
Sveda Audio Dapo rev.2 i Dapo Slim: Nowe oblicza perfekcji
Przedstawiamy Wam Dapo rev.2, całkowicie nową wersję aktywnych monitorów średniego i bliskiego pola firmy Sveda Audio. Dążąc do doskonałości w tworzeniu monitorów studyjnych, firma Sveda Audio wprowadziła no swojego flagowego modelu szereg zmian...
Najważniejsze z nich to:
- Nowa konfiguracja układu wzmaniczy, pozwalająca na równoległą pracę midwooferów.
- Nowe, całkowicie odseparowane moduły zasilania wzmacniaczy i filtrów.
- Nowe tranzystory w stopniach sterujących, o mniejszych szumach i większej mocy.
- Nowy transformator.
- Znacznie niższy poziom szumów.
- Niższy pobór mocy w stanie spoczynku.
- Całkowicie przeprojektowany panel filtrów.
UWAGA!!!
Dapo Slim to nowość Sveda Audio pokazana zaledwie kilka dni temu podczas AES 138th Convention w Warszawie!
Arek Szweda za namową swoich klientów skonstruował nieco mniejszy monitor. Dzięki płytszej o 20 cm obudowie będzie on mógł być używany w studiach nagraniowych, gdzie nie ma tak wielkiej swobody w ich ustawieniu jak to było w przypadku starszego brata Dapo. Kosztem zaledwie 4 Hz udało się zlikwidować jeden z największych problemów tych doskonałych odsłuchów.
Pełnopasmowe Dapo nadal pozostają podstawowym produktem tej niewielkiej manufaktury. Monitory bliskiego i średniego pola pracują w konfiguracji D'Appolito, a konstrukcja zapewnia wyjątkową sztywność oraz separację głośników od sekcji elektroniki.
Poznaj opinie użytkowników...
Dokonałem wnikliwych testów systemu odsłuchowego Sveda Dapo z dwoma subwooferami i muszę powiedzieć, że zostałem miło zaskoczony ich precyzją, szybkością (transienty) i bardzo dobrą prezentacją sceny dźwiękowej. Miksy i mastery wykonane przy użyciu tego zestawu bardzo dobrze zabrzmiały na sprzęcie konsumenckim. Subwoofery dynamiczne i dokładne w najniższych częściach pasma. Miło zaskuje też cena tych monitorów.
Jacek Gawłowski
JG Master Lab
Masteringowa precyzja Leona Zawodowca, muzykalność szerokiej taśmy i kontrola proporcji jak w NS10. Musisz bardzo uważać, co puszczasz na nich swojemu klientowi - on też wszystko uslyszy. Pełne zaufanie. Po raz pierwszy.
Andrzej Karp
Miałem te głośniki przez 3 tygodnie w lipcu. Nagrałem i zmixowałem na nich dwie płyty. Szczerze mówiąc, tęsknię za nimi. Słychać przez nie jak przez lupę.
Igor Sobczyk, IGS Audio, www.igsaudio.pl
Są bezkompromisowe i bardzo detaliczne w pełnym zakresie pasma. Bas niemalże sprawia wrażenie namacalnego.
Bartosz Szczęsny, Rebeka
Miałem je w studio przez dwa tygodnie i przyznam, że na lepszych jeszcze nie pracowałem, a miałem z dużą ilością monitorów do czynienia.
Artur Lutyński, Black Cat Studio
Czytaj więcej o monitorach Sveda Audio Dapo...
Pierwsza publiczna prezentacja flagowego modelu Sveda Audio dapo odbyła się podczas Audio Show 2012 w hotelu Golden Tulip. Pół roku konstrukcja głośników była optymalizowana i dopieszczana. Nierównomierność charakterystyki została wówczas poprawiona z +/-1,5dB do 1,25dB, choć w rzeczywistości w większości pasma jest to rzadko osiągane nawet w najdroższych modelach światowych marek - nierównomierność rzędu +/ -1dB.
Zarówno głośniki jak i elektronika, projektowane są w oparciu o systemy pomiarowe Audiomatica CLIO, Audio Precision, Bruel&Kjaer mikrofony Earthworks i Bruel&Kjaer , oprogramowanie LinearX i LSPcad, pomiary dokonywane są zaś w komorze bezechowej. Na każdym etapie każdy z elementów konstrukcji testowany jest wielokrotne, gdzie to tylko możliwe, gotowe monitory parowane są z dokładnością 0,25 dB lub lepszą. Firma Sveda Audio bardzo dużą wagę przywiązuje do pomiarów, gdyż to one właśnie weryfikują poprawność konstrukcji. Nadrzędnym jednak kryterium są testy odsłuchowe, decydujące o finalnym brzmieniu i wprowadzeniu modelu do produkcji.
Jednym z założeń jest idea wyboru lokalnych, polskich i europejskich części, stąd też wybór europejskiej firmy ScanSpeak na dostawcę głośników. Obudowy wykonywane są w Polsce, lakierowane w Polsce, płyty tylne, radiatory i transformatory to również polska produkcja. Te ostatnie wykonuje według specjalnej specyfikacji firma Lachowski. Podobnie opakowania: kartony i kształtki piankowe produkowane są w Polsce. Również płytki drukowane: te także wykonywane są i montowane w Polsce (dostawcą laminatu jest firma niemiecka). Większość komponentów to europejska produkcja.
Pamiętać jednak należy, że mimo założenia o lokalności procesu produkcyjnego na pierwszym miejscu znajduje się gwarancja jakości.
Swoje unikalne brzmienie i osiągane parametry techniczne monitory Sveda Audio zawdzięczają bowiem między innymi właśnie bezkompromisowym kryteriom doboru elementów. Znacząca część elementów to NOS, czyli New Old Stock: części wyprodukowane często nawet i 30 lat temu, i przechowywane od tamtego czasu jako całkowicie nowe. Podczas skrupulatnych badań okazało się bowiem, że w przypadku wielu z nich od tak długiego czasu nie wyprodukowano nic równie dobrego! W ten sposób dobierane są między innymi rezystory Minimelf czy kondensatory w zwrotnicy aktywnej: są to kluczowe kondensatory odpowiadające za podział pasma. Serce tejże zwrotnicy stanowią trzydziestoletnie, działające z jednoprocentową precyzją kondensatory styrofleksowe produkcji Siemensa. Elementy te kupowane są na całym świecie, często w zaskakujących miejscach i gromadzone przez producenta w ilościach pozwalających na kilkunastastoletni support, jak i ewentualne naprawy.
Ekstremalnie wyśrubowane kryteria doboru części nie pozwoliły producentowi zastosować nawet, często niestety używanej w takich celach, zwykłej taśmy komputerowej, łączącej w tym przypadku moduł aktywnej zwrotnicy z modułem wzmacniaczy. Standardowo montowaną taśmę wykonaną z cynowanej miedzi w izolacji polietylenowej, w dapo zastąpiła taśma wykonywana dla potrzeb militarnych, kosztująca sto razy więcej (!), wykonana ze srebrzonej miedzi i umieszczona w izolacji teflonowej.
Również całe pozostałe okablowanie wewnętrzne to przygotowane w Sveda Audio specjalne kable ze srebrzonej miedzi w izolacji teflonowej. Od strony głośników zakończone są one złoconymi "wsuwkami": to celowy zabieg, pozwalający na łatwą wymianę głośników w przypadku ich uszkodzenia. Możliwe jest wówczas wysłanie sparowanego zestawu i samodzielna, szybka wymiana przez użytkownika. Jest to czynność bardzo prosta, ograniczająca się do odkręcenia wkrętów i przełożenia złączek. Wszystko zostało przemyślane co do najmniejszego szczegółu: nie da się nawet pomylić polaryzacji, gdyż w obu głośnikach terminal dodatni ma rozmiar 4.8 mm, a ujemny 2.8 mm, kable mają zaś różną średnicę w przypadku toru niskotonowego i wysokotonowego.
Głośniki Sveda Audio dapo to model dwudrożny w układzie MTM, czyli midwoofer-tweeter-midwoofer, znanej także jako układ d'Appolito, która to nazwa stała się inspiracją dla nazwy modelu: dapo. Głośniki pracują w obudowie zamkniętej, we wspólnej komorze o pojemności trzydziestu trzech litrów. Obudowa wykonana jest z płyty MDF. Grubość ścianki czołowej to 28 mm, pozostałych zaś 22 mm. Wewnątrz znajduje się szereg wzmocnień usztywniających konstrukcję, oraz przegroda oddzielająca moduł elektroniki od komory z głośnikami.
dapo to głośniki aktywne, wyposażone we wzmacniacze i moduł aktywnej zwrotnicy. Moduł wzmacniaczy to trzy identyczne wzmacniacze dyskretne pracujące w klasue A/B. Wzmacniacze te konfigurowane mogą być na dwa sposoby: 3 x 150 W, czyli trzy identyczne wzmacniacze i identyczna moc dla każdego z trzech głośników, oraz dwa wzmacniacze połączone w mostek, co daje moc 80 W w torze wysokotonowym i 240 W w torze niskotonowym.
Wzmacniacze to konstrukcja własna Sveda Audio: to klasyczne wzmacniacze w klasie A/B w całości na elementach dyskretnych. Jedyne układy scalone, jakie są wykorzystywane, służą do sygnalizacji przesterowań i obsługi zabezpieczeń. Zastosowane tranzystory to para firmy Toshiba 2SA1943 i 2SC5200. Pojemność kondensatorów w zasilaczu to 66000 uF lub 94000 uf w zależności od wersji.
Układy wzmacniacza posiadają zabezpieczenia przeciwzwarciowe, przeciwprzepięciowe i termiczne, nie zastosowano jednak zabezpieczeń w funkcji limitera: zabezpieczenia te bowiem zawsze w mniejszym lub większym stopniu wpływają degenrująco na dźwięk. W bezkompromisowej polityce Sveda Audio nie ma zaś miejsca na tego typu rozwiązania, i dlatego w trosce o jak najlepszą jakość dźwięku zrezygnowano z nich.
Specyfikacja techniczna:
Typ: dwudrożny, aktywny monitor w konfiguracji MTM d'Appollito w obudowie kompaktowej (zamkniętej) Regulacje: poziomu wejściowego, poziomu głośnika wysokotonowego, filtry półlkowe dla skrajów pasma oraz Bassbost, Bass EQ i Mid EQ
Impedancja wejściowa: 10 kOhm
Zakres częstotliwości: 40 Hz - 40 kHz (+/- 3 dB), 46 Hz - 20 kHz (+/- 1,25 dB)
Obudowa: wykonana z MDF, zamknięta, wspólna obudowa dla obu głosników niskośredniotonowych, z wydzieloną komorą dla elektroniki
Częstotliwości zwrotnicy: 2900 Hz, nachylenie 24 dB na oktawę
Głośnik wysokotonowy: jednocalowy głośnik z miękką kopułką, ringradiator
Moc wzmacniaczy : 3x 150 W klasa A/B w calości na elementach dyskretnych
Głośniki niskośredniotonowe: 6,5 cala NRSC
Rodzaj obudów: zamknięte, 33 litry
Moc wzmacniacza: 3 x 150 W klasa A/B
Zasilanie: 230 V AC
Maksymalny pobór mocy: 450 W
Waga netto: 26 kg sztuka
Waga brutto (w opakowaniu): 29 kg sztuka
Wymiary monitora: 600 mm x 220mm x 500 mm
Wymiary monitora w opakowaniu: 710 mm x 330mm x 660 mm
Regulatory (montowane opcjonalnie):
Wejścia:
- symetryczne combo, akceptujące zarówno XLR, jak i TRS (jack 1/4'')
- niesymetryczne RCA, czyli chinch (przełącznik XLR/RCA zwiera ujemną gałąź wejścia symetrycznego do masy przy korzystaniu z wejścia RCA)
Wyjście: XLR, bypass pełnopasmowego sygnału, może na przykład służyć podłączeniu subwoofera
Regulacje poziomu wejścia:
- czułość wejściowa regulowana za pomocą ośmiopozycyjnej drabinki rezystorowej
- dodatkowo zastosowano przełącznik -10 dB
Regulacje toru wysokotonowego:
- regulacja poziomu głośnika wysokotonowego -1 dB / 0 /+1 dB, umożliwiająca subtelne dopasowanie charakterystyki monitora do preferencji lub akustyki pomieszczenia
- filtr półkowy podbijający lub obniżający zakres wysokotonowy o + / - 2 dB
Regulacje toru niskokotonowego:
- bass boost, korygujący przetwarzanie niskich częstotliwości przez obudowę zamkniętą, rozciąga charakterystykę w lewo, nie podbijając żadnej częstotliwości, czyniąc ją natomiast podobną do przetwarzania przez bassreflex
- mid EQ, podbijający szerokopasmowo zakres średnich częstotliwości, co czyni zakres wokali czytelniejszym (bardzo praktyczne rozwiązanie podczas pracy nagraniowej)
- low EQ, klasyczne podbicie niskich częstotliwości dla zakresu 50 - 60 Hz
- filtr półkowy, podbijający lub obniżający zakres niskotonowy o + / - 2 dB
Inne regulacje:
- przełącznik ground lift, przerywający pętlę masy