20 stycznia 2020 10:00

KLANG:technologies daje dodatkowy wymiar widowisku Jeffa Wayne'a War of the Worlds

Album War of The Worlds Jeffa Wayne’a, który jest symfoniczną adaptacją klasycznej powieści H.G. Wellsa utrzymaną w stylu rocka progresywnego, został wydany w 1978 r. i od tego czasu sprzedał się w milionach egzemplarzy na całym świecie. Był to pierwszy album nagrany na 48 śladach, a w jego powstawaniu brało udział wielu znanych muzyków, takich jak Justin Hayward, Phil Lynott, Julie Covington i David Essex.

Ponadto na albumie swojego głosu udzielił legendarny walijski aktor Richard Burton. Na przestrzeni lat trasy z widowiskiem War of the Worlds spotykały się z dużym uznaniem krytyki i entuzjastycznym przyjęciem publiczności, a w głównych rolach występowały takie znakomitości jak Russel Watson, Jason Donovan, Ricky Wilson czy Joss Stone. W 2018 r. Jeff Wayne stanął na podium dyrygenckim, by pokierować najnowszą wersją widowiska podczas trasy po Wielkiej Brytanii. Ośmiu wokalistom towarzyszył 9-osobowy zespół rockowy i 36-osobowa orkiestra, tworząc spektakularne widowisko, które wypełniało po brzegi widownie w całych Stanach Zjednoczonych.

 

 

Jeśli chodzi o techniczną stronę produkcji, to z okazji 40. rocznicy powstania kultowego arcydzieła Jeff Wayne postanowił rozszerzyć ekipę o nowego członka, który według jego słów dał „dodatkowy wymiar” całemu przedsięwzięciu. Tym nowym członkiem ekipy jest KLANG — pierwsza na świecie prawdziwie immersyjna technologia miksowania odsłuchu dousznego 3D. Jeff poznał KLANG za sprawą pracującej przy widowisku doświadczonej realizatorki monitorów Becky Pell, która wcześniej przetestowała możliwości nowego systemu podczas trasy z Anastacią. Becky tak opowiada o swoich doświadczeniach:

 

Po raz pierwszy zetknęłam się z technologią KLANG, gdy Karrie Keyes z organizacji Soundgirls poprosiła mnie, abym napisała artykuł o psychoakustyce z naciskiem na omówienie technologii KLANG i odpowiedź na pytanie, jak mogłaby ona pomóc realizatorom monitorowym i muzykom. Chętnie się tego podjęłam i zapytałam ludzi z firmy KLANG, czy nie mogłabym wziąć ze sobą w trasę (z Anastacią) systemu demo, aby go wypróbować i się wdrożyć. Byłam pod wielkim wrażeniem produktu, zarówno pod względem brzmienia, jak i możliwości twórczych. Co więcej, stworzona przestrzeń pozwoliła mi zredukować główne elementy miksu, tj. wokal dla piosenkarki czy klik dla perkusisty, aż o 6 dB. Ma to wielkie znaczenie dla ochrony słuchu. Spodobało mi się również, że jest to bardzo naturalny sposób słuchania. Technologia Klang opiera się na słyszeniu binauralnym, czyli naturalnej percepcji dźwięków, więc jest znacznie mniej męcząca dla mózgu i uszu niż słuchanie dźwięku stereo, który jest bardzo nienaturalny. Wszystko to sprawiło, że uznałam technologię Klang za idealną dla miksu Jeffa.

 

[img:1]

 

Becky zagadnęła Jeffa przed trasą i zasugerowała, aby przesłuchał demo KLANG i porównał dźwięk 3D z dźwiękiem stereo. Od razu podchwycił pomysł, uznając, że proponowane rozwiązanie przestrzenne byłoby bardzo korzystne. Becky szerzej wyjaśnia rolę technologii KLANG w War of the Worlds:

 

Projekt War of the Worlds jest dużo bardziej skomplikowany niż przeciętna rockandrollowa trasa. Jeff stworzył pięknie wyprodukowany album, a moim zadaniem jest odtworzenie go w jak najwierniejszy sposób. Kiedy Jeff dyryguje, chce słyszeć muzykę w całości. Zdumiało mnie, jak wiele jest tam informacji — na miks stereo składa się 168 wejść — i pomyślałam, że KLANG może mi pomóc w uzyskaniu przestrzeni łączącej w sobie wszystkie te elementy, stworzyć trójwymiarowość, a jednocześnie znaleźć separację. W przypadku produkcji Jeffa KLANG okazał się prawdziwym strzałem w dziesiątkę.

 

[img:2]

 

Miks dla Jeffa odzwierciedla w pełni jego dzieło, a każdy aspekt jest tu wyraźnie słyszalny. Miks 3D KLANG pozwala na rozmieszczenie elementów związanych z percepcją dźwięku, czyli efektów i dźwięku przestrzennego, niżej i z tyłu lub z boku, a bardziej krytycznych, czyli tych na których koncentruje się dyrygent, wyżej i z przodu. Jeff zdecydowanie uważa technologię KLANG za znaczące udogodnienie:

 

Kiedy dyryguję, mam po jednej stronie zespół, a po drugiej symfoniczną orkiestrę smyczkową. System KLANG, nie tylko dostarcza dobry miks, ale rozmieszcza elementy w sposób bardzo podobny do tego, w jaki je widzę. Uzyskiwany efekt ma w sobie więcej życia, jest bardziej trójwymiarowy. Czuję większy balans, więc jakość dźwięku jest na zupełnie innym poziomie niż wcześniej. Chciałbym używać systemu KLANG podczas wszystkich występów live.

 

[img:3]

 

W praktyce KLANG jest łatwy w użyciu, co potwierdza Becky:

 

System jest bardzo przyjazny dla użytkownika, a jego konfiguracja zajmuje dosłownie kilka minut. Po podłączeniu właściwie nie muszę o nim myśleć. Mam na ekranie komputera ikonkę, ale obecność systemu nie wpływa na sposób, w jaki miksuję — on sobie jest, odpowiednio ustawiony, i tworzy mnóstwo wspaniałej przestrzeni!

 

Zastosowanie systemu KLANG w produkcji War of The Worlds doskonale ilustruje sposób, w jaki ta najnowocześniejsza technologia może pozwalać użytkownikowi korzystać z nawet najbardziej skomplikowanego miksu w wybrany przez niego sposób i bez żadnych kompromisów. Jeff Wayne potwierdził, że chce nadal korzystać z odsłuchu dousznego KLANG i prawdopodobnie podpisałby się pod zdaniem Becky Pell, że wrócić do stereo byłoby jak „latać klasą business, a potem przesiąść się do economy…”. Dla Becky, topowej realizatorki dźwięku z godną do pozazdroszczenia listą osiągnięć, KLANG jest zdecydowanie technologią przyszłości. Ostatnie słowo należy do człowieka, którego wizja od czterdziestu lat cieszy oczy i uszy milionów słuchaczy. Jeff Wayne podsumowuje:

 

Ten system pozwala uzyskać dodatkowy wymiar. Biorąc pod uwagę rozmieszczenie przestrzenne, trudno zrozumieć dlaczego ktokolwiek — zespoły, artyści solowi z akompaniamentem muzycznym czy twórcy jakiegokolwiek widowiska — mieliby nie skorzystać z możliwości, jakie daje KLANG.

Dziękuję Andy’emu Hufferowi z HD Pro Audio UK za zapewnienie logistyki i wsparcia

 

więcej: www.klang.com
Słuchawki Słuchawki profesjonalne Słuchawki monitorowe

Gdzie kupić?

KLANG:technologies KLANG:technologies klang-polska.pl

Dystrybucja w Polsce:

reklama
Copyright © INFOMUSIC 2018
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz