Scena Jutra - zgodnie z planem - udało się! (relacja)
29 listopada w Warszawie w Teatrze Muzycznym Roma odbyło się długo zapowiadane wydarzenie Scena Jutra, połączone z musicalem "Piloci" - co ciekawe odgrywanym już po raz 303.
Firma Prolight oraz Polsound we współpracy z Teatrem Muzycznym Roma oraz partnerami stworzyli wydarzenie na skalę światową. Połączenie najnowszych technologii scenicznych, spektakularnego nagłośnienia przestrzennego 3D i inteligentnego oświetlenia, od pierwszych minut powodowała uczucie uczestniczenia w czymś wielkim i ciekawym. To uczucie trwało w zasadzie do końca i można było w ciągu tych kilku godzin zetknąć się z technologią przez duże "T".
Scena Jutra to w skrócie platforma łączącą artystów, techników, firmy tworzące nowe technologie. Partnerami wydarzenia byli: Piloci, Onlight, TSE, Light Production, Liteshop, Instytut teatralny. Autorem projektu nagłośnienia jest Krzysztof Polesiński, zaś za systemy multimedialne odpowiadał Michał Fiodorow.
Program imprezy obejmował pokaz, część prezentacyjną i wystawienniczą. Wielkim otwarciem rozpoczął się kilkunastominutowy pokaz z użyciem najnowszej technologii z użyciem dźwięku przestrzennego oraz inteligentnej projekcji obrazu. Zapraszamy na krótką video relację.
Nie sposób opisać wszystkich omawianych na Scenie Jutra tematów, zatem skupimy się w dużej ogólności na głównych bohaterach wydarzenia:
AUDIO
Całość systemu w teatrze oparto na produktach amerykańskiej firmy Meyer Sound. System składa się z trzech głównych gron: lewe, centralne i prawe, co daje znakomite możliwości zmiany lokalizacji źródła aktorów na scenie. Na potrzeby prezentacji zainstalowano system sourround, zapewniający trzypoziomowe efekty przestrzenne. Licząc globalnie, system nagłośnienia podczas prezentacji w Teatrze Muzycznym Roma, składał się z blisko 60 źródeł dźwięku, przy czym grono lewe, centralne i prawe systemu liniowego Meyer Sound Lina traktowane są jako 3.
Elementy nagłośnienia:
- grona systemu wyrównanego liniowo Lina Meyer Sound
- loża dolna: 20 miniaturowych zestawów głośnikowych Meyer Sound
- loża środkowa: 16 zestawów głośnikowych Meyer Sound
- loża górna: 10 zestawów głośnikowych dużej skuteczności Meyer Sound
- subwoofer VLFC
Subwoofer VLFC miał premierę i odegrał specyficzną rolę w pokazie. Przypomnijmy, że jego pasmo to
13-30 Hz zatem dało się je bardziej odczuć niż słyszeć. Systemy audio / światło komunikowały się za pomocą: MIDI, Timecode, OSC (Open Sound Control)
ŚWIATŁO i MULTIMEDIA
System BlackTracks kanadyjskiej firmy Cast Software przeznaczony jest do śledzenia obiektów na scenie, którymi może być poruszający się aktor lub przedmiot, rekwizyt bądź obiekt w przestrzeni - jak to miało miejsce na początku pokazu z użyciem drona. Generalnie system śledzi wszystkie elementy, do których da się podpiąć tzw. beacon - czujnik komunikujący się z odbiornikiem i serwerem zarządzającym eventem, dzięki temu znana jest pozycja czujnika w przestrzeni 3D. Ta informacja z kolei otwiera szerokie drzwi do wyobraźni realizatorów i designerów oświetlenia, którzy za pomocą projektorów mogą wyświetlać określone sekwencje w określonym miejscu.
Podczas pokazu beacony były wykorzystywane praktycznie we wszystkich scenach, uwalniając aktorów od konieczności poruszania się w zaprogramowanym układzie ruchów. Oznacza to duży komfort zarówno dla samych aktorów jak i urealnienie odgrywanych scen.
Po pokazie multimedialnym projektanci omawiali krok po kroku sceny oraz wykorzystane w nich technologie. Odkrywanie od kuchni tricków i patentów było niezwykle interesujące i żałuję jedynie, że nie powtórzono pokazu - wówczas odbiór byłby znacznie bardziej świadomy.
Scena gościła tego popołudnia wielu prelegentów m.in dyrektora Teatru Muzycznego Roma Wojciecha Kępczyńskiego, reżysera Sebastiana Gońciarza, wielu przedstawicieli firm i producentów jak m.in: Fabiano Besio (ADB), Scott Gledhill (Meyer Sound). Na stronie www.scenajutra.pl pełny skład.
Dyrektor Teatru Muzycznego Roma - Wojciech Kępczyński
Kolejnym punktem programu było przedstawienie premier sprzętowych, które później prezentowane byłby w części ekspozycyjnej sali baletowej Teatru Muzycznego Roma. W hollywoodzkim stylu prelegenci wjeżdżali spod sceny prezentując w pigułce najnowsze urządzenia z dziedziny światła i nagłośnienia. Wyjątkowo nienużąca i ciekawa formuła.
Rafał Rzeczkowski - prezentacja Robe
Paweł Danikiewicz - prezentacja Shure Axient Digital
Po tej części mieliśmy okazję posłuchać kilku bardzo ciekawych paneli z udziałem zagranicznych i polskich gości. Jednym z nich był wspomniany Scott Gledhill, który krótko streścił obszary specjalizacji Meyer Sound oraz na przykładach dźwiękowych opisywał zastosowanie najnowszej technologii dźwięku przestrzennego Meyer Sound zarządzanego przez system Dimitri i aplikację Space Map. Omawiane były także instalacje na światowych scenach koncertowych oraz ciekawostki związane ze współpracą Meyer Sound z NASA.
SALA BALETOWO - TARGOWA
To miejsce, choć niewielkie, zamieniono w małe targi sprzętu. Mieliśmy tu ekspozycję będącą w aktualnej ofercie dystrybutorów Polsound i Prolight m.in: Shure, Digico, Robe, Avolites, Clear-Com, Meyer Sound, disguise, ADB Stagelight, ClayPaky, Robert Juliat, MA, SpotMe, a także część multimedialną z dronami, kamerami 360º oraz projektorami.
Podczas Sceny Jutra odbywały się także liczne panele dyskusyjne, na które zwyczajnie zabrakło czasu. Tak duża ilość wydarzeń w jednym dniu wymaga dokonywania trudnych wyborów.
SCENA JUTRA - CZEKAMY NA KOLEJNĄ EDYCJĘ
Niewątpliwie zamierzeniem organizatorów było stworzenie imprezy, która na stałe wpisze się w kalendarz wydarzeń branżowych. Przede wszystkim ciekawa i nowoczesna formula, profesjonalna kadra z programem paneli i wykładów oraz samo miejsce jakim jest teatr - dają poczucie, że takie wydarzenie ma sens i jest bardzo potrzebne branży.
Liczę, że już niedługo poznamy datę kolejnej edycji Sceny Jutra, którą z przyjemnością będziemy dla Was relacjonować.
Daniel Zimerman
Fotorelacja:
Scott Gledhill (Meyer Sound)
Organizatorzy, Sponsorzy i Partnerzy medialni