
PLASA'14: Yamaha pokazała konwerter Dante/MADI RMio64-D
Yamaha powróciła jako ważny wystawca pro audio na PLASA 2014. Choć nieobecni w zeszłym roku, a tym samym po raz pierwszy goszczący w ExCeL’u, spotkali się oni z dobrym przyjęciem, a ich najnowsze produkty, czyli przede wszystkim konwerter Dante/MADI RMio64-D oraz trzecia wersja oprogramowania kontrolnego do cyfrowych konsol CL i QL, obsługujących Dante, wzbudziły spore zainteresowanie.
Nie zabrakło też instalacyjnej oferty Yamahy spod znaku CIS (Commercial Installation Solutions) w tym nowych, kompaktowych wzmacniaczy MA2030/PA2030 oraz, oczywiście, samych konsol cyfrowych - szczególnym powodzeniem cieszyły się kompaktowe QL1 i QL5, które zadebiutowały przed niespełna pół roku na Prolight+Sound 2014, i z którymi brytyjscy użytkownicy w końcu mieli okazję wnikliwie się zapoznać. Frekwencja oraz pozytywne opinie były na tyle liczne, iż Yamaha zapowiedziała swoją obowiązkową obecność na PLASA 2015.
Śledząc najnowsze dokonania sprzętowe nietrudno zauważyć, że Dante, protokół sieciowej transmisji dźwięku cyfrowego, umacnia swoją wiodącą pozycję wśród producentów urządzeń pro audio. Obecna w ofercie Yamahy już od 2012 roku seria rackowych jednostek I/O obsługujących Dante, R-Series, przeznaczonych do współpracy z mikserami CL i QL, została uzupełniona o najnowszy model.
RMio64-D to konwerter Dante/MADI będący, jak to określa sam producent, "trzecim rozdziałem" w tej grupie urządzeń. Umożliwia on komunikację mikserów CL/QL bądź innych systemów DANTE z systemami bazującymi na MADI (AES10), popularnym protokołem wielokanałowej transmisji cyfrowego audio - poprzez konwersję sygnału pozwala on na płynne połączenie i współpracę osobnych systemów, czego doskonałym przykładem może być wykorzystanie wozu transmisyjnego bądź innych systemów rejestrujących.
Jak w kilku innych, nowoczesnych jednostkach tego typu, nie zabrakło odpowiedzi na pewne często występujące problemy, z których podstawowym jest synchronizacja (word clock) - RMio64-D wyposażony jest w zintegrowany konwerter częstotliwości samplowania, co pozwala na przyłączenie różnych źródeł sygnału bez obaw o jego degenerację.
Jednostka oferuje ponadto mnogość połączeń, w tym redundante połączenia Dante oraz koaksjalne i optyczne MADI, oraz rozbudowany system wskaźników stanu jednostki na przednim panelu. Prostota tego urządzenia, w połączeniu z wykorzystaniem wielkiej elastyczności Dante, powszechności MADI oraz rozwiązaniem trudności występujących z ich synchronizacją, czyni tę jednostkę ważnym narzędziem w tworzeniu i integracji rozbudowanych systemów dźwiękowych.
Yamaha wydaje się rozwijać swoją ofertę szczególnie pod kątem aplikacji transmisyjnych. Wersja 3 firmware’u konsol CL/QL również posiada szereg ulepszeń, które zainteresują pracowników radiowych i telewizyjnych, ale również profesjonalistów od nagłośnienia estradowego. Ulepszenia te dalej rozwijają moc i wielofunkcyjność mikserów CL oraz QL poprzez zaimplementowanie takich funkcji, jak kontrola panoramy 5.1 i monitoring dźwięku przestrzennego, nowy kompresor dedykowany dla szyn miksujących, 8-pasmowy korektor parametryczny wraz z analizatorem czasu rzeczywistego. Oto lista najważniejszych modyfikacji:
- Kontrola panoramy dla dźwięku przestrzennego 5.1, dostępna z ekranu dotykowego bądź gałek, wraz z funkcją Mix to Matrix i Mix to Stereo,
- Monitoring dźwięku przestrzennego (Surround Monitor), z funkcją dostrojenia indywidualnych monitorów, ich relatywnych poziomów i opóźnienia,
- Automikser Dugan, funkcja dostępna już wcześniej w serii QL, teraz dostępna też dla mikserów CL - to ważne narzędzie dla pracowników transmisyjnych, oferujące automatyczny miks i optymalizację do 16 kanałów mikrofonowych z mową ludzką,
- Buss Comp 369, cyfrowa replika kompresora o tej samej nazwie, idealna do zastosowania na sumach szyn miksujących,
- Mix Minus, pozwalający na pominięcie sygnału z danego kanału w specyficznej szynie, dla łatwego tworzenia dodatkowych miksów,
- Opóźnienie klatkowe (Frame Delay), czyli funkcja opóźnienia audio w mikserze dla uzyskania synchronizacji z obrazem, teraz z możliwym stopniowaniem w ilości klatek,
- 8-pasmowy korektor parametryczny,
- Narzędzie pomiarowe czasu rzeczywistego (RTA, Real Time Analyzer), ukazujące spektrum częstotliwości z wybranych kanałów na wyświetlaczu RTA, jak i korektorów PEQ i GEQ,
- Przypisanie grup DCA w sekcji zarządzania scenami.
Nowa, trzecia wersja firmware’u będzie dostępna na oficjalnej stronie producenta z początkiem przyszłego roku.
Galeria zdjeć ze stoiska Yamaha: