
Półmaraton The Great North Run nagłośniony przez L-Acoustics
Firma produkcyjna Nitelites Ltd zaprojektowała potężny system nagłośnieniowy, wykorzystujący sprzęt od L-Acoustics, na potrzeby popularnego półmaratonu The Great North Run oraz towarzyszących mu imprez, odbywających się w Newcastle-upon-Tyne w Anglii.
The Great North Run to drugi co do wielkości półmaraton na świecie, odbywający się regularnie od ponad trzech dekad. W tym roku bieg był pierwszym w historii, który gościł milion uczestników. Aby uczcić sukces tego wydarzenia w wielkim stylu, organizatorzy zadbali o imponującą ceremonię otwarcia zajmującą obszar na obu brzegach rzeki, pomiędzy mostami Tyne i Millenium.
Całość została zaprojektowana przez ludzi odpowiedzialnych między innymi za ceremonię otwarcia Olimpiady w Londynie i uwzględniała koncerty takich artystów jak Sting, Mark Knopfler, The Unthanks, Chase & Status oraz występy poetyckie, pokazy pirotechniczne, projekcje i różnego rodzaju performance. Firma Nitelites, wespół z projektantem dźwiękowym Colinem Pinkiem, musiała stanąć na wysokości zadania i zagwarantować oprawę dźwiękową godną wydarzenia takiego kalibru.
Ze względu na rozmieszczenie scen na obu brzegach rzeki i fakt, że publiczność rozprzestrzeniona była po całym centrum miasta, głównymi problemami była kontrola poziomów hałasu oraz synchronizacja czasowa. Jamie Moore, dyrektor Nitelites Ltd, zdecydował się na wybór systemu L-Acoustics K1, komentując to w ten sposób:
Do tego wydarzenia nie wybrałbym niczego innego. K1 to jedyny produkt, który w mojej opinii może zapewnić daleką emisję, której potrzebujemy. Jego precyzyjność i kontrolowana kierunkowość były kluczowe.
Jamie Moore - dyrektor Nitelites Ltd
Na potrzeby głównej sceny, skierowanej w stronę rzeki, z publicznością oddaloną aż o 100 metrów na drugim brzegu, rozstawiono klasyczny układ LR dwunastu modułów K1 wraz z ośmioma subwooferami SB28 po każdej stronie, ustawionych na ziemi bezpośrednio przed sceną i zwróconych do rzeki.
Sześć wieży opóźniających z 12 modułów KARA, czterech SB28 i dwóch ARCS umieszczono po stronie publiczności, pod kątem 90 stopni w stosunku do sceny głównej, aby pokryć całe wybrzeże i zredukować niepożądaną emisję hałasu. Głównym wymaganiem była synchronizacja czasowa całego systemu. Dla mniejszej sceny, której publiczność była tym razem już bezpośrednio pod nią, wykorzystano trzy SB18 oraz trzy moduły KARA. Całość zasilana była łączną sumą 54 końcówek mocy LA8.
Kolejnym wielkim wyzwaniem była kontrola hałasu. Nitelites musiało sprostać nie tylko wymaganiom i regulacjom rady miasta - co więcej, główna scena skierowana była wprost w stronę budynku sądowego Newcastle Magistrate’s Court, normalnie funkcjonującego w trakcie prób i odsłuchów. Ze względu na to, cały system nie mógł być przetestowany w pełnej głośności aż do samej nocy koncertów. W tych trudnych warunkach nieocenioną pomocą okazało się modelowanie w L-Acoustics Soundvision 3D, pozwalające na akustyczną symulację pracy systemu przed jego użyciem.
Całe wydarzenie okazało się wielkim sukcesem, nagrodzonym pochlebnymi opiniami tak od uczestników, jak i mediów. Jamie Moore wspomina:
Nie sądzę, aby realizacja tego przedsięwzięcia udała nam się z jakimkolwiek innym systemem. Czytelność i muzyczna jakość dźwięku była niedościgniona, a komentarze ze strony publiczności i pracy były niemal wyłącznie pozytywne. Sądzę, że to najważniejsze wydarzenie dla Newcastle, a uczestnictwo w nim to powód do dumy dla Nitelites. Nasz ciągły rozwój to w dużej mierze zasługa przyjęcia systemów L-Acoustics; z niecierpliwością oczekujemy możliwości pracy z systemami K2.
Jamie Moore - dyrektor Nitelites Ltd