymi, prostokątnymi portami bass reflex, przyczynia się do wysokiej efektywności w niskim paśmie, co oznacza że możesz je wysterować mocniej zanim zniekształcenia staną się problemem. Większy model SC307 jest podobny, ale wykorzystano w nich 6.5 calowe woofery. Wiernie odtwarzają niskie pasmo aż do 40 Hz.

 

[img:2]

 

Monitory EVE Audio SC3010/3012 mogą się pochwalić jeszcze efektywniejszą konfiguracją, na którą składa się 10" woofer, 5" głośnik średniotonowy i jeszcze większy tweeter oparty na ich autorskiej technologii Air Motion Transformer (AMT). Jednak najnowszy członek ich trójdrożnej rodziny, SC3070 łączy w sobie najlepsze cechy ich głośników. Są kompaktowymi monitorami średniego pola, ze specjalnie zaprojektowanym głośnikiem 4", 7" wooferem i ich tweeterem RS3. Ich rozmiar jest idealny dla małych i średniej wielkości studiów nagraniowych. Wydają się być bardzo ciekawym punktem w ich ofercie. Nie za duże, nie za małe, niezbyt drogie. Są po prostu w sam raz. Odpowiednio duży woofer, dedykowany głośnik średniotonowy i dobrze zaprojektowana obudowa.

Nie ma łatwej odpowiedzi na pytanie, czy lepsze są dwu- czy trójdrożne monitory. Wiele zależy od ich odpowiedniego ustawienia i, oczywiście, Twojego budżetu. Teraz przynajmniej wiemy o co zapytać i na co zwracać szczególną uwagę w trakcie wyboru.

Autor publikacji: Eli Krantzberg

 

Monitory studyjne

Gdzie kupić?

EVE Audio EVE Audio www.eve-audio.com

Dystrybucja w Polsce:

AUDIOTECH

tel.: +48 (22) 648 29 35
tel.: +48 (22) 258 20 07
adres:
ul. Łagiewnicka 20 02-860 Warszawa

Sklepy muzyczne > EVE Audio rozwiń listę sklepów

reklama
Copyright © INFOMUSIC 2018
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz