
PLASA'14: Nowe modele Focusrite RedNet pokazane w Londynie
Popularyzacja wielu protokołów sieciowej transmisji danych wyznaczyła nowy etap dla producentów sprzętu pro audio. Focusrite jako jedna z pierwszych firm zrozumiała i wykorzystała potencjał drzemiący w nowej metodzie transmisji (zaprezentowanej m.in. przez firmę Audinate w formie systemu Dante - autorskiego protokołu transmisji cyfrowego audio i danych kontrolnych po standardowych sieciach IP) i w 2012 roku pokazała pierwsze modele należące do nowej rodziny interfejsów i konwerterów RedNet.
Na PLASA 2014 Focusrite przedstawił szeroko wykorzystane modele z serii oraz zapowiedział cztery nowe jednostki, które trafią na rynek z początkiem przyszłego roku.
Dante to oczywiście jedna z wielu propozycji obsługi sieciowego audio, jednak jego rosnąca pozycja jest niezaprzeczalna, co potwierdza popularność i funkcjonalność wykorzystujących go urządzeń. Systemy RedNet implementowane są w coraz większej liczbie profesjonalnych studiów nagraniowych, teatrów, sal koncertowych i różnego rodzaju placówek kulturalnych i rozrywkowych, a seria rozrasta się o nowe modele o konkretnym przeznaczeniu.
W ExCeL’u Focusrite zaprezentował serię RedNet wraz z instalacją w postaci małego studia do nagrań wokalnych, demonstrującą prostotę zaimplementowania i wykorzystania tej technologii oraz bardzo niską latencję, jaką oferuje. Ponadto, firma ogłosiła cztery nowe jednostki RedNet, które mają trafić na rynek na samym początku roku 2015.
Nowe modele to MP8R, D16R, D64R i HD32R - wszystkie z nich to jednostki o rozmiarze 1U, wyposażone w funkcje umieszczone tam głównie z myślą o rynku estradowym. Podczas rozmowy na stoisku firmy, Simon Short reprezentujący interesy RedNet na rynku brytyjskim, wyjaśnił mi, że pomimo wielkiej popularności serii wśród studiów nagraniowych, teatrów, i tym podobnych, nadal napotyka ona pewien opór ze strony realizatorów estradowych ze względu na obawy o skomplikowany proces implementacji i czas wymagany na naukę obsługi tych urządzeń. Nowe produkty mają na celu między innymi zniesienie tych barier i przekonanie klientów o prostocie i wszechstronności sieci RedNet.
Wspomniane wspólne cechy to przede wszystkim redundancja połączeń sieciowych i zasilających: każdy z modułów posiada dwa odrębne porty Ethernetowe na zatrzaskowych gniazdach Ethercon oraz dwa niezależne źródła zasilana z osobnymi gniazdami oraz funkcją wykrywania usterek, podczas gdy przednie panele wyposażone są w szereg wskaźników LED informujących o stanie jednostki.
RedNet MP8R
To zdalnie kontrolowany, 8-kanałowy przedwzmacniacz mikrofonowy oraz konwerter A/D dla sieci Dante. Bazuje on na jednostce RedNet 4, jednak jest uzupełniony pod kątem wykorzystania do aplikacji nagłośnieniowych i transmisyjnych.
Poza wspomnianą redundancją oraz jakościowymi przedwzmacniaczami mikrofonowymi, teraz oferującymi poziom wejściowy 28dBu, MP8R oferuje funkcję podwójnej impedancji wejściowej (10k lub 2.4k Ω), podwójne wyjście sygnału z każdego przedwzmacniacza (bezpośrednie i z kompensacją gain’u, tzw. Gain Tracking dla wykorzystania np. przy osobnych konsolach FOH/monitor), funkcje pad (20dB), filtr dolnozaporowy i odwrócenie fazy oraz możliwość kontroli lokalnej i zdalnej.
RedNet D16R
To 16-kanałowy, dwukierunkowy interfejs AES3/EBU, zapewniający pomost pomiędzy siecią Dante i konsolami cyfrowymi, cyfrowymi końcówkami mocy i innymi urządzeniami wykorzystującymi AES3. Jednostka D16R wyposażona jest w konwerter częstotliwości samplowania (SRC: Sample Rade Conversion) na każdym wejściu sygnału, co gwarantuje natychmiastową kompatybilność i funkcjonalność po przyłączeniu zewnętrznego sprzętu.
Dwa porty etherCON pozwolą na szeregowe połączenie jednostek lub wykorzystanie ich jako pary zapasowej w przypadku awarii. Dostępne wejścia i wyjścia sygnału to AES EBU I/O na gniazdach 2 x D25 (kanały 1-8, 9-16), XLR (kanały 1-2) oraz SPDIF (RCA, kanały 3-4).
RedNet D64R
To 64-kanałowy, dwukierunkowy pomost Dante-MADI, pozwalający na przyłączanie do sieci Dante sprzętu wykorzystującego MADI, jak choćby niektóre wielko-formatowe konsole mikserskie. D64R, oparty o jednostkę RedNet 6 moduł drugiej generacji, oferuje 64 kanały MADI (coaxial / optical) z funkcją SRC na każdym z nich; obsłuży on częstotliwości samplowania od 44.1/48 kHz (64 kanały), 96 kHz (32 kanały) lub nawet 192 kHz (16 kanałów), a ponadto będzie w pełni kompatybilny z funkcją MADI varispeed.
RedNet HD32R
To 32-kanałowy pomost między sieciami Dante i systemami Pro Tools|HD, co pozwoli zaawansowanym użytkownikom na wykorzystanie korzyści płynących z sieciowego audio, jak skalowalność, zastąpienie licznych przewodów pojedynczym kablem sieciowym, niezawodność i najwyższa jakość brzmienia i możliwości rozszerzenia, w tym o kolejne interfejsy Avid/Digidesign za sprawą portów ekspansyjnych.
Połączenie systemów Pro Tools|HD z jednostką HD32R odbywa się za sprawą standardowych portów Mini DigiLink; obsługiwane przez jednostkę systemy to Pro Tools|HDX, Pro Tools|HD Native, Pro Tools|HD Native Thunderbolt i Pro Tools|HD TDM.
Galeria zdjęć Focusrite RedNet: