16 marca 2013 10:00
Info ADAM HALL Group GmbH ADAM HALL Group GmbH tel: +48 732 350 711 www.adamhall.com

Palmer Triline - kolejny świetny spliter w rodzinie

[img:1]

Pozostając przy temacie produktów firmy Palmer, tym razem przyjrzymy się bliżej spliterowi Triline. Sama nazwa już zdradza, jak urządzenie działa, gdyż właśnie na trzy linie można przy jego pomocy rozdzielić sygnał gitarowy.

Triline jednakże należy raczej do urządzeń z kategorii ABY, gdyż trzeci kanał wyjścia przeznaczony jest tylko pod stroik i nie posiada własnego przełącznika. Ta niebieska skrzyneczka posiada kilka bardzo sprytnych i szalenie pomocnych funkcji specjalnych, do których teraz z radością przejdziemy.


Wygląd

Triline to kolejny dowód na to, że Palmer tworzy wytrzymały sprzęt idealny dla koncertujących muzyków. Metalowa obudowa, pomalowana na niebieski kolor, nie jest wcale lekka - waży solidne 1.2 kg. Wymiary kostki to 190 x 150 x 150 mm (szerokość x głębokość x wysokość), co sprawia, że potrzebuje ona nieco miejsca w przestrzeni pedalboardu. Jako że Triline nie zadział nam bez zasilania, producent do całego zestawu dokłada dobrej jakości zasilacz z przykręcaną wtyczką i grubym, czterometrowym kablem. Jeśli więc ktoś zdecyduje się na umieszczenie Triline'a w pedalboardzie, będzie musiał dodatkowo pomyśleć o miejscu na ów przewód.

 

[img:2]

 

Triline jest zaprojektowany w bardzo przemyślany sposób. Na spodzie znajdują się trzy przełączniki nożne. Lewy służy do kontroli wyjścia A, pracy do kontroli wyjścia B, a środkowy sprawuje kontrolę nad kanałami A i B jednocześnie. Skrajne przełączniki wyposażono w diody LED, które wskazują status działania odpowiadającym im kanałom. Dla wyeliminowania zakłóceń z pętli masy, powstających przy używaniu dwóch wzmacniaczy, kanały A i B są elektrycznie niezależne dzięki użyciu transformatora. Jeśli jednak przydźwięki z pętli masy pojawią się, zwalczyć można je małymi przełącznikami ground lift. Przełącznik 1 podłącza uziemienie od obudowy, przełącznik 2 - do kanału B, a przełącznik 3 do kanału A. Taki zestaw powinien dać sobie radę z wszystkimi problemami uziemienia, które mogą wystąpić.


Działanie

W przeciwieństwie do innych przełączników klasy ABY, Triline posiada dwa wejścia (A/B, B). Pierwsze z nich (A/B) wysyła sygnał do obydwu wyjść, A i B. Można korzystać z tego rozwiązania np. by połączyć gitarę z dwoma wzmacniaczami przez wyjście A i B. Jest tu też trzecie wyjście - na stroik, jednakże to wyjście jest aktywne i podłączone do ogólnego sygnału permanentnie. Wejście B biegnie tylko do wyjścia B, jednak i to rozwiązanie ma pewnego asa w rękawie - oprócz standardowego gniazda TRS (jack), jest tu również gniazdo XLR, oferujące zbalansowany sygnał.

Dokładniej - jest to pokładowy DI-box, użyteczny przy korzystaniu z gitary akustycznej. Możemy dzięki niemu stworzyć dodatkową konfigurację wysyłając sygnał gitary elektrycznej na wzmacniacz, a sygnał gitary akustycznej bezpośrednio na mikser poprzez zbalansowane wyjście (lub na wzmacniacz dla gitar akustycznych za pomocą kabla jack). Jeśli ktoś często korzysta z obydwu typów gitar, jest to dobry sposób na ich routing. Ponadto, jako że kanał dla stroika aktywny jest cały czas, możemy z niego korzystać niezależnie od tego, na której gitarze właśnie gramy.

 

[img:3]

 

Na tylnym panelu znajduje się dodatkowe gniazdo opisane jako Control Out. Działa ono tylko w połączeniu z urządzeniem Palmer E-Frog, które umożliwia przesył sygnału dwóch wzmacniaczy do jednej kolumny głośnikowej. E-Frog wymaga sygnału kontrolnego właśnie z tego gniazda, dzięki czemu wie dokładnie, który wzmacniacz ma być podłączony do obciążenia czynnego.

Przełączanie w spliterze Triline jest zupełnie logiczne i bezproblemowe: skrajne przełączniki, A i B aktywują wyjścia A i B, a środkowy przełącznik, A+B, kontroluje je jednocześnie. Ponowne naciśnięcie go powoduje włączenie ostatniego wybranego kanału wyjściowego.


Możliwości

Funkcje dostępne w spliterze Palmer Triline działają bez zarzutu i nie trzeba nawet wspominać, że jest to doskonały sprzęt na trasę. Co więc z wpływem urządzenia na brzmienie? Zanim o tym w szczegółach, musimy pamiętać o pewnym małym detalu, którego nie zauważa się na pierwszy rzut oka (ucha?). Triline korzysta z dwóch faz przedwzmacniacza, co naturalnie może nieco podkolorować brzmienie oryginalne.

Spliter fabrycznie ustawiony jest na jałowy gain, możliwe jest podbicie sygnału o około 10 dB, gdy np. gitara akustyczna jest nieco "słaba", lub gdy chcesz wrzucić we wzmacniacz nieco mocniejszy sygnał niż zazwyczaj - dzięki tej możliwości dopasujesz to bezproblemowo. Potencjometry dedykowane kanałom dostępne są od spodu, a ustawić można je przy pomocy małego śrubokrętu płaskiego.

 

[img:4]

 

W większości testów nie ma jednak mowy o występowaniu jakichkolwiek zmian sygnału z powodu urządzenia. Co jednak, gdy urządzenie specjalnie zostanie wysterowane tak, by miało ono wpływ na brzmienie w łańcuchu gitara-wzmacniacz? W jednym z testów sprawdzono to w następujący sposób: nagrano czysty sygnał idący do wzmacniacza bezpośrednio z instrumentu, następnie zarejestrowano sygnały z użyciem Triline, na wszystkich trzech wyjściach. Łączenie z tym "stroikowym", gdyż teoretycznie mógłby on służyć do zasilenia trzeciego wzmacniacza - zdecydowanie nie jest to wyjście do tego przeznaczone, ale warto było sprawdzić jego brzmienie.

W porównaniu z sygnałem bezpośrednim, sygnał podawany przez Triline miał nieco przytłumione niższe pasmo tonów średnich. Sprawiło to, że brzmienie nie było tak ciepłe, jak wcześniej. Wyczuć można było też lekkie podbicie tonów wysokich. Wszystkie te zmiany były jednak na dość mikroskopijnym poziomie, więc aby je dostrzec, trzeba się naprawdę dobrze wsłuchać. Dla uczciwości sprawy trzeba nadmienić, że w większości testów spliterów wystąpienia przebarwień tego typu mają miejsce. Ostatecznie tylko od indywidualnych decyzji użytkownika zależy poziom tego, jak włączenie odpowiednich dodatkowych narzędzi może wpłynąć na brzmienie podstawowe.

 

[img:5]

 

Efekty, o których wspominamy, były nieco silniejsze na wyjściu dla stroika, co każe stwierdzić, iż nie nadaje się ono na dodatkowy, trzeci wzmacniacz. Test z tym wyjściem był jednak silnie opatrzony mianem "ciekawość", więc nie należy w żaden sposób podciągać go pod ogólny efekt całościowy.

Jeśli natomiast chodzi o kolejne wyzwanie, czyli zdolność urządzenia do walki z przybrudzeniami z pętli masy, Triline radzi sobie z nimi perfekcyjnie. Największy wpływ ma na tę zdolność wbudowane elektryczne odizolowanie obydwu kanałów wyjściowych. Problemy po prostu nie występują, a gdyby jakimś trafem jednak chciały wystąpić, trzy przełączniki ground lift powodują, że możemy być spokojni, gdyż zostaliśmy w pełni uzbrojeni do walki z niepotrzebnym hałasem.


Podsumowanie

Spliter Palmer Triline w swoim działaniu wspina się na wyżyny satysfakcji użytkownika, nie ma tu mowy o przydźwiękach w czasie przełączania kanałów czy o zakłóceniach w działaniu którejkolwiek z funkcji urządzenia. Oprócz tej najważniejszej możliwości, przełączania w systemie ABY, ten niezawodny i wytrzymały spliter działa również jako DI-box, gdyż posiada zbalansowane gniazdo nadające się do użycia gitary akustycznej. Sygnał z niej może zostać wysłany do miksera, natomiast ten z gitary elektrycznej - przy podłączeniu do drugiego z kanałów - wysłany do wzmacniacza.

Jest to metoda wygodna dla tych gitarzystów, którzy często korzystają z dwóch źródeł dźwięku i grają na różnych gitarach podczas jednego koncertu. Dzięki elektrycznie odizolowanym wejściom, problemy z pętlą masy są absolutną rzadkością. Dzięki wspomnianym przełącznikom ground lift, prawdopodobieństwo wystąpienia tych problemów jest bardzo bliskie zeru.

 

[img:6]

 

Palmer Triline to spliter o sporej masie i nie do końca atrakcyjnej cenie, lecz jest to na pewno sprzęt w pełni profesjonalny, a gdy znajdzie się dla niego miejsce w pedalboardzie (należy pamiętać o dodatkowym miejscu dla sporej ilości kabla od dołączonego do zestawu zasilacza), gitarzysta będzie wyposażony w sprzęt na każdą ewentualność. Drobne zmiany brzmienia, wspomniane we fragmencie o testach, to jednak sprawy kosmetyczne, które martwić mogą jedynie największych purystów gitarowych.


Opinie o Palmer Triline - spliter sygnału:

 

Plusy:

  • Możliwość podłączenia drugiej gitary za pomocą zbalansowanego gniazda XLR
  • Przełączniki służące do eliminacji przybrudzeń z pętli masy

Minusy:

  • Działa tylko z dołączonym do zestawu zasilaczem
  • Brak możliwości podłączenia Triline pod zasilacz zbiorczy w pedalboardzie.

 

Specyfikacja:

 
  • Typ urządzenia: Spliter (1 gitara na dwa wzmacniacze plus wyjście na stroik)
  • Gniazda podłączeniowe: 2x wejście TRS (jack), 2x wyjście TRS (jack), wyjście XLR, wyjście na stroik
  • Kontrola: przełączniki nożne A, B, A+B, przełączniki ground lift, potencjometry gain
  • Wymiary: 190 mm x 150 mm x 150 mm (szerokość x głębokość x wysokość)
  • Waga: 1.2 kg
  • Cena: około 2000 zł
Systemy przyłączeniowe Splitery

Gdzie kupić?

Dystrybucja w Polsce:

Sklepy muzyczne > Palmer rozwiń listę sklepów

reklama
Copyright © INFOMUSIC 2018
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz