2 września 2013 10:30
Info Konsbud Audio Sp. z o.o. ul. Gajdy 24 02-878 Warszawa

Instalacja d&b audiotechnik w Sydney Opera House

[img:1]

Holofonia to pojęcie z zakresu akustyki opisujące koncepcję audio znacznie bardziej ekscytującą niż można to sobie wyobrazić. Termin ten świetnie nadaje się do opisania produkcji "Martwe Miasto" Ericha Korngolda realizowanej przez Operę w Sydney.

Opera ta wymaga bardzo dużej orkiestry, podczas gdy obiekt Sydney Opera House szczyci się znacznie skromniejszą fosą, która z pewnością nie pomieści stu czterdziestu muzyków i chórzystów. Dlatego też przy realizacji tego projektu właściwe zrozumienie pojęcia holofonii było kluczowe.

 

Holofonia nie jest do końca adekwatnym terminem, ale idea jest łatwa do zrozumienia - stworzenie obrazu dźwięku, który zastąpi to, czego nie ma.

Tony David-Cray - realizator dźwięku

 

Do stworzenia tego "akustycznego kuglarstwa" wykorzystano kombinację zestawów głośnikowych d&b audiotechnik wystrojonych w bardzo niekonwencjonalny sposób oraz przestrzenny algorytm audio zaprojektowany tak, aby umieścić w przestrzeni wirtualne źródła dźwięku, które w każdym miejscu audytorium sprawiają wrażenie jakby miały zarówno stabilną pozycję jak i stały kierunek.

David-Crey zastanawiał się nad istotną kwestią - skoro nie można zmieścić orkiestry w fosie to jak zapewnić wiarygodność wykonania?

 

[lupa:1]

 

Przez tyle lat pracy zrealizowałem tu wiele różnych projektów, ale wiedziałem, że wyzwanie umieszczenia orkiestry poza audytorium wymaga niestandardowego podejścia i multidyscyplinarnego zespołu.

 

Szczęśliwie spotkałem Ralfa Zuleega z d&b audiotechnik, który był tu zaangażowany w inny projekt. Kiedy opowiedziałem mu nad czym pracuję i zrozumiał jak szalone jest to przedsięwzięcie, bardzo się tym zainteresował. Wiedziałem, że ma duże doświadczenie w systemach nagłośnieniowych i reprodukcji dźwięku, a ponadto jest na bieżąco z najnowszymi rozwiązaniami technologicznymi, ale nie byłem świadomy, że tak dobrze zna tematykę złożoności obrazowania dźwięku.

Tony David-Cray

 

Zuleeg zaprojektował system w oparciu o jeden model zestawów głośnikowych:

 

Wybrałem T10, ponieważ mogą być stosowane zarówno do nagłośnienia liniowego jak i punktowego. Bez względu na to w jaki sposób się ich używa mają taką samą charakterystykę dźwiękową. To znacznie ułatwia moją pracę, bo nie tracę czasu na dopracowanie systemu składającego się z różnych elementów.

Ralf Zuleeg - d&b audiotechnik

 

Tony chciał system, który będzie grał tylko w kierunku publiczności, natomiast dla wykonawców byłyby wykorzystane monitory sceniczne. Zadanie polegało na konstrukcji systemu, który zapewni najwyższej jakości, naturalny dźwięk. Piosenkarze mieli występować bez dodatkowego wzmocnienia, zatem właściwe proporcje między nimi, a orkiestrą musiały być zachowane w każdym miejscu na sali. Pole akustyczne, które było rezultatem implementacji zaprojektowanego systemu zaskoczyło nawet jego twórców. Już podczas pierwszego testu było jasne, że wykonawcy na scenie będą mieli realne wrażenie, że orkiestra znajduje się pod sceną.

 

[lupa:2]

 

To brzmiało tak naturalnie na widowni. Nawet siedząc w najbliższych rzędach, w miejscu gdzie jest się w bardzo bliskiej odległości od frontowego zestawu T10, brzmienie było zupełnie naturalne. W tym systemie zestawy głośnikowe nie są używane do reprodukcji dźwięku, ale do stworzenia naturalnego pola akustycznego wirtualnych źródeł dźwięku.

 

Algorytm oblicza sygnały dla poszczególnych zestawów głośnikowych. Dzięki temu słuchacz ma wrażenie, że dźwięk dochodzi z określonego miejsca. Publiczność słucha muzyki pochodzącej z instrumentów, których tam faktycznie nie ma.

 

Jakie jest brzmienie orkiestry w różnych miejscach na obszarze widowni?

 

Jest bardzo spójne. Na przestrzeni całej sali, od pierwszych rzędów aż po ostatnie, od boku do boku, wrażenie umiejscowienia orkiestry jest niesamowite. Wystarczy usiąść i posłuchać - dla przykładu w jednym miejscu słyszysz, że skrzypce i wiolonczela są z tyłu. Zmieniasz pozycję i orientacja również się zmienia, zupełnie tak, jakby muzycy rzeczywiście byli na miejscu. Na scenie efekt jest równie oszałamiający.

 

Wykonawcy mają wrażenie, że słyszą dźwięki orkiestry umiejscowionej w fosie pod sceną. Przemieszczając się w kierunku przedniej krawędzi sceny wrażenie się potęguje - dokładnie tak powinno być. Myślę, że ta metoda obrazowania dźwięku jest czymś, o czym wkrótce cała społeczność branżowa będzie rozprawiać. Dostarcza ona zupełnie innej perspektywy na aspekt projektowania i otwiera drzwi do nowego świata wrażeń muzycznych.

Tony David-Cray

 

[lupa:3]

 

[img:2]

 

Ciekawe instalacje na świecie

Gdzie kupić?

d&b audiotechnik d&b audiotechnik www.dbaudio.com

Dystrybucja w Polsce:

reklama
Copyright © INFOMUSIC 2018
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz